Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3446037
Ik denk dat Chica, teckel, een grasaar in haar oog heeft. Die ik niet meer zie. Ik controleer haar altijd, gistermiddag zat ze met haar oog dicht, klein beetje rood, kamille thee en Similasan druppels gebruikt. Maar nu net, is echt niet goed. Kan iedere da dat? Ik ga zo bellen.
Door Lizzy
#3446038
Oh shit.......... Wat een ellende. Ik heb echt geen idee of iedere dierenarts dit kan verhelpen. Sterkte. Houd ons op de hoogte, OK?
Door vagebond
#3446044
Voor vanmiddag een afspraak, inmiddels al 2x met kamille en daarna Similasan erin gedaan. Kennelijk heeft ze geen pijn, en oog staat weer open. Ik ga toch voor de zekerheid.
Dit ken ik niet van haar, wel eens een druipoogje, maar verder niet.
Ben sowieso zo blij met Similasan, mijn pony had echt een vet ontstoken oog, haren van zijn top zaten vastgeplakt aan zijn oog, hoe heb ik het kunnen missen. Nu 2 dagen later, al stukken beter.
Door vagebond
#3446062
Da heeft contrastvloeistof in het oog gedaan, er ontstond een groene vlek, toch wel een behoorlijke, er was gewoon een plakje hoornvlies weg >:( Hij heeft een druppel erin gedaan, die het hoornvlies moet doen genezen en cavasan, einde vd week terugkomen. Ook een pijnstiller ingespoten, hij zei dat ze toch wel veel pijn moest hebben.
Einde van de week gaat hij kijken of het hoornvlies al voldoende hersteld is, anders krijgt ze nog zo'n druppel.
Door vagebond
#3446097
Nee, kennelijk geen grasaar, het hoornvlies is beschadigd, ik dacht zelf een grasaar, ik haal die elke dag wel uit haar ogen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3446100
Komt goed! Mijn teckel heeft het ook een paar keer gehad, die had een blind oog en stootte daarmee nogal eens ergens tegenaan.

En ja het doet pijn weet ik uit eigen ervaring. Want met elke knipper schuurt het ooglid langs de gerafelde rand van het kapotte hoornvlies. Onderzoek en behandeling is bij de mens hetzelfde, behalve dat de zalf er maar eenmalig ingaat en ze het oog zodanig afplakken dat je niet kan knipperen.
Door vagebond
#3446275
Gisteren naar de da geweest, was een andere da. Die groene vlek was van vorm veranderd, maar zat er nog wel. Ze heeft weer die clerapliq oogdruppel er weer in gedaan. Volgende week vrijdag heb ik een vervolgafspraak gemaakt.
Ze heeft er geen last van verder. Oogje wordt nog steeds 4x per dag gezalfd met cavasan. Ik heb ook maar vast een nieuwe tube meegenomen.
Deze da vertelde dat ze soms het 3de ooglid hechten over het oog heen, als ik het goed begrepen heb.
Ik weet niet wat wijsheid is. Zelf heb ik het idee dat dit soort dingen tijd nodig heeft om te herstellen.
Deze da zei dat het gunstig was dat die groene vlek er zat, had ook een grijze vlek kunnen zijn, dan was het minder gunstig. Nu is het lichaam toch bezig om dit te genezen, zo vertelde ze mij. Ik had liever helemaal geen groene vlek meer gezien..
Door vagebond
#3446276
Ik zat even te googlen op die clerapliq, die kost bij de dierenarts per ampul 11,62 excl btw, bij medpets kun je die gewoon kopen zie ik nu.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3446281
Nee, snap ik hoor, liever helemaal geen groene vlek. Hopelijk is het dan volgende week een heel stuk beter.
Wel een geluk dat ze er geen last van heeft. Krijgt ze ook geen pijnstilling meer?

Is die bij medpets exact hetzelfde?
Door vagebond
#3446282
Nee, geen pijnstilling, eerlijk gezegd dacht ik dat het wel meeviel met de pijn. Vorige week zondag zat ze wel met een weggedraaid en dicht oog, maar na wat te hebben behandeld met kamille en Similasan, stond het weer open en heb ik echt verder niets aan haar gemerkt. Terwijl, als ze last heeft van de anaalklieren of darmen, ze gewoon gaat zitten of liggen zelfs, doet geen stap meer. Als we in de uiterwaarden zijn, bedoel ik, normaal is ze dan een soort van projectiel dat alle kanten uitschiet...Schrik me te pletter dan, vorig jaar had ze toch een lichte hernia, en idd ze viel stil. Nu controleer ik direct de reflexen van de pootjes als ze dit doet.
Ik ga nog eens goed kijken bij medpets, mss wel handig om bij de ehbo spullen te hebben.
Gebruikersavatar
Door pike
#3446297
Die groene vlek geeft de beschadiging aan, niet meer en niet minder. Pas als het hoornvlies genezen is zal er niks meer groen oplichten na een druppel Fluoresceïne.
Hoe groter de vlek hoe omvangrijker de beschadiging.

Het herstel van een hoornvliesbeschadiging heeft inderdaad tijd nodig. Afhankelijk van de omvang van de beschadiging kan dat tot zelfs 3 maanden duren. Heeft een da (afgestudeerd op ogen) mij ooit verteld toen mijn Teckeltje met zijn oog zat te dubben (lensluxatie). Als die groene vlek groot is duurt het dus langer dan wanneer het maar een klein groen puntje is.

Allereerst vormen zich adertjes naar die beschadiging (zuurstofvoorziening). Vanaf het moment dat die de beschadiging bereiken begint het herstel. Als het hoornvlies hersteld is trekken de adertjes zich weer terug. Die adertjes zou je met het blote oog moeten kunnen zien.

Tegen pijn werd vroeger (heb ik het over 25 jaar geleden) atropine gedruppeld in het oog. Geen idee of dat nog steeds gebruikt wordt.

Belangrijk is dat je hond niet krabt in het oog of er mee gaat wrijven. Heeft hij de neiging dat te doen dan kan je beter een kap o.i.d. aandoen.

Het hechten van het derde ooglid is iets tijdelijks (als het goed is), ter bescherming van het oog, met als doel een snellere/betere genezing. Je hond zal dan wel een kraag om moeten. Als die groene vlek kleiner wordt zou ik persoonlijk daar even mee wachten. Wat dat betekent toch dat er genezing plaats vindt. Maar dat is een keuze die je zelf moet maken natuurlijk. Ogen zijn te belangrijk om gemakkelijk over te doen.
Door vagebond
#3446307
Ok, ze wrijft af en toe wel, een kap om, kan, die heb ik wel liggen hier. Hoe doe ik het met het hondenluik, pff, wat een ellende.
Ja, ik denk zelf ook wel een aantal maanden, ik ga morgen bellen of ik zelf die clerapliq kan druppelen, 2x pw of zo. Dan laat ik haar over een week of 3 weer controleren.
Heb zelf ook eens een takje in mijn ogen gehad, duurde maanden..
Gebruikersavatar
Door pike
#3446308
Dat is vervelend. Een kap is wel een drama, zeker bij een Teckel die met het hoofd laag bij de grond zit. Een kap is dan al gauw te groot (hangt te diep) en dan kan de hond niet meer vooruit lopen omdat hij letterlijk aan de grond zit. Ook meegemaakt dus. Een kraag is dan beter, en zeker comfortabeler, maar met zo'n lang lijfje kan een Teckel er misschien toch nog met een poot omheen komen om te krabben :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door