Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#3433396
Ik heb sinds vrijdag een Friese stabij van net 6 maanden. Hij stond op brok en ik heb hem vrijwel meteen op vlees over gezet. Sinds vandaag begint hij veel te krabben en aan poten te bijten. Ook veel bij zijn oren. Zou hij een allergie hebben of kunnen dit ontgiftingsverschijnselen zijn? Hij kreeg cavombrokken. Moet ik doorgaan met vlees? Of hem even terug op brokken zetten? Heb tot nu toe vooral kip en rund gegeven. Dus wel de soorten waar hij gevoelig op kan reageren. Mijn andere honden hebben altijd kvv en barf gegeten zonder problemen.
Door Lizzy
#3433400
pleuntje schreef: do 14 okt 2021, 01:34 Ik heb sinds vrijdag een Friese stabij van net 6 maanden. Hij stond op brok en ik heb hem vrijwel meteen op vlees over gezet. Sinds vandaag begint hij veel te krabben en aan poten te bijten. Ook veel bij zijn oren. Zou hij een allergie hebben of kunnen dit ontgiftingsverschijnselen zijn? Hij kreeg cavombrokken. Moet ik doorgaan met vlees? Of hem even terug op brokken zetten? Heb tot nu toe vooral kip en rund gegeven. Dus wel de soorten waar hij gevoelig op kan reageren. Mijn andere honden hebben altijd kvv en barf gegeten zonder problemen.
Het kan, dat het van het ontgiften is. Insprayen met een biologische appelazijn met warm water mengsel kan helpen.

Wat zit er nog meer in je KVV? Misschien zit er een andere stof in waar ie op reageert.

Krabben kan overigens zoveel andere oorzaken hebben! Ik zou zelf altijd eerst met de vlooienkam aan de slag gaan om te kijken of hij vlooien heeft. Als dat niet het geval is, dan zou ik de huid grondig inspecteren. Misschien even naar de dierenarts om ook mijten uit te laten sluiten.

Verder kan het een reactie zijn op iets van buitenaf. Ik noem waar wat: een nieuwe mand waar hij op reageert (stoffen zijn vaak geverfd of behandeld met brandwerende stoffen en kunnen serieus een reactie opwekken), een nieuw schoonmaakmiddel, een nieuwe plant in huis of tuin.

Het kan zelfs stress zijn. Zo'n overgang naar een nieuw gezin is vaak ook best pittig.

Tja. En je kunt hem natuurlijk overzetten terug op Cavom. Om te kijken of de jeuk over gaat. Het duurt een dag of vier voordat de voedingsstoffen uit de KVV zijn lichaam hebben verlaten. Als de jeuk gelijk over gaat, dan is er iets met de KVV waar ie niet goed op reageert. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet terug over kan op KVV zonder jeuk! Alleen, laat ons even weten wat voor KVV hij nu krijgt, dan kunnen we je beter helpen een passende KVV te vinden.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#3433402
Ik heb verschillende soorten kvv. Omdat ik nog zoekende ben. Heb Rodi rund met groenten gegeven. Ik heb kip van naturis gegeven. En gisteren kivo rund met kip. In het verleden gaf ik mijn honden Darf, maar dat moet ik ergens bestellen. Ik heb deze kvv in dierenwinkel gehaald. Waar ze deze merken hadden..
Hij krabde totaal niet toen hij hier kwam. Heeft zijn oude mandje en ligt verder wel op de bank. Verhuizing zou kunnen is ook niet niks hij kreeg bij de oude eigenaar bak brokken die er altijd stonden en pakte steeds een paar brokken. Nu zover dat hij nu nog 4x per dag eten krijgt. 125 Gr. Per keer. Ik moet hem zo dus eten geven maar geen idee wat wijsheid is.
Door Lizzy
#3433405
pleuntje schreef: do 14 okt 2021, 09:16 Ik heb verschillende soorten kvv. Omdat ik nog zoekende ben. Heb Rodi rund met groenten gegeven. Ik heb kip van naturis gegeven. En gisteren kivo rund met kip. In het verleden gaf ik mijn honden Darf, maar dat moet ik ergens bestellen. Ik heb deze kvv in dierenwinkel gehaald. Waar ze deze merken hadden..
Hij krabde totaal niet toen hij hier kwam. Heeft zijn oude mandje en ligt verder wel op de bank. Verhuizing zou kunnen is ook niet niks hij kreeg bij de oude eigenaar bak brokken die er altijd stonden en pakte steeds een paar brokken. Nu zover dat hij nu nog 4x per dag eten krijgt. 125 Gr. Per keer. Ik moet hem zo dus eten geven maar geen idee wat wijsheid is.
Ik ben totaaaaaaaaaal niet van de brokken. Maar met een hond die herplaatst is denk ik dat daar boven op jeuk geen ideale situatie is. Ik weet niet of het echt heel ernstig is, of ie echt stikt van de jeukt? Als dat het geval is: ik zette hem terug op Cavom. Als de jeuk vrij snel weer weg is, kun je er vanuit gaan dat je iets hebt gevoerd dat hem niet goed bekomen is. Als de jeuk niet verdwijnt, moeten we verder gaan zoeken/speuren.

Als hij wel van de jeuk af is, zou ik hem toch over gaan zetten op KVV. Maar dan een ander merk. En dan even maar geen rund en kip maar bijv. kalkoen of eend ofzo. Of paard. Of hert. En dan een merk zonder andere toevoegingen dus geen lijnzaadolie, zalmolie of dergelijke. Ook geen premix (vitamines en mineralen).

Ik zou hem dan 1 keer per dag KVV geven en 2 keer per dag brok. Als dat goed gaat, 2 keer per dag KVV en 1 keer per dag brok. En rustig aan. Als dat goed gaat, dan 3 keer per dag KVV. Dat afbouwen naar 2 keer per dag KVV. En niet 's avonds voeren (ook geen snacks) maar alleen overdag. Dus zeg 's morgens en 's middags. Een paar uur per dag vasten is goed voor het lichaam (dus van de middag tot de volgende ochtend) en 's avonds voeren: ik kom er meer en meer achter dat dit het lichaam teveel belast.

Als je KVV zeg eend geeft, ga dan na een week of 2 ook een ander diersoort erbij geven. Nog even geen kip en geen rund. Als dat goed gaat, ga na 2 weken weer een ander diersoort erbij geven. Totdat je 4 diersoorten geeft.

Zo zou ik het doen.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#3433408
Wat is ernstig. hij krabt niet continue. Maar als hij krabt is het wel even heftig. Hij krijgt ook veel oogprut en begint te verharen. Daarom dacht ik aan ontgiften. Maar ik ga het even uitsluiten. Ga het doen zoals jij het zegt. Wat voor merk kvv zou jij aan kunnen raden? Dus echt alles 1 diersoort? Vind het echt heel lastig om brokken te gaan voeren.maar dan kan ik wat afsluiten.
Door Lizzy
#3433415
pleuntje schreef: do 14 okt 2021, 11:34 Wat is ernstig. hij krabt niet continue. Maar als hij krabt is het wel even heftig. Hij krijgt ook veel oogprut en begint te verharen. Daarom dacht ik aan ontgiften. Maar ik ga het even uitsluiten. Ga het doen zoals jij het zegt. Wat voor merk kvv zou jij aan kunnen raden? Dus echt alles 1 diersoort? Vind het echt heel lastig om brokken te gaan voeren.maar dan kan ik wat afsluiten.
OK. Dan lijkt het er toch op dat ontgiften niet uit te sluiten is.... En ja, dan is het natuurlijk ergens jammer om weer brokken te gaan geven. Als de jeuk te doen is, kun je het ook natuurlijk nog even aankijken en hem licht insprayen met een appelazijn/water oplossing. En anders toch even terug op de Cavom en vanaf daar beginnen.

Eén diersoort is handig maar ook lastiger aan te komen. Je kunt ook kiezen voor een KVV waar bijv. hertenvlees en kalkoenvleesbot in zit, zoals de premium versie van Barf Menu. Carnivoer heeft een konijn versie met alleen konijn. Dogmeat heeft ook wel wat enkelvoudige soorten zoals alleen geit en alleen konijn. Ik weet niet waar je woont maar als dat Zuid Holland is toevallig, dan kun je De Geus allerlei soorten KVV laten bezorgen : https://www.geusdiervoeding.nl/bezorgservice/. Of even kijken wat Floris24 te bieden heeft viewtopic.php?f=4&t=139304. Floris rijdt door het hele land!
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#3433427
Zit wel vlakbij natural paws in Achtmaal. Woon in Brabant. Anders is die Floris een goede optie. Dank je wel.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3433428
pleuntje schreef: do 14 okt 2021, 16:39 Zit wel vlakbij natural paws in Achtmaal. Woon in Brabant. Anders is die Floris een goede optie. Dank je wel.
Natural paws heeft zo te zien Alroda. Dat zijn allemaal enkelvoudige kvv's.
Gebruikersavatar
Door pike
#3433460
En Kiezebrink Raw mixen, ook enkelvoudig ook al doet het woordje mix anders vermoeden.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#3433462
pike schreef: do 14 okt 2021, 23:00 En Kiezebrink Raw mixen, ook enkelvoudig ook al doet het woordje mix anders vermoeden.
Dank je wel
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#3433463
pluk schreef: do 14 okt 2021, 17:04 Natural paws heeft zo te zien Alroda. Dat zijn allemaal enkelvoudige kvv's.
Dank je wel
Door smulpaap
#3433469
pleuntje schreef: do 14 okt 2021, 11:34 Wat is ernstig. hij krabt niet continue. Maar als hij krabt is het wel even heftig. Hij krijgt ook veel oogprut en begint te verharen. Daarom dacht ik aan ontgiften. Maar ik ga het even uitsluiten. Ga het doen zoals jij het zegt. Wat voor merk kvv zou jij aan kunnen raden? Dus echt alles 1 diersoort? Vind het echt heel lastig om brokken te gaan voeren.maar dan kan ik wat afsluiten.
Het kan idd best ontgifting zijn hoor . Ik heb ooit een herplaatser opgenomen, die had een groot deel van haar leven Lidl brok gegeten. Ik heb haar eerst overgezet op KVV . Het was ook even zoek wat goed ging, Carnibest verdroeg ze niet vanwege de lijnzaadolie . Toen andere merken geprobeerd zonder toevoegingen en dat ging goed . Maar ze werd geheel kaal , enorme verharing . En stinken die vacht , vreselijk gewoon . Ook een enorme hoeveelheid drab uit oren en ogen . Smerige stinkende ontlasting , de da heeft nog eenmaal haar anaalklieren uitgeknepen . Ze,kreeg zo hier en daar last van ontstekingen en had ook jeuk . Dit alles heeft een paar maanden geduurd . Toen ging ze opknappen heen . Ik heb haar toen overgezet op BARF . Alle bovengenoemde problemen hebben zich nooit meer voorgedaan . De da zag ze nooit meer , bij wijze van
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#3433480
Hij had meteen vieze ogen en jeuk dus ook na paar dagen. Geen vlees meer gegeven. Geen vieze ogen en geen jeuk meer. Dus denk ook ontgiften. Maar ga het toch wat voorzichtig aanpakken. Dus rund en kip ga ik even vermijden. Gewoon voor de zekerheid. Je zou denken, hij is een half jaar dus kan toch niet zo heftig zijn. Maar blijkbaar wel. Als je maar genoeg troep binnenkrijgt.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#3433539
Terug op brokken en jeuk was na een dag totaal weg. Gisteravond voor het eerst weer vlees gegeven. Konijn van barfmenu. En nu weer jeuk. Kan ontgiften zo snel? Of kan hij zo snel reageren op konijn? Hij krijgt nu 2x brokken en 1x vlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433542
Het lijkt mij voor beide zo snel. Die reactie..
Ook allergische reacties gaan doorgaans niet plots weer over.

Ik zou wat langer hetzelfde aanhouden. Want met steeds te veranderen weet je nooit wat nu wat triggert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door