Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3444685
Hoi, ik ben net nieuw hier en zou graag jullie mening horen.

Ik heb 3 katten waarvan er 1tje de bandit speciaalmix krijgt i.v.m. blaasgruis. Daarnaast krijgt hij af en toe een stukje vlees. De andere 2 krijgen een combi van KVV (barfmenu, de 5 smaken van kat-compleet), zelf samengestelde maaltijden en hele prooi. Graag zou ik jullie mening horen.
(Het aantal g van de zelf samengestelde maaltijden wat ik erbij zet is voor mijn kat Muis, zij is nog geen 3 kg. En ze krijgen 3x per dag te eten.)

Maandag: barfmenu

Dinsdag: een zelf samengestelde maaltijd:
17 g kalkoen (soms gans)
30 g rund (soms hert)
16 g parelhoenlijf
16 g kippenhart
9 g kippenmaag
6 g runderlever
3 g konijnennier
3 g lamsmilt

Woensdag: barfmenu

Donderdag: 's ochtends een kuiken en verder barfmenu

Vrijdag:
11 g kip (soms konijn)
37 g paard
16 g kippen of eendennek
6 g kippenhart
9 g runderhart
7 g paardenlong
7 g kippenlever
5 g rundernier
11 g vis (meestal zalm of sardine, soms tonijn)

Zaterdag: barfmenu

Zondag: 's ochtends barfmenu en de rest van de dag hele prooidieren


Alvast bedankt!!

Vriendelijke groet,


Chantal
#3444693
Euhm, dat zijn wel erg kleine hoeveelheden. Je maakt dan een orgaanmix vermoed ik?
Je kan ook elke dag maar 1 orgaan of spiersoort voeren en dan steeds afwisselen. Zeker bij zo kleine hoeveelheden zou ik je toch aanraden het tot 1 diersoort spier te beperken per dag. De ene week kan dat dan gerust wat anders zijn dan de andere.

Verder valt me meteen op dat je erg weinig, ik durf te stellen, te weinig, vleesbot voert tov de andere onderdelen. Hoe ben je tot deze percentages gekomen?
#3444697
Bedankt voor je reactie!

Nee ik maak geen mix, het is altijd een heel gepruts. Dus bedankt voor de tip.

Dit zijn de percentages die ik wilde aanhouden:
- 40-50% spier
- 20-30% vleesbot
- +/- 10% orgaan
- 20-30% spier orgaan

Ik zie inderdaad dat het vleesbot daaronder zit. Het percentage vleesbot had ik iets lager gedaan dan op veel plekken wordt aanbevolen (bijvoorbeeld voerwijzer en het boek "voer voor carnivoren" van Tannetje Koning) omdat ik de ontlasting erg hard/droog vond. Maar als ik zelfs daar nog onder ga wordt het inderdaad wel erg laag... Welke percentages zou jij aanraden?

In ieder geval bedankt!
#3444704
Wat bedoel je met spier-orgaan? :???:

Je moet toch minstens 30% vleesbot voeren om gezond te zijn. Eronder kan wegens medische redenen, maar dat is niet het geval begrijp ik.

Ik vind het wel bijzonder dat je dan net barfmenu voert want daar zit net vrij veel bot in. Nog meer dan 40% vleesbot hoor. Dat kan idd harde ontlasting geven.
Nu hoort de ontlasting ook een beetje hard te zijn, maar niet te natuurlijk. Misschien dat een ander merk beter bevalt.

Ivm dat orgaan zou ik idd wel stoppen met die mini hoeveelheden. 2 of 3 gram, daarvoor moet je al een weegschaal hebben die tot op 10en of zelfs 100en gaat, anders is dat nooit betrouwbaar..
Dus ofwel mix maken ofwel elke dag 1 andere soort orgaan. Maar dat is natuurlijk ook weer niet ideaal als je maar 2 dagen per week barft.
Ik moet ook zeggen dat, als je maar zo weinig zelf samenstelt en voor de rest kvv voert, het niet erg nauw komt wat je precies van percentages voert. Dus je zou het je ook niet zo kunnen aantrekken.
Hoe dan ook zou ik niet beginnen met zoveel soorten orgaan als je maar zo weinig zelf samenstelt. Hart, lever en nier is eigenlijk voldoende. Je kan er nog maag bij doen, maar de rest heeft minder waarde. Ale, je mag he. Maar je maakt het je misschien wel wat moeilijk. ;)
#3444742
Vanuit bronnen uit de US lees ik vaak dat er onderscheid gemaakt wordt tussen "secreting organs" en "muscular organs" (zoals hart, maag en long) omdat het toch net wat anders is maar beide een behoorlijk deel uit maken van een dier. Leek mij in ieder geval een logische uitleg want als ik een muis of hamster open snij is dat inderdaad wat ik aantref. Daarom ben ik eerlijk gezegd ook verbaasd over de minimaal 30% vleesbot, omdat ik dus ook veel de 80/10/10 tegen ben gekomen. De 10% gaat dan wel enkel over het bot, dus met 50/50 vlees/bot zou het 20% zijn?? Maar wellicht klopt mijn redenering niet. Hoe dan ook, daar zit ik ook nog onder dus ik ga sowieso meer vleesbot geven. Bedankt dat je me er alert op gemaakt hebt!

Ik kwam er later inderdaad achter dat barfmenu vrij hoog in calcium is. De ontlasting is nu gewoon mooi, dus ik denk dat dat gewoon gewenning was.

Ik maak het altijd wel voor een aantal weken klaar. Dus bijvoorbeeld de 3g lamsmilt weeg ik voor 5 weken, dus 15 g en daarna verdeel ik het in porties van 3. Maar een mix maken vind ik een heel goed plan. Want het is inderdaad wel erg onnauwkeurig hoe ik het nu doe... En ik denk dat het me veel onnodig extra werk kan besparen :biggrin2: .

Ook al compenseert de kvv een hele hoop, ik vind het leuk om meer te leren over zelf samenstellen. Dus ik kan alle tips alleen maar heel erg waarderen.
#3444743
Eerlijk gezegd is het pielen met die grammetjes ook de reden waarom ik gewoon KVV geef. Een eendagskuikentje, kippennekje en sardientje krijgen ze wel eens maar ik zie me zo'n kippenekje niet in 5 delen knippen.

Maar als je het leuk vind dan is dat natuurlijk perfect.

Hier hebben ze het over minimaal 20% vleesbot.
https://www.voerwijzer.com/vleesbotten/

Hier staat 30% tot 40%.
https://www.voerwijzer.com/zelf-samenst ... or-de-kat/
#3444744
Ja, je mag die opdeling in organen maken, maar dan moet je wel de verhoudingen in een prooidieren min of meer volgen. En ik weet die niet van buiten, maar ben vrij zeker dat je er over gaat.

In de meeste prooidieren zit ook zo'n 15% kaal bot hoor. En in wilde dieren zijn de botten harder door meer calcium en daardoor voeren we van zachte botten van gekweekte dieren als kip, wat meer. Bovendien kan het geen kwaad en zijn we bij barf dan van het principe van een percentage bot te voeren dat een mooie consistentie qua ontlasting geeft.
#3444745
Rik01 schreef: zo 15 mei 2022, 20:53 Eerlijk gezegd is het pielen met die grammetjes ook de reden waarom ik gewoon KVV geef. Een eendagskuikentje, kippennekje en sardientje krijgen ze wel eens maar ik zie me zo'n kippenekje niet in 5 delen knippen.

Maar als je het leuk vind dan is dat natuurlijk perfect.

Hier hebben ze het over minimaal 20% vleesbot.
https://www.voerwijzer.com/vleesbotten/

Hier staat 30% tot 40%.
https://www.voerwijzer.com/zelf-samenst ... or-de-kat/
Hoeveel wegen jouw kippennekken. :o
:biggrin2:
#3444746
Hihi. O, das heel verschillend.
Soms 50gr en dat is dan een hele maaltijd voor ze. Maar ik heb ze ook wel eens het dubbele en meer gehad (toen heb ik ze maar door twee geknipt omdat een hele teveel zou zijn voor een maaltijd).

Ook de kwartels en wilde duiven waren erg groot.

Vroeger waren de sardientjes die ik van KB kreeg één maaltijd maar de laatste keer dat ik ze had wogen ze bijna 200gr. Das niet leuk meer.
#3444863
Heel erg bedankt. Inmiddels heb ik heb wat aanpassingen gemaakt.
Ik reken nu:
30% vleesbot
45% spiervlees
10% orgaan zoals lever, nier en milt
15% orgaan zoals hart en maag

Ook maak ik nu een orgaanmix waardoor ik niet meer zo hoef te prutsen en geef ik 1 soort spiervlees per keer.

Ja een hele uitdaging soms om geschikte prooidieren voor katten te vinden, ze worden al snel erg groot. Ik doe kwartels en duiven vaak door de helft en verdeel het over 2 maaltijden. Hamsters ook. Ik dacht: "die zijn niet zo groot, laat ik dat eens proberen". Maar die zijn ook zo 200 gram!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door