Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door averymaze
#3430812
hey hoi ,

Ik heb me heel erg ingelezen over BARF , maar merk aan mezelf dat ik het erg lastig vind om een menu te maken, te bang om iets fout te doen denk ik, ik ga nogal snel in mijn hoofd zitten. Hij mag geen kip en rund

Volgens de calculator 2% van 33 kilo is 660 per dag. hij krijgt nu 700 /750 gram kvv per dag wij lopen ongeveer 2 uur per dag met hem.

Zijn menu zou bestaan uit.

297 gram rauw vleesbot
132 gram orgaan+pens
165 gram spiervlees
66 gram groente (meneer is niet een mega groente eter dus dit zijn we nog aan het introduceren en zit dus niet standaard in het menu)

ik vind het zelf een fijn idee elke dag alles te voeren en dus een vast week/maand menu te hebben. ik rond wel alles af

maandag
300 gram eenden rugstuk
65 gram orgaan 65 gram pens
165 gram kalkoendijbeen

disndag
ganzen rugstuk
orgaan+pens
paardenvlees

woensdag
kwartel lijk
orgaan+pens
geiten vlees

donderdag
konijnen delen
orgaan+pens
kalkoen

vrijdag
parelhoen
orgaan+pens
hert

zaterdag
geitenribben
orgaan+pens
konijn

zondag 2 x per maand
visdag


als ik dit op deze manier doe en dan dit menu herhaal op week 1 en 3 en voor week 2 en 4 een ander menu maak zit ik dan goed?
Door Too
#3430814
Ik heb t niet nagerekend maar met deze variatie mag je ook gewoon elke week hetzelfde voeren hoor, misschien nog een eitje erbij
En als je dan eens aan bijvoorbeeld lam, gans of haas kunt komen dan wissel je wat

Een hele visdag.. je moet kijken hoe dat valt, kan zijn dat het teveel van het goede is dan kun je misschien beter 2 x per week er een visje bij geven
Zolang je maar niet meer dan 10% vis voert
Door Lizzy
#3430821
averymaze schreef: do 05 aug 2021, 23:04 hey hoi ,

Ik heb me heel erg ingelezen over BARF , maar merk aan mezelf dat ik het erg lastig vind om een menu te maken, te bang om iets fout te doen denk ik, ik ga nogal snel in mijn hoofd zitten. Hij mag geen kip en rund

Volgens de calculator 2% van 33 kilo is 660 per dag. hij krijgt nu 700 /750 gram kvv per dag wij lopen ongeveer 2 uur per dag met hem.

Zijn menu zou bestaan uit.

297 gram rauw vleesbot
132 gram orgaan+pens
165 gram spiervlees
66 gram groente (meneer is niet een mega groente eter dus dit zijn we nog aan het introduceren en zit dus niet standaard in het menu)

ik vind het zelf een fijn idee elke dag alles te voeren en dus een vast week/maand menu te hebben. ik rond wel alles af
Dat ziet er prima uit. Je hebt duidelijk je huiswerk gemaakt! Ik ga er vanuit dat je qua orgaanvlees een combinatie gaat voeren van lever, nier en hart? (minimaal).
maandag
300 gram eenden rugstuk
65 gram orgaan 65 gram pens
165 gram kalkoendijbeen

disndag
ganzen rugstuk
orgaan+pens
paardenvlees

woensdag
kwartel lijk
orgaan+pens
geiten vlees

donderdag
konijnen delen
orgaan+pens
kalkoen

vrijdag
parelhoen
orgaan+pens
hert

zaterdag
geitenribben
orgaan+pens
konijn

zondag 2 x per maand
visdag
Qua diersoorten zit je fantastisch (genoeg afwisseling)! Ik zou zelf een visdag niet doen. Dat is vragen om een dag misselijk of diarree of kots of alle 3. Tenzij je van plan bent om 1 zalmkop te geven (of lijf). Dat valt eigenlijk altijd wel goed. Maar een hele maaltijd sardien of makreel of panharing? Meestal gaat dat niet goed. Zalmkop is leuk maar ik vind gekweekte zalm ook niet denderend (en zo'n kop is altijd afkomstig van kweek). Eens in de twee weken zou leuker zijn. Je zou ook twee keer per week een klein vet visje kunnen geven als extraatje. Je mag ook twee rauwe eitjes per week geven. Dat is heel gezond. Als je hond groenten goor vindt, misschien kun je spruit-groenten (broccoli spruiten, alfalfa, etc) door z'n eten doen. Super gezond en de meeste honden eten dit zeker, gemengd met vlees. Gekookte groenten wordt vaak beter gegeten. Courgette, witlof en andijvie zijn hier favoriet en veel honden vinden dat makkelijk.
als ik dit op deze manier doe en dan dit menu herhaal op week 1 en 3 en voor week 2 en 4 een ander menu maak zit ik dan goed?
Dit menu is goed genoeg om gewoon iedere week te herhalen.
#3430825
Ik zou wel met 750 gram beginnen. Zeker niet minder dan je nu aan kvv voert want kvv is vaak vetter.
Die 2% is maar een richtlijn voor wie geen idee heeft hoeveel zijn hond nodig heeft en voor actieve honden meestal te weinig. ;)
Door averymaze
#3430840
Too schreef: vr 06 aug 2021, 00:09 Ik heb t niet nagerekend maar met deze variatie mag je ook gewoon elke week hetzelfde voeren hoor, misschien nog een eitje erbij
En als je dan eens aan bijvoorbeeld lam, gans of haas kunt komen dan wissel je wat

Een hele visdag.. je moet kijken hoe dat valt, kan zijn dat het teveel van het goede is dan kun je misschien beter 2 x per week er een visje bij geven
Zolang je maar niet meer dan 10% vis voert

eitjes gaat hij heel erg van stinken :-X maar wij zijn van plan kwartels te nemen dus dan zouden we eventueel kwartel eitjes kunnen geven. ook omdat hij dus allergies is voor kip geven we eigenlijk nooit kippen eieren.
Door averymaze
#3430841
pearlsofpassion schreef: vr 06 aug 2021, 08:58 Ik zou wel met 750 gram beginnen. Zeker niet minder dan je nu aan kvv voert want kvv is vaak vetter.
Die 2% is maar een richtlijn voor wie geen idee heeft hoeveel zijn hond nodig heeft en voor actieve honden meestal te weinig. ;)
ah op die manier! we geven nu wel wat minder kvv omdat ik mijn sleutelbeen gebroken heb en hij er dus niet meer altijd even veel uit kan. wij zijn sws van het "vandaag is een actievere dag dus we voeren meer" vooral omdat er windhond in zit (naar verwachting en hij dus een snellere vertering heeft)
Door averymaze
#3430842
Lizzy schreef: vr 06 aug 2021, 08:19 Dat ziet er prima uit. Je hebt duidelijk je huiswerk gemaakt! Ik ga er vanuit dat je qua orgaanvlees een combinatie gaat voeren van lever, nier en hart? (minimaal).


Qua diersoorten zit je fantastisch (genoeg afwisseling)! Ik zou zelf een visdag niet doen. Dat is vragen om een dag misselijk of diarree of kots of alle 3. Tenzij je van plan bent om 1 zalmkop te geven (of lijf). Dat valt eigenlijk altijd wel goed. Maar een hele maaltijd sardien of makreel of panharing? Meestal gaat dat niet goed. Zalmkop is leuk maar ik vind gekweekte zalm ook niet denderend (en zo'n kop is altijd afkomstig van kweek). Eens in de twee weken zou leuker zijn. Je zou ook twee keer per week een klein vet visje kunnen geven als extraatje. Je mag ook twee rauwe eitjes per week geven. Dat is heel gezond. Als je hond groenten goor vindt, misschien kun je spruit-groenten (broccoli spruiten, alfalfa, etc) door z'n eten doen. Super gezond en de meeste honden eten dit zeker, gemengd met vlees. Gekookte groenten wordt vaak beter gegeten. Courgette, witlof en andijvie zijn hier favoriet en veel honden vinden dat makkelijk.


Dit menu is goed genoeg om gewoon iedere week te herhalen.
Orgaan is inderdaad alles bij elkaar, misschien soms hersenen of tong,( is dat eigenlijk een orgaan of is dat spiervlees ) als ik daar aan kan komen soms heeft de slager wat leuks over.

ik wilde indd een keer per 2 weken een zalmkop geven. Wij krijgen dit van onze visboer voor niets, maar als dit niet lekker valt dan gaan we natuurlijk over naar eens per week een kleine vette vis. We geven af en toe een beetje groente mee maar dit gaat er vaak met lange tanden in. De tip voor de spruit groente is indd een goed idee!
Door Lizzy
#3430853
averymaze schreef: vr 06 aug 2021, 16:22 Orgaan is inderdaad alles bij elkaar, misschien soms hersenen of tong,( is dat eigenlijk een orgaan of is dat spiervlees ) als ik daar aan kan komen soms heeft de slager wat leuks over.

ik wilde indd een keer per 2 weken een zalmkop geven. Wij krijgen dit van onze visboer voor niets, maar als dit niet lekker valt dan gaan we natuurlijk over naar eens per week een kleine vette vis. We geven af en toe een beetje groente mee maar dit gaat er vaak met lange tanden in. De tip voor de spruit groente is indd een goed idee!
Hersenen is zeker orgaan. Tong kun je over debatteren. Het is eigenlijk een spier. Maar omdat tong echt aanzienlijk vetter is en je geen hele maaltijden moet geven met tong als spiervlees, reken ik het tot orgaan (en stiekem soms een beetje tot spier omdat ik ook niet te ver onder die 10% orgaan wil duiken, qua "echt orgaan" zoals lever, hart, nier).
Door smulpaap
#3448068
Ik geef tong , testen of maag weleens in plaats van pens
Ik maak er wel een mix van . Ik heb maar een kleintje , en gezien tong toch best vet is ...
Mijn Hondje vind het heerlijk
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door