Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3423030
Too schreef: wo 31 mar 2021, 13:24 T klinkt toch wel als een beetje zelfbelonend gepoets.

Ik heb een neurotische poetser, die kan in slechte periodes dag en nacht door gaan tot t helemaal open ligt, ze kan trouwens ook een andere kat eindeloos poetsen..en ook oversprong=poetsen

Bij haar vermoed ik wel dat ooit 1 vlo de trigger is geweest.

Als ze zich toch een keer tot bloedens toe heeft gepoetst en ze is niet af te leiden dan gaat er een spuit in. Dat is dan maar niet anders, dan doorbreken we de cyclus even rigoureus.
Ik heb van alles geprobeerd..oa zylkene, cbd, rescue
Ze krijgt nu al een hele tijd destress van de huisdierendokter en dat werkt eigenlijk heel prima. Maakte haar aanvankelijk ook wat leerbaarder.
Inmiddels zit ze op een 'onderhoudsdosis' van slechts een half pilletje per dag en dat maakt dat ze behoorlijk te corrigeren is (zonder dat ze dan vanuit oversprong wéér gaat poetsen)


Jeuk is echt heel naar en doodvermoeiend, oeverloos gepoets is ook een vorm van onrust dus zoeken naar iets dat helpt is absoluut zinvol

Succes met je zoektocht
Wat voor spuit bedoel je hier? Want alles wat we tot nog toe geprobeerd hebben om het te doorbreken werkt dus maar heel kort.
Neally schreef:De muisjes? Dat is redelijk nieuw toch?
Ze had al jeuk ruim voordat de muizen kwamen, dus ik denk niet niet dat het daarmee te maken heeft.
niceDragon schreef:Verhip, mijn kat Daisy zit ook met jeuk en precies hetzelfde bij de dierenarts: van alles geprobeerd, onderzoeken gedaan, alle middelen tegen stress geprobeerd incl. het inhuren van een kattengedragsdeskundige die thuis mee keek waar eventueel stress vandaan zou kunnen komen.
Die laatste gaf aan dat het gedrag doorbreken kan door met de kat te spelen zodra ze begint te likken, dus afleiding bieden.
Ik ben er ondertussen achter dat het seizoensmatig is, waarschijnlijk een pollenallergie. Allergietest bracht niets naar voren, maar die is voor zover ik weet niet erg betrouwbaar bij katten. Ik hou zoveel mogelijk de ramen dicht en dan gaat het iets beter, wellicht is dat nog iets waar je naar kan kijken?
Ze is in het najaar begonnen en de hele winter doorgegaan, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Bovendien geldt voor elke allergie: waarom werken de anti-allergie-jeuk prikken dan maar zo kort?

Ik probeer, als ik ingrijp, dat zoveel mogelijk met afleiding en positieve acties te doen. Even spelen, een snoepje gooien, haar even aaien. Ze reageert heel wisselend. De ene keer laat ze zich wel afleiden, de anders keer kun je haar zelfs met je handen nauwelijks met haar kopje bij de likplek weg krijgen. Dan moet en zal ze door likken.

Ik had vandaag geen tijd de dierenarts te bellen, dat ga ik morgen doen. Ik neem alles mee wat jullie zeggen en denk overal over na. Heel erg bedankt alvast voor al het meedenken!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3423031
Oh en tea tree zal ik niet gebruiken, ik wist dat dat geen handige olie is bij katten. Thanx!
Door Too
#3423049
Ja klopt, cortico heeft ze gehad, 2x in een jaar of 7
Dat is enorm akelig spul maar op het moment dat het poetsen tot rauwe bloedende wonden leidt moet er wel iets gebeuren.
Maakte wel dat ze weer bereikbaar werd voor correctie en/of afleiding en weer tijd had om s een vlieg te vangen of een tukje te doen
Gaandeweg dooft het dan weer wat uit en reageert ze weer op "klaaarr" maar poetsen blijft een fijne hobby
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3423050
Ja tuurlijk.
Als het te erg wordt en je weet niet waar het van komt, dan kan je niet niets blijven doen hé.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3423155
Too schreef: do 01 apr 2021, 22:12 Ja klopt, cortico heeft ze gehad, 2x in een jaar of 7
Dat is enorm akelig spul maar op het moment dat het poetsen tot rauwe bloedende wonden leidt moet er wel iets gebeuren.
Maakte wel dat ze weer bereikbaar werd voor correctie en/of afleiding en weer tijd had om s een vlieg te vangen of een tukje te doen
Gaandeweg dooft het dan weer wat uit en reageert ze weer op "klaaarr" maar poetsen blijft een fijne hobby
Och ja als het zo erg is moet je wat. Gelukkig is het bij Otje niet zo erg, ze wordt wel kaler en ze heeft wel korstjes. Maar niets zo dramatisch.

Nu je dit zegt herinner ik me dat Pluk dat wel eens had. Die at dan buiten (ze kwamen maar af en toe onder begeleiding buiten) aan onkruid en kreeg dan op haar hoofd plekken die soms vreselijk uit de hand liepen. Dan kreeg ze ook prednison. Is een keer of drie a vier gebeurd.

Ik heb gister naar de dierenkliniek gebeld en volgende week vrijdag een telefonische afspraak. Het was wat druk door de pasen en het heeft nou ook weer geen gillende haast. Dus is even afwachten wat daar dan weer uitkomt.
pearlsofpassion schreef:Zal wel prednison zijn..
Daar kan ze idd diabetes van krijgen.
Tja, nou denk ik dat Otje nu geen baat bij prednison zou hebben. Maar ze is zestien en heeft ongemak van de jeuk. Ik ben nu niet zo huiverig voor nadelen van medicijnen. Ik heb liever dat ze nog korte tijd heel comfortabel is, dan dat ik nog een langere tijd zie dat ze zo gehinderd wordt door de jeuk. Als ze nog jong was zou dat zeker anders zijn, maar op deze leeftijd mag er van mij alle troep van de wereld in als haar dat helpt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3423182
Ja hoor, ik reageerde gewoon op de vraag wat er dan wel in een anti-jeuk spuit gezeten zou hebben.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3423243
pearlsofpassion schreef: za 03 apr 2021, 14:48 Ja hoor, ik reageerde gewoon op de vraag wat er dan wel in een anti-jeuk spuit gezeten zou hebben.
Snap ik. En bij een jongere kat ook zeker belangrijk. Diabetes zit je ook niet op te wachten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3423748
Even een update. De laatste dagen ging het beter. Nog niet helemaal naar mijn zin, maar zeker wel veel beter. En wassen moeten ze zich uiteindelijk altijd wel doen, dus ik probeer er ook niet te veel op te letten.

Vanmiddag met de dierenarts gebeld en die gaf ook aan dat de cytopoint pas na 2 weken echt optimaal werkt. Ja dat verklaard een hoop. Over een paar weken bellen we weer, even een vinger aan de pols houden.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3423801
Moest gisteren nog aan jullie denken en vroeg me al af hoe het nu ging qua jeuk.
Fijn om te lezen dat het wat minder extreem is geworden :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door