Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#3445
Hoi ik heb een vraag, misschien een beetje gedrag- achtig maar een groot raakvlak met voeding.
Omdat ik niet goed wist waarik het moest plaatsen (het past ook bij medisch) heb ik het maar hier gedaan.

Soms als ik de honden iets " nieuws" te eten geef (zoals gisteravond hart en lever, heb voorzichtig van allebei een lepel gedaan) zijn de darmen van met name Sunday een dag van streek. Rommel in zijn buik en gewoon algeheel ´niet lekker´. Als ik dan met hem naar buiten ga begint hij me toch een gras te snaaien da´s niet normaal meer. Ik laat hem eerst tien minuutjes begaan maar op een gegeven moment vind ik het welletjes, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het gezond is zo´n hoeveelheid gras (hij trekt echt plukken tegelijk)
Maar als ik verder loop probeert hij iedere keer weer gras te trekken.
Sunday is een enorm gehoorzame hond (niet om op te scheppen maar dat is gewoon zo) dus hij moet dat gras wel hééél belangrijk vinden anders zou hij er absoluut mee ophouden als ik hem dat zeg.

Mijn vraag is dus: moet ik dan toch maar toestaan dat hij het gras eet (omdat hij het misschien nodig heeft?) of is er iets anders dat ik hem beter kan geven tegen (vermoedelijk) buikpijn? Ik heb nog nooit verschijnselen van ´bloat´bij hem gezien welke Lizzy ergens beschreven heeft.

Alvast bedankt,

Groeten Femke
Door roger
#3446
<<Mijn vraag is dus: moet ik dan toch maar toestaan dat hij het gras eet (omdat hij het misschien nodig heeft?) of is er iets anders dat ik hem beter kan geven tegen (vermoedelijk) buikpijn? Ik heb nog nooit verschijnselen van ´bloat´bij hem gezien welke Lizzy ergens beschreven heeft.<<



Honden, en ook jonge honden eten speciaal het "kweekgras" dus zeg maar gewoon scherpe grassprieten (agropyron repens)om reinigend overgeven te bevorderen.

Ik verhinder dat nooit, ook al vreten ze een half uur aan een stuk gras .

Als ze overgeven, gele gal of een witte schuimachtige kleverige brei met daarin terug dat gras dat hun darmen geprikkeld heeft dan geef ik hun wel de eerstevolgende 12 uur geen eten.
Soms zit er ook "knars" in , bijvoorbeeld als ze grote stukken runderstrot gegeten hebben , dat is een onverteerbaar stuk en dank zij de prikkelingen van het gras in de maag, wat tot overgeven aanzet komt dat er terug uit;

Verder volgens mij geen enkel probleem, en ik zie niet echt in wat dat met "bloat" , opzwellen van de maag of maagtorsie te maken heeft.


Gr.
Roger.
Door Femke
#3447
Hai Roger,

Ik moet Sunday dus gewoon zolang hij wil gras laten eten? Het vreemde is dat hij voor zover ik weet nog nooit heeft gebraakt na gras eten (mijn kat wel, en dan heb je idd wit schuim met een grasspriet erin en nog iets whatever er in zijn maag zat dat eruit moest.)

Het lijkt me sterk dat iets in zijn maag zit dat niet verteert, omdat hij gisteren alleen vlees zonder botten heeft gehad.

En zal ik hem de volgende keer wel weer hart en lever geven (is het een kwestie van wennen omdat het iets nieuws is) vind het zo sneu voor die hond als hij de dag erna beroerd is.

Femke
Door Lizzy
#3448
Verder volgens mij geen enkel probleem, en ik zie niet echt in wat dat met "bloat" , opzwellen van de maag of maagtorsie te maken heeft.

Gr.
Roger.
Hoi Roger, mijn hond heeft regelmatig aanvallen van misselijkheid. Ze likt dan de grond en eet, als ze dat toevallig tegen komt, ook veters, takken, bladeren, draden, kortom: alles. Wanneer zij zo'n aanval van misselijkheid heeft, slikt zij veel lucht naar binnen. Met het naar binnen slikken van lucht, zwelt haar maag op (bloat) en dit heeft (helaas) 1 maal geleid tot een maagtorsie.

In mijn beleving heb je dus eten van gras en eten van gras. Deze zelfde hond eet regelmatig gewoon veel gras om vervolgens geel slijm te kotsen. Dat is dus een ander "gras eten" als de aanvallen van misselijkheid waarbij zij op zoek gaat naar allerlei rare voorwerpen (zoals boven beschreven) om haar misselijkheid te bedwingen.

Goed Femke, met andere woorden: het hangt er dus van af wat jouw hond heeft, hoe hij misselijk is en wat er dan gebeurd. Eet hij alleen gras? Geeft hij daarna over (bijv. slijm of voer)? Of lijkt de aanval op de misselijkheids aanval zoals die van mijn hond waarbij het niet beperkt blijft bij het eten van gras en waarbij lucht naar binnen wordt gehapt?

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#3449
p.s., bij de aanvallen van misselijkheid waarbij mijn hond alles naar binnen probeert te werken: dat laat ik niet toe.

Ik heb dit 1 maal wel toegelaten. Dit heeft toen bij haar geleid (bij de maagtorsie) tot een prop van gras, grasaren, bladeren, takjes, etc. in de slokdarm waardoor de dierenarts mede de slang niet door haar slokdarm (naar de maag) kon persen, waardoor er geen directe eerste hulp verleent kon worden.

Ik probeer de aanval van deze misselijkheid (te herkennen aan likken van grond en eten van rare dingen) te stoppen met de homeopathische druppels en het geven van een zachte buikmassage.

Groetjes, Lizzy
p.s., Femke, heb je het idee dat er een gasophoping plaats vindt bij jouw hond?
Door Ordell
#3450
En wat dan wanneer een hond zich wel eens volvreet met gras maar het niet uitkotst??
Door Femke
#3451
Hoi Lizzy,

Ik heb vanochtend jouw stuk over die misselijkheidsaanvallen gelezen en nee hier lijkt het niet op.
Ik heb ook niet het idee dat hij last heeft van gasophoping, hij heeft ook geen harde buik alleen zijn buik rommelt heel erg. Ook zie ik hem af en toe slikken maar ik heb niet echt het idee dat hij heeel erg misselijk is. Alleen hij wil enorm veel gras eten (als ik het toelaat, ik sta het nu tien minuten toe en dan vind ik het genoeg, maar ja ben ook maar een leek met dom boerenverstand)
Hij spuugt haast nooit, en ik heb nog nooit gezien dat hij gras uitgespuugd heeft. Dus lijkt het me niet echt gezond als hij veel gras eet want ik ben bang dat dat ergens in de darmen gaat vastlopen.

Het punt is dat als ik bwvs 1 uur met hem buiten ben hij 1 uur lang gras staat te eten en dat vind ik niet zo´n goed idee.
En daarom vraag ik me af of ik het moet verbieden of dat ik hem misschien iets anders kan geven om van zijn buikpijn (of wat dan ook, maar ik vermoed buikpijn) af te helpen.
Door oebaya
#3453
En wat dan wanneer een hond zich wel eens volvreet met gras maar het niet uitkotst??
Al eens aan de achterkant gekeken Ordell ??? Zo gaat het in elk geval bij mijn honden, dan komen er in grasmatjes verpakte drollen uit.

En voor Femke:
Je hond voelt zich kennelijk onprettig door het eten van lever. Kennelijk niet echt misselijk, maar gewoon een naar gevoel in de buik, ook gezien dat rommelen. Ik denk dat hij instinctief naar meer vezel zoekt en daarom zoveel gras eet, maar in mijn beleving is gras nu niet bepaald de vezel die zou helpen, omdat het weinig absorbtie vermogen heeft. Misschien moet je de lever e.d. met iets vezelachtigs combineren dat dat absorbtie vermogen wel heeft.
gr.
Nicolette
Door Ordell
#3454

Al eens aan de achterkant gekeken Ordell ??? Zo gaat het in elk geval bij mijn honden, dan komen er in grasmatjes verpakte drollen uit.

En voor Femke:
Je hond voelt zich kennelijk onprettig door het eten van lever. Kennelijk niet echt misselijk, maar gewoon een naar gevoel in de buik, ook gezien dat rommelen. Ik denk dat hij instinctief naar meer vezel zoekt en daarom zoveel gras eet, maar in mijn beleving is gras nu niet bepaald de vezel die zou helpen, omdat het weinig absorbtie vermogen heeft. Misschien moet je de lever e.d. met iets vezelachtigs combineren dat dat absorbtie vermogen wel heeft.
gr.
Nicolette
Weet ik wel Oebaya, als het er niet voor uitkomt dan wel achter uiteraard, maar ik bedoel wat hebben ze er voor nut aan om het dan te eten?
Door Leo
#3455

Weet ik wel Oebaya, als het er niet voor uitkomt dan wel achter uiteraard, maar ik bedoel wat hebben ze er voor nut aan om het dan te eten?
Goeie vraag Ordell, onze Dalmaten vreten elke dag gras alsof het koeien zijn, en ik kan dan de andere dag de slierten eruit trekken, want ze verzetten geen pas meer als ze gescheten hebben en er hangt nog wat voor hun gevoel. Maar waarom? ik weet het niet, ik heb wel eens gelezen dat ze het gewoon een lekker gevoel in hun keel vinden, maar dat kan ook een bakerpraatje zijn ;D
Door Lizzy
#3456
OK, er is dus geen sprake van gasophoping. Maar, ik blijf er toch redelijk van overtuigt dat het bij jouw hond Femke, toch iets van misselijkheid is. Met name omdat je schrijft dat hij dit vooral doet wanneer hij iets "anders als anders" heeft gegeten. Oorzaken kunnen zeer divers zijn.

Ik herken overigens zelf drie redenen voor het eten van gras:

1)Ze vinden het lekker. Bij deze vorm zie je dat er zeer serieus sprieten geselecteerd worden. De grassprieten worden vaak gekauwt en uitgespuugt, hoewel ze ze soms ook doorslikken (dit is waar Leo het over heeft trouwens - en hij is de "spriet-trekker" bij ons in huis).

2)Ze zijn misselijk of moeten het lichaam reinigen (dit vind ik duidelijk beschreven door Roger). Deze vorm zie je nog wel eens 's morgens vroeg en 's morgens vroeg bij een lege maag.

3)Ze zijn ontzettend misselijk (beschreven door mij - Whoofer) en dit kan lijden tot een "bloat" wanneer er lucht gehapt wordt. Dit kan op ieder moment van de dag/avond/nacht gebeuren. Oorzaak/aanleiding is mij onbekend.

De oorzaken van bovenstaande zaken kunnen van alles en nog wat zijn! Van een teveel aan maagzuur tot ochtendmisselijkheid (door lege maag - ook wel pruttelbuik genoemd) tot stukje onverteerbaad bot in de maag  tot ikweethetallemaalniet. En, het kan tevens duiden om een tekort aan ruwvezel in de voeding.

Femke, ik denk bij jouw hond aan voorbeeld 2, mogelijk veroorzaakt door honger. Misschien dat hij daardoor last heeft van een teveel aan maagzuur. Is jouw hond altijd 's morgens aan het gras-eten? Kan het zijn dat hij te weinig heeft gegeten (met de zelfsamengestelde maaltijd) en daar 's morgens misselijk van is? Of zit er te weinig ruwvezel in (groentes)? Of heeft hij sneller honger doordat de zelf samengestelde maaltijd geen koolhydraten bevatte?

Ik denk dat het zaak is om uit te vinden wat precies de aanleiding is tot het overmatig/dwangmatig eten van gras. Ik heb het dus over dwangmatig gras eten en niet over voorbeeld 1 en voorbeeld 2 waarbij de hond wil reinigen en vaak gal spuugt.

Is het voorbeeld 2 door honger: dan is het gemakkelijk te voorkomen door te zorgen dat jouw hond niet wakker wordt met een ontzettend lege maag (waardoor honden dus vaak overvloedig maagzuur aan gaan maken).

Is het voorbeeld 3 (oorzaak is mij - nogmaals - onbekend): dan vind ik dat je het graseten niet toe moet laten en "maatregelen" moet gaan nemen om het te voorkomen/behandelen.

Groetjes, Lizzy  
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 26 okt 2003, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#3457
Ik heb een andere indruk als Max gras eet (zo eens per maand). Ik heb de indruk dat ik dan een beetje te laat ben met eten geven, dus de maag te leeg. Alleen dan eet hij gras, kotst het dan niet uit en heb eigenlijk ook geen last van slierten die uit zijn aarsgaatje ;D komen.
Door Ordell
#3458
Oeps, jij zei het dus ook al, Lizzy :-[
Door oebaya
#3459
Roger ziet zijn honden altijd voornamelijk kweekgras eten, ik zie mijn honden afhankelijk van het seizoen bepaalde grassen eten. Ken zelfs honden die jonge brandnetelspruiten eten. Ook mijn honden heb ik al bepaalde (on)kruiden zien eten.
Nu zei laatst iemand tegen me, dat alhoewel honden geen ongekookte groentes kunnen verteren, dus ook geen gras, dat ze wel in staat zijn bepaalde mineralen uit rauwe groentes en planten op te nemen.
Als dat klopt, dan zou dat dus ook een reden kunnen zijn dat honden gras eten zonder dat ze gaan spugen.
gr.
Oebaya
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door