Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door romila
#340790
als ik ipv de vleugels nekken wil geven hoeveel geef je ze daarvan dan? Vorige keer ongeveer 2 kippelevers plus groentemix en 2 vleugels per hond (500 gr groentemix/3) Hoeveel kippenekken? En 150 gr orgaan ongeveer kan dus ook ipv levertjes hartjes of maagjes zijn???
Graag advies ivm invriezen van de nekken vandaag!!
Door romila
#341443
Marion schreef: geef je normaal gesproken kvv dan? want dan zou ik geen extra orgaanvlees geven, dat zit in kvv al zo veel ;)
Normaal krijgen ze CB Natuur. Maar wil gaan kijken of ik met Barfen wellicht goedkoper uit ben...heb nu 3 boxers op ieder een kilo CB per dag staan...word wat te gek....Dit omdat ze anders te mager worden. Oudste reu kan op iets minder maar zelfs mn gesteriliseerde teefje van 5 eet sinds een week 1 kilo CB per dag....en is nog te mager...Mn jongste reu is 1,5 dus nog "in de groei" daar valt al helemaal niet tegen aan te voeren...
Door Marion
#341479
Dan zou ik als ik jou was een menu proberen samen te stellen en dat in het menu hoekje zetten, dan kun je kijken of je in de goede richting zit qua verhoudingen ;)
Want als je nu kvv geeft en daarnaast nog orgaanvlees dan geef je wel erg veel orgaanvlees verhoudingsgewijs. Beter zou je denk ik spiervlees en groente geven aangevuld met botten.
Door romila
#341492
Marion schreef: Dan zou ik als ik jou was een menu proberen samen te stellen en dat in het menu hoekje zetten, dan kun je kijken of je in de goede richting zit qua verhoudingen ;)
Want als je nu kvv geeft en daarnaast nog orgaanvlees dan geef je wel erg veel orgaanvlees verhoudingsgewijs. Beter zou je denk ik spiervlees en groente geven aangevuld met botten.
Oke, dankjewel. Valt hart onder orgaan of spiervlees? Het is toch 1 grote spier een hart? Wat kan je bv met barfen (extra) gebruiken om dikker te maken?
Door Lizzy
#341493
Hoe lang krijgen jouw honden nu verse voeding? Want wanneer ze nog maar kort verse voeding krijgen, dan is het erg goed mogelijk dat ze mager worden omdat ze moeten wennen aan een koolhydraat-arme voedig. Als ze daar eenmaal aan gewend zijn, dan komen ze vanzelf weer aan.

Maar goed, ik sluit me verder helemaal bij Marion aan. Afhankelijk van hoe vaak je zelf samenstelt, moet je gewoon niet teveel orgaanvlees geven. Bereken anders je barf-menu even. En kijk even hoe vaak je nog CB blijft geven. Zeg dat je voor 50% CB blijft geven (ik noem maar wat) zorg dan dat je orgaanvleespercentage niet boven de 10% uit komt (inclusief pens). Gebruik dus vooral spiervlees, vleesbotten, wat groente en fruit, rauwe eieren, rauwe/hele vis.
Door Lizzy
#341496
romila schreef: Oke, dankjewel. Valt hart onder orgaan of spiervlees? Het is toch 1 grote spier een hart? Wat kan je bv met barfen (extra) gebruiken om dikker te maken?
Hart = orgaanvlees. Het is wel een spier, maar het is geen spiervlees in de zuivere zin van het woord. Spiervlees: daar bedoel ik mee het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en zorgt voor beweging. Het hart is orgaan. Kijk je ook naar de analyse van orgaan, de eiwitpatronen, dan komt dit meer overeen met orgaanvlees als met spiervlees. Daarnaast bestaat een prooidier voor ongeveer voor 1% uit hart. Je doet er dus heel erg onverstandig aan om teveel hart te geven. Dat is niet in balans. Ik zou zeggen dat 5% van het totaal van je maaltijd uit hart mag bestaan. Een prooidier bestaat verder voor 70% uit vlees (spiervlees dus), huid, haar en bloed. Om deze reden kun je dus gerust een hoger percentage spiervlees voeren.

Wat je kunt geven om je honden dikker te maken: lamsvlees, lamsbotten, zalmkoppen (rauw!), makreel, sardientjes, rundvlees.
Door romila
#341551
Lizzy schreef: Hoe lang krijgen jouw honden nu verse voeding? Want wanneer ze nog maar kort verse voeding krijgen, dan is het erg goed mogelijk dat ze mager worden omdat ze moeten wennen aan een koolhydraat-arme voedig. Als ze daar eenmaal aan gewend zijn, dan komen ze vanzelf weer aan.
Mijn honden staan al langere tijd op vlees maar heb wel af en toe afgewisseld met brokken :-[ Nu wil ik dat eigenlijk helemaal niet meer maar ja...moet ut financieel allemaal wel kunnen. Vandaar dat ik nu toch wel iets sneller meer wil gaan barfen want 3 kg CB per dag gaat niet goedkomen....
Lizzy schreef: bereken anders je barf-menu even. En kijk even hoe vaak je nog CB blijft geven. Zeg dat je voor 50% CB blijft geven (ik noem maar wat) zorg dan dat je orgaanvleespercentage niet boven de 10% uit komt (inclusief pens). Gebruik dus vooral spiervlees, vleesbotten, wat groente en fruit, rauwe eieren, rauwe/hele vis.
;D grappig had dit nog nie gelezen maar ondertussen wel mn berekening in andere topic geplaatst! Bedankt voor alle tips!
Door Sofie
#341583
Ik geef aan mijn cocker 1 vleugel per dag en als ik kippennekken geef, geef ik 2 nekjes (is in verhouding ongeveer hetzelfde als een kippenvleugel denk ik).

Sofie.
Door 202spots
#341712
Soms is er wel verschil in de maat(gewicht) van de veugels,en ik weet niet of de nekken met of zonder vel zijn?
Meestal is 't 1 vleugel of 2 nekken...( hele kleine nekkies zonder vel misschien wel 3)
maar anders kan je ze 1 keer wegen en dan weet je bij 't gewicht hoeveel je moet geven.
Door romila
#341729
202spots schreef: Soms is er wel verschil in de maat(gewicht) van de veugels,en ik weet niet of de nekken met of zonder vel zijn?
Meestal is 't 1 vleugel of 2 nekken...( hele kleine nekkies zonder vel misschien wel 3)
maar anders kan je ze 1 keer wegen en dan weet je bij 't gewicht hoeveel je moet geven.
Nekken zijn zonder velletje, nu ik serieuzer ga barfen zal ik toch echt moeten gaan wegen idd dus dat word ff een weegschaal kopen. Dan komt het helemaal goed! Vallen vleugels en nekken ook onder vleesbotten(jes) ?? Want dan hebben ze aan 1 vleugeltje zeker niet genoeg... ;D
Door 202spots
#341733
romila schreef: Nekken zijn zonder velletje, nu ik serieuzer ga barfen zal ik toch echt moeten gaan wegen idd dus dat word ff een weegschaal kopen. Dan komt het helemaal goed! Vallen vleugels en nekken ook onder vleesbotten(jes) ?? Want dan hebben ze aan 1 vleugeltje zeker niet genoeg... ;D
Alles waar bot in zit word vleesbot genoemd,dus ook de nek en vleugels,en vis met graat is OOK "vleesbot".
Ik denk dat je voor jou maat honden, op zoek moet gaan naar kippen ruggen of karkas,die zijn groter dan de nekkes en vleugels.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door