Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ayra
#342242
Volgens mijn afstudeerbegeleidster, als je geen calciumsupplement toevoegt aan je zelfgemaakte maaltijden ;D de verhouding Ca/Ph moet 2:1 zijn?

Volgens haar zit in bot dus te weinig, maar toen ik begon over hoe wolven dat in de natuur dan doen, had ze niet echt een antwoord. Ik heb even gezocht met de zoekfunctie hier, maar kon niet echt iets weteschappelijks vinden hierover...

"kom maar met bewijzen dat ik het fout heb" zei ze dus :)
Door Peet
#342252
Wel eens een wolf met een potje calciumpillen in zijn achterzak gezien :P?

Ik geef toe, beetje flauw, maar kom nou toch......

"Bones from prey are required by wolves as the major source of calcium and phosphorus for the maintenance of their own skeletons. Bones, in fact, are a surprisingly well-balanced food for canids" (Mech, L.D. 2003. Wolves: Behavior, Ecology, and Conservation, pg125).
Laatst gewijzigd door Peet op wo 29 jun 2005, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#342287
Oh da's lekker >:(! Zij doet een bewering, jij zegt vervolgens "en hoe doen wolven dat dan?", zij weet daarop geen antwoord en nou mogen WIJ bewijzen leveren? Ja doei zeg. Ik weet het goed gemaakt: die brokken-lui schreeuwen iedere keer om wetenschappelijk bewijs terwijl ze zelf nooit met 1 wetenschappelijk bewijsje zijn gekomen dat je je hond brokken moet voeren. Nu is zij een keer aan de beurt zeg. Laat zij fijn wetenschappelijk bewijs op tafel leggen waaruit blijkt dat de wolf een sukkel is en niet goed voor zichzelf kan zorgen, de natuur slecht geregeld is (voor alle carnivoren op aarde) en te weinig calcium binnen krijgt via botten en wij dus onze honden verkeerd voeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 jun 2005, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#342288
Ja, dat klopt. Ik dacht dat alleen Rodi en Prins een calciumsupplement gebruiken, omdat zij geen gemalen bot toevoegen.

Dus óf gemalen bot (zoals carnibest en bibi), óf een calciumsupplement.

Niet beide; als je ook nog een calcium gaat supplementeren krijgt je hond weer teveel binnen. Dat kan leiden tot ernstige problemen zoals broze botten en vergroeingen.
Door Ayra
#342302
Lizzy schreef: Oh da's lekker >:(! Zij doet een bewering, jij zegt vervolgens "en hoe doen wolven dat dan?", zij weet daarop geen antwoord en nou mogen WIJ bewijzen leveren? Ja doei zeg. Ik weet het goed gemaakt: die brokken-lui schreeuwen iedere keer om wetenschappelijk bewijs terwijl ze zelf nooit met 1 wetenschappelijk bewijsje zijn gekomen dat je je hond brokken moet voeren. Nu is zij een keer aan de beurt zeg. Laat zij fijn wetenschappelijk bewijs op tafel leggen waaruit blijkt dat de wolf een sukkel is en niet goed voor zichzelf kan zorgen, de natuur slecht geregeld is (voor alle carnivoren op aarde) en te weinig calcium binnen krijgt via botten en wij dus onze honden verkeerd voeren.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, maarja ik ben nou eenmaal degene die het onderzoek doet, ze gaat mij niet 'de antwoorden' geven, zoek het zelf maar op...

ze is trouwens zelf ook wel pro-vers hoor! ze wil ook binnenkort zelf gaan samenstellen, maar wel met calciumsupplementen natuurlijk :-X

Ze zei ook dat honden geen carnivoren zijn maar omnivoren, dat kun je zien aan het gebit, dat is anders als dat van een verplichte carnivoor zoals een kat. Toen vroeg ik wat is het verschil dan... Moest ik zelf maar uitzoeken ;D
Door Cathelijn
#342306
Ayra schreef: Ik ben het helemaal met je eens hoor, maarja ik ben nou eenmaal degene die het onderzoek doet, ze gaat mij niet 'de antwoorden' geven, zoek het zelf maar op...

ze is trouwens zelf ook wel pro-vers hoor! ze wil ook binnenkort zelf gaan samenstellen, maar wel met calciumsupplementen natuurlijk :-X

Ze zei ook dat honden geen carnivoren zijn maar omnivoren, dat kun je zien aan het gebit, dat is anders als dat van een verplichte carnivoor zoals een kat. Toen vroeg ik wat is het verschil dan... Moest ik zelf maar uitzoeken ;D
zo kregen wij ook les ja: als de vragen te moeilijk werden, moesten we het zelf maar opzoeken :o
Door Lizzy
#342316
Maar hoeveel meer wetenschappelijk bewijs had je willen hebben dan, dan dat de wolf prima leeft op botten en voldoende calcium uit deze botten haalt?

Heeft ze ooit wel eens naar een analyse van een bot gekeken?

En als iemand zegt dat een hond een omnivoor is: dan ben ik eigenlijk helemaal uitgepraat hoor... En als zo iemand dat refereert naar het gebit, dan gaat hier helemaal het licht uit! Zo iemand heeft dan erg weinig kennis van zaken en brult maar wat in het wilde weg. En dat is dan afstudeerbegeleider? Laat ze haar schoolgeld terug gaan halen!

En laat ze fijn deze link maar eens gaan bestuderen: http://www.rawfed.com/myths/omnivores.html
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 jun 2005, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door WOOKIJacqueline
#342380
Lizzy schreef: Maar hoeveel meer wetenschappelijk bewijs had je willen hebben dan, dan dat de wolf prima leeft op botten en voldoende calcium uit deze botten haalt?

Heeft ze ooit wel eens naar een analyse van een bot gekeken?

En als iemand zegt dat een hond een omnivoor is: dan ben ik eigenlijk helemaal uitgepraat hoor... En als zo iemand dat refereert naar het gebit, dan gaat hier helemaal het licht uit! Zo iemand heeft dan erg weinig kennis van zaken en brult maar wat in het wilde weg. En dat is dan afstudeerbegeleider? Laat ze haar schoolgeld terug gaan halen!

En laat ze fijn deze link maar eens gaan bestuderen: http://www.rawfed.com/myths/omnivores.html
Ik weet niets van barfen hoor laat dat duidelijk zijn...maar er zìt verschil in gebitten van herbivoren (herkauwmaalsteenkiezen), carnivoren (snijtanden zonder kauwvlak) en omnivoren (een samenstel van beide waarbij de snijtanden wat minder scherp zijn en de kauwvlakken wat kleiner...)
Laatst gewijzigd door WOOKIJacqueline op wo 29 jun 2005, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yvonne1961
#342391
Ik heb het idee dat deze afstudeer begeleidster juist prikkelend (lees: stimulerend)bezig is om Ayra te alles goed uit te laten zoeken.
Als ik het goed begrijp is ze niet contra-barf. en ook afstudeerbegeleidsters weten niet alles...................
Door Lizzy
#342393
WOOKIJacqueline schreef: Ik weet niets van barfen hoor laat dat duidelijk zijn...maar er zìt verschil in gebitten van herbivoren (herkauwmaalsteenkiezen), carnivoren (snijtanden zonder kauwvlak) en omnivoren (een samenstel van beide waarbij de snijtanden wat minder scherp zijn en de kauwvlakken wat kleiner...)
Ja klopt. En de hond (en wolf) hebben dus het gebit van een carnivoor.
Door Lizzy
#342395
Yvonne1961 schreef: Ik heb het idee dat deze afstudeer begeleidster juist prikkelend (lees: stimulerend)bezig is om Ayra te alles goed uit te laten zoeken.
Als ik het goed begrijp is ze niet contra-barf. en ook afstudeerbegeleidsters weten niet alles...................
Nou, ik vind als je zo'n boute stelling poneert, moet je ook wel weten wat je zegt. Moet je het dus uit kunnen leggen. Vind ik.
Door Yvonne1961
#342403
Jaren geleden heb ik eens een lezing gevolgd van Dhr. N Dhont (leuke naam trouwens) Deze hamerde toen ook nogal op de juiste calcium/ fosfor verhouding. Moest zijn 1,2;1
Toen heb ik hier heel lang krampachtig aan vastgehouden.
Nu denk ik inderdaad; hoe doet een wolf dat dan? Die kan dit ook niet exact bepalen. Maar vanuit deze theorie zal de gedachte ook wel voortkomen om calcium supplementen toe te voegen.
Maar stel nu: Je voert wel vlees maar geen botten. Dan zal een supplement toch wel wenselijk zijn?
Door Ster
#342405
Yvonne1961 schreef:en ook afstudeerbegeleidsters weten niet alles...................
Prima, zolang ze dat dan gewoon toegeven. Als begeleider heb je best wel een invloedrijke positie. Als leerling verwacht je vaak dat wat je begeleider zegt klopt. Helaas roepen veel begeleiders maar wat, (zoals mensen zo vaak maar wat roepen). Jammer is dat hetgeen een begeleider roept niet snel in twijfel getrokken zal worden door leerlingen, daarom is het dus 2 keer zo belangrijk dat je als begeleider zeker bent van hetgeen je zegt! (zegt iemand die niets van calcium afweet 8))
Door Helen
#342406
Lizzy schreef: Nou, ik vind als je zo'n boute stelling poneert, moet je ook wel weten wat je zegt. Moet je het dus uit kunnen leggen. Vind ik.
Zo was mijn afstudeer begeleider ook hoor. Van alles wat ik poneerde moest ik ook tot in detail het bewijs leveren en het tegenbewijs ontkrachten. Zo gaat dat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door