Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door dinky89
Basil schreef: vr 02 okt 2020, 19:21 Het smaakt naar erwtensoep misschien daarom de naam, net als de vegetarische slager die ook kipstuckjes, gehackt verkoopt wat het niet is.
Precies iets wat ik ook zo idioot vind. Waarom iets een naam geven wat het niet is ::)
Door pike
Misschien moet je het dan anti-erwtensoep noemen ;D Ik vind de soep op die foto er wel erg aantrekkelijk uitzien moet ik zeggen.

Vandaag aten we een salade van witlof, rucola, peer, granaatappel, hazelnoten en blauwaderkaas. Zo langzaam aan vind ik het weer niet meer zo passend om (koude) salades als maaltijd te eten. Dus dit was vast de laatste keer dit jaar.
Door Siberienne
pike schreef: vr 02 okt 2020, 21:52 Misschien moet je het dan anti-erwtensoep noemen ;D Ik vind de soep op die foto er wel erg aantrekkelijk uitzien moet ik zeggen.

Vandaag aten we een salade van witlof, rucola, peer, granaatappel, hazelnoten en blauwaderkaas. Zo langzaam aan vind ik het weer niet meer zo passend om (koude) salades als maaltijd te eten. Dus dit was vast de laatste keer dit jaar.
Rucola en granaatappel weglaten en je hebt zo een mooie gratin
Lauw warme salades gaan ook...
Die je gewoon 1 of 2 ingrediënten er nog wat warm in.

Heb zo'n recept van veldsla met granaatappel, feta en warme pompoen en geroosterde kikkererwten (die worden dan knapperig). Errug lekker, en bijna winters.
Door - pien -
dinky89 schreef: vr 02 okt 2020, 19:04 Ik heb pizza besteld met als toetje choco lavacake :D
:D :D :D
LEKKER :dribble:

O ja...ik was net onderweg naar de groentela om te kijken wat we vanavond gaan eten maar onderweg alweer afgeleid ::) (drie meter hemelsbreed) en ben met wasmachine en vaatwasser bezig geweest en nu achter de pc bij het topic 'wat eten we vandaag' herinner ik me weer dat ik onderweg was naar de groentela :doh:
Ik denk dat het (een kleine portie) hutspot wordt. Veel wortels in de la, en ook peterselie. Niet origineel, maar ik doe er gewoon peterselie door.
Morgen wil ik roti kip maken. Vastkokende aardappels in huis, een adjuma pepertje, kipdijfilet, en sperziebonen. Die laatste zijn ook niet origineel maar wel lekker genoeg :D
Door Lizzy
Ik lunch zo met salade (waar ook bruine bonen in zitten :biggrin2: ) en crackers met kaas.

Vanavond aardappel, spinazie en een gekookt ei. Of pasta met Spaanse peper, kappertjes, olijven en basilicum. Ik weet het nog niet :g:
Door - pien -
Basil schreef: vr 02 okt 2020, 16:34 Peulvruchten zijn niet gezond dus daarom zonder erwten.
De soep wordt gemaakt van knolselderij, broccoli, prei , wortel , ui dus bomvol groenten
Ben benieuwd, nog niet eerder gemaakt.
Maar echte erwtensoep lag me altijd zwaar op de maag dus die erwten zal ik niet missen :biggrin2:
De soep kan vegetarisch, kan met gerookte kipfilet of geroosterde noten.
Volgens de meneer van Oersterk.
Sommige mensen kunnen niet tegen bepaalde voedingsmiddelen, dat is zonder meer een feit, maar zolang je ergens geen last van hebt zou je alles - met mate- kunnen eten.
Ik vind het fijn om te lezen dat jullie je beter voelen met dit eten, alleen om meteen iets als ongezond te bestempelen vind ik een hele bewering.
Door Basil
- pien - schreef: za 03 okt 2020, 12:06 Volgens de meneer van Oersterk.
Sommige mensen kunnen niet tegen bepaalde voedingsmiddelen, dat is zonder meer een feit, maar zolang je ergens geen last van hebt zou je alles - met mate- kunnen eten.
Ik vind het fijn om te lezen dat jullie je beter voelen met dit eten, alleen om meteen iets als ongezond te bestempelen vind ik een hele bewering.
Met voeding kun je veel gezondheidsproblemen voorkomen en zelfs genezen. Je moet dan wel weten wat het doet in je lichaam.
Basil is cystine vrij dankzij dieet van pure voeding.

Het OERsterk programma vind ik heel leerzaam en een prima aanvulling op hoe ik al bezig was met voeding.
En het is meer dan alleen voeding
We zijn beide veel rustiger, slapen veel beter en meer energie.

En die peulvruchten, doe wat je wil ieder maakt zijn eigen keuze in wat hij eet.
Ik gaf alleen aan waarom er geen erwten in de erwtensoep zaten :biggrin2:
Door src_esther
Basil schreef: vr 02 okt 2020, 18:22 In peulvruchten en ook in granen zitten veel anti-nutriënten zoals lectines en saponines. Deze stoffen hebben verstorende effecten op de gezondheid. Peulvruchten verzuren het lichaam.
Ik at zelden peulvruchten want voelde niet lekker na het eten.
Heb je zelf ook een beetje onderzoek daarnaar gedaan? Want:
1. anti-nutriënten verminderen sterk door bewerkingen al verhitting (plus dat je het correct moet bereiden in geval van peulvruchten is dat weken (indien gedroogd), spoelen (na weken en koken of uit pot), kookvocht weggooien (hoewel bij een goede hummus een beetje kookvocht wonderen doet)...)
2. er zijn heel veel groenten, fruit en noten met veel anti-nutriënten. Hoe zit het met spinazie? Groente/fruit uit de nachtschade familie (aubergine, aardappel, tomaat, paprika)? Paranoten? Eet je dat ook allemaal niet meer?

Sorry, ik krijg altijd een beetje de kriebels van "voedingsguru's", vooral als ze zeggen dat je bepaalde zaken niet mag eten.
Nouja, als je je er goed bij voelt, lekker doen.
Door pike
pearlsofpassion schreef: za 03 okt 2020, 07:11 Lauw warme salades gaan ook...
Die je gewoon 1 of 2 ingrediënten er nog wat warm in.

Heb zo'n recept van veldsla met granaatappel, feta en warme pompoen en geroosterde kikkererwten (die worden dan knapperig). Errug lekker, en bijna winters.
Ik ben geen fan van kikkererwten of andere erwten of bonen. Sperziebonen prima, hele, hele kleine boontjes dat gaat goed. Maar anders :-X En pompoen is hier ook absoluut geen favo.
Maar daarom zijn er natuurlijk nog wel andere lauwwarme salades te maken. Maar op de een of andere manier spreken ze me niet zo aan. In het winterhalfjaar spreken mij stoofpannetjes en ovenschotels meer aan. Dus vanavond Oosters stoofpannetje van rundvlees met sperziebonen.
En de bedoeling is dat er nog wat over blijft voor morgen dan gaat het met broccoli, rode paprika en courgette.
Door Basil
src_esther schreef: za 03 okt 2020, 15:39 Heb je zelf ook een beetje onderzoek daarnaar gedaan? Want:
1. anti-nutriënten verminderen sterk door bewerkingen al verhitting (plus dat je het correct moet bereiden in geval van peulvruchten is dat weken (indien gedroogd), spoelen (na weken en koken of uit pot), kookvocht weggooien (hoewel bij een goede hummus een beetje kookvocht wonderen doet)...)
2. er zijn heel veel groenten, fruit en noten met veel anti-nutriënten. Hoe zit het met spinazie? Groente/fruit uit de nachtschade familie (aubergine, aardappel, tomaat, paprika)? Paranoten? Eet je dat ook allemaal niet meer?

Sorry, ik krijg altijd een beetje de kriebels van "voedingsguru's", vooral als ze zeggen dat je bepaalde zaken niet mag eten.
Nouja, als je je er goed bij voelt, lekker doen.
Heb verschillende boeken van diverse " goeroes" staan :biggrin2:
En inderdaad eet ik geen aardappels, tomaat en paprika meer. Noten eten we wel, paranoten met mate.
Doe wat bij je past en waar je je goed bij voelt!
Maar dit topic is om te delen wat we eten vandaag meer niet hoor.
Zal het voortaan minder uitgebreid beschrijven.
Door Lizzy
Basil schreef: za 03 okt 2020, 16:25 Heb verschillende boeken van diverse " goeroes" staan :biggrin2:
En inderdaad eet ik geen aardappels, tomaat en paprika meer. Noten eten we wel, paranoten met mate.
Doe wat bij je past en waar je je goed bij voelt!
Maar dit topic is om te delen wat we eten vandaag meer niet hoor.
Zal het voortaan minder uitgebreid beschrijven.
Waarom? src_Esther is toch niet de enige die hier leest? En ik vind het wel interessant. Ik vind het niet mijn ding (krijg ook wel mail van oer-dinges) maar ik vind het wel interessant.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door