Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Chouka
#3395476
4 à 5 maanden geleden heb ik een biologische lamskwekerij gevonden. Mijn honden krijgen nu elke week bot, pens, hart, nier en lever van biologische lammeren. En de gedroogde slokdarm en luchtpijp als snack.
Lever en pens is er teveel en dat droog ik. De longen ook. Dat bewaar ik voor later.
Wekelijks worden er 2 à 3 lammeren geslacht. Soms iets meer. En soms brengt het slachthuis het orgaan niet mee. Dan hebben we een week niets. Daarvoor hebben we reserve in de diepvries.

In totaal is dat dus veel lam. Wel is het echt biologisch van schapen die buiten lopen.
Kan ik dat zo blijven doen? Jaar in jaar uit zolang als we deze buitenkans hebben. Of toch ook af en toe ander orgaan bestellen?

Het vlees en vleesbot is van een heel deel andere diersoorten.
Laatst gewijzigd door Chouka op do 15 okt 2020, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3395483
Ik heb hetzelfde maar dan met rund. Ook bio. En ik voer dan ook eigenlijk alleen maar die runderorganen. Heel af en toe geef ik wat gedroogde eendenlever en af en toe koop ik lams/geiten hartjes en niertjes. Maar het grootste deel qua orgaan is bio rund. En ik vind het eigenlijk zonde om niet bio organen te geven terwijl ik dit mooie bio orgaan kan voeren. Misschien moeten we eens ruilen jij en ik :biggrin2: . Maar goed, ja, ik doe dit dus al jaren en jaren en ik heb niet het idee dat mijn honden er onder lijden. Kijk, in het kipkarkas (ook bio) dat ik voer zitten altijd nog wel ietsjes aan restjes orgaan. In de vette visjes die ik voer zit ook orgaan. En qua vlees en vleesbot, groenten en vis wissel ik veel af. Dus ik denk dat dat wel goed zit.
Door Chouka
#3395496
Dankjewel Lizzy. Op dat antwoord had ik gehoopt.

En dat ruilen zou een goed idee zijn. We wonen wel ver uit elkaar.
Door Chouka
#3411596
Ondertussen bestaat een groot deel van wat mijn honden eten uit biologisch lam. Pens, lever, nier en hart is uitsluitend lam. Vleesbot en vlees toch ook enkele keren per week. Lever hebben ze niet zo graag, dus dat geef ik vrij vaak als gedroogde snoepjes.
Tot hoeveel % mag je gaan binnen 1 diersoort?

En het teveel blijft hier opstapelen.
Pens, lever en longen kan ik ondertussen al missen. Is er iemand die met een ander biologisch diersoort wil ruilen? Of af en toe wat wil overkopen?
Af te halen in Lommel, België.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3411608
Normaal voer ik niet meer dan een kwart aan 1 diersoort. Maar als het biologisch is, zou ik daar minder strikt op zijn.
En als je het goedkoop/gratis krijgt, zou ik daar in deze dure barf tijden nog een stuk soepeler in worden.
Dus wat zou ik zeggen... niet meer dan de helft toch. Dat zou ik niet doen. Een 3e kan volgens mij gerust.
Door Lizzy
#3411628
Chouka schreef: do 15 okt 2020, 18:16 Ondertussen bestaat een groot deel van wat mijn honden eten uit biologisch lam. Pens, lever, nier en hart is uitsluitend lam. Vleesbot en vlees toch ook enkele keren per week. Lever hebben ze niet zo graag, dus dat geef ik vrij vaak als gedroogde snoepjes.
Tot hoeveel % mag je gaan binnen 1 diersoort?

En het teveel blijft hier opstapelen.
Pens, lever en longen kan ik ondertussen al missen. Is er iemand die met een ander biologisch diersoort wil ruilen? Of af en toe wat wil overkopen?
Af te halen in Lommel, België.
Volgens mij plaats je hiervoor het best een oproep in Vraag & Aanbod en dan is het handig om erbij te zetten hoeveel kg je hebt van wat! Op zich is Lommel niet ver in België dus voor Nederlanders misschien ook interessant (voor mij is het bijv. maar 2 uur rijden maar ik ga niet voor 20 kg naar België rijden, dan moet het wel meer zijn).

Ik zou zelf toch niet meer dan 1/3 uit lam laten bestaan. Normaal zou ik zeggen 1/4 maar omdat het bio is vind ik het net als PoP minder krap komen. Maar meer dan 1/3 zou ik niet doen. En inderdaad, echt echt echt niet meer dan de helft.
Door Chouka
#3411633
O.K., dan moet ik dat eens herbekijken en berekenen. Ik ga dan over naar 1/3. Dan heb ik reserve voor de dagen dat ik vers heb. Dan kan ik dan meer geven.

Momenteel heb ik te weinig voor een bericht in 'Vraag en aanbod'. Je geeft me hier wel een idee mee. Ik ging nu alles drogen om plaats te kunnen maken in mijn diepvries om andere dingen aan te kopen. Die plaats zou ik eventueel kunnen gaan opvullen met iets wat iemand wil. Voorlopig dacht ik aan het hier vers afhalen en idd. daar wil je niet ver voor rijden.
Door Chouka
#3411634
pearlsofpassion schreef: do 15 okt 2020, 19:59 Normaal voer ik niet meer dan een kwart aan 1 diersoort. Maar als het biologisch is, zou ik daar minder strikt op zijn.
En als je het goedkoop/gratis krijgt, zou ik daar in deze dure barf tijden nog een stuk soepeler in worden.
Dus wat zou ik zeggen... niet meer dan de helft toch. Dat zou ik niet doen. Een 3e kan volgens mij gerust.
Rund en kip kan ik goedkoper aankopen. Maar hier gaat het over bio en jonge dieren. Waarom ik het dan ga halen? Ooit waren het 2 lammetjes per week. Nu toch wat meer. Met nieren, vleesbot en vlees heb ik nu genoeg. Vooral die nieren wil ik zeker hebben. De rest heb ik nu te veel. Drogen is wel een oplossing. Het is wel alles nemen wat in de zak zit.
Voor ik deze lamskwekerij had gevonden gooiden ze dat allemaal weg. Als ik niet alles neem dan vrees ik dat er wel iemand anders dat wil. Als we dat moeten delen heb ik niet meer genoeg.
En het is niet mijn bedoeling om hier winst op te hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door