Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door smulpaap
Gaan wandelen om 7 uur . Eerder was niet nodig, het was 14 graden . Op de terugweg 18 graden . Het is hier gedeeltelijk bewolkt , dus dat scheelt . Stofzuiger door de hut , wasmachine draait. 22 graden in huis . Dus tot nu toe prima uit te houden . Vannacht lekker de ramen en de deur open , dus slapen ging ook goed . Straks maar het e.e.a portioneren .
Door smulpaap
Kaela schreef: ma 18 jul 2022, 09:27 Tip van deze kraamvrouw: knip een maandverband door midden, maak de twee helften helemaal nat en stop ze in een boterhamzakje. Dan in de vriezer.
Eenmaal bevroren met een dun doekje er om heen in de bh. Helpt bij stuwing, maar ook bij tropische temperaturen ;D
En of dat helpt . Ik ben indertijd bevallen toen was het 33 graden. En dan krijg je stuwing met die hitte .... :biggrin2:
Door Siberienne
sam28 schreef: zo 17 jul 2022, 12:22 Aangezien ik geen vaste airco kan ben ik me maar aan het verdiepen in een mobiele die evt ook kan verwarmen met het oog op een evt gastekort deze winter. Nu ben ik geen koukleum en is 16-17gr in huis prima. Maar als de verwarming niet aankan en het is 13 graden in huis vind ik dat enthousiast.
Maar goed, ik zal er eens voor sparen want die ik heb gezien is 900€ (of wachten op de uitverkoop ;D )
Ik snap je gevoel bij het gastekort, hier gaat het dan over stroomtekort en rantsoenering. Bedenk wel dat die dingen nauw gelinked zijn; als er echt een gastekort ontstaat, gaan de stroomprijzen door het plafond gaan en ontstaat er ook een tekort aan stroom. Ik denk eerlijk gezegd niet dat een elektrische verwarming dan de oplossing gaat zijn 🧐. (Hier worden alle huizen met stroom verwarmd, als er een gastekort ontstaat, wordt er meer Noorse stroom geëxporteerd omdat ze daar dan lekker aan kunnen verdienen want die prijzen gaan omhoog - zodat in Noorwegen een tekort aan stroom gaat dreigen met rantsoenering. Blij dat wij nog een houtkachel hebben en wat zakken hout van vorig jaar over want dat is hier nu ook duur en moeilijk te krijgen- nu al)
Door eelke
Er is al een 'stroomtekort'. Althans, in ruimte op het net. Nieuwe bedrijven krijgen al geen aansluiting meer, en het hele idee van elektrische auto's uitbreiden kan nu de prullenbak wel in want ook niet genoeg ruimte voor.

Aan de andere kant is er een stroomoverschot; kunnen je zonnepanelen niet leveren omdat alle zonnepanelen tegelijk natuurlijk op hun best werken en er dan niet genoeg ruimte is op het net voor de teruglevering.
Door sam28
Ah, ja dat klinkt ook logisch. Ik zal investeren in extra thermo ondergoed ;D
Door Kaio
sam28 schreef: ma 18 jul 2022, 08:58 Als ik mijn gezicht insmeer en daarna warm word, voelt het als een soort veel te warm masker waardoor ik mijn hitte helemaal niet meer kwijt raak. Zal tussen mijn oren zitten hoor.
Vervolgens loopt het zweet in mijn ogen met lenzen en zie ik geen drol meer en heb ik heel de dag last van vette lenzen en geïrriteerde ogen.
Maar eerlijk, jouw linkjes ken ik niet. Daar ga ik eens in kijken want ik krijg pigmentvlekken en veel te veel sproeten. ;D
En als je je minimaal een half uur van tevoren insmeert? Dus dat het al ingetrokken is voordat je de warmte/zon ingaat. Ik zelf vind dat een enorm verschil, plakt het ook niet zo
Door Kaio
eelke schreef: ma 18 jul 2022, 11:38 Er is al een 'stroomtekort'. Althans, in ruimte op het net. Nieuwe bedrijven krijgen al geen aansluiting meer, en het hele idee van elektrische auto's uitbreiden kan nu de prullenbak wel in want ook niet genoeg ruimte voor.

Aan de andere kant is er een stroomoverschot; kunnen je zonnepanelen niet leveren omdat alle zonnepanelen tegelijk natuurlijk op hun best werken en er dan niet genoeg ruimte is op het net voor de teruglevering.
Dat staat toch al vast dat er vanaf 20?? ( Best snel al) Geen nieuwe verbrandingsmotoren meer mogen en dus alles electrisch?
Ik vraag me echt af hoe dat moet.
Wat dat betreft zou je een opslag moeten hebben bij de zonnepanelen, zodat je zeker bijv in de winter na zonsondergang nog van de zonne-energie kunt profiteren, want juist dan wordt er meer verbruikt. In de zomer geldt dat natuurlijk ook, want dan verbruik je ook evt airco en ja die electrische auto snachts opladen he
Door dinky89
Kaio schreef: ma 18 jul 2022, 12:37 Dat staat toch al vast dat er vanaf 20?? ( Best snel al) Geen nieuwe verbrandingsmotoren meer mogen en dus alles electrisch?
Ik vraag me echt af hoe dat moet.
Wat dat betreft zou je een opslag moeten hebben bij de zonnepanelen, zodat je zeker bijv in de winter na zonsondergang nog van de zonne-energie kunt profiteren, want juist dan wordt er meer verbruikt. In de zomer geldt dat natuurlijk ook, want dan verbruik je ook evt airco en ja die electrische auto snachts opladen he
In 2030 moeten inderdaad alle nieuwe auto's elektrisch zijn. Wordt zeker nog een grote uitdaging, ook voor het zwaardere vervoer zoals vrachtwagens die nog meer accu's nodig hebben. Voor personenauto's is de lightyear voor een deel in ieder geval een uitkomst, die heeft zijn eigen zonnepanelen op het dak liggen ;) Overigens weet ik dat in Duitsland al veel meer wordt gewerkt met thuis accu's ipv dat energie van zonnepanelen wordt terug geleverd aan het stroomnet. In Nederland maakt de salderingsregeling dat nog niet rendabel ::)

Ontopic: Hier inmiddels alles dicht. Hoogtepunt van de warmte wordt verwacht tussen 16:00 en 19:00 uur met 31 graden. Nu buiten zo'n 27 graden.
Door eelke
dinky89 schreef: In 2030 moeten inderdaad alle nieuwe auto's elektrisch zijn. Wordt zeker nog een grote uitdaging, ook voor het zwaardere vervoer zoals vrachtwagens die nog meer accu's nodig hebben. Voor personenauto's is de lightyear voor een deel in ieder geval een uitkomst, die heeft zijn eigen zonnepanelen op het dak liggen ;) Overigens weet ik dat in Duitsland al veel meer wordt gewerkt met thuis accu's ipv dat energie van zonnepanelen wordt terug geleverd aan het stroomnet. In Nederland maakt de salderingsregeling dat nog niet rendabel ::)

Ontopic: Hier inmiddels alles dicht. Hoogtepunt van de warmte wordt verwacht tussen 16:00 en 19:00 uur met 31 graden. Nu buiten zo'n 27 graden.
Alle nieuwe lease auto's, toch? Of komt die eis er al eerder?
Door dinky89
eelke schreef: ma 18 jul 2022, 13:19 Alle nieuwe lease auto's, toch? Of komt die eis er al eerder?
Ik was niet bekend met de grens voor lease voertuigen maar zie via google actie dat lease voertuigen inderdaad al vanaf 2025 elektrisch moeten zijn.
Door Siberienne
Kaio schreef: ma 18 jul 2022, 12:32 En als je je minimaal een half uur van tevoren insmeert? Dus dat het al ingetrokken is voordat je de warmte/zon ingaat. Ik zelf vind dat een enorm verschil, plakt het ook niet zo
Of gewoon een petje opzetten?
Door Siberienne
dinky89 schreef: ma 18 jul 2022, 12:59 In 2030 moeten inderdaad alle nieuwe auto's elektrisch zijn. Wordt zeker nog een grote uitdaging, ook voor het zwaardere vervoer zoals vrachtwagens die nog meer accu's nodig hebben. Voor personenauto's is de lightyear voor een deel in ieder geval een uitkomst, die heeft zijn eigen zonnepanelen op het dak liggen ;) Overigens weet ik dat in Duitsland al veel meer wordt gewerkt met thuis accu's ipv dat energie van zonnepanelen wordt terug geleverd aan het stroomnet. In Nederland maakt de salderingsregeling dat nog niet rendabel ::)

De accu’s zijn ook nog schreeuwend duur en zoveel kan je er niet in opslaan. Wij hebben daar ook naar gekeken omdat we ook nog wel eens stroomuitval hebben in Noorwegen door sneeuw. Maar de opslag is zo weinig dat het geen zin heeft.
Door yazzie
Vergeet elektrisch, waterstof is het nieuwe toverwoord. ;) Grijs en/of groen.
Door eelke
yazzie schreef: ma 18 jul 2022, 13:57 Vergeet elektrisch, waterstof is het nieuwe toverwoord. ;) Grijs en/of groen.
Ja, beetje lastig elektrisch te vergeten als het verplicht gaat worden.
dinky89 schreef: Ik was niet bekend met de grens voor lease voertuigen maar zie via google actie dat lease voertuigen inderdaad al vanaf 2025 elektrisch moeten zijn.
Ah 25 al, dat lijkt me toch niet helemaal haalbaar...
Door sam28
Hier is het al reeds 32 graden. Cato wilde net op het balkon, deur open, poes eruit en deur dicht. Na 2 min wilde ze eigenlijk wel weer naar binnen. ;D Gaat ze staan dralen toen ik haar binnen wilde laten. Ze is geloof ik wel genezen, op het balkon, pal in de zon. Ze is nu aan het rommelen met iets wat ik weg moet gooien ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door