Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Vanth
#3434404
Hallo, onze pup (ODH teefje van 14 weken) staat van in het begin al op KVV. Bij de fokker verschillende diersoorten en merken en we zijn dit dus ook verder blijven doen. Al blijf ik het soms wel spannend vinden of ik het wel goed doe.

De eerste 2 weken heb ik een beetje van alles door elkaar gegeven van merken, maar toch vrij veel kip/rund (door de puppyvarianten gekozen te hebben), maar ook paard, kalkoen, lam en eend. Daarnaast ei’tje, extra groenten, eens vis en soms wat extra pens.

Dus ik dacht vanaf nu geven we verschillende smaken van 1 merk en gaan we dan over naar het volgende merk om eventueel te kijken of er een merk haar wat minder bevalt.

Zo heeft ze 2 weken Pure Instinct gegeten: geit, kip, kip/rund, eend/lam, lam/konijn, paard/kalkoen.
Daarna Bandit: kip/rund, kip, lam en geit.
Daarna Carnivoer: rund, lam, eend en konijn.
Nu krijgt ze Carnibest: kalkoen, kip, eend, lam en kip/rund.

Elke week een ei’tje, eens vis (tot hier toe van de merken runner, raw4dogs en nu Tinlo, 5-10% van de weekhoeveelheid) en dus soms eens extra pens.

Ik heb groentenburger en diepvries groentenworst met ieder zijn groenten en ik neem ook vaak van onze groenten (ofwel naturel gekookt ofwel rauw fijn gemixt) die niet in 1 van de 2 zitten. Binnenkort ben ik van plan om zelf mijn groentenporties samen te stellen als er meer diepvriesruimte voor handen is.

Als trainingsnacks krijgt ze gedroogd vlees of visjes. Als snacks hazenoor met haar, gedroogde vleesstrip, … of eens stukje fruit.

In 1 van de winkels waar we de KVV halen, hadden ze gezegd van zeker tot de 6 maanden met premix te geven. Nu na hier al eens gelezen te hebben, ben ik van deze ‘angst’ wel al verlost en kies ik ook voor merken zonder premix.

Nu mijn vragen:
- Zijn bovenstaande merken + diersoorten al genoeg om tussen af te wisselen?
- Welke merken zijn nog aan te raden voor pups (uit goede ervaring)?
- Moet ik vis toevoegen via KVV? Ik had van KB volledige haringen gezien. Kan ik deze geven en hoeveel vissen per keer/per week kan ik dan geven?

Als er nog opmerkingen of adviezen zijn op bovenstaande dan hoor ik het graag. Als ik kan leren om het nog beter te doen voor mijn hond. :biggrin2:
Door Nikass
#3434413
Ik ben geen deskundige, maar het lijkt mij zeker prima. Mijn oudste hond is opgegroeid volledig op Carnibest. Ik wist toen nog niets over verschillende merken en diersoorten. Ze heeft alle soorten Carnibest wel eens gehad, maar ook maanden achter elkaar één soort. Ik heb nog nooit zo'n gezonde hond meegemaakt als zij (even afkloppen ;) )
Mijn reu heeft in zijn jeugd wat meer variatie gehad, maar als echte pup ook met name Carnibest.
Ik vind dat nog steeds één van de betere kvv. Inmiddels heb ik echter één hond sowieso op graanvrij, dus dan valt Carnibest helaas af.
Mijn vriendin heeft een hondje dat altijd erge jeuk had van alle soorten brokjes die ze kreeg. Zij is overgestapt op Carnibest kalkoen en haar hond doet het daar prima op. Krijgt niets anders.
Kortom: jouw variatie lijkt me echt heel prima. Als je Raw4dogs 5 mix voert heb je ook al een variatie-in-1 kvv, dus dat is misschien nog een mooie optie.
Ik geef zelf ook graag spiervlees als aanvulling op kvv.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3434421
Het is zowiezo best om merken en diersoorten af te wisselen.
Merken om niet op 1 paard te wedden. Als daar iets minder ideaal aan is qua samenstelling, effent zich dat dan uit met een ander merk.

Diersoorten, omdat eenzijdig eten nu eenmaal niet gezond is. Een afwisselend eetpatroon geeft de meeste afwisseling van voedingsstoffen en het breedste pakket voor je hond.

Zo'n mixen met 5 diersoorten zijn eens leuk maar wordt ook afgeraden om dagelijks te geven. De voornaamste reden daarvoor is omdat het dan nog steeds dagelijks hetzelfde pakketje is dat je geeft. Sommige nutriënten gaan in competitie met elkaar voor opname waarbij eentje de voorkeur krijgt. Bij dagelijks dezelfde mix te eten, kunnen er dus nog steeds nutriënten achterblijven in opname.

Gewoon afwisselen is het beste..
Minimum 2 merken, minimum 4 diersoorten of mixen plus vis.
Door Lizzy
#3434436
Vanth schreef: vr 12 nov 2021, 19:58 Hallo, onze pup (ODH teefje van 14 weken) staat van in het begin al op KVV. Bij de fokker verschillende diersoorten en merken en we zijn dit dus ook verder blijven doen. Al blijf ik het soms wel spannend vinden of ik het wel goed doe.

De eerste 2 weken heb ik een beetje van alles door elkaar gegeven van merken, maar toch vrij veel kip/rund (door de puppyvarianten gekozen te hebben), maar ook paard, kalkoen, lam en eend. Daarnaast ei’tje, extra groenten, eens vis en soms wat extra pens.

Dus ik dacht vanaf nu geven we verschillende smaken van 1 merk en gaan we dan over naar het volgende merk om eventueel te kijken of er een merk haar wat minder bevalt.

Zo heeft ze 2 weken Pure Instinct gegeten: geit, kip, kip/rund, eend/lam, lam/konijn, paard/kalkoen.
Daarna Bandit: kip/rund, kip, lam en geit.
Daarna Carnivoer: rund, lam, eend en konijn.
Nu krijgt ze Carnibest: kalkoen, kip, eend, lam en kip/rund.

Elke week een ei’tje, eens vis (tot hier toe van de merken runner, raw4dogs en nu Tinlo, 5-10% van de weekhoeveelheid) en dus soms eens extra pens.

Ik heb groentenburger en diepvries groentenworst met ieder zijn groenten en ik neem ook vaak van onze groenten (ofwel naturel gekookt ofwel rauw fijn gemixt) die niet in 1 van de 2 zitten. Binnenkort ben ik van plan om zelf mijn groentenporties samen te stellen als er meer diepvriesruimte voor handen is.

Als trainingsnacks krijgt ze gedroogd vlees of visjes. Als snacks hazenoor met haar, gedroogde vleesstrip, … of eens stukje fruit.

In 1 van de winkels waar we de KVV halen, hadden ze gezegd van zeker tot de 6 maanden met premix te geven. Nu na hier al eens gelezen te hebben, ben ik van deze ‘angst’ wel al verlost en kies ik ook voor merken zonder premix.
Oh God, dan weet ik exact van wie ze training over voeding hebben gehad :-X . Weet je, dit is gewoon klink klare onzin. Flauwekul tot de macht 10. Een shit KVV kan met premix geen goeie KVV worden. En goede KVV's die goed afgewisseld qua diersoorten en qua merken: die heeft geen giftige onnatuurlijke premix nodig.

Dus waar je wel op moet letten is dat je fatsoenlijke merken voert.
Nu mijn vragen:
- Zijn bovenstaande merken + diersoorten al genoeg om tussen af te wisselen?
Ruim voldoende! Joh, wat jij voert......... Niet langer twijfelen, echt niet! Met de merken, de diersoorten, de extra's die jij allemaal voert is jouw hond in de hondenhemel-op-aarde terecht gekomen!
- Welke merken zijn nog aan te raden voor pups (uit goede ervaring)?
Ik vind zelf de echte goedkopere merken niet deugdelijk. Maar goed, ik heb een vriendin die haar honden een van die merken voert en pups daar op groot brengt en dat gaat allemaal zonder problemen. Al jaren. Ze heeft daar honden rondlopen die ruim 13 jaar worden, in uitmuntende gezondheid. En niet een klein ras maar een middelgroot/groot ras. Dus tja... (ik praat hier over het merk Lotgering). Maar zelf zou ik dus geen Smuldier voeren. En ook geen Farmfood. En ook geen Rodi. En ook geen andere KVV's waar mais, tarwe, rijst, etc. in zit. Met 1 uitzondering: Bandit. Dat is gewoon super goede KVV (zo niet 1 van de beste) en ik snap waarom zij er een beeeeeeetje zilvervliesrijst in doen. Carnibest zou ik zelf niet te vaak voeren omdat er dit er in zit: rijst, koudgeperste plantaardige olie, natuurlijke vitaminen en mineralen. Ik heb daar allemaal niks mee en bovendien geloof ik niet dat er natuurlijke premixen bestaan. Ik heb er wel sinds 2003 honderden pups groot mee zien worden (probleemloos) dus afbranden doe ik dit merk ook zeker niet. Het heeft zichzelf ruim bewezen. Maar ik ben gewoon niet kapot van de toevoegingen....
- Moet ik vis toevoegen via KVV? Ik had van KB volledige haringen gezien. Kan ik deze geven en hoeveel vissen per keer/per week kan ik dan geven?
Je geeft of KVV met vis of geen KVV met vis en dan voer je ongeveer 2 keer per week 1 kleine vis (dus twee kleine vissen in totaal). Denk daarbij aan sardien en panharing. Wat je 1 keer per week kunt voeren voor de vitamine D is een stukje wilde zalm van zeg 50 gram. Daar zit geen thiaminase in maar wel veel vitamine D. Dat verkopen ze in filet in de vriezer bij supermarkten en in blik maar dan is het gekookt. Dat geeft nEt dat beetje extra vitamine D dat belangrijk is. Vitamine D supplementen zijn trouwens gevaarlijk, dus die raad ik af.
Als er nog opmerkingen of adviezen zijn op bovenstaande dan hoor ik het graag. Als ik kan leren om het nog beter te doen voor mijn hond. :biggrin2:
Ik geloof serieus niet dat het veel beter kan!! Geniet van je pup!
Door Nikass
#3434486
Lizzy, wat is er precies mis met Rodi? Het is idd een goedkoop merk, maar behalve hun lam en kalkoen variant wel graanvrij.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3434489
Nikass schreef: za 13 nov 2021, 20:03 Lizzy, wat is er precies mis met Rodi? Het is idd een goedkoop merk, maar behalve hun lam en kalkoen variant wel graanvrij.
de meeste varianten bevatten een calciumsupplement ipv bot, er zit een premix in ipv dat de samenstelling op zichzelf al compleet is en er zit vaak een mix in van rijst en/of groenten waardoor het werkelijke percentage vlees maar rond de 80% is.
Door Lizzy
#3434508
Nikass schreef: za 13 nov 2021, 20:03 Lizzy, wat is er precies mis met Rodi? Het is idd een goedkoop merk, maar behalve hun lam en kalkoen variant wel graanvrij.
Ze bevatten een premix. Ze bevatten in de regel veel te veel orgaan. Vage toevoegingen als erwten en lijnzaadolie. De meeste bevatten geen gemalen bot en dus een calcium supplement.
Door Vanth
#3434601
Lizzy schreef: za 13 nov 2021, 12:19 Oh God, dan weet ik exact van wie ze training over voeding hebben gehad :-X . Weet je, dit is gewoon klink klare onzin. Flauwekul tot de macht 10. Een shit KVV kan met premix geen goeie KVV worden. En goede KVV's die goed afgewisseld qua diersoorten en qua merken: die heeft geen giftige onnatuurlijke premix nodig.

Dus waar je wel op moet letten is dat je fatsoenlijke merken voert.
Ja, het is wel zonde dat dan de mensen verkeerde informatie krijgen. Ik ging binnen met een lijstje in mijn hoofd om al een voorraad te hebben tegen ze kwam. Ik was nog wat zoekende en dan vraag je het en dan begin je weer te twijfelen, dus schrap je een aantal merken en uit veiligheid had ik dan van een aantal merken de puppyvariant gekozen.

Gelukkig de tweede keer dat ik binnen ging, ging ik direct naar de merken die ik in mijn hoofd had en dat waren er twee zonder premix.

Lizzy schreef: za 13 nov 2021, 12:19Ruim voldoende! Joh, wat jij voert......... Niet langer twijfelen, echt niet! Met de merken, de diersoorten, de extra's die jij allemaal voert is jouw hond in de hondenhemel-op-aarde terecht gekomen!


Ik vind zelf de echte goedkopere merken niet deugdelijk. Maar goed, ik heb een vriendin die haar honden een van die merken voert en pups daar op groot brengt en dat gaat allemaal zonder problemen. Al jaren. Ze heeft daar honden rondlopen die ruim 13 jaar worden, in uitmuntende gezondheid. En niet een klein ras maar een middelgroot/groot ras. Dus tja... (ik praat hier over het merk Lotgering). Maar zelf zou ik dus geen Smuldier voeren. En ook geen Farmfood. En ook geen Rodi. En ook geen andere KVV's waar mais, tarwe, rijst, etc. in zit. Met 1 uitzondering: Bandit. Dat is gewoon super goede KVV (zo niet 1 van de beste) en ik snap waarom zij er een beeeeeeetje zilvervliesrijst in doen. Carnibest zou ik zelf niet te vaak voeren omdat er dit er in zit: rijst, koudgeperste plantaardige olie, natuurlijke vitaminen en mineralen. Ik heb daar allemaal niks mee en bovendien geloof ik niet dat er natuurlijke premixen bestaan. Ik heb er wel sinds 2003 honderden pups groot mee zien worden (probleemloos) dus afbranden doe ik dit merk ook zeker niet. Het heeft zichzelf ruim bewezen. Maar ik ben gewoon niet kapot van de toevoegingen....
De goedkopere merken en waar we niet achter staan, die laten we ook links liggen. Ik had nog een merk dat ik wou geven en had gezien dat een dierenwinkel in de buurt er een verkooppunt van was. Alleen het merk niet gevonden en ben een paar keer de vriezers rondgegaan, maar zijn dan toch maar verder gereden naar één van onze gebruikelijke kvv-winkel om een in ons ogen beter merk te gaan halen.

Door de positieve reacties op Carnibest hebben we hierdoor ook voor gekozen inderdaad.

Soms krijgt ze ook al eens 'echt' vlees zoals stukje biefstuk of kipfilet voor ik het voor ons in de pan gooi om te bakken. Wie weet krijg ik over een tijdje wel zin om over te schakelen op barf, want ik vind het wel interessant, maar momenteel kunnen we maar voor 2 weken kvv stockeren, dus dat kan eens bekeken worden als we verhuisd zijn.

Lizzy schreef: za 13 nov 2021, 12:19Je geeft of KVV met vis of geen KVV met vis en dan voer je ongeveer 2 keer per week 1 kleine vis (dus twee kleine vissen in totaal). Denk daarbij aan sardien en panharing. Wat je 1 keer per week kunt voeren voor de vitamine D is een stukje wilde zalm van zeg 50 gram. Daar zit geen thiaminase in maar wel veel vitamine D. Dat verkopen ze in filet in de vriezer bij supermarkten en in blik maar dan is het gekookt. Dat geeft nEt dat beetje extra vitamine D dat belangrijk is. Vitamine D supplementen zijn trouwens gevaarlijk, dus die raad ik af.


Ik geloof serieus niet dat het veel beter kan!! Geniet van je pup!
Dus dan een kvv-maaltijd vervangen door een visje of beetje vlees en het visje als extra er bij? Ik geloof dat ik die zalmfilet wel in onze diepvries liggen heb.

Dankjewel! Doe ik zeker, want ze wordt zo snel groot. Dankjewel voor de uitleg!

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!
Door Lizzy
#3434614
Ik zou een KVV maaltijd geven en daar boven op gewoon een heel visje. Die dingen wegen zeg 150 gram, heeft ze een keer een lekkere vette bek zoals wij dat noemen (oftewel een lekkere volle maaltijd), dus gewoon niet mee rekenen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door