Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Laika
#3405373
hannabelgje schreef: do 18 jun 2020, 20:47 Broedeieren geen optie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Wij zijn softies wat dieren betreft. Ik zie het gebeuren dat we van de 8 eieren 7 hanen overhouden ;)
Door Anne in Zweden
#3405427
Angelique schreef: do 18 jun 2020, 22:27 Ja dat is balen van zo'n kippie. Het gebeurt toch wel vrij makkelijk bij kippen hoor. Zo lopen ze gezellig rond te scharrelen, km je een uur later de ren in...dooie kip in het hok. Of verder kerngezond ogen en dan smorgens dood onder je stok liggen. Er bestaat ook niet voor niks de uitdrukking...een kip is gezond, of hij is dood.
Kan me goed voorstellen dat dit het enthousiasme een beetje dempt. Zeker als ze nog relatief jong zijn is dit lastig te verteren. Het zo jong "op" zijn is voor mij wel reden om geen legkippen meer te willen. 3 jaar geleden er toch weer ingetrapt om het wel te doen en de laatste van de 3 is alweer meer dan een jaar dood. En aangezien er hier brahma's van bijna 10 jaar lopen met nog wat jonger gespuis van 5 tot 8 jaar zal het niet direct aan de dagelijkse verzorging liggen.
Ik ben in ieder geval wat gerustgesteld nu ik van jullie hoor dat dat niet abnormaal is, dat een kip die het ene moment nog happy rondscharrelt het volgende moment dood kan zijn. Ik was toch even bang dat we hier iets helemaal verkeerd deden.

Op zich zou ik best nog wel weer ex-legkippen willen, gewoon omdat het zo leuk is ze een kippenleven te geven zoals God het bedoeld heeft. Onze dames zijn helemaal opgebloeid, komen in een rottempo aangesjeesd wanneer ik ze roep, omdat ze weten dat ik altijd wel iets lekkers bij me heb. Gisteren stond ik in de ren stukjes meloen en geraspte wortel te verdelen, kwam er eentje doodgemoedereerd gewoon tussen m'n voeten staan snacken. :o :D
Het probleem met ex-legkippen is echter dat we die 250 km verderop moeten gaan halen, dichterbij is er niets. En een of twee keer per jaar een round-trip van 500 km voor vijf hoenders is nog wel te doen, maar dan moeten ze wel langer meegaan dan een maand. :-X Vandaar dat de volgende kipjes gewoon happy Hünchen hier uit de buurt gaan worden, vrees ik. Al denken we erover om er nu eerst een haan bij te halen om weer op vier stuks te komen.

We zijn ook bezig een vaste ren te bouwen, toch maar. Op zich functioneert de verrijdbare ren + hok wel, maar het is jammer dat de boel steeds zo ver weg van het huis staat, zodat we weinig meebeleven van het kippenbestaan. We lopen er wel een keer of vijf-zes per dag naartoe voor een praatje met de dames, maar toch is dit niet zoals we het willen. Te afstandelijk.

De nieuwe ren komt nu tegenover het huis, een stukje het dal in maar nog wel zichtbaar vanaf het huis, en wordt ongeveer 140 m2 groot; de ren wordt in tweeën gedeeld, zodat de helft kan herstellen terwijl de andere helft in gebruik is. Het verrijdbare hok komt permanent in de ren te staan, en de huidige verrijdbare ren krijgt een vast dak zodat de dames ook bij regen droog naar buiten kunnen.

Ah, het is toch wel leuk hoor, kippekinders. :D Vandaag dacht ik geen eieren te krijgen, beide legnesten waren leeg, maar in de 'buitenren' (we hebben de ren van 11 m2 die aan het hok vastzit uitgebreid met een net van 25 meter, zodat damesch nu een 30 m2 ruimte hebben) staat een klein hondenhokje met stro erin, en daar lagen maar liefst drie eieren in! Leuk, zulke kleine cadeautjes! :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3405432
:biggrin2: Ik vind je enthousiasme over kipjes heel aandoenlijk. :P
Maar leuk dat je er zo van geniet en zij ook.

Ik begrijp je wel ivm ex-legkippen nemen. Als je hybride legkippen leuk vind, is dat de beste manier hé. Maar de kippen hebben echt wel al wat meegemaakt.
Als je die niet meer kan gaan halen, zou ik geen hybriden meer nemen maar een raskip zoeken die je leuk vind (of een kruising ook goed, maar geen leghybride). Net omdat je anders die nadelen van leghybriden (het feit dat ze enkel gefokt zijn om zoveel mogelijk te leggen en niet om te overleven) hebt zonder reden (om een uitgebuite kip een 2e kans te geven).
Er zijn ook erg leuke raskipjes die gewoon goed leggen, maar niet zo overdreven erop doorgefokt zijn. Die gaan minder snel doodvallen of andere gezondheids- of gedragsproblemen krijgen.
Wel opletten want heel wat hybriden worden als Sussex of Barnevelder verkocht maar dat zijn ze dus niet.

Als je strategisch een haan kiest kan je ook zelf je kippen fokken. Maar dan moet je wel weten wat je met de hanenkuikens gaat doen...

Maar nu maar eerst even van deze dames blijven genieten hé. ;)
Die nieuwe ren klinkt super! 140m2 is ruim zat! Das zoveel als hier de konijnen en kippen samen hebben. :biggrin2:
Dat opdelen is ook een goed idee. In de winter wordt het vast wel kaal maar als je ze in het voorjaar er even afhaalt, kan het gras wel herstellen.
Weet je eigenlijk of je kippen tegen de koude winters bij jullie kunnen? En dan bedoel ik niet de beveerde delen maar eerder poten en kam/lellen. Kale poten en grote kammen en lellen zijn gevoelig aan vorst. En dan nog kippen die geen dons en geen gram vet aanmaken... :-\
Gebruikersavatar
Door Laika
#3405444
Vandaag werden er Bielenfelder kuikentjes aangeboden op Marktplaats en misschien zitten er een paar bij voor ons. Kuikentjes kunnen voorlopig in het hok en de veilige ren maar voordat ze in de grote ren kunnen gaan we toch maar eerst schrikdraad boven de afrastering van 1.50 zetten want de vos is nu wel erg brutaal geworden. Zagen we hem/of haar gisteren nog op 15m afstand in het aangrenzende natuurgebied zitten. Vanmiddag stonden we in de keuken het avondeten klaar te maken en daar kwam de vos gewoon langs het raam lopen :o Er kwam net een onweersbuitje over en de slimmerik weet dat we dan liever binnen blijven ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3405454
Springt een vos daar niet gewoon overheen? Ik dacht altijd dat je minstens 1m80 moest hebben voor een vos.

En ik zou de schrikdraad ook eerst een paar weken testen. Zien of hij er echt niet doorheen gaat. Een vos met honger.... Sinds een kater het vorige week nodig vond erdoor te gaan voor Luis aan te vallen ben ik een stuk minder gerust dat een schrikdraad een hongerige vos tegenhoudt... :-\ Voor de eerste keer toch.. Als hij daarbij geen succes geeft zal zijn zin wel wegebben.

Zou niet willen dat je de kleintjes weer kwijtspeelt. ;)
Gebruikersavatar
Door Laika
#3405469
pearlsofpassion schreef: vr 19 jun 2020, 21:26 Springt een vos daar niet gewoon overheen? Ik dacht altijd dat je minstens 1m80 moest hebben voor een vos.

En ik zou de schrikdraad ook eerst een paar weken testen. Zien of hij er echt niet doorheen gaat. Een vos met honger.... Sinds een kater het vorige week nodig vond erdoor te gaan voor Luis aan te vallen ben ik een stuk minder gerust dat een schrikdraad een hongerige vos tegenhoudt... :-\ Voor de eerste keer toch.. Als hij daarbij geen succes geeft zal zijn zin wel wegebben.

Zou niet willen dat je de kleintjes weer kwijtspeelt. ;)
Hoe wilde je het testen dan? Zelf verkleed als kip in de ren gaan zitten? ;D ;D In paniek vliegt elk dier door het kleinste gaatje of schrikdraad heen. Manlief heeft gisteren de vos weggejaagd en die schoot tussen een hele smalle opening in het kastanjehek de tuin in. IK had nog nooit een vos van dichtbij gezien en dacht dat ze het formaat van een flinke kat hadden maar deze was groter dan onze Kelpie. We gaan meerdere schrikdraden boven de afrastering zetten en beraden ons nog of we extra maatregelen moeten nemen om ondergraven tegen te gaan :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3405471
Ja, ondergraven doen ze ook. Steen ervoor leggen zou al voldoende zijn omdat ze daarop, ad draad blijven graven ipv een halve meter van de draad weg te beginnen..

Ik bedoelde met testen een extra veilige, kleine ren, in de grote. De vos ziet natuurlijk niet dat hij er na die schrikdraad nog steeds niet bij kan.
Maar ik dacht dat de veilige ren waar je over sprak, zich al in de grote bevond. Ik weet niet waarom.

Als je schrikdraden zet moet je zorgen dat je ook een aarding hebt waar hij zowiezo tegen komt. Wij hebben een afwisseling van + en -, maar je kan ook een aardingsnet bevestigen tegen de bovenkant van je schutting en dan allemaal + draden erbovenop. Moet je net wel zo groot zijn dat hij er zowiezo tegen komt als hij erover wil klimmen. En ze klimmen hier tussen de draden door ipv er overheen. Ook iets om rekening mee te houden.
Een draad wat meer horizontaal laten vallen thv je schutting maakt het ook meteen een stuk lastiger om er overheen te komen, maar ook niet eenvoudig te monteren.
Wij konden dat niet omdat de schrikdraad op de tuingrenzen staat en die horizontale dan bij de buren hangt.

Oh en lichten of radio met tijdschakelaar met korte intervallen, die dus plots opspringen, zou ook afweren werken. Hoe lang dat duurt voor hij dat kent weet ik natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3405474
pearlsofpassion schreef: za 20 jun 2020, 07:31 Ja, ondergraven doen ze ook. Steen ervoor leggen zou al voldoende zijn omdat ze daarop, ad draad blijven graven ipv een halve meter van de draad weg te beginnen..

Ik bedoelde met testen een extra veilige, kleine ren, in de grote. De vos ziet natuurlijk niet dat hij er na die schrikdraad nog steeds niet bij kan.
Maar ik dacht dat de veilige ren waar je over sprak, zich al in de grote bevond. Ik weet niet waarom.

Als je schrikdraden zet moet je zorgen dat je ook een aarding hebt waar hij zowiezo tegen komt. Wij hebben een afwisseling van + en -, maar je kan ook een aardingsnet bevestigen tegen de bovenkant van je schutting en dan allemaal + draden erbovenop. Moet je net wel zo groot zijn dat hij er zowiezo tegen komt als hij erover wil klimmen. En ze klimmen hier tussen de draden door ipv er overheen. Ook iets om rekening mee te houden.
Een draad wat meer horizontaal laten vallen thv je schutting maakt het ook meteen een stuk lastiger om er overheen te komen, maar ook niet eenvoudig te monteren.
Wij konden dat niet omdat de schrikdraad op de tuingrenzen staat en die horizontale dan bij de buren hangt.

Oh en lichten of radio met tijdschakelaar met korte intervallen, die dus plots opspringen, zou ook afweren werken. Hoe lang dat duurt voor hij dat kent weet ik natuurlijk niet.
Ja, een veilige ren hebben we al binnen de grote ren staan. De omheining staat toch in de grond, maakt dat niet voldoende aarde dan? Een radio laten spelen was al een onderdeel van ons plan.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3405485
pearlsofpassion schreef: za 20 jun 2020, 09:21 Hoezo voldoende aarde?
Als die vos in de (metalen) afrastering klimt en met zijn neus het schrikdraad raakt heeft de vos toch via de afrastering aarde gemaakt?
Door hannabelgje
#3405501
Laika schreef: Als die vos in de (metalen) afrastering klimt en met zijn neus het schrikdraad raakt heeft de vos toch via de afrastering aarde gemaakt?
En de vos staat zelf op de grond en aard daar ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3405511
Laika schreef: za 20 jun 2020, 09:34 Als die vos in de (metalen) afrastering klimt en met zijn neus het schrikdraad raakt heeft de vos toch via de afrastering aarde gemaakt?
Ah ja, als de afrastering goed geleidend is wel. Als hij gegalvaniseerd is of dergelijk niet he.
En als de vos nog op de grond staat terwijl hij met zijn neus aan de schrikdraad komt, is de draad te laag. Dan kan hij er overheen springen.
Zo'n aarding is echt nodig, en het beste werkt ze met connectie met de aarding van het toestel. Ik heb hier ook eentje die daar niet mee geconnecteerd is, en dat werkt minder goed.
Door Anne in Zweden
#3405523
En zo'n roldinges langs de bovenkant van de omheining, wat je soms in tuinen ziet om katten op het eigen terrein te houden? Zodra de vos boven is aangekomen, heeft hij geen grip meer en glijdt hij terug naar de grond. Ik weet niet of ze zich daardoor zouden laten tegenhouden?

Onze nieuwe ren krijgt een omheining van twee meter hoog, met bovenaan een stuk gaas dat naar buiten valt. Ik hoop dat dat voldoende is om vossen uit de ren te houden. Al zien we hier direct om het huis zelden nog vossen; ik denk dat het te veel naar honden en mensen ruikt, en we hebben natuurlijk heeeel veel natuur in de omgeving waar ze geen honden- of mensengeuren tegenkomen, zodat ze ons lapje grond makkelijk kunnen ontwijken bij het zoeken naar voedsel.

Een ander vraagje: toen ik vanochtend bij de kipsels kwam, had er eentje wat eierdooier op d'r koppie. Ik was al bang dat ze eieren hadden aangepikt, maar die waren allebei nog puntgaaf. Maar onder de zitstang in het hok zag ik wat geels op de krant onder de stang, en de krant was ook wat vochtig. De kip met de eierdooier op d'r kop is daar waarschijnlijk onderdoor gelopen. Maar wat kan dat zijn? Er lagen ook keutels op de krant, die zagen er gewoon goed en gezond uit (zachte bolle hoopjes, geen flatsen). Kan het zijn dat een van de kippen een windei heeft gelegd dat uiteen is gespat? (Al was het zeker geen hele dooier die daar op de krant lag, gewoon een vlek geel van pak 'm beet 2 x 5 cm maximaal.) Of is er een begin gemaakt met een ei maar is dat niet tot een heel ei uitgegroeid? Ik kan er zo snel geen informatie over vinden.
Door Anne in Zweden
#3405524
pearlsofpassion schreef: vr 19 jun 2020, 16:57
Weet je eigenlijk of je kippen tegen de koude winters bij jullie kunnen? En dan bedoel ik niet de beveerde delen maar eerder poten en kam/lellen. Kale poten en grote kammen en lellen zijn gevoelig aan vorst. En dan nog kippen die geen dons en geen gram vet aanmaken... :-\
Ik heb geen idee of ze de winter aankunnen. Het hok is geïsoleerd en kan natuurlijk verwarmd worden, maar naar buiten gaan wordt toch even opgeschort als het te koud is. Ik heb wel gelezen dat je poten, kammen en lellen met vaseline kunt insmeren om bevriezing te voorkomen, maar of dat bij temperaturen van -25 ook genoeg is... Het hangt ook van de winter af. De afgelopen twee jaar hebben we de -30 niet eens gehaald, vorige winter zelfs de -25 niet, en ook maar een paar keer -20 tot -15 graden. Het was een prutwinter, met temperaturen rond het vriespunt en nauwelijks kouder dan dat. (Erg lastig als het wel sneeuwt, omdat de boel dan steeds ontdooit en weer opvriest en dus spekglad en keihard wordt.)
We gaan het zien. Eerst maar hopen dat deze drie in ieder geval de winter halen. :)

Wat doen jullie trouwens met dode kippen? Wordt dat barf, of gaan ze bij het vuilnis, of wordt het vossenvoer? Of begraven jullie ze?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door