Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
dinky89 schreef: ↑di 27 jul 2021, 11:27 Maar is het ook niet zo dat de meeste mensen met pfizer zijn gevaccineerd en daardoor de kans ook groter is dat iemand die is gevaccineerd met pfizer in het ziekenhuis beland?Nou, de hele groep onder de 40 is toch wel vooral met Pfizer of moderna geprikt toch? Alleen een kleine groep zorgmedewerkers onder de 60 is geprikt met Astra Zenica.
En kan het ook niet zo zijn dat wanneer ze niet waren gevaccineerd ze wellicht waren overleden of op de IC beland ipv verpleegafdeling in het ziekenhuis? Oftewel minder ernstig ziek als zonder vaccinatie?
In Nederland is het in ieder geval zo dat AZ met name is gezet bij jongere mensen naar mijn weten en pfizer juist bij de oudere mensen en mensen met risico achtergrond waardoor de kans dan in mijn ogen ook groter is dat iemand uit de tweede groep ernstiger ziek wordt dan iemand uit de eerste groep.
Dat zegt volgens mij niet gelijk iets over de werking van het vaccin zelf want de kans om besmet te raken is met AZ juist hoger dan met pfizer naar mijn weten.
eelke schreef: ↑di 27 jul 2021, 11:30 Nou, de hele groep onder de 40 is toch wel vooral met Pfizer of moderna geprikt toch? Alleen een kleine groep zorgmedewerkers onder de 60 is geprikt met Astra Zenica.Na de ophef over AZ is inderdaad onder de 60 voornamelijk geprikt met pfizer of moderna inderdaad. Maar ook boven de 60 is AZ veel geweigerd na het nieuws over de zeldzame bijwerking wat het aandeel AZ in de samenleving klein maakt en van de groep met AZ is volgens mij een behoorlijk deel 'jonge' zorgmedewerkers wat de kans dat iemand met een AZ vaccinatie in het ziekenhuis beland met corona flink kleiner maakt dan dat iemand met een pfizer vaccinatie in het ziekenhuis beland met corona.
De vaccins van BioNTech/Pfizer en Moderna werken tegen alle varianten van het coronavirus die tot nu bekend zijn. Zoals de delta-variant. Uit Brits onderzoek blijkt dat de bescherming tegen ziekenhuisopname door de delta-variant na volledige vaccinatie nog steeds heel hoog is. 92% voor AstraZeneca en 96% voor BioNTech/Pfizer. De kans dat je besmet raakt door de deltavariant is wel iets hoger, ook als je gevaccineerd bent.Overigens vind ik het ook wel scheef voelen dat mensen die vroeg een eerste prik kregen met AZ pas veel later volledig zijn gevaccineerd dan mensen die later eerste prik kregen met pfizer omdat de tijd er tussen veel korter is.
pearlsofpassion schreef: ↑di 27 jul 2021, 13:42 Ah OK. Dan zal het toeval zijn dat ik net steeds de Pfizerverhalen hoor.Misschien ook net maar waar je bent. Op NOS staat net dat meeste opnames in NL niet gevaccineerde mensen betreft.
Bedankt!
src_esther schreef: ↑ma 26 jul 2021, 17:36 Vandaag heb ik ook mijn 2de Pfizer prikkie gehad. Ditmaal kreeg ik gelukkig geen koppijn terwijl ik daar binnen moest wachten. Voelde wel weer de prik en zelfde rare gevoel in mijn arm en hand, zijwaarts optillen voelt ook niet prettig. Maar als het daarbij blijft, teken ik ervoor.Na de 1ste prik leek iemand van het kaliber Rico Verhoeven mijn schouder bewerkt te hebben, nu is het eerder de boze kleuter van om de hoek.