Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3453282
Jeetje meis, wat een verschikkelijke roller coaster waarin jullie nu zitten.
En snap jullie dilemma heel goed. Met onze Chesse (8) ook een dergelijke ervaring gehad. Zo moeilijk, al wisten wij wel wat er aan de hand was, toen we uiteindelijk een mri lieten maken na fysio wat niet hielp.
Dikke knuffel

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk


Laatst gewijzigd door BlissSpirit op do 24 nov 2022, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#3453283
Lizzy schreef: do 24 nov 2022, 17:40 Dank je :-*

We hebben nu contact met iemand die ervaring heeft met een rolstoel bij haar hond, die volledig verlamt was. Want in huis is het best lastig. Ze lopen met zo'n ding aan overal vast. Voor ons is het op zich geen probleem om de woonkamer wat te verbouwen.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook best wel graag zou weten wat er aan de hand is.... Maar ja goed, wat ga ik met die informatie doen...? Stel er zit een tumor (dat zou zo maar eens kunnen, gezien de symptomen). Gaan we die weg laten halen? Nou ja, als het antwoord daarop nee is, waarom dan een MRI? Dat soort dingen :-X :'(
Snap ik hoor. En als het nou allemaal nog een beetje betaalbaar was, zou je kunnen zeggen: ik laat die MRI doen, gewoon omdat ik wil weten wat het is. Maar ja, het is dus allemaal niet betaalbaar. :-X
#3453284
Ach jeetje Lizzy, je biskwietje… :'(
Ik zou ook janken als ik me in jouw situatie zou bevinden.

Dat snelle verlies van aansturing van de achterhand zonder dat ze pijn heeft of zelfs lijkt te merken dat de achterste helft niet meedoet lijkt inderdaad op iets neurologisch te wijzen en als een röntgenfoto geen uitsluitsel biedt en je graag wilt eten wat de oorzaak is (ook omdat dat nu eenmaal voor een groot deel de prognose bepaalt) zou ik een MRI toch echt in overweging nemen.

Als plassen en poepen nog wel goed gaat dan is de kans dat het probleem in de hersenen zit ook kleiner dan dat het op het niveau van een lage lende- of hoge staartwervel zit.

En als ze nog wel enigszins op snelheid kan komen -als het ware een soort “start drempel” overwint waarna het toch wat beter gaat- dan kan het ook heel goed iets semi-acuuts en tijdelijks zijn, ondanks haar hoge leeftijd en een verhoogde kans op een maligniteit.

Alle reden om toch alles op alles te zetten totdat het tegendeel bewezen is, mocht je dat willen. Het is tenslotte Biscuit.

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Laatst gewijzigd door MillyMol op do 24 nov 2022, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#3453285
Ik zag een vraag over een overloopblaas.

Dat komt voor bij mensen en honden. Het betekent dat de blaas niet meer kan reageren op de prikkel: “ik zit vol, ga plassen zodat ik me in ledigen.”

Je moet dus goed blijven opletten dat ze regelmatig een volumineuze plas kan produceren. Hetzelfde geldt ook voor poepen.
#3453286
MillyMol schreef: do 24 nov 2022, 18:18 Ik zag een vraag over een overloopblaas.

Dat komt voor bij mensen en honden. Het betekent dat de blaas niet meer kan reageren op de prikkel: “ik zit vol, ga plassen zodat ik me in ledigen.”

Je moet dus goed blijven opletten dat ze regelmatig een volumineuze plas kan produceren. Hetzelfde geldt ook voor poepen.
Maar wat als ze overloopt? Dan laat ze het in de kamer lopen? Of laat ze niks lopen en komt de blaas vol te zitten zonder ze die kan ledigen? Wat gebeurd er dan?
#3453287
Toch een vraag: heb je het idee dat de uitval alleen motorisch is (spieren) of heeft ze ook een verminderd gevoel? Dit kun je uittesten door -zonder dat ze ziet dat je het doet- eens lichtjes met een wattenstaafje over haar voeten, enkels, knieën, heupen, staart etc. te strijken.

Misschien kan de één haar afleiden en de ander het wattenstaafje hanteren.
Een hernia, waarbij de massa die uitstulpt op de voorkant van het ruggenmerg drukt zou de klachten die Biscuit vertoont heel goed kunnen verklaren.

Een tumor kan natuurlijk ook, maar dit lijkt me toch een waarschijnlijke oorzaak.
Laatst gewijzigd door MillyMol op do 24 nov 2022, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#3453288
Lizzy schreef: do 24 nov 2022, 18:37 Maar wat als ze overloopt? Dan laat ze het in de kamer lopen? Of laat ze niks lopen en komt de blaas vol te zitten zonder ze die kan ledigen? Wat gebeurd er dan?
Ze kan dan steeds een paar druppeltjes verliezen, maar ze kan de blaas niet zelf meer ledigen en moet dan gecatheteriseerd worden. Ze zal in ieder geval een opgezette onderbuik krijgen en erg onrustig kunnen worden.
#3453290
MillyMol schreef: do 24 nov 2022, 18:40 Toch een vraag: heb je het idee dat de uit al alleen motorisch is (spieren) of heeft ze ook een verminderd gevoel? Dit kun je uittesten door -zonder dat ze ziet dat je het doet- eens lichtjes met een wattenstaafje over haar voeten, enkels, knieën, heupen, staart etc. te strijken.

Misschien kan de één haar afleiden en de ander het wattenstaafje hanteren.
Een hernia, waarbij de massa die uitstulpt op de voorkant van het ruggenmerg drukt zou de klachten die Biscuit vertoont heel goed kunnen verklaren.

Een tumor kan natuurlijk ook, maar dit lijkt me toch een waarschijnlijke oorzaak.
En een hernia zou ook kunnen verklaren waarom het zo snel gaat, lijkt me?
#3453291
@Anne, ja, dat zou kunnen als bijvoorbeeld de tussenwervelschijf steeds verder uitstulpt en meer druk veroorzaakt.

Maar objectief gezien kan datzelfde ook heel goed bij een tumor of een andere op het ruggenmerg drukkend proces het geval zijn. Ik zou dan alleen ook andere symptomen verwachten zoals pijn, afvallend ander ongemak.
Ik had dan alleen wel verwacht dat er iets op de rö-foto te zien zou zijn geweest.
#3453293
MillyMol schreef: do 24 nov 2022, 18:13
Als plassen en poepen nog wel goed gaat dan is de kans dat het probleem in de hersenen zit ook kleiner dan dat het op het niveau van een lage lende- of hoge staartwervel zit.

En als ze nog wel enigszins op snelheid kan komen -als het ware een soort “start drempel” overwint waarna het toch wat beter gaat- dan kan het ook heel goed iets semi-acuuts en tijdelijks zijn, ondanks haar hoge leeftijd en een verhoogde kans op een maligniteit.

Alle reden om toch alles op alles te zetten totdat het tegendeel bewezen is, mocht je dat willen. Het is tenslotte Biscuit.

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
Ik snap niet helemaal wat je zegt. Als het laag zit, en de cauda in de knel komt, krijg je juist gecombineerde uitval.

Een ruggenmerg infarct kan ook nog en een ontsteking ook. (Myelitis, zowel tgv infectie als auto immuun) maar dan zit je wel in de hele zeldzame beelden en zou ik ook verwachten dat ze ziek(jes) zou zijn.

Moeilijk zo hoor!
#3453295
Het is ook moeilijk!
Bij een cauda syndroom zou je meer pijn verwachten: dat is -zeker in het begin- een van de belangrijkste symptomen.
En daarnaast toch ook meer gevoelsstoornissen, waardoor ze gaan bijten of likken aan hun achterpoten.

Ruggenmerginfarct had ik zelf nog niet aan gedacht maar is zeker ook een goede kandidaat.
Ik hoop dat er hoe dan ook snel duidelijkheid en een oplossing komt voor Biscuit.
#3453302
Jeetje . Ik lees dit nu pas . Wat een zorgen !
Tja , het is speculeren . En wat Milly en Sibirienne al beschrijven , het kan . Van infarct tot hernia , tumor , leeftijd . Al zie je dan toch vaak geleidelijke achteruitgang is mijn ervaring
Zo zakte Noa op een gegeven moment bv ook door haar achterband. Dat was neurologisch en ouderdom . Een combi van acupunctuur en Vit B injecties hielpen haar goed

Bij de fysio waar ik met Thara kom word ook een verlamde hond met rolstoel behandeld . De hydro doet deze hond echt goed , en er is vooruitgang. De hond is weer blijer en kan met rolstoel weer stukjes wandelen

Mocht je besluiten om toch de molen in te gaan. Informeer dan ook of een eventuele combi scan iets oplevert . In Oldenzaal staat zo'n scan. Dat is dan dus de combi MRI CT
En heel eerlijk , en jouw een beetje kennende . Dan biedt een scan misschien ook rust . Want jij trekt dit volgens mij niet . De onwetendheid, je liefde voor je meiske , daar ga je denk ik aan onderdoor.
#3453307
pearlsofpassion schreef: do 24 nov 2022, 19:49 Bij een ontsteking zou corticosteroïden toch moeten helpen? Of ben ik daar fout in?
En een hernia, is dat dan behandelbaar? Gaat dat nog over/beter?

Lizzy, ik weet niet wat ik moet zeggen.
Ik voel je angst tot hier. :-\

:bigarmhug:
Dat zou je wel verwachten maar de vraag is dan wel hoe snel je effect zou zien en of 1 dosis dan genoeg is. En schade herstelt ook niet altijd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door