Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3420511
Hoi allemaal,

Ik kocht laatst (als een soort ‘vergelijkend warenonderzoek’) bij verschillende leveranciers gedroogde snacks.
Alles rund: luchtpijp, slokdarm en lip.

Het valt mij op dat het gigantisch stinkt, terwijl er op de verpakking 100% rund staat.

Wat veroorzaakt die stank?

Bedankt voor de hulp!

Judith

Nb ik droog alle snacks altijd zelf (ook deze) en die ruiken helemaal niet
Laatst gewijzigd door judith vd op di 23 feb 2021, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#3420513
Ik denk dat de stank en de diersoort geen directe relatie met elkaar hebben. Of juist wel, maar dat geldt dan ook voor alle gedroogde producten van alle andere diersoorten. Wat iemand ruikt en hoe dat beleefd wordt is ook zeer individueel en om die reden is “stank” een subjectieve kwalificatie. Wat de één gigantisch vindt stinken is voor de ander een lekkere geur. Bovendien gaat het hier om een dierlijk product dat, hoewel gedroogd, altijd een bepaalde geur zal blijven afgeven.

Pens stinkt voor, tijdens en na het drogen bijvoorbeeld. Ik vind het een penetrante geur, mijn honden doen er een moord voor en liggen kwijlend voor de deur van de ruimte waarin het apparaat staat te snorren.

Het belangrijkste lijkt me dat de producten niet beschimmeld zijn en dat je hond(en) het lekker vindt of vinden.
Mocht je toch twijfelen over de kwaliteit van het product dan zou je contact kunnen zoeken met de diverse leveranciers en vragen hoe ze de producten gedroogd hebben en of er tijdens dat proces en/of tijdens het verpakken chemische middelen zijn gebruikt die de geur kunnen veroorzaken.
#3420515
Ik vind sommige snacks erg stinken naar ranzig vet. En wat denk ik ook kan schelen is de afgesloten plastic zak waarin lucht blijft hangen? Ik heb knaagdingen voor Shadow die ik vond stinken maar die liggen nu in de schuur in de kou en de zak is open, en nou stinken ze bijna niet meer.

Volgende vraag; wat is stank eigenlijk 🤔🤔?!??
#3420535
Volgens mij omdat ze niet vers waren of niet volgens de regels gedroogd zijn. Het is het rottingsproces dat de geur geeft.

Hier ruikt zelf gedroogd na het drogen ook niet. Langer geleden, toen ik het nog kocht kwam de rotte geur me ook vaak tegen bij het openen van een verpakking.
#3420542
Siberienne schreef: di 23 feb 2021, 18:31 Of is het ook een ‘concentratie probleem’ ? Dat door de plastic verpakking de lucht blijft hangen? En dus heel sterk ruikt als je het opent maar dat dat dan ook weer vervliegt?
Nee, het stinkt echt n uur in de wind. En dat blijft.
Mijn handen ruiken er zelfs naar.
#3420550
Ik vind zelfgedroogde snacks wel ruiken maar niet stinken. Elke snack heeft ook zo zijn eigen geur. En dat heeft niets met rotting te maken. Dat ruikt echt anders.

Pens ruikt altijd naar pens, gedroogd of niet. Ik had die een keer in de droger liggen in de garage, waarop mijnheer Pike zei: Het lijkt wel of we naast een boerderij wonen ;D Maar ik heb ook wel eens gedroogde pens gekocht, en die vond ik dus bepaald niet lekker ruiken. Die pens was ook vet. Hele stukken vet zaten er nog aan (wat ik zelf altijd voor het drogen eraf haalde). En ik denk dat vet, wat je niet kan drogen omdat er geen vocht in zit, ranzig wordt als je het in een zakje stopt en opslaat. Zeker als het niet gekoeld ligt. En dus gaat dat stinken. En of dat vet dan aan pens zit of aan hart of aan luchtpijp of aan vlees, dat maakt niet uit.
#3420551
Ik heb het idee dat het ook verschilt van welk soort dier het is en of er (nog) vet aan zit :-\ ..... luchtpijp (rund), zit nog wat vettigs aan en vind ik ook stinken, maar bijv kippenpootjes of nekjes en konijnenoren ruiken neutraal.... kan dat ook?? Ik haal het altijd bij 2 dezelfde winkels en bij beiden hetzelfde resultaat.....
#3420564
Ik heb wel eens gedroogde pens gehad (toen de hond van m'n ouders overleed en bleek dat de katten dat behoorlijk lekker vonden) en verse lamspens (omdat ik dat eens wilde proberen) en die roken wel gelijkaardig vond ik. De verse stonk iets erger nog. Cuzco at hem wel, dus echt slecht zal die verse niet geweest zijn...
#3420567
Snacks die ik zelf droog ruik ik niet. Maar ik heb nu gedroogde pensstaafjes van rund en lam en ik vind het qua meur erg meevallen. Heb ik zeker wel smeriger geroken dus ik denk dat de kwaliteit en de versheid van het spul voordat het op de droger gaat er zeker toe doet.
#3420610
CindyMayella schreef: di 23 feb 2021, 22:59 Ik heb het idee dat het ook verschilt van welk soort dier het is en of er (nog) vet aan zit :-\ ..... luchtpijp (rund), zit nog wat vettigs aan en vind ik ook stinken, maar bijv kippenpootjes of nekjes en konijnenoren ruiken neutraal.... kan dat ook?? Ik haal het altijd bij 2 dezelfde winkels en bij beiden hetzelfde resultaat.....
Ja, heb ik ook. Mijn zelf gedroogde luchtpijpen stonken ook meer, daar kreeg ik niet al het vet vanaf.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door