Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Debora
#345704
Mijn oudste kat (8 jaar)heeft sinds kort last van niezen en vieze oogjes. Nu is ze altijd al wel wat niezerig geweest en zeker wat kwakkelig qua gezondheid, maar gister niesde ze achter elkaar door. Mijn idee was dat ze last heeft van chronische niesziekte en dat er verder niks aan te doen is eigenlijk. Nu las ik ergens op internet ook iets over Bordetella en dat katten daar ook ziek van kunnen worden.
Kan het zo zijn dat, doordat ik mijn hond heb laten inenten tegen Bordetella, mijn kat er last van heeft gekregen?
Ik ga er sowieso even naar laten kijken door de da hoor maar ik wilde graag jullie mening.
De andere katten hebben overigens nergens last van en de hond ook niet.

http://www.veterinaircentrum.nl/veld_on ... niesziekte
op bovenstaande link las ik over het bordetella verhaal trouwens..

grts
Debora
Gebruikersavatar
Door Hitam
#346084
Als het begonnen is nadat je hond geënt is voor Bordetella, kan het best daarvan komen.

Voor de kat zelf kun je het beste proberen haar weerstand zo goed mogelijk te krijgen. Echinacea en vlierbes zijn daar erg geschikt voor.
Als het chronische nies is dan heeft ze het al langer en is het lastiger weg te krijgen.
Door Debora
#346108
Het steekt af en toe de kop op, maar nu leek het wel erger eigenlijk. Ik denk ook dat ze wat stressig is want die kleine kat laat haar niet met rust, die wil spelen.
Dat echinacea en vlierbes, is dat in druppelvorm te krijgen? En kan ik dat ook gewoon bij de drogist kopen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#347267
Waarschijnlijk wel. Kijk maar even.
Katten kunnen drager worden van een niesziektevirus.
Op het moment dat ze stress hebben, steekt het weer de kop op. Dan helpt het om de weerstand zo goed mogelijk te houden.
Door Debora
#351106
Ben toch maar even naar de DA gegaan hoor. Ze liep ook wat te hoesten (beetje rochelig zeg maar) en veel te niezen, was gewoon niet leuk meer. Oogjes waren ontstoken en haar neusje zat vol.
Ze heeft een antibioticaprik gehad, zalf voor de oogjes en ab druppels. Ik vrees dat ze me niet meer aardig gaat vinden :( Als de kuur voorbij is en ze is weer beter dan wil ik beginnen met echinacea en vlierbes (alhoewel de vlierbes niet te vinden was bij de Tuinen) Ik zag wel iets van catsclaw staan ook voor de weerstand. Is dat ook goed?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#352909
Ja, cat's claw is ook goed.
En ik zou al gaan beginnen voordat de abkuur is afgelopen. De antibiotica maakt ook de weerstand minder.
En vergeet niet na de antibiotica probiotica te geven. Om de darmflora weer op te bouwen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door