Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3447833
Goedemorgen allemaal,

Cooper spuugt sinds een weekje in de ochtend gal :-\
Niet iedere dag maar het is nu wel een aantal dagen gebeurd. Hij doet dit als mijn man id ochtend met hem gaat wandelen. Dus zodra ze naar buiten gaan spuugt hij gal. Voor de rest oogt hij helemaal prima, eet na de wandeling zijn eten met smaak en de rest van de dag nergens last van. We hebben niets veranderd aan het tijdstip of de hoeveelheid van zijn KVV. Ook de merken zijn hetzelfde en hij heeft het op beide merken die we voeren. Hij krijgt 2x per dagen eten, id ochtend en de avond btw

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Door Too
#3447835
Kan het niet een 'pavlov' spuugje zijn of een 'lege magen kots'?

Anticiperend op wat er na de wandeling komt, omdat dat áltijd na de wandeling komt.
In dat geval zou wat onvoorspelbaarder voeren kunnen helpen zodat hij nooit precies weet wanneer het komt. Dat moet natuurlijk wel in jullie schema passen, als je 1x daags voert gaat dat al een stuk makkelijker.


Een van mijn katten spuugt zodra ze mijn fiets, vanaf ca. 16.30 beneden bij de berging hoort, er ligt dan een verse kotsje op me te wachten . Voor haar betekent mijn thuiskomst : ETEN!!
Zij gaat ook als een malle gras eten (en dus spugen) als ze ziet dat ik met hun eten bezig ben
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3447838
pearlsofpassion schreef: do 04 aug 2022, 10:37 Hij is niet slanker geworden?
Hij krijgt zeker voldoende eten?

En hoe oud is hij nu?
Nee hij is niet slanker geworden. Blijft mooi op gewicht en was eerder (op meer voer) iets aan de zware kant dus op advies wat minder gaan voeren.
Hij is nu 9 maanden :)
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3447839
Too schreef: do 04 aug 2022, 11:08 Kan het niet een 'pavlov' spuugje zijn of een 'lege magen kots'?

Anticiperend op wat er na de wandeling komt, omdat dat áltijd na de wandeling komt.
In dat geval zou wat onvoorspelbaarder voeren kunnen helpen zodat hij nooit precies weet wanneer het komt. Dat moet natuurlijk wel in jullie schema passen, als je 1x daags voert gaat dat al een stuk makkelijker.
Dat zou goed kunnen, alleen voeren we niet direct na het wandelen maar ongeveer 30 min tot een uur later. Met 1 jaar willen we (op advies fokker) gaan proberen over te gaan naar 1x per dag. Er zit nu zo'n 12 uur tussen zijn eerste en 2e eetmoment en hij is 9 maanden
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447840
Ja, 9 maand is nog wat vroeg voor 1x per dag.

Iets kleins te kauwen geven voor de wandeling kan het spuwen tegen gaan. Maar een duurzame oplossing is dat natuurlijk niet.
Al zou het kunnen dat hij er ook weer uit groeit...
Door Lizzy
#3447843
Cooper en Yil schreef: do 04 aug 2022, 10:23 Goedemorgen allemaal,

Cooper spuugt sinds een weekje in de ochtend gal :-\
Niet iedere dag maar het is nu wel een aantal dagen gebeurd. Hij doet dit als mijn man id ochtend met hem gaat wandelen. Dus zodra ze naar buiten gaan spuugt hij gal. Voor de rest oogt hij helemaal prima, eet na de wandeling zijn eten met smaak en de rest van de dag nergens last van. We hebben niets veranderd aan het tijdstip of de hoeveelheid van zijn KVV. Ook de merken zijn hetzelfde en hij heeft het op beide merken die we voeren. Hij krijgt 2x per dagen eten, id ochtend en de avond btw

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?
Hoe oud is Cooper nou ook alweer?

Heeft hij het ook op alle smaken die je voert? Want bijv. kan de invloed van warm weer weer op van invloed zijn op de spijsvertering en kunnen bijv. vette KVV's of bepaalde diersoorten net ff anders vallen. Nou is gal spugen in de regel echt niks om je zorgen te maken hoor maar ik kan me voorstellen dat je zoiets hebt van "huh?".
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3447845
Lizzy schreef: do 04 aug 2022, 12:20 Hoe oud is Cooper nou ook alweer?

Heeft hij het ook op alle smaken die je voert? Want bijv. kan de invloed van warm weer weer op van invloed zijn op de spijsvertering en kunnen bijv. vette KVV's of bepaalde diersoorten net ff anders vallen. Nou is gal spugen in de regel echt niks om je zorgen te maken hoor maar ik kan me voorstellen dat je zoiets hebt van "huh?".
Cooper is nu 9,5 maanden. Hij heeft gisteren kip gehad en daarvoor 100% rund. Bij beide heeft hij gespuugd. Hij heeft het niet elke dag maar in de afgelopen week wel meerdere dagen... Het is alleen id ochtend dus het lijkt logisch dat het om een lege maag gaat of iig een Pavlov reactie zoals al werd genoemd. Maar hij heeft het dus niet eerder gehad de afgelopen maanden op deze hoeveelheid voer, vandaar dat ik het wat vreemd vind :-\
Door Lizzy
#3447846
Cooper en Yil schreef: do 04 aug 2022, 12:59 Cooper is nu 9,5 maanden. Hij heeft gisteren kip gehad en daarvoor 100% rund. Bij beide heeft hij gespuugd. Hij heeft het niet elke dag maar in de afgelopen week wel meerdere dagen... Het is alleen id ochtend dus het lijkt logisch dat het om een lege maag gaat of iig een Pavlov reactie zoals al werd genoemd. Maar hij heeft het dus niet eerder gehad de afgelopen maanden op deze hoeveelheid voer, vandaar dat ik het wat vreemd vind :-\
Het klinkt heel tegenstrijdig maar ik zou hem op 1 keer per dag voeren zetten, liefst op iets verschillende tijdstippen maar wel overdag (en dus niet 's avonds). Als honden groter worden hebben ze veelal geen lekker voldaan gevoel meer na twee kleine maaltijden.
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3447848
Lizzy schreef: do 04 aug 2022, 13:16 Het klinkt heel tegenstrijdig maar ik zou hem op 1 keer per dag voeren zetten, liefst op iets verschillende tijdstippen maar wel overdag (en dus niet 's avonds). Als honden groter worden hebben ze veelal geen lekker voldaan gevoel meer na twee kleine maaltijden.
Heb altijd (vd fokker) begrepen dat ze met 1 jaar naar 1x per dag voeren kunnen, maar iedere hond is natuurlijk anders. Hij krijgt nu 350/400 gram per dag en dan id ochtend iets minder dan de helft en de rest dan rond een uur of 19:00/20:00. Zou zo'n hoeveelheid in 1x niet wat teveel zijn voor zijn kleine teckelmaag? :biggrin2:
Door Lizzy
#3447852
Cooper en Yil schreef: do 04 aug 2022, 14:17 Heb altijd (vd fokker) begrepen dat ze met 1 jaar naar 1x per dag voeren kunnen, maar iedere hond is natuurlijk anders. Hij krijgt nu 350/400 gram per dag en dan id ochtend iets minder dan de helft en de rest dan rond een uur of 19:00/20:00. Zou zo'n hoeveelheid in 1x niet wat teveel zijn voor zijn kleine teckelmaag? :biggrin2:
Ja, normaal doe je dat ook met 12 maanden maar bij een Teckel kan dat prima wat eerder. Kijk, mijn Dalmaat at met 1 jaar nog 2 kg. Ik vind dan naar 1 keer geen goed idee. Ondertussen eet hij 1100 gram, dat kan prima in 1 keer. Maar goed je moet je er wel goed bij voelen natuurlijk. Ik zou zelf niet in de avond voeren maar juist in de middag. En dan de middagmaaltijd kleiner maken. Ja, klinkt misschien best tegenstrijdig maar zo ligt het wel bij honden.
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3447853
Lizzy schreef: do 04 aug 2022, 15:47 Ja, normaal doe je dat ook met 12 maanden maar bij een Teckel kan dat prima wat eerder. Kijk, mijn Dalmaat at met 1 jaar nog 2 kg. Ik vind dan naar 1 keer geen goed idee. Ondertussen eet hij 1100 gram, dat kan prima in 1 keer. Maar goed je moet je er wel goed bij voelen natuurlijk. Ik zou zelf niet in de avond voeren maar juist in de middag. En dan de middagmaaltijd kleiner maken. Ja, klinkt misschien best tegenstrijdig maar zo ligt het wel bij honden.
Dus id ochtend veel en dan id middag kleinere hoeveelheid? Dan moet hij het langste doen op de kleine hoeveelheid tot de volgende ochtend begrijp ik. Dat lijkt idd tegenstrijdig mbt gal spugen :biggrin2:
Door Lizzy
#3447873
Cooper en Yil schreef: do 04 aug 2022, 18:02 Dus id ochtend veel en dan id middag kleinere hoeveelheid? Dan moet hij het langste doen op de kleine hoeveelheid tot de volgende ochtend begrijp ik. Dat lijkt idd tegenstrijdig mbt gal spugen :biggrin2:
Ja, dat is zeker tegenstrijdig. Maar vaak is galspugen juist veroorzaakt door een belasting van het maagdarmstelsel en is een hond beter af bij 1 maaltijd per dag. Daar vind je hem nu nog te jong voor, prima, maar ik ging al wel die kant op bouwen als ik jou was. Ik vind het dus geen goed idee om 's avonds laat nog eten in een hond te stoppen. Daarmee vererger je de problemen in mijn ogen juist. Een spijsverteringssysteem hoort juist in de avond in ruste te gaan.
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3447882
Lizzy schreef: vr 05 aug 2022, 08:47 Ja, dat is zeker tegenstrijdig. Maar vaak is galspugen juist veroorzaakt door een belasting van het maagdarmstelsel en is een hond beter af bij 1 maaltijd per dag. Daar vind je hem nu nog te jong voor, prima, maar ik ging al wel die kant op bouwen als ik jou was. Ik vind het dus geen goed idee om 's avonds laat nog eten in een hond te stoppen. Daarmee vererger je de problemen in mijn ogen juist. Een spijsverteringssysteem hoort juist in de avond in ruste te gaan.
Ok duidelijk! Dus rond 19:00 eten is eigenlijk te laat begrijp ik? Vanmorgen gelukkig niet gespuugd :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3447885
Gal spuwen komt doordat de maag eten wil of verwacht.
Niet zozeer door honger.
Een spijsvertering in rust laten gaan kan dus idd zeker helpen tegen gal spuwen.


Ik wordt persoonlijk ook sneller extreem hongerig (en misselijk) in de ochtend als ik 's avonds nog laat gegeten heb.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door