Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ster
#343613
Lees ik hier een stuk over blaasgruis:http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=826
en dat Hills diet niet geschikt is om lang te geven. Dit gaat over honden. Geldt hetzelfde voor katten? Mijn kater had zes jaar geleden blaasgruis en eet sindsdien Hills op aanraden van mijn DA, die zei dat hij het de rest van zijn leven kon/moest eten. Niet alleen dat: ook mijn andere kat (gezond) kon er gerust van meeeten! Horen DA's te weten dat Hills geen levenslang dieet mag zijn? Mogen gezonde katten hiervan zomaar meeeten? Er komen nogal wat vragen in me naar boven.
Door Ster
#343645
Heb maar even de DA gebeld, was toch wel benieuwd. Volgens hen zit het zo: er staat een waarschuwing op het pak Hills diet om het niet langer dan een half jaar te geven. Deze waarschuwing staat erop omdat het voedsel vetter is en dieren er te dik van kunnen worden. Ook omdat er dieren zijn die juist stenen (die andere soort) kunnen gaan vormen wanneer de urine te zuur is. Maar mijn gezonde kat kan er vrolijk van blijven meeeten, omdat het lastig is om ze gescheiden eten te geven, en toch maar levenslang blijven geven was het advies (dat er niet helemaal zeker en standvastig uitkwam). Ik begon voorzichtig over vers en dat de urine dan vanzelf zuurder wordt dan bij gewone brokken, maar dat werd direct afgekapt en wel zo: 'Dat raden wij altijd af! Dat is ook een btje het probleem met internet tegenwoordig. Net zoals in de krant staat daar ook niet altijd de waarheid.' Ofwel: mensen dom houden is beter en de afgestudeerde DA heeft hoe dan ook de waarheid in pacht. ::)
Maar goed: toch nu nog serieus de vraag: ik wil de katten vers gaan voeren, maar loopt mijn kater dan risico om toch weer die blaasgruis te gaan vormen? Dat is het enige dat me een btje tegenhoud.
Door Lizzy
#343651
Ja, het risico dat je kater weer blaasgruis krijgt is altijd aanwezig. Of je hem nu deze brokjes blijft geven of dat je nu over gaat op vers.

Er zijn ook dierenartsen trouwens, neem nou John Woudstra in Den Haag (kliniek Westerhage) die alle blaasgruis katten speciaal op Bibi zet! (versvleesvoer). Neem nou Tannetje. Zij is ook dierenarts en zeer pro-vers. Lees anders eens wat zij schrijft : http://www.carnibest.nl/kat.htm

Maar goed, ja, vers is beter want vlees verzuurt. Vlees bevat veel (vlees)vocht en dat is exact wat een kat met blaasgruis nodig heeft. Veel vocht. In brokken zit sowieso te weinig vocht. Het enige wat die troep Hill's brokken je leveren is dat ze de urine verzuren. Verder maakt het je kat(ten) bepaald niet gezond.....

Katten zijn best lastig over te schakelen op verse voeding. Maar ik zou het zeker een kans geven! Geef desnoods wat verzurende supplementen erbij, in het begin. Ik denk aan appelazijn (daar heeft Hitam/Tannetje volgens mij goede ervaring mee), vitamine C (wel de ascorbineZUUR), cranberry.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 01 jul 2005, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kefraya
#343824
Voor al blijven onderzoeken!
Wat Hills betreft voor je andere katten: ik neem aan dat het volwassen katten zijn? Mijn da zei dat een kat jonger dan een jaar beslist niet mee mocht eten met het blaasdieet van mijn kat (Waltham, maar vast vergelijkbaar).
Verder vind ik het kwalitatief ook geen goede brokken, dus ik zou hoe dan ook proberen te voorkomen dat je gezonde katten het eten.
Ik heb er nu ook een op dieetbrokken en een op vers, ze eteb niet bij elkaar (al had ik liever dat de brokkenkat wel vers mee-at...)
Door Robian
#344113
Toen een kat van mij blaasgruis en blaasontsteking kreeg (stond toen op brokken), moest ik van de DA speciaal voer gaan geven en blijven geven. (net zoals jij)

Ik ben toen overgeschakeld naar kvv en eendagskuikens. Dit heeft bij Jessie toen erg goed geholpen, ze heeft nooit meer last gehad.

Het overschakelen naar vers was bij haar gelukkig geen probleem.
Door Rosita
#345474
Ster schreef: Ik begon voorzichtig over vers en dat de urine dan vanzelf zuurder wordt dan bij gewone brokken, maar dat werd direct afgekapt en wel zo: 'Dat raden wij altijd af! Dat is ook een btje het probleem met internet tegenwoordig. Net zoals in de krant staat daar ook niet altijd de waarheid.' Ofwel: mensen dom houden is beter en de afgestudeerde DA heeft hoe dan ook de waarheid in pacht. ::)
Weer een goed voorbeeld dat maar heel weinig DA op de hoogte zijn van de 'nieuwe' feiten. Tegenwoordig wordt er namelijk veel onderzoek gedaan naar blaasgruis en zijn een aantal dingen achterhaald (zoals weinig magnesium), ook de oorzakelijke werking van koolhydraten bij struviet is bewezen. Een opsomming:

-Starch and fiber in diets potentially stimulate formation of struvite crystals. Hence, reducing dietary carbohydrate is desirable to prevent struvite urolith formation. In addition, a net loss of body calcium, phosphorus, and magnesium during feeding of the fiber diet suggests that dietary inclusion of insoluble fiber could increase macromineral requirements of cats (Evaluation of effects of dietary carbohydrate on formation of struvite crystals in urine and macromineral balance in clinically normal cats. Am J Vet Res. 2004 Feb;65(2):138-42).

-Our results indicate that compared with dietary supplementation with NH4Cl (zit ook in Hill's s/d, enz.), the high-protein diet is preferable as a urine acidifier for the prevention of struvite crystal formation in clinically normal cats (Effects of a high-protein diet versus dietary supplementation with ammonium chloride on struvite crystal formation in urine of clinically normal cats. Am J Vet Res. 2003 Aug;64(8):1059-64).

-High-protein diets have potential ability to increase solubility of struvite crystals (Effects of a high-protein diet on mineral metabolism and struvite activity product in clinically normal cats. Am J Vet Res. 1996 Dec;57(12):1726-32).

Vers vlees (of een blikvoeding zonder graan) zal in veel gevallen dus beter werken om struviet op te lossen/te voorkomen dan een speciaal droogvoer zoals Hill's s/d. Daarnaast bevat het veel vocht wat ook weer helpt blaasgruis bij (50% van de) katten te voorkomen (zie hieronder).

-Recent observations suggest that recurrence rates of signs in cats classified as having idiopathic lower urinary tract disease may be more than halved if affected animals are maintained on high, rather than low moisture content diets (The effect of diet on lower urinary tract diseases in cats. J Nutr. 1998 Dec;128(12 Suppl):2753S-2757S).

-Compared with the lowest contents, diets with the highest moisture or protein contents and with moderate magnesium, phosphorus, or calcium contents were associated with decreased risk of CaOx urolith formation. On the other hand, diets with the highest fat content were associated with decreased risk of MAP urolith formation (Association between dietary factors and calcium oxalate and magnesium ammonium phosphate urolithiasis in cats. J Am Vet Med Assoc. 2001 Nov 1;219(9):1228-37).

Weer is te lezen dat een blaasgruis voorkomend dieet veel vocht en niet te weinig eiwit en vet moet bevatten. Tevens blijkt dat een matige hoeveelheid magnesium (normale hoeveelheid dus) beter is voor katten die gevoelig zijn voor blaasgruis dan een lage hoeveelheid magnesium (iets wat heel veel DA nog steeds beweren). Het leuke is dat dit in 1987 al bekend was (Feline struvite urolithiasis: factors affecting urine pH may be more important than magnesium levels in food. Vet Rec. 1987 Sep 5;121(10):227-30).

-Urolithiasis has long been recognized as a cause of irritative voiding in cats. Before the late 1980s, sterile struvite was the most common urolith; today, however, 40% of feline uroliths are of calcium oxalate. This change may be partly attributable to the change to urine-acidifying, magnesium-restricted diets that were introduced to reduce the formation of struvite. As in humans, water is crucial in the prevention and treatment of feline stones (Calcium oxalate urolithiasis in cats. J Endourol. 1999 Nov;13(9):659-63).

Het zou leuk zijn als je dit je DA laat lezen ;D ;).

Groetjes Rosita
Door Ster
#349208
He, ik lees dit nu pas. Moet er even voor zitten om het allemaal te begrijpen, maar misschien mail ik het wel naar mijn DA.(zullen ze leuk vinden ::))
Door Ster
#349345
Nou, die is snel. Ik had meteen een mail gestuurd met alle artikelen hierboven en kreeg net al een telefoontje van mijn DA. Conclusie: niet overstappen op vers voedsel, vanwege gevaar voor nieuwe struvietvorming, door verstoring van het uitgebalanceerde dieet en misschien werd de urine wel te zuur ??? Vers voedsel voor mijn gezonde kat en voor Boef vond hij wel een goed idee. Maar dit is wel een btje tegenstrijdig met wat zijn dierenartsassistente zei, (die was tegen) en ook met wat hijzelf vorig jaar tav Boef zei. Lastig hoor, al die tegenstrijdige info. :-[ Ik wil het wel proberen met Aap, maar ben natuurlijk hardstikke bang dat hij straks door een verkeerde beslissing van mij weer verstopt raakt. :-\
Door Ster
#349356
Ach weet je, het kan me ook eigenlijk niet schelen wat hij zegt. Ik houd niet van die bangmakerijuitspraken, en dat ik een onverantwoord risico met mijn dier zou aangaan. Ik begrijp best dat hij geen risico's durft te nemen en duidelijk wil stellen dat hij tegen is voor het geval dat het misgaat. Zodat ik hem niet de schuld kan geven. Maar volgens mij is hij gewoon totaal onbekend met vers voedsel en weet dus niet waar ik het over heb. Geef dat dan gewoon eerlijk toe. Op die artikelen ging hij niet eens in. Zegt eigenlijk al genoeg.
Door Lizzy
#349359
Misschien moet je anders ook eens een DA bellen die JUIST versvlees voorschrijft aan katten met struviet! Dan hoor je van een arts eens de andere kant van het verhaal!

Of kijk eens hier (komt van de http://www.bibidiervoeding.nl website en Woudstra is dus DA in Den Haag):

"Al 16 jaar schrijven wij Bibi's Kuikenmix voor aan katten.
Bibi kattenvoer werkt door zijn natuurlijke samenstelling (diepvries — dus lang houdbaar — , zonder toegevoegde kleur-, geur- of smaakstoffen — dus puur natuur!— ) perfect in op het dier dat door verschillende oorzaken uit balans is.

Begonnen we met het voeren van Bibi kuikenmix aan katten met de veel voorkomende huidaandoening met korstjes en schilfers en veel jeuk, waardoor soms de dieren geheel kaal op de rug en achterbenen werden, later gingen we over op het adviseren van de kuikenmix bij vetzucht, klachten van maag (braken) en darmen (diarree), blaasontsteking en -gruisproblemen, gebits- en tandvleesklachten en merkten we een positief effect op de algehele vitaliteit en eetlust van de dieren.

Dit laatste valt vooral op bij gecastreerde dieren (kater en poes) die al langere tijd droge brokken gevoerd werden. Deze dieren verjongden als het ware door de voeding.

Door de samenstelling — met onder andere het gehele kuiken(!) en een mengsel van diverse (vis)oliën — wordt het goed opgenomen en goed verteerd, hetgeen weer minder vervuiling van tuin en kattenbak geeft. Haarballen behoren ook tot het verleden.

En, als dagelijks Bibi op het menu staat, zal het na verloop van tijd opvallen, dat minder vaak de dierenarts hoeft te consulteren! Bibi-katten worden nu eenmaal minder vaak ziek!

Onderzoek heeft tevens aangetoond dat katten die hun hele leven Bibi-kuikenmix te eten kregen aantoonbaar langer leefden dan hum nestgenoten die alleen maar droogvoer kregen!!

Bibi is een volledige type kattenvoer met een optimale samenstelling:
het gehele aminozuurpatroon dat de kat nodig heeft en een uitgebreid assortiment aan meervoudig onverzadigde vetzuren in in dit voer aanwezig en staat borg voor een lang en gezond kattenleven, zonder veel ziektes!

drs J. Woudstra,
dierenarts dierenkliniek Westhage"
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 11 jul 2005, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#349360
Of kijk eens onder aan deze pagina:

http://www.carnibest.nl/kat.htm

en dan specifiek dit gedeelte:

"Indien een kat blaasgruis heeft dan kan men dit genezen door uitsluitend Carnibest te verstrekken en hierover een hele kleine hoeveelheid natuurtroebele appelazijn van reformkwaliteit te druppelen. De kwaal verdwijnt dan geheel".

Tannetje Koning, dierenarts
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 11 jul 2005, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#349442
Ster schreef: Maar volgens mij is hij gewoon totaal onbekend met vers voedsel en weet dus niet waar ik het over heb. Geef dat dan gewoon eerlijk toe. Op die artikelen ging hij niet eens in. Zegt eigenlijk al genoeg.
Dat is helaas nou net het probleem bij veel dierenartsen. Gelukkig heb ik nu weer een da die wel serieus naar mijn mening luistert en soms zelfs zijn beleid aanpast ;D :o
Door Mevroi Kruim
#349499
Lizzy schreef: Of kijk eens onder aan deze pagina:

http://www.carnibest.nl/kat.htm

en dan specifiek dit gedeelte:

"Indien een kat blaasgruis heeft dan kan men dit genezen door uitsluitend Carnibest te verstrekken en hierover een hele kleine hoeveelheid natuurtroebele appelazijn van reformkwaliteit te druppelen. De kwaal verdwijnt dan geheel".

Tannetje Koning, dierenarts
Of kom eens naar mijn 5 kijken, die op vers binnen een paar weken van hun struviet af waren (en ze hadden het echt flink, niet zo'n beetje). Nooit meer last van gehad. En de oudste twee zijn inmiddels 15.

Edit: de da vond het ook helemaal niks, en zelfs toen het zo goed werkte vond hij het nog steeds helemaal niks. Maarja, ik zie hem toch nooit meer ;D ;D ;D
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 11 jul 2005, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#349716
Kruimel schreef:en zelfs toen het zo goed werkte vond hij het nog steeds helemaal niks.
Jammer hoor dat hij zijn mening niet kan herzien.
Ben er nog niet helemaal uit wat en waar, maar proberen gaan we het zeker. Meissie (die gezonde) heeft wel al een paar keer Duck van Boef gegeten en het leek haar goed te smaken. Daar gaan we voorlopig mee door. Aapie komt wel heel geinteresseerd kijken, maar eet er niet van.
Nu nog een pro-vers DA hier in de buurt, maar das niet eenvoudig heb ik al gemerkt. Heb er gisteren enkele gebeld, helaas ...
Door Rosita
#350247
Ster schreef: Conclusie: niet overstappen op vers voedsel, vanwege gevaar voor nieuwe struvietvorming, door verstoring van het uitgebalanceerde dieet en misschien werd de urine wel te zuur
De DA is hier erg tegenstrijdig. Aan de ene kant is hij bang voor nieuwe struvietvorming, maar ook bang dat de urine nu misschien te zuur wordt. Belangrijk om te weten is dat struvietgruis juist oplost (niet ontstaat) in een zure omgeving, daarvoor kan de urine dus nooit te zuur zijn. Ik denk dan ook dat hij je ingestuurde stukje niet goed genoeg heeft gelezen anders had hij wel geweten dat:

Het aantal katten met blaasgruis gehalveerd kan worden door alleen al natvoer (vers vlees dus) te geven i.p.v. droogvoer (brokken dus). Dat koolhydraten (brokken dus) de vorming van struviet stimuleren. Dat een hoog eiwit dieet de potentie heeft om struviet op te lossen. En dat, om te urine te verzuren (en zo struviet vorming te voorkomen), een hoog eiwit dieet te verkiezen is boven NH4Cl (wat in Hill's s/d zit). Met andere woorden: het is juist beter om vers vlees te geven. Vanwege het feit dat er meer vocht in zit, heel weinig koolhydraten en de energie dus o.a. afkomstig is van eiwit. Wanneer de urine toch niet zuur genoeg is door het geven van vers vlees, kan je altijd cranberry of appelazijn door het eten mengen. Bij o.a. Natuurlijk voor Dieren in Amsterdam verkopen ze deze supplementen.

De rede trouwens dat gezonde katten niet mogen eten van b.v. Hill's s/d of c/d is dat de kans op calciumoxalaat voor deze katten vele male groter is (o.a. PH te zuur en te weinig magnesium). Dat ze er te dik van worden slaat dus nergens op, want dat geld voor alle brokken :P.

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door