Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Ina
#3399220
Lizzy schreef: zo 29 mar 2020, 10:53 Interessant artikel in het Parool: https://www.parool.nl/wereld/wetenschap ... _tGNZeP524

Goed stuk....waarschijnlijk heel erg waar, maar gevoelsmatig blijft het gewoon prut.
En ja, het is absoluut zo dat de 'gewone griep' de laatste jaren (ondanks een ruim ent-protocol) ontzettend veel slachtoffers heeft gemaakt waar je eigenlijk nooit iets over hoort.

Maar de vrees voor mij, als gewone leek, is dat deze nieuwe griep gewoon nog nul, nada bescherming heeft als in groepsimmuniteit waardoor het voor mij, met een hoog risico persoon in huis, het toch wel kriebels geeft.

En nee, we sluiten onszelf niet op, maar nemen absoluut alle regels in acht en dan kan je verder alleen maar hopen dat als je besmet raakt (wat onvermijdelijk lijkt) je weerstand er voor zorgt dat het allemaal mild verloopt.


Wat ik ook een berespannend nieuwtje vind is dit
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1536196 ... oronavirus
In het middelpunt van een superbesmette regio een heel dorp vrij van COVID19 :o
Door Siberienne
#3399226
Lizzy schreef: zo 29 mar 2020, 10:53 Interessant artikel in het Parool: https://www.parool.nl/wereld/wetenschap ... _tGNZeP524
Interessant is het zeker. Maar ik heb ook het stuk van Ioannidis gelezen en ik vind het niet kloppen. Ja, ook aan ‘gewone’ Corona virussen gaan ouderen dood. En aan griep ook. Maar in de bijna 20 jaar dat ik nu in het vak zit heb ik nog nooit zoveel mensen met de ernstige virale longontstekingen op de IC zien liggen. Het ziektebeeld is anders. Van een gewone griep gebeurt dat af en toe maar de meeste mensen krijgen bv een complicatie zoals een bacterie infectie er overheen en dat zie je nu veel minder. Dat maakt het ook gevaarlijker voor de groep relatief jonge mensen die op de IC belanden (zeg maar van 50-65). Van een pneumokokken pneumonia bij griep kun je goed ziek zij maar met antibiotica ben je dan vaak na een paar dagen antibiotica weer van de beademing af. Nu liggen mensen 2-3 weken aan de tube met een beeld waarbij hele longen beschadigd raken. En kunnen we weinig aan de infectie zelf doen.

En dan lees ik dit https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232866 ... jfers.html en denk, dit is echt een stuk erger dan griep....

Ik heb Ioannidis gemaild, ben benieuwd of ik antwoord krijg. Zal wel niet....
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3399227
Lizzy schreef: zo 29 mar 2020, 10:53 Interessant artikel in het Parool: https://www.parool.nl/wereld/wetenschap ... _tGNZeP524
Prima stuk! Ze verwijzen ook naar het artikel van Marli Huijer wat ik hier vorige week al plaatste.
Ik blijf er bij dat een volledige lockdown niet de oplossing is. Natuurlijk is het ruk (zacht uitgedrukt) dat er zoveel besmettingen en doden zijn, maar dat is niet het enige waar we naar moeten kijken.

Mijn ouders, riant risicoegroep want allebei boven de 80 met onderliggende gezondheidsproblemen, zijn niet ziek en gaan gewoon naar buiten elke dag. Natuurlijk houden ze afstand, maar ze willen zich niet op laten sluiten in hun huis, en ze doen dus wel gewoon boodschappen. Ik ga ze het ook niet verbieden, als ik dat al zou kunnen.
Ze hebben liever nu een relatief leuk leven, dan opgehokt te zitten. En voor hoe lang dan? En met welke garantie dat ze niet alsnog besmet raken? Ja, ik zou het verschrikkelijk vinden als ze overlijden, maar realistisch gezien is die kans er al een aantal jaren, en leven ze in reservetijd. Ze hebben qua gezondheid heel veel ingeleverd, waardoor de kwaliteit van leven al niet meer top is. Mag het dan misschien nog een beetje leuk zijn voor ze? Zo denken ze er zelf over hoor. Ik zeg niet dat iedereen er zo over moet denken.

Nogmaals: heel veel sterkte gewenst voor diegenen die geliefden/familieleden/kennissen verliezen aan dit virus. Want linksom - rechtsom, blijft het heel naar allemaal.
Door Siberienne
#3399228
Chouka schreef: vr 27 mar 2020, 18:24 Is er geen mogelijkheid om het totaal aantal overlijdens te vergelijken met 1 jaar geleden? Of met die 382? Of is dat echt niet gebruikelijk?
(ik bedoel niet dat jij dat moet doen) Het lijkt me gewoon logischer en sneller.
Ja, je kunt de getallen wel vergelijken maar mijn boodschap is eigenlijk dat die achterlopen bij het aantal besmettingen. En dat beleid dus beter gemaakt kan worden op aantal nieuwe positieve gevallen en aantal opnames op de IC omdat dat een betere weergave is van wat er gebeurt dan het aantal overlijdens. Wie gisteren dood ging, kan het virus bij wijze van spreken een week geleden opgelopen hebben of een 6 weken geleden, ligt er maar aan hoe het ziektebeloop is. Of misschien nog wel langer dan die 6 weken als iemand overlijdt aan de complicaties van de behandeling. Dus vooral mortaliteit moet je over een langere periode bekijken anders heb je een vertekend beeld. Zo lang zijn we nog niet onderweg in de uitbraak, het lijkt alleen maar lang.... althans mijn tijdsbeeld is totaal vertekend geraakt. Gevoel dat we al maanden bezig zijn...
Door Siberienne
#3399229
-Annemarie- schreef: zo 29 mar 2020, 12:05 Prima stuk! Ze verwijzen ook naar het artikel van Marli Huijer wat ik hier vorige week al plaatste.
Ik blijf er bij dat een volledige lockdown niet de oplossing is. Natuurlijk is het ruk (zacht uitgedrukt) dat er zoveel besmettingen en doden zijn, maar dat is niet het enige waar we naar moeten kijken.

Mijn ouders, riant risicoegroep want allebei boven de 80 met onderliggende gezondheidsproblemen, zijn niet ziek en gaan gewoon naar buiten elke dag. Natuurlijk houden ze afstand, maar ze willen zich niet op laten sluiten in hun huis, en ze doen dus wel gewoon boodschappen. Ik ga ze het ook niet verbieden, als ik dat al zou kunnen.
Ze hebben liever nu een relatief leuk leven, dan opgehokt te zitten. En voor hoe lang dan? En met welke garantie dat ze niet alsnog besmet raken? Ja, ik zou het verschrikkelijk vinden als ze overlijden, maar realistisch gezien is die kans er al een aantal jaren, en leven ze in reservetijd. Ze hebben qua gezondheid heel veel ingeleverd, waardoor de kwaliteit van leven al niet meer top is. Mag het dan misschien nog een beetje leuk zijn voor ze? Zo denken ze er zelf over hoor. Ik zeg niet dat iedereen er zo over moet denken.

Nogmaals: heel veel sterkte gewenst voor diegenen die geliefden/familieleden/kennissen verliezen aan dit virus. Want linksom - rechtsom, blijft het heel naar allemaal.
Maar dat ben ik ook helemaal met je eens: ik vind een totale lockdown ook geen oplossing, en naar buiten en bewegen zeg ik ook tegen mijn gezonde moeder van bijna 80.

Een van de beste voorspellende factoren voor wanneer een ouder iemand komt te overlijden is lichamelijk niet actief zijn. En een paar weken kan dat wel, maar zet een 80+ persoon een maand in een kamer en hij levert zoveel conditie in dat dat behoorlijke schade aan de gezondheid geeft. Ik denk echt dat naast de doden door Corona er ook meerdere slachtoffers gaan vallen ten gevolge van de maatregelen. Daarom ben ik ook nog steeds voor het Nederlandse beleid.

Ergens moeten we een middenweg kiezen en ja, ook een bepaald risico accepteren.
Door Lizzy
#3399231
Siberienne schreef: zo 29 mar 2020, 12:01 Interessant is het zeker. Maar ik heb ook het stuk van Ioannidis gelezen en ik vind het niet kloppen. Ja, ook aan ‘gewone’ Corona virussen gaan ouderen dood. En aan griep ook. Maar in de bijna 20 jaar dat ik nu in het vak zit heb ik nog nooit zoveel mensen met de ernstige virale longontstekingen op de IC zien liggen. Het ziektebeeld is anders. Van een gewone griep gebeurt dat af en toe maar de meeste mensen krijgen bv een complicatie zoals een bacterie infectie er overheen en dat zie je nu veel minder. Dat maakt het ook gevaarlijker voor de groep relatief jonge mensen die op de IC belanden (zeg maar van 50-65). Van een pneumokokken pneumonia bij griep kun je goed ziek zij maar met antibiotica ben je dan vaak na een paar dagen antibiotica weer van de beademing af. Nu liggen mensen 2-3 weken aan de tube met een beeld waarbij hele longen beschadigd raken. En kunnen we weinig aan de infectie zelf doen.

En dan lees ik dit https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232866 ... jfers.html en denk, dit is echt een stuk erger dan griep....

Ik heb Ioannidis gemaild, ben benieuwd of ik antwoord krijg. Zal wel niet....
Ik ben helemaal met je eens dat deze ziekte toch echt niet te vergelijken valt met een gewone griep. Ik vond dat dan ook een van de weinige echt nietszeggende delen van dit stuk. Maar goed, Trump wordt nu aan alle kanten verguist (en ik vind hem ook te verguizen hoor, daar niet van) want die wil geen totale lockdown. Ik denk dat als je de USA plat legt dat er heel veel mensen op straat/in pure armoede een vreselijke dood zullen sterven. Misschien gaat dat toch wel gebeuren, maar een totale lockdown zal het er niet beter op maken, vrees ik.
Door Lizzy
#3399232
Ik zweer je dat ik ook niet goed weet wat ik met mijn moeder aan moet. Mijn moeder is 80 jaar. Altijd ongelofelijk actief geweest. Ze ging tot 3 weken geleden een keer of 3 per week dansen. En ze deed als een van de oudste echt heel goed mee. Nu zit ze binnen. Mag van ons ook geen boodschappen meer doen. Ondertussen heeft ze gordelroos van de zenuwen, komt ze nauwelijks nog buiten en hoor ik haar (ik zie haar niet meer want ik bezoek haar niet omdat Leo tot 2 weken geleden nog op een school heeft gewerkt) aftakelen.... :-\ . Zelf boodschappen doen zou ze heerlijk vinden! Maar ze kan niet om 7 uur naar de supermarkt, ze doet er lang over om op te starten en ik ben bang dat ze op een ander tijdstip in de supermarkt te tent uit wordt gekeken of niet leuk wordt behandeld. Maar als dit nog twee maanden gaat duren, dan vrees ik echt het ergste :-\
Gebruikersavatar
Door Ina
#3399235
Lizzy schreef: zo 29 mar 2020, 12:23 Ik zweer je dat ik ook niet goed weet wat ik met mijn moeder aan moet. Mijn moeder is 80 jaar. Altijd ongelofelijk actief geweest. Ze ging tot 3 weken geleden een keer of 3 per week dansen. En ze deed als een van de oudste echt heel goed mee. Nu zit ze binnen. Mag van ons ook geen boodschappen meer doen. Ondertussen heeft ze gordelroos van de zenuwen, komt ze nauwelijks nog buiten en hoor ik haar (ik zie haar niet meer want ik bezoek haar niet omdat Leo tot 2 weken geleden nog op een school heeft gewerkt) aftakelen.... :-\ . Zelf boodschappen doen zou ze heerlijk vinden! Maar ze kan niet om 7 uur naar de supermarkt, ze doet er lang over om op te starten en ik ben bang dat ze op een ander tijdstip in de supermarkt te tent uit wordt gekeken of niet leuk wordt behandeld. Maar als dit nog twee maanden gaat duren, dan vrees ik echt het ergste :-\

Maar kan je dan niet met de auto en 1 van de honden haar kant op en gewoon lekker een stuk gaan lopen.
Houd de gepaste afstand en als je ook maar iets van griepverschijnselen hebt is het natuurlijk weer een ander verhaal....maar haar zo 'ophokken' is toch eigenlijk ook gewoon niet eerlijk.

Mijn vader van 83 is zich zeer bewust van de risico's, maar is gewoon gezond voor zijn leeftijd en behalve op visite gaan, gaat hij op het moment dat het hem uitkomt boodschappen doen, zijn rondjes lopen, tuinieren voor zijn buurman die het niet meer kan en meer van dat soort dingen.
En nee, hij gaat niet meer op visite en ontvangt (behalve mijn zus) ook geen visite meer.....rijdt zo af en toe als hij toch onderweg is met zijn auto een rondje familie, toetert voor het huis van mijn broertje/schoonzus en bij het huis van zijn klein(en achterklein)kinderen en zwaait van afstand.
Ik denk dat als we hem zouden vragen binnen te blijven hij in no time kapot gaat van ellende.

Hetzelfde voor mijn man....nog een 'jonge vent' maar met een mega onderliggend probleem voor deze corona-ellende.
Al zou hij binnen blijven, wij (ik en kind) blijven dan toch een bron van eventuele besmetting.....maar hij kan zich toch onmogelijk op zolder gaan opsluiten voor een half jaar (of misschien zelfs langer)

Ik krijg buikpijn van de zorgen die ik me maak, maar ik wil en kan niet anders als dat we nu doen....zoveel mogelijk risico beperken en verder met heel veel gezond verstand ons leven leven en zoveel mogelijk proberen 'gewoon' te doen zoals je normaal doet met de geldende restricties.....en heel hard hopen dat de betere tijden heel snel weer aanbreken.
Door Chouka
#3399237
Siberienne schreef: zo 29 mar 2020, 12:06 Ja, je kunt de getallen wel vergelijken maar mijn boodschap is eigenlijk dat die achterlopen bij het aantal besmettingen. En dat beleid dus beter gemaakt kan worden op aantal nieuwe positieve gevallen en aantal opnames op de IC omdat dat een betere weergave is van wat er gebeurt dan het aantal overlijdens. Wie gisteren dood ging, kan het virus bij wijze van spreken een week geleden opgelopen hebben of een 6 weken geleden, ligt er maar aan hoe het ziektebeloop is. Of misschien nog wel langer dan die 6 weken als iemand overlijdt aan de complicaties van de behandeling. Dus vooral mortaliteit moet je over een langere periode bekijken anders heb je een vertekend beeld. Zo lang zijn we nog niet onderweg in de uitbraak, het lijkt alleen maar lang.... althans mijn tijdsbeeld is totaal vertekend geraakt. Gevoel dat we al maanden bezig zijn...
Dankjewel voor de uitleg. Dat is duidelijk.
Ja, dat gevoel heb ik ook.

Dit artikel wilde ik je laten zien:
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartanntp
En bekijk het als een studie. Als er 8% toevallig gevonden wordt veronderstel ik dat er in een gemiddelde populatie ook een zeker percentage erg aangetast is zonder symptomen.
In een ander artikel over deze studie in dit universitair ziekenhuis las ik dat ook alle dames die binnen komen om te bevallen een scan krijgen. En er was 1 dame in arbeid zonder symptomen, maar wel met serieus aangetaste longen.
Door Chouka
#3399239
Siberienne schreef: zo 29 mar 2020, 12:06 ... En dat beleid dus beter gemaakt kan worden op aantal nieuwe positieve gevallen en ...
Alleen dit vind ik relatief. In België zijn ze van 2.000 testen per dag overgegaan naar 10.000 per dag. Dat is pas testen. Niet verwonderlijk dat het aantal positieven dan erg toeneemt.

Met wat ik hier lees bekijk ik de cijfers van Nederland met heel andere ogen.
Door eelke
#3399241
Het lastige van die instelling is natuurlijk wel, hoewel ik hem begrijp hoor, dat zij veel sneller bedden nodig hebben bij besmetting. En die zijn er niet ruim voldoende...

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Door Chouka
#3399243
Lizzy schreef: zo 29 mar 2020, 12:23 Ik zweer je dat ik ook niet goed weet wat ik met mijn moeder aan moet. Mijn moeder is 80 jaar. Altijd ongelofelijk actief geweest. Ze ging tot 3 weken geleden een keer of 3 per week dansen. En ze deed als een van de oudste echt heel goed mee. Nu zit ze binnen. Mag van ons ook geen boodschappen meer doen. Ondertussen heeft ze gordelroos van de zenuwen, komt ze nauwelijks nog buiten en hoor ik haar (ik zie haar niet meer want ik bezoek haar niet omdat Leo tot 2 weken geleden nog op een school heeft gewerkt) aftakelen.... :-\ . Zelf boodschappen doen zou ze heerlijk vinden! Maar ze kan niet om 7 uur naar de supermarkt, ze doet er lang over om op te starten en ik ben bang dat ze op een ander tijdstip in de supermarkt te tent uit wordt gekeken of niet leuk wordt behandeld. Maar als dit nog twee maanden gaat duren, dan vrees ik echt het ergste :-\
Lizzy, dit dringend onderbreken. Zorg dat ze in beweging komt. Dansen op muziek? Thuis binnen? Even jas aan en buiten de deur, de straat uit wandelen. Dag zeggen vanop 1,5 meter afstand. Naar haar gaan. Buiten blijven, telefoneren en dan samen op wandel met een afstand van minstens 1,5 meter.
En als het beter gaat in een volgende fase het winkelen weer opnemen. Wel met haar de voorzorgsmaatregelen overlopen.
En als er de wil is is er een weg. Kijk maar hoever ze mee wil gaan. Vroeger gaan slapen en een middagdutje doen om dan om 6 uur te kunnen opstaan om tegen 7 uur te gaan winkelen. Of tegen sluitingsuur. Wel eerst nakijken of er dan ook echt minder volk is.
Haar voor het raam zetten zodat ze kan zwaaien aar iedereen die voorbij komt. Haar leren Skypen, videobellen,... om de sociale contacten te onderhouden.
#3399244
Niemand zegt dat je niet buiten mag he. Ze raden het zelfs aan. Buitenlucht en zonlicht en in beweging blijven zijn juist erg goed voor de weerstand. Van binnenzitten wordt je sneller ziek.
Het is wel de vraag :hoe kan je zo veilig mogelijk naar buiten.
Door Chouka
#3399245
pearlsofpassion schreef: zo 29 mar 2020, 13:17
Het is wel de vraag :hoe kan je zo veilig mogelijk naar buiten.
een masker opzetten en eventueel nog wat meer. Dan blijft iedereen op afstand. En als dat nog niet lukt dan gewoon eens hoesten.

Eigenlijk is dat een grapje. Maar met toch heel wat waarheid in.

Ik ga met 2 herders tegelijk wandelen en iedereen blijft op afstand. Dat voelt ook wel zo veilig.
Door Siberienne
#3399247
Chouka schreef: zo 29 mar 2020, 13:08 Alleen dit vind ik relatief. In België zijn ze van 2.000 testen per dag overgegaan naar 10.000 per dag. Dat is pas testen. Niet verwonderlijk dat het aantal positieven dan erg toeneemt.

Met wat ik hier lees bekijk ik de cijfers van Nederland met heel andere ogen.
Maar de toename bekijken met gelijkblijvend test beleid is eerlijker dan meer gaan testen. Want dat vertekent ook. Het gaat niet om absolute toename maar relatieve. Als je test indicatie gelijk blijft en je ziet een exponentiële toename werken je maatregelen niet afdoende
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door