Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dazz
#341455
Hannes heeft gisteren een kippenvleugel voor het eerst gekregen. Dat ging goed omdat ik hem helemaal stuk had geslagen. Het lijkt mij voor een grote hond beter om met een groter stuk aan te komen, zoals ik al ergens had gelezen, maar is dat ook niet hap slik weg? Ik bedoel, moet ik het kippenkarkas ook vasthouden en kijken hoe het gaat of is het zo groot dat ze wel moeten kraken willen ze iets naar binnen krijgen? :)
Door Lizzy
#341471
dazz schreef: Hannes heeft gisteren een kippenvleugel voor het eerst gekregen. Dat ging goed omdat ik hem helemaal stuk had geslagen. Het lijkt mij voor een grote hond beter om met een groter stuk aan te komen, zoals ik al ergens had gelezen, maar is dat ook niet hap slik weg? Ik bedoel, moet ik het kippenkarkas ook vasthouden en kijken hoe het gaat of is het zo groot dat ze wel moeten kraken willen ze iets naar binnen krijgen? :)
Dat laatste!

Het mooiste is dus om vleesbotten/karkassen te geven waar de hond wel op MOET kraken en kluiven! Op zich zijn kippenvleugels voor Brutus ook te klein. Maar louter uit financieel oogpunt blijf ik ze toch geven (vleugels zijn -tig keer goedkoper als hele kippen/eenden/parelhoenen - die krijgt hij ook). Inmiddels heeft hij geleerd dat hij een paar keer moet kraken, voordat tie de vleugel in slikt. Mooi is anders, want zijn gebit gebruikt hij dus ook nauwelijks op de vleugels.
Door dazz
#341505
Lizzy schreef: Inmiddels heeft hij geleerd dat hij een paar keer moet kraken, voordat tie de vleugel in slikt. Mooi is anders, want zijn gebit gebruikt hij dus ook nauwelijks op de vleugels.
OK! Hannes heeft nu dus een stukgeslagen kippenvleugel gekregen maar ik verwacht dat hij ook weinig zal kauwen als ik de vleugel zo geef. Dus een recreatiebot na de vlees(+groente)maaltijd om de tandjes te 'poetsen' dan maar...Hoe vaak doe je dat eigenlijk? Elke dag of zo?
Door Lizzy
#341509
dazz schreef: OK! Hannes heeft nu dus een stukgeslagen kippenvleugel gekregen maar ik verwacht dat hij ook weinig zal kauwen als ik de vleugel zo geef. Dus een recreatiebot na de vlees(+groente)maaltijd om de tandjes te 'poetsen' dan maar...Hoe vaak doe je dat eigenlijk? Elke dag of zo?
Je hoeft niet persee een recreatiebot te geven! Ik geef hier bijv. 1 keer per week een hele parelhoen (nou ja, die knip ik door de helft en dan krijgen ze beide een kwart parelhoen). Dat doe ik ook met eend en kip. Je kunt dit ook doen met konijn.

Verder zijn echte vleesbotten geen recreatiebotten. Ik geef bijv. 1 a 2 keer per week lamsribben waar echt onwijs veel vlees aan zit. Nu krijgen ze die bij mij niet helemaal als maaltijd, maar wel bijna (ze krijgen eerst een lapje pens en wat groentemix en daarna zo'n rib - dit is dus niet echt recreeren, hoewel ze wel lekker hun gebit moeten gebruiken).

Onder recreatiebotten versta ik de wat kalere botten. Die moet je beslist na een vleesmaaltijd geven (goed bevleesde botten kun je dus als maaltijd geven). Deze botten hebben weinig meer toegevoegde waarde als het kluiven. Ik geef zoiets 1 keer per week. Ik denk dat twee keer per week zoiets geven wel maximaal is.

Ze krijgen hier dus vijf dagen per week 's morgens kippenvleugels of karkassen. Ja, ze zijn eigenlijk te klein, maar ik kan me niet iedere dag complete kippen veroorloven. Hier gaat het al zoveel jaar perfect dat ik me daar niet druk om maak. Twee dagen per week krijgen ze dus 's morgens hele parelhoen of eend. Twee dagen per week krijgen ze 's avonds flinke vleesbotten (waar meer vlees als bot aan zit) en 1 keer per week krijgen ze een wat kaler kalfswervelbot (na de maaltijd).

Komt dus neer op ongeveer 10 maaltijden per week waar bot in zit (ze krijgen 14 maaltijden per week). Aangezien het percentage bot ten opzichte van vlees vrij klein is, zit ik op ongeveer 40% a 50% vleesbot in totaal.
Door dazz
#341522
Lizzy schreef:
Komt dus neer op ongeveer 10 maaltijden per week waar bot in zit (ze krijgen 14 maaltijden per week). Aangezien het percentage bot ten opzichte van vlees vrij klein is, zit ik op ongeveer 40% a 50% vleesbot in totaal.
Dus dat zou volgens de BARF-rekenmethode iets te weining zijn? Ik vind het nogal moeilijk om al die percentage in te schatten. Dan heb je bijvoorbeeld een kippenvleugel en dan moet je inschatten hoe de verhouding vlees en bot is!!?? Ik las ergens dat het niet helemaal precies hoeft, maar toch. Ik ben denk ik een beetje bang dat Hannes een tekort van het een of ander zou kunnen krijgen. :-\
Door Lizzy
#341604
dazz schreef: Dus dat zou volgens de BARF-rekenmethode iets te weining zijn? Ik vind het nogal moeilijk om al die percentage in te schatten. Dan heb je bijvoorbeeld een kippenvleugel en dan moet je inschatten hoe de verhouding vlees en bot is!!?? Ik las ergens dat het niet helemaal precies hoeft, maar toch. Ik ben denk ik een beetje bang dat Hannes een tekort van het een of ander zou kunnen krijgen. :-\
Klopt. Volgens de Ian Billinghurst methode geef ik te weinig bot. Volgens de RawFeeding methode geef ik veeeeeeels-te-veel bot (zij gaan er vanuit dat een hond niet meer als 10% kaal bot nodig heeft aangezien een prooidier nooit voor meer als 10% uit bot bestaat). Ik geef dus 20% a 25% kaal bot en bij Ian B. is dit dus 30%.

Mijn ervaring is dat mijn honden te harde ontlasting krijgen bij 30% bot (kaal) en dat ze te zachte ontlasting krijgen op 10% bot (kaal). En er ongeveer tussen in (20%): daar doen ze het perfect op.

Ik denk dat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken over dat ze te kort komen. Als je maar voldoende afwisselt! Kijk, geef je 60% rauwe vleesbotten in de vorm van kip kip en kip, daarbij kippenhartjes, kippenlevertjes en kippenvlees: dan loopt je hond inderdaad onherroepelijk tekorten op! Dus, wissel gewoon lekker veel af. Zoveel je kunt. En dan komt het allemaal zo krap niet.

Kijk, voor vleugels en nekken kun je er vanuit gaan dat deze voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan. Ongeveer. Want Dory heeft ze laatst ontleed en toen bleken ze iets meer vlees als bot te bevatten. Kijk maar hier: http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm (onderaan zie je de ontleding). Voor andere botten moet je gewoon een beetje gokken joh! Echt, het komt niet zo krap.

Persoonlijk ben ik dus geen voorstander voor het voeren van zulke lage hoeveelheden bot (10% kaal). Maar, ik ken ook mensen die absoluut tegenstander zijn van het voeren van veel bot (30% kaal). We hebben beide onze argumenten. Misschien is het voor jouzelf prettig om te kijken wat jij vindt!
Door dazz
#341839
Lizzy schreef:
Misschien is het voor jouzelf prettig om te kijken wat jij vindt!
Bedankt hoor. Ik ga eens even 'expirimenteren' en rekenen. Ben blij dat het geen absolute science is! Want dan zou je inderdaad het idee krijgen dat de gewone leken-hondenbezitter er geen biet van zou kunnen wat betreft het verstandig voeden van zijn/haar hond. Dan zou je toch op de 'verstandige' samenstelling van de brokkenpiloot eh, brokkenfabrikant moeten vertrouwen. Kijk en dat doen we dus niet meer!!!! ;D ;D ;D ;D ;D
Door 202spots
#341868
Lizzy schreef: Ze krijgen hier dus vijf dagen per week 's morgens kippenvleugels of karkassen. Ja, ze zijn eigenlijk te klein, maar ik kan me niet iedere dag complete kippen veroorloven.
Ohhh,daar sta ik van te kijken!!! :o
De vleugels worden hier elke keer steeds duurder!!
(Lekkere bbq hapjes) en zijn de duurste "onderdeel" die ik koop....koop dan ook steeds minder vaak,en knip alleen de vleugels van de hele kip...
vleugels...1.39 lb.
hele kip.... 0.89 lb. (eten we zelf de borst filet)
1/4 kip....0.69 Lb (Dij + drumstick, en eten we ook zelf gebraden)
drumsticks of dijen 0.99 lb
(en ruggen..0.39 lb)
Laatst gewijzigd door mahuni op di 28 jun 2005, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#341873
Ik denk dat ik maar in de USA ga wonen! Oh nee :o! Jullie hebben geen vuile pens he? Nah, dan blijf ik toch maar hier ;D

Serieus hoor Dory, vleugels zijn gemiddeld zo'n 1,50 euro a 2,00 euro de kilo. Hele kippen kosten zomaar 4 euro de kilo!
Door danielle1980
#341877
Lizzy schreef: Ik denk dat ik maar in de USA ga wonen! Oh nee :o! Jullie hebben geen vuile pens he? Nah, dan blijf ik toch maar hier ;D

Serieus hoor Dory, vleugels zijn gemiddeld zo'n 1,50 euro a 2,00 euro de kilo. Hele kippen kosten zomaar 4 euro de kilo!
:o
ik betaal toch wel minder hoor lizzy voor kippen,
maar jij gaf biologisch of zo toch :-\
Door Lizzy
#341883
Even wat prijzen dan:

Hele kip per kilo: 3,61 (Noordhollandse vleeshal)
Hele kip per kilo: 8,90 (Slagerij Roosendaal)
Hele kip per kilo biologisch : 9,98 (Ekofarm)
Hele kip per kilo biologisch : 9,00 (Blankemate)
Door dazz
#341897
danielle1980 schreef: :o
ik betaal toch wel minder hoor lizzy voor kippen,
maar jij gaf biologisch of zo toch :-\
Bij de c1000 betaal ik ook zo'n 4 euro per kilo voor een hele kip en die is niet eens biologisch!
Laatst gewijzigd door dazz op di 28 jun 2005, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber2
#341921
Lizzy, ik zie dat jij ook parelhoen en konijn geeft; mag ik vragen waar je dit koopt? Gewoon bij een poelier of slager is dit soort vlees erg duur lijkt mij, of niet? Lijkt me erg leuk om onze honden ook eens te geven namelijk!
Door Lizzy
#341923
amber2 schreef: Lizzy, ik zie dat jij ook parelhoen en konijn geeft; mag ik vragen waar je dit koopt? Gewoon bij een poelier of slager is dit soort vlees erg duur lijkt mij, of niet? Lijkt me erg leuk om onze honden ook eens te geven namelijk!
Ik geef zelf nog geen konijn. Wel parelhoen en die koop ik bij de VEN. En ja, ik vind dat erg duur hoor.... 4,50 euro de kilo! Maar ja, zo af en toe... Geen idee waar je goedkoop konijn kunt scoren. Misschien bij Smuldier? http://www.diervoeding.com/index.php?load=8

Ik heb geen idee wat hun prijzen zijn. Weet iemand dat?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door