Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
Het samenvoegen van de kuikens met de kippen is goed verlopen! Suuske en Wieske hebben eerst een paar dagen in het hok afgescheiden gezeten van de andere twee, maar wel zo dat ze elkaar goed konden zien. Een paar dagen later heb ik de buitendeur van het hok opengedaan, zodat ze ook buitenlucht kregen en de andere twee konden zien. Toen een paar dagen in een minn-ren in de grote ren, en toen ik al die tijd geen agressie bij Hadewych en Filomène kon vaststellen, heb ik Suus en Wies ook in de grote ren gelaten. Gaat prima. Inmiddels scharrelen ze door elkaar heen alsof ze altijd al bij elkaar waren.
Door doranto
Dat is een goede manier van introduceren. Fijn dat het goed gelukt is :)
Laatst gewijzigd door doranto op zo 16 aug 2020, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
Wat ik heel interessant vind: de kukens zitten op een hogere stok dan de rijpere dames. In het begin hadden we de 'hoofdstok' vrij hoog geplaatst, maar daar wilden de kippen niet op. De boel is omgebouwd, en de hoofdstuk bevindt zich nu op ongeveer 40 cm van de grond. Op het oude niveau hebben we nog een andere stok aangebracht, en haaks op die stok, voor het raam, nog een iets lagere stok. Verder is er nog een korte stok waar één of twee kippen op passen.
Filomène, Hadewych en Mathilde zaten/zitten altijd op de laagste stok, vlak bij de grond, en daar hebben de kuikens ook een nacht of twee op gezeten. Maar nu zitten ze dus op de hoogste stok, boven de andere twee (er zit een plank onder zodat de rijpere dames niet volgekakt wakker worden :biggrin2: ). Grappig vind ik dat; ik heb altijd begrepen dat de zithoogte een hiërarchiekwestie was - maar misschien komt dat nog wanneer de kukies groot zijn en er serieus over de pikorde moet worden onderhandeld.
Door doranto
Jonge kippen vliegen sowieso veel hoger dan de oudere (hier althans) en zoeken ook veel hogere zitplaatsen op. Hier hebben ze toen ze jong waren zelfs ooit boven op het schuurdak gezeten. Hoe ze daar op zijn gekomen is nog steeds een raadsel. Maar als ze ouder worden doen ze dat niet meer.
Door Anne in Zweden
Doranto schreef: ma 17 aug 2020, 14:54 Jonge kippen vliegen sowieso veel hoger dan de oudere (hier althans) en zoeken ook veel hogere zitplaatsen op. Hier hebben ze toen ze jong waren zelfs ooit boven op het schuurdak gezeten. Hoe ze daar op zijn gekomen is nog steeds een raadsel. Maar als ze ouder worden doen ze dat niet meer.
Tenzij ze pas op latere leeftijd ontdekken dat ze die vleugels kunnen gebruiken om te vliegen. Wanneer Hadewych tegenwoordig merkt dat ik eraan kom (meestal omdat Filomène enthousiast begint te gakken dan), neemt ze een aanloop en dan vliegt ze de laatste meters tot aan de poort. Ik wist niet wat ik zag, de eerste keer! ;D
Door pearlsofpassion
Ik ga m'n kuikens nog eens showen. Ale, kuikens zijn het niet meer natuurlijk.
Hennetje en haantje. Morgen 19 weken oud.
IMG_20200818_102823.jpg
IMG_20200818_102823.jpg (6.41 MiB) 2189 keer bekeken
IMG_20200818_103043.jpg
IMG_20200818_103043.jpg (5.29 MiB) 2189 keer bekeken
IMG_20200818_102814.jpg
IMG_20200818_102814.jpg (3.03 MiB) 2188 keer bekeken
Ik vind ze best mooi gelukt. Vooral het hennetje vind ik prachtig.

De jonge haan was nogal snel met treden. En nu verwacht ik binnen dik 2 weken nog kuikens van hem met de zilverpatrijs cochin kriel. Eens kijken wat dat geeft. Gaan hopelijk mooie mengelmoesjes zijn. Er kunnen natuurlijk ook nog kuikens van de Brahma kriel haan bij zijn, maar aangezien deze kleine zwarte op deze hen meer op zat dan de grote, verwacht ik meer kuikens van hem.
Tis al wat laat op het jaar maar desnoods houdt ik ze even binnen als het vroeg erg koud wordt. Omdat hij al trad wou ik de kans op kuikens van hem toch niet laten schieten voor hij weg moet.
Door Anne in Zweden
Prachtige vedervriendjes! 19 weken, dan begint het kippenkind binnenkort met leggen? Ik moet nog een paar :biggrin2: weken geduld hebben, dan gaan onze meisjes hopelijk ook werpen. (Ze zijn acht weken nu.)

Over werpen gesproken: ik dacht altijd dat Mathilde onze beste legkip was en de andere twee alleen af en toe een ei legden, en dat we voorlopig geen eieren uit eigen kip zouden krijgen zolang de kuikens nog niet legrijp waren. Maar nu blijkt dat het juist de andere twee zijn die goed leggen, en Mathilde juist minder. Sinds Mathilde er niet meer is, hebben we bijna dagelijks twee eieren. :o Erg blij mee! Het verklaart misschien ook waarom ik soms een licht bebloed ei in het nest vond, toen Thilde er nog was. Dat was dan blijkbaar van haar. En blijkbaar was er dus al langer iets niet helemaal in orde vanbinnen. Naja, ze heeft in ieder geval nog een paar maanden als kip mogen leven, en wij zijn blij dat we nog steeds eieren krijgen.
Door pearlsofpassion
Oei, dat was dan wel verkeerd ingeschat ja.
Das het voordeel van kippen van verschillende grootte. Weet je vrij eenvoudig welk ei van wie is.
Nu acht weken, je kuikens, dan zal het eerste ei wss pas voor het voorjaar zijn. ;)

Ik denk ook dat mijn meisje binnenkort gaat leggen. Niet omdat ze 20 weken wordt hoor. Want dat zijn legkippen die rond 20 weken gaan leggen. Bij individuele rassen durft dat al eens anders zijn. Zo gaan Brahma's later leggen omdat ze trager opgroeien. Maar krielen leggen dan weer sneller... Dus daaruit weet je niets over haar kruising cochin en Brahma kriel zijnde. :biggrin2: Maar haar gezicht, en kam en lellen worden duidelijk roder en dat is wel een teken dat het eerste ei eraan zou kunnen gaan komen.
Ik vind het wel een gek idee. Een ei van haar. Ze is nog zo jong! En mijn kuikentje. :P
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: di 18 aug 2020, 14:49 Oei, dat was dan wel verkeerd ingeschat ja.
Das het voordeel van kippen van verschillende grootte. Weet je vrij eenvoudig welk ei van wie is.
Nu acht weken, je kuikens, dan zal het eerste ei wss pas voor het voorjaar zijn. ;)

Ik denk ook dat mijn meisje binnenkort gaat leggen. Niet omdat ze 20 weken wordt hoor. Want dat zijn legkippen die rond 20 weken gaan leggen. Bij individuele rassen durft dat al eens anders zijn. Zo gaan Brahma's later leggen omdat ze trager opgroeien. Maar krielen leggen dan weer sneller... Dus daaruit weet je niets over haar kruising cochin en Brahma kriel zijnde. :biggrin2: Maar haar gezicht, en kam en lellen worden duidelijk roder en dat is wel een teken dat het eerste ei eraan zou kunnen gaan komen.
Ik vind het wel een gek idee. Een ei van haar. Ze is nog zo jong! En mijn kuikentje. :P

Die van ons zijn legkippen, dus ik verwacht wel dat ze rond 20 weken gaan leggen. Maar tegen die tijd wordt het ook al aardig winter, dus misschien dat ze er dan alsnog even mee wachten. We zullen zien!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door