Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#340949
Ja daar beginnen we al. Eergisteren Joris opgehaald en hij krijgt nu nog CB en Duck en een beetje zelf samengesteld. Vroeg me echter af wanneer je met botjes kunt beginnen en met welke? Kan me voorstellen dat het superzachte of kraakbeenachtige botjes moeten zijn. Heb hem gisteren aan een stukje geitenbot? laten knabbelen (meer likken dan wat anders) en het merg tussen de jongens verdeeld.
Ik heb o.a. kipkarkassen in de diepvries. Naomi vertelde me dat ze ze die gemalen gaf maar ik kan ze dus niet malen, vandaar mijn vraag.
Laatst gewijzigd door Pauline op ma 27 jun 2005, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#340962
Ik hoor dat geitenbotten nogal eens wat hard kunnen zijn, dus daar zou ik niet mee beginnen, maar eerder met kippenbotten.
Kippennekjes, of vleugels oid (inknippen en kapotslaan ed, maar hoe je dat moet introduceren weet je zelf denk ik wel).

Vanaf welke leeftijd kunnen anderen vast beter vertellen, daar weet ik het fijne niet vanaf ;) .

Gefeleciteerd met je nieuwe pupsel! Hoe oud is hij nu?
Door Lizzy
#341480
Ian Billinghurst raadt aan om vanaf 4 weken al nekken en vleugels aan de pup aan te bieden (wanneer de pup dus afgespeend wordt met barf). Deze pups leren gaande weg om de vleugels en nekken te eten. Als ik kijk naar de tandjes van vier weken oude pups (heb ze het weekend grondig bestudeerd ;D), dan ben ik van mening dat jonge pups al prima die tandjes kunnen gebruiken. Nog niet direct om botten te eten natuurlijk, maar wel om te oefenen.

Onze aanstaande pup krijgt bij de fokker al kippennekken. En als ze bij mij komt, dan ga ik nekken van eend en kip geven en ik ga ook karkassen en vleugels van kip geven. De vleugels ga ik eerst flink bewerken met bijltje en hamertje. Oh ja, de pup is 8 weken als ze bij ons zal gaan wonen. En ik weet niet op welke leeftijd Erna ze al nekken gaat geven.

Overigens zal ik op 9 a 10 weken ook al lamsribben aan gaan bieden. Hele zachte. Die ik door kan knippen met een gewone schaar. Alles wat harder is als dat: die krijgt ze niet. Ze krijgt deze ribben na een vlees/groentemix maaltijd, zodat het schrokken er al af is. En, het bot dat ze van de ribben afgeknaagd krijgt, valt dan op een gevulde maag. En dat vind ik belangrijk. Op deze botten kan ze oefenen. Ik blijf er natuurlijk pikaal naast zitten om het in de gaten te houden.

Verder weet ik nu al dat ik ook eendenvleugels niet heel aan haar ga geven. Veeeel te hard. Die ga ik eerst malen.

Dus, in antwoord op jouw vraag: bij 4 weken. Maar, opletten geblazen en alleen gepaste botten geven. Gewoon zachte botjes. Bij twijfel niet geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 jun 2005, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#341772
Naomi maalde dus kipkarkassen voor de pups door hun vlees. Ik ga zoals je adviseerde proberen met lamsribbetjes (de slager riep net vanochtend dat hij weer een hele zak voor me had), kipkarkassen en kippenekjes. Dank je wel voor je hulp :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door