Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#3429388
Lizzy schreef: vr 09 jul 2021, 12:25 Ja, dat maakt het gewoon extra zuur. Doen jullie allemaal ZO je best..... Sometimes life really sucks. Maar goed, niet getreurd, ze kan hier heeeeeel oud mee worden! Echt! Een kennis van mij heeft een 16 jarige JR met Patella graad 2 aan beide poten, niet geopereerd. Ze loopt nog steeds als een kievit mee!
Kijk dat zijn ervaringen waar we dan maar op hopen dat dit voor Pippa ook zo zal gaan...
Vele JRT 's hebben een' huppeltje' en vele eigenaren vinden dat dat zo hoort bij een JRT en laten het niet eens onderzoeken. Ik werd door sommige ook wat vreemd aangekeken dat ik er zo'n probleem van maakte. Zo van "je hebt een jrt en die huppelen" ::)
Door Envie
#3432204
zurca schreef: vr 09 jul 2021, 12:31 Kijk dat zijn ervaringen waar we dan maar op hopen dat dit voor Pippa ook zo zal gaan...
Vele JRT 's hebben een' huppeltje' en vele eigenaren vinden dat dat zo hoort bij een JRT en laten het niet eens onderzoeken. Ik werd door sommige ook wat vreemd aangekeken dat ik er zo'n probleem van maakte. Zo van "je hebt een jrt en die huppelen" ::)
Je hebt een JRT, en volgens mij is dit een erfelijk probleem waar de ouders op onderzocht worden bij fokkers van de rasvereniging, toch?
Of is dit geen erfelijke variant?
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3432206
Wat balen van de diagnose. Wel fijn dat je nu weet waar het van komt en dat het niet perse geopereerd hoeft te worden.
De artrose ontstaat door het verschuiven van de knieschijf, zeker als het eruit schiet, en weer terug plopt, veroorzaakt dat slijtage/beschadigingen aan het gewricht en zo krijg je op den duur artrose en andere gewrichtsproblemen.

Helaas doe je er soms gewoon niets aan. Kennis van mij heeft een Border Collie aangeschaft bij een goede fokker. Zij koopt ook echt niet zomaar ergens een hond en deze hond komt van zowel vaders als moederskant uit lijnen met allemaal A-heupen en toch had ze als jonge hond echt zwaar HD.. soms heb je gewoon die pech. De fokker doet met testen zijn best, als het goed is tenminste. Maar de natuur laat zich niet altijd sturen wat dat betreft. Super balen en heel zuur als het precies jouw hond treft.

Ik zou vooral naar de bespiering kijken, fysio en body awareness, zwemmen en uiteraard niet te dik laten worden.
Kunstjes waar hij echt zijn achterpoten bij moet gebruiken, balanskussen oefeningen. Maar niet zonder goede begeleiding zodat je weet waar je op moet letten.
Zorgen dat hij zo min mogelijk uit de kom schiet.

Qua supplementen kan ik niets toevoegen aan wat al gezegd is.

Hondje van mijn schoonmoeder had het ook en is er prima oud mee geworden.
Maar vervelend is het wel.

Karen
Door zurca
#3432220
Bedankt Karen, voor je tips!
Balansoefeningen daar zal ik eens over lezen en eens zien of daar in onze buurt iets mee gedaan wordt zodat we goede begeleiding krijgen.
"Zorgen dat het zo min mogelijk uit de kom schiet" schrijf je, maar hoe pak je dat aan?

De supplementen, en dan vooral de cosequin, doen wel wat voor haar want het huppelen met rechts is nagenoeg over.
We hebben de supplementen laten doormeten en met de groenlipmossel zijn we voorlopig gestopt, die kwam niet goed uit de meting en gek genoeg had ik dat gevoel al. Ze gaf af en toe gal op, was die groenlipmossel al in de ochtend gaan geven ipv met de rest in de avond. Dat hielp wel wat maar niet helemaal....
Door zurca
#3432221
Envie schreef: wo 08 sep 2021, 12:37 Je hebt een JRT, en volgens mij is dit een erfelijk probleem waar de ouders op onderzocht worden bij fokkers van de rasvereniging, toch?
Of is dit geen erfelijke variant?
PL is inderdaad een afwijking die voorkomt bij o.a. JRT''s. Een goede fokker test jaarlijks de honden waarmee gefokt wordt. Via de rasvereniging mag gefokt worden met PL graad 1 mits het andere ouderdier vrij is. Wij hebben gezocht naar een fokker die alleen fokt met PL vrije dieren maar dat geeft geen garantie en dat blijkt....
Er wordt gezegd dat PL erfelijk is maar er zijn andere omstandigheden. PL opzich is niet erfelijk maar daar waar PL uit voort komt vaak wel en dat is een afwijkende stand van het dijbeen. Maar PL kan ook ontstaan na een "trauma" en dan heeft het dus helemaal niets met erfelijkheid te maken

Of je hond een erfelijke variant heeft of niet is moeilijk na te gaan.
Door Lizzy
#3432223
zurca schreef: vr 10 sep 2021, 00:26 Bedankt Karen, voor je tips!
Balansoefeningen daar zal ik eens over lezen en eens zien of daar in onze buurt iets mee gedaan wordt zodat we goede begeleiding krijgen.
"Zorgen dat het zo min mogelijk uit de kom schiet" schrijf je, maar hoe pak je dat aan?

De supplementen, en dan vooral de cosequin, doen wel wat voor haar want het huppelen met rechts is nagenoeg over.
We hebben de supplementen laten doormeten en met de groenlipmossel zijn we voorlopig gestopt, die kwam niet goed uit de meting en gek genoeg had ik dat gevoel al. Ze gaf af en toe gal op, was die groenlipmossel al in de ochtend gaan geven ipv met de rest in de avond. Dat hielp wel wat maar niet helemaal....
Wat goed dat de Cosequin werkt :-* ! Heb je de supplementen door laten meten met bio resonantie? Mag ik vragen bij wie? Ik zit te denken om ook de supplementen van Fritzi eens door te laten meten, vandaar mijn vraag.
Door Envie
#3432361
zurca schreef: vr 10 sep 2021, 00:37 PL is inderdaad een afwijking die voorkomt bij o.a. JRT''s. Een goede fokker test jaarlijks de honden waarmee gefokt wordt. Via de rasvereniging mag gefokt worden met PL graad 1 mits het andere ouderdier vrij is. Wij hebben gezocht naar een fokker die alleen fokt met PL vrije dieren maar dat geeft geen garantie en dat blijkt....
Er wordt gezegd dat PL erfelijk is maar er zijn andere omstandigheden. PL opzich is niet erfelijk maar daar waar PL uit voort komt vaak wel en dat is een afwijkende stand van het dijbeen. Maar PL kan ook ontstaan na een "trauma" en dan heeft het dus helemaal niets met erfelijkheid te maken

Of je hond een erfelijke variant heeft of niet is moeilijk na te gaan.
Dank voor je uitleg Zurca, wist niet dat het zo in elkaar zit. Echt heel lastig dus :-[ Is er bij jouw hondje een aanwijzing waarom dit ontstaan is? Kan ik zo niet vinden in je berichten..
We willen misschien in de toekomst weer een JR, hebben er 15 jaar geleden één gehad..via de rasvereniging.
Door zurca
#3432383
Lizzy schreef: vr 10 sep 2021, 07:56 Wat goed dat de Cosequin werkt :-* ! Heb je de supplementen door laten meten met bio resonantie? Mag ik vragen bij wie? Ik zit te denken om ook de supplementen van Fritzi eens door te laten meten, vandaar mijn vraag.
Fenella Doesburg is Pippa's osteopaat. Zij doet metingen met een lecher antenne.
Tijdens Pippa's vorige afspraak hadden we het erover en zij heeft toen voor ons gemeten. Nu via foto's van de supplementen, volgende keer neem ik de potjes zelf mee.
Door zurca
#3432384
Envie schreef: di 14 sep 2021, 20:58 Dank voor je uitleg Zurca, wist niet dat het zo in elkaar zit. Echt heel lastig dus :-[ Is er bij jouw hondje een aanwijzing waarom dit ontstaan is? Kan ik zo niet vinden in je berichten..
We willen misschien in de toekomst weer een JR, hebben er 15 jaar geleden één gehad..via de rasvereniging.
Als je graag weer een JRT wilt zou ik zeker wat lezen over Patella luxatie en andere erfelijke afwijkingen die binnen het ras voir kunnen komen. Zo weet je waar naar welje onderzoeken je kan vragen bij de fokker.

Wij hebben geen idee wat mogelijk de oorzaak kan zijn bij Pippa. Voor zo ver ik weet hebben haar broers en zussen het niet. Een ongeluk heeft ze ook nooit gehad maar ze is een behoorlijke rauwdauwer en heeft vaak gespeeld met iets te lompe grote honden. (deed altijd mijn best om dit te voorkomen maar luisteren was en is soms nog steeds niet haar ding zullen we maar zeggen) wie weet heeft ze daarbij toch een keer iets gehad. Maar eigenlijk denken we niet dat dat het kan zijn. Dat hadden we dan toch moeten merken...
Door Envie
#3432418
zurca schreef: wo 15 sep 2021, 13:25 Als je graag weer een JRT wilt zou ik zeker wat lezen over Patella luxatie en andere erfelijke afwijkingen die binnen het ras voir kunnen komen. Zo weet je waar naar welje onderzoeken je kan vragen bij de fokker.

Wij hebben geen idee wat mogelijk de oorzaak kan zijn bij Pippa. Voor zo ver ik weet hebben haar broers en zussen het niet. Een ongeluk heeft ze ook nooit gehad maar ze is een behoorlijke rauwdauwer en heeft vaak gespeeld met iets te lompe grote honden. (deed altijd mijn best om dit te voorkomen maar luisteren was en is soms nog steeds niet haar ding zullen we maar zeggen) wie weet heeft ze daarbij toch een keer iets gehad. Maar eigenlijk denken we niet dat dat het kan zijn. Dat hadden we dan toch moeten merken...
Informeren en inlezen zullen we zeker doen!
Wat moeilijk voor jullie dat dit zo onduidelijk is ontstaan. Je wilt toch altijd een oorzaak weten... Ik hoop dat bovengenoemde behandelingen baat zullen hebben. Veel sterkte en dank voor je reactie Zurca!
Door Inouska
#3447178
Lizzy, ik had een vraagje, ik wil graag de golden paste maken voor mijn 11 jarige chihuahua.
En ik wou vragen welke kurkuma ik het beste kan kopen. Je hebt nu zoveel verschillende soorten en merken met en zonder zwarte peper enz.

Heb jij een advies voor mij?
Groetjes inouska
Door Lizzy
#3447192
Inouska schreef: ma 18 jul 2022, 12:26 Lizzy, ik had een vraagje, ik wil graag de golden paste maken voor mijn 11 jarige chihuahua.
En ik wou vragen welke kurkuma ik het beste kan kopen. Je hebt nu zoveel verschillende soorten en merken met en zonder zwarte peper enz.

Heb jij een advies voor mij?
Groetjes inouska
Ik hoop zelf al sinds jaar en dag de biologische kurkuma bij Pit en Pit. Zwarte peper moet echt vers gemalen zijn dus dat doe ik zelf malen en er doorheen.
Door Inouska
#3447199
LIZZY, Ik had eigenlijk nog wel een vraag.
Wat vindt jij van het poeder puur glucosamine.
Wil dat eventueel in combinatie geven met de golden past.
Het gaat om mijn chihuahua van ruim 11 jaar met patella luxatie en nu afentoe er ook echt naast schiet dan zie je echt der pootje dubbel gaan. Maar ze loopt gewoon door. Terwijl ze best een pieper is. Hij plopt eruit en schiet ook gelijk weer terug.
Dit zit erin:

300 g: per 5 gram: 814 mg Glucosamine (als -sulfaat 2 KCl), 679 mg Methylsulfonylmethaan (MSM), 611 mg Chondroïtinesulfaat (bovine 90%)(oorsprong: rund), 342 mg Vitamine C (als Magnesiumascorbaat), 340 mg Magnesium (als -citraat en -ascorbaat) en 7 mg Vitamine B6 (Pyridoxine Hcl).

Of heb jij misschien wat betere ideeën wat ik der kan geven qua ondersteuning.
Wil nog niet volledig overgaan op pijn medicatie tenzij echt niet anders kan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door