Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door WOOKIJacqueline
#342373
Ik zit hier vandaag en afgelopen nacht eens te lezen en a. het duizelt mij.... het lijkt ontzettend ingewikkeld om te zorgen dat het goed gaat..... maar b. ik zie ook dat als ik het goed zou willen doen ik een vrieskist moet zien te vinden (ik heb net een hele tafelmodel vrij voor de mannen maar dat is nooit genoeg...) en c. dat ik ongelofelijk op pad zal moeten om aan eten te komen... Op loopafstand heb ik hier een dierenwinkel en een slager en een islamitische slager maar dat is het dan ook wel..

Kunnen jullie een aangeven hoeveel tijd het kost om het goed te doen (en dan ga ik ervan uit dat het initieel natuurlijk veel meer tijd kost...)
Laatst gewijzigd door WOOKIJacqueline op wo 29 jun 2005, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#342414
Weet je Jacqueline da's erg moeilijk in te schatten. Het kost mij niet veel tijd, maar ik heb dan ook 2 kleine honden. Ik haal eens in de zoveel tijd uit Haaksbergen bij het slachthuis kopvlees in grote worsten verpakt en veulenribben. Daarnaast haal ik in het slachthuis in Oldenzaal pens, geitenribben en -vlees en lamsbotjes en de slager om de hoek bewaart (gratis) de lamsribbetjes enz. voor me. Op de markt haal ik (gratis) kipkarkassen. De groentemix maak ik voor een hele maand en da's in een half uur bekeken. Maar voor de rest is het absoluut afhankelijk van de aanvoer die je kunt genereren.
Ik denk dat het me per maand misschien 2 uur kost om het vlees binnen te krijgen. Even bellen, bestellen en ophalen.
Bovendien heb ik ook nog vrienden opgedaan via Barfplaats en we nemen ook onderling dingen voor elkaar mee.
Door Lizzy
#342421
Ik vind dat moeilijk te zeggen...

Het kost ons gewoon best veel tijd. We hebben 2 (zometeen 3) grote honden en ze eten best veel. Onze adresjes liggen eigenlijk behoorlijk door Nederland verspreid. Hoe groter je vriescapaciteit en hoe minder vaak je rond hoeft te rijden. Maar ja, je kunt ook niet oneindig vriezers thuis neer gaan zetten ;D. Dus, ik denk dat wij eens in de twee weken wel ergens heen moeten om iets te halen. Is het geen vlees, zijn het wel botten.

Als de spullen binnen komen moeten we het verpakken en wegen. Dan gaat het de vriezer in.

Eens in de twee a drie weken maak ik groentemix. Dan sta ik echt 2 uur in de keuken.

En het klaar maken zelf? Dat is echt een fluitje van een cent. Ik haal de groente en vlees en botten enzo uit de vriezer, die gaan in de koeling totdat ik het nodig heb. Alles bij elkaar in de bakjes: klaar.
Door WOOKIJacqueline
#342427
Ik heb (nog) geen rijbewijs dus da's lastig...mijn partner werkt en als hij niet werkt is hij met de honden op pad...dus dat schiet ook niet echt op....
Mijn buurman is jager dus daar zou ik eens mee kunnen babbelen... ;) en hij werkt op het slachthuis maar sinds de MKZ zit alles daar zo dicht getimmerd volgens hem dat er geen slachtafval naar buitenkomt.....

Heel vroeger aten onze honden (uit mijn ouderlijk huis) kopvlees, pens , eendagskuikens (en koeienschedels) maar volgens mijn buurman kan ik dat niet meer regelen....

Ik ga wel meer over op Duck en veel minder tot geen brok voeren want ik kan volgens mij tegenwoordig voordeliger aan Duck komen dan aan eukanuba....
Ik ben bang dat barfen er dan toch iets bij blijft.... hapje fruit, kippenekje etc.....
Gebruikersavatar
Door Pauline
#342438
Nou da's toch altijd 100.000x beter dan brok. En er is altijd wel iets te regelen met het slachthuis hoor, dat is tenminste mijn ervaring. Als je buurman er werkt kan je het altijd vragen.
Bij de Islamatische slager kun je ook botten en pens kopen, probeer het maar eens. Waar woon je eigenlijk?
Door Nelly
#342439
Ik doe om en om kvv (bibi) en barf. Gelukkig kan ik hier in de omgeving wel veel krijgen, van kippenekken tot stukken kopvlees, spiervlees en penslappen. Ook kan ik aan botten en strotten komen. Verder koop ik regelmatig een paar konijntjes, eend, hele kippies en wat lamsvlees; die 4 laatste in Duitsland (woon vlak aan de grens) is goedkoper dan in Nederland.
Door WOOKIJacqueline
#342465
Lupa schreef: volgens mij kun je het net zo ingewikkeld maken als je wilt ;)
ik trek 1 dag per mand uit om te voorbereiden wat ze in een mand eten, en dat is met inkopen enz enz
dat is ook wel slim.. een dag per maand.....ga ik eens over denken
Door WOOKIJacqueline
#342467
Pauline schreef: Nou da's toch altijd 100.000x beter dan brok. En er is altijd wel iets te regelen met het slachthuis hoor, dat is tenminste mijn ervaring. Als je buurman er werkt kan je het altijd vragen.
Bij de Islamatische slager kun je ook botten en pens kopen, probeer het maar eens. Waar woon je eigenlijk?
Amsterdam (een dorpje bij meer...)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#342551
Ik vind het persoonlijk niet zo heel veel werk. Ja je moet soms behoorlijk wat tijd steken in het uitzoeken van adressen voor je vlees enzo maar als je die eenmaal hebt en je hebt grote vriezers (absoluut een vereiste) dan valt het allemaal wel mee. Maar voorop staat dat je er plezier in moet hebben. Misschien kun je anders beter kvv geven.
Door Marion
#342605
Bij mij valt het best mee. ongeveer 1 keer in de maand maak ik een groentemix, dat is het meeste werk. De mix maken is niet zoveel werk maar het in zakjes doen wel. Daar ben ik in totaal toch al wel een uurtje mee bezig denk ik. Soms korter.
Verder haal ik bij een slager vlakbij de supermarkt mijn pens en geitenribben, dus dat kost me amper tijd. De rest van het vlees en botten heb ik nu een adresje voor gevonden in dordrecht dus daarvoor kan ik nu ongeveer 1 keer in de maand naar dordrecht (kwartiertje rijden). Het verpakken daarna kost me denk ik een 3 kwartier.
Het geven kost verder weinig extra tijd. Gewoon 's avonds laten ontdooien en 's ochtends in de voerbakken mikken, en eventueel nog wat extra's zoals yoghurt er doorheen roeren.
Door Lizzy
#342768
Ik vind dat Monique helemaal hartstikke gelijk heeft: Het is gewoon ontzettend leuk om het te doen!!! Ik vind het echt kicken als ik weer goed heb kunnen scoren. Als mijn vriezertjes vol zitten en tevreden snorren. Ik geniet ervan om mijn honden te zien eten. Dat is het mooiste wat er is!

Gisteren kregen ze orgaanvlees + groente + lamsnek. We zouden de vleesbotten halverwege afpakken omdat het bij elkaar wel anderhalve a 2 kilo woog. Beide stonden met hun poten op het bot (als klauwen) het vlees eraf te plukken als echte wolfjes. En toen zeiden Leo en ik tevreden tegen elkaar "kijk, hier doen we het nu allemaal voor".
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#342771
Lizzy schreef:Beide stonden met hun poten op het bot (als klauwen) het vlees eraf te plukken als echte wolfjes. En toen zeiden Leo en ik tevreden tegen elkaar "kijk, hier doen we het nu allemaal voor".
Ik haal hem er nog maar eens bij:
Afbeelding
Zo bedoel je toch? En dan lijkt die van mij nog echt op een wolf :D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#342938
Zoals Lizzy al zei geeft het inderdaad een kick als je aan goede adressen kunt komen. Gisteren kreeg ik van de poelier op de markt ook weer 10 kg kipkarkassen. Mijn fiets viel ervan om! ::)
Je zult merken dat je met gezonde moed en een vriendelijke gezicht een heel eind komt. (En natuurlijk verwen ik al die gulle gevers af en toe met iets eetbaars voor mensen!)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door