Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#3454856
Hoi hoi,
Mijn kitten van 9 maanden sukkelt al heel lang met zijn darmen.
Hij heeft e-colie en giardia gehad maar blijft na behandeling diaree houden. Bloed is nagekeken. Hij staat nu sinds 6 weken op insecten brokken van Trovet en krijgt linkskin tabletten, Afbeeldingdat gaat goed al laat hij nog wel veel winden. Zodra hij iets anders binnenkrijgt heeft hij weer even ‘n dag slechtere ontlasting.
Volgens de dierenarts is dit wat het is en adviseert nog totdat hij 1 a 1,5 is deze brokken te geven en dan evt. Iets anders proberen. Maar misschien zal hij dit voer ook wel levenslang moeten eten.
Heeft er iemand advies voor mij wat te doen, of voor een goede voedingsdeskundige.
Ik zover graag alles willen proberen om hem aan vers vlees te krijgen maar weet niet of het haalbaar is. Hij wil Zeker 10x per dag eten. Eerder viel hij af als ik hem minder vaak liet eten. Nu weet ik niet of dat nog zo is.
Alvast bedankt!
download/file.php?mode=view&id=12413
Bijlagen
986705A0-21E5-4581-88BF-228D936EDB73.jpeg
986705A0-21E5-4581-88BF-228D936EDB73.jpeg (287.94 KiB) 9660 keer bekeken
#3454863
Wat ik eerst zou doen is checken dat hij nu geen darmparasieten of darminfectie meer heeft. Ook als de ontlasting beter is, weet je dat niet zeker tenzij je't test.

Verder vind ik, dat als hij het op dit voer goed doet, je dat best wel een 3 tot 6 maand geeft. En daarna voorzichtig rauw vlees proberen. Want het is wel een goed idee, maar darmen moeten ook kunnen herstellen en dan is wat rust ook wel nuttig.
Tenzij zijn ontlasting toch weer slechter zou worden, dan kan je't uiteraard gewoon proberen.
Goh ja, dat is wat ik waarschijnlijk zou doen, maar eigenlijk is dat persoonlijk. Als jij denkt dat rauw beter zou zijn, kan je het ook nu voorzichtig proberen.
Begin eens met dagelijks een klein stukje vlees uit de winkel (alles behalve varken), de meeste katten lusten liever kip of kalkoen dan rund of lam.
Dan kan je al eens zien hoe hij daarop reageert.

Vaak kleine beetjes eten is eigenlijk natuurlijk gedrag voor een kat. Maar ze hebben op rauw wel spontaan minder eetmomenten nodig dan op brok. En mijn ervaring is dat vele katten het dan toch fijner gaan vinden op maar een paar keer per dag te eten. Maar dat kan je eenvoudig uittesten door te kijken hoeveel hij wil eten als je een te grote portie aanbiedt en hoeveel dat van zijn dagportie is.
2 maaltijden is wel een minimum voor een kat, 3 of 4 is couranter.
#3454875
Bedankt voor je reactie.
Zijn ontlasting is recent nog gecheckt met een breed onderzoek. Alles was weg.
Ik wil niet nu gelijk op vers vlees hoor ;)
Dierenartsen hebben meestal niet zoveel verstand van voeding dus vandaar dat ik het hier wilde vragen.
Ik hou hem dan gewoon nog een paar maanden op de insectenbrokjes en zie dan verder.
Ik heb een bak met onbeperkt brokjes waar ik hem gedurende de dag uit laat eten. Ik kan het helaas niet laten staan ivm de andere katten die dan dichtgroeien. In de ochtend eet hij in 2 uur tijd ongeveer 6x misschien is het ook gewenning?
#3454877
-sanne schreef: do 22 dec 2022, 08:08 Mijn kitten van 9 maanden sukkelt al heel lang met zijn darmen.
Hij heeft e-colie en giardia gehad maar blijft na behandeling diaree houden. Bloed is nagekeken. Hij staat nu sinds 6 weken op insecten brokken van Trovet en krijgt linkskin tabletten,
In die trovet zit ook heel wat koolhydraten dus je moet inderdaad echt zeker weten dat die e-coli en giardia echt verdwenen zijn (want die leven op koolhydraten). Giardia kan behoorlijk hardnekkig zijn (en na succesvolle behandeling toch weer de kop op steken).

Edit: O, sorry, ik zie dat het al helemaal uitgesloten is.
Hoe lang is dat overigens geleden?


https://www.dierapotheker.nl/trovet-ird ... t-kat-3-kg
https://www.trovet.com/nl/product/hypoa ... ic-insect/
#3454879
Hi Rik,
Ik heb vanaf 20 september een kuur panacur gegeven van 10 dagen. Hij heeft toen ook antibiotica gehad.
Op 30 oktober is er een nieuw ontlastingonderzoek gedaan en is er bloed geprikt. Daar kwam helemaal niks geks uit. Dus toen zijn we overgestapt van I/D naar Trovet insect.
#3454880
Wow ja, das veel koolhydraat. :o :-X
Dat is natuurlijk echt niet ideaal...
En van rijst. Van geen wonder dat hij daar geen diaree meer op heeft, rijst is super stoppend

Wel, eens goed oriënteren is idd een goed idee. :) En dan eens uitproberen he.

Misschien is iets van probiotoca of Gastro geven ook een goed idee om de darmen sneller te laten herstellen. Maar daar ben ik zo niet in thuis...
#3454888
-sanne schreef: do 22 dec 2022, 13:34 Bedoel je met veel koolhydraten het voer van Trovet?
Trovet insecten (de brokjes) bevat minimaal 31,7% koolhydraten (hoofdzakelijk uit rijst).
(zie de tekst "overige koolhydraten 31,7%" dus misschien nog wel meer)
(ze kunnen bij brokjes ook niet veel anders, want anders vallen die brokjes uit elkaar)

Zie de twee linkjes:
https://www.dierapotheker.nl/trovet-ird ... t-kat-3-kg
https://www.trovet.com/nl/product/hypoa ... ic-insect/

En Giardia leeft op koolhydraten. Vandaar dat KVV (wel eentje zonder enige koolhydraten) dan ook aan te raden is als dieet bij Giardia.

Maar als zijn darmen op het moment echt helemaal van slag zijn, dan is het wel verstandig om dat eerst even op orde te krijgen. En als de Giardia en E-coli niet meer aanwezig zijn, dan is daarvoor de koolhydraten-beperking weer niet zo van belang.
#3454906
Je hebt ook brokjes van 20% koolhydraat.
15 en 18 heb ik ook ooit tegengekomen (Applaws geloof ik), maar daar was ik van de rest van de samenstelling ook niet erg fan.
Maar goed, het kan wel met minder dan 30%.

Maar ik ga erin mee, voor nu is dat niet het allerbelangrijkste.
#3454910
pearlsofpassion schreef: do 22 dec 2022, 19:08 Je hebt ook brokjes van 20% koolhydraat.
15 en 18 heb ik ook ooit tegengekomen (Applaws geloof ik), maar daar was ik van de rest van de samenstelling ook niet erg fan.
Maar goed, het kan wel met minder dan 30%.

Maar ik ga erin mee, voor nu is dat niet het allerbelangrijkste.
Ik denk dat het idee van de Trovet insect is dat het hypoallergene brokken zijn. Zowel honden als katten kunnen na een giardia ook intoleranties voor verschillende soorten eiwitten ontwikkelen. Als dat het vermoeden van de dierenarts is (?) dan zou je met vers ook met een soort eliminatie dieet moeten beginnen met een eiwit bron die poes nognietgehad heeft. En niet met stukjes kip of willekeurig wat voor vlees of brokken van een ander merk puur omdat daar minder koolhydraten inzitten.

Er zijn natvoeren en brokken met minder koolhydraten en ook met enkele eiwitbronnen die misschien nog nieuw zijn voor je kat. Maar heel eerlijk? Als het mijn kat was en het ging nu goed zou ik eerst even zo door gaan. Mijn persoonlijke mening 😉
#3455695
Ik blijf hem idd gewoon de insectenbrokken geven.
Omdat ik het niet helemaal vertrouw ben ik gister weer naar de dierenarts geweest. Ik was bang voor FIP.
Op het oog ziet hij er super gezond uit maar heeft nog steeds een opgeblazen buik, pijn bij zijn maag/pancreas streek, slijm bij zijn ontlasting gelige/grijze ontlasting, tov de andere katten veel haaruitval, 10x per dag eten, en het dubbele eten van het advies. Lever of pancreas aandoening?
Blijkbaar is zijn b12 gehalte torenhoog. Zijn waarde is 2600 en de referentiewaarde is Max 900.
Ook is er niet getest op trychomonas.
Ik ga nu weer poeponderzoek laten doen en als daar niks uitkomt een uitgebreid bloedonderzoek. Verder ziet hij er dus klinisch goed uit, was in de afgelopen 2 maanden ook wat aangekomen en is heel speels.
#3455700
Oef… dat klinkt toch niet zoals je het zou willen. Voorzover ik op de website kan zien bevat Trovet geen toegevoegd b12. Heeft je kitten eerder supplementen gehad met b12?

Ik vond dit artikel over verhoogd b12 bij katten: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4236818/

Lijkt alsof er nog niet zo veel over bekend is maar wel reden voor nader onderzoek dus. Sterkte met de zoektocht!
#3456183
Hoi hoi,
Helaas ben ik nog niks wijzer.
Zijn poep is weer helemaal nagekeken en helaas is hier niks in gevonden dus we moeten het gaan zoeken op allergie gebied of niet goed functionerende organen.. lever of pancreas. Ik had gehoopt dat er toch weer iets van een beestje in zijn darmen zat wat voor problemen zorgt, dat is iets makkelijker op te lossen…
De dierenarts belt me nog over hoe en wat.
Ik ga het artikel aan haar voorleggen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door