Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#344033
In een schrift ben ik precies even aan het opschrijven wat de honden wel en niet mogen hebben (handig naslagwerk als de pc even niet aan staat ;)) Nou kom ik steeds die nachtschade familie tegen, maar wat valt daar allemaal onder? Degene die ik zelf heb gevonden zijn:
- tomaat
- aardappel
- aubergine
- paprika

Welke mis ik nu nog?
Door Doedels
#344050
Aubergine en in beperkte mate tomaat wordt wel door diverse mensen in de groentemix verwerkt.
Daarnaast heb je nog pepers, paprika, aardappel, Afrikaanse aubergine of Antroewa. Dat zijn alle eetbare soorten nachtschade. Alle andere van de nachtschadefamilie zijn niet eetbaar en erg giftig. Die kom je bij de groenteman niet tegen.
Door amber13
#344058
Oke, dan heb ik ze dus allemaal. Ik weet idd dat tomaat wel eens gebruikt word, maar schrijf voor de zekerheid maar wel even op dat het met mate moet dus.
Ga binnenkort m'n eerste groenteprutje maar eens maken 8), hoeveel mag ik m'n honden eigenlijk geven per keer, en moet ik de hoeveelheid dan aftrekken van de Smuldier? Sinds 5 weken krijgen zowel Tara als Max 100% kvv, Max heeft vrij gevoelige darmen. Wanneer kan ik nou beginnen met "het echte werk", de kippenekken om maar eens mee te beginnen?
Door 202spots
#344059
amber13 schreef: - tomaat
- aardappel
- aubergine
- paprika
Welke mis ik nu nog?
uien
knoflook
bieslook
chilli
(en groene paprika)

Behalve de ui (en prei/bieslook) worden de rest wel aan honden gegeven hoor.
knoflook b.v heeft heel veel goede eigenschappen.
paprika barst van de vit.
Tenzij je hond artrose heeft kan je gerust wel wat tomaat,paprika en aubergine gebruiken,maar aardappels zijn niet nodig.

Oh...ik lees dat je prut wil maken..jammer
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 01 jul 2005, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#344079
[quote="amber13"]
::) :P Sorry, groentenmix ;D, maarre, ik moet het toch pureren? ???
[/quote]
Ja,alle groentes worden heel fijn gemalen of gepureerd,en dan word het vanzelf groenteMIX.
De meeste honden eten geen groentemix wanneer er niks anders doorheen zit,dus je kan het beste 'n beetje groentemix bij de kvv doen,of doe 'n blikje sardientjes samen met groentemix
Door romila
#344098
[quote="202Spots"]
Oh...ik lees dat je prut wil maken..jammer
[/quote] Ha ha.. ;D nog zo'n barf-barbaar he? Groenteprut, groentemix whatever....gepureerde groente dus! Mijn honden smullen anders van mijn groenteprutje, ze vinden 't zonde om in de kliko te gooien.....veuls te lekker!! Zondag is ut weer prutjesdag. ;D ;D
Door 202spots
#344136
Je kan best 'n keer met kippennek beginnen denk ik!
Lekker met de hamer plat slaan en zelf vasthouden terwijk ze er 'n stukje vanaf bijten...1 of 2 nekkies voor je grotere hond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door