Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3398476
Ik vraag me af of ik nu juist te veel of te weinig eten geef?

Siebie weegt op het moment zo'n 1900 gram, ze is een dwergteckel en is nu 11 weken oud.

Nu heb ik hier gelezen dat een klein hondje ong. 7 tot 10% van het lichaamsgewicht mag hebben.

Ze krijgt Carnibest, Barf Menu en Dogs Perfect. Barf Menu en Dogs Perfect in verschillende smaken.

Carnibest adviseert 40 tot 60 gram kg. ; dit zou dus nu 76 tot 114 gram zijn.

Dogs Perfect (foto's bijgevoegd) adviseert 45 gram/kg. ; dit zou dus ong. 85 gram zijn.

7 tot 10% van het lichaamsgewicht zou 133 tot 190 gram zijn.

Wat is wijsheid? Minder voeren? Ander merk?

Ik vind wel dat ze veel poept en af en toe is de ontlasting aan de dunne kant, geen diarree.
Ik ben bijna geneigd om alleen Carnibest te gaan voeren omdat ik daar met onze vorige teckel goede ervaring mee had maar iedere hond is natuurlijk anders.

Nu heb ik hier ook ergens gelezen dat als je te weinig voert de ontlasting vast kan zijn en als je te veel voert de ontlasting aan de dunne kant kan zijn.

Ze heeft een ontwormingstablet gehad (de 13e) omdat er wormeitjes ontdekt waren (zo'n 5 stuks). Over een week wil ik de ontlasting weer laten controleren.

Ze krijgt om te oefenen en tijdens het wandelen wel puppybrokjes (misschien beter om gedroogde snacks te geven?) en ze kluift een runderoor.
Bijlagen
Dogs Perfect Puppy Compleet.jpg
Dogs Perfect Puppy Compleet.jpg (60.84 KiB) 3139 keer bekeken
Dogs Perfect Konijn Compleet.jpg
Dogs Perfect Konijn Compleet.jpg (57.88 KiB) 3139 keer bekeken
Door Lizzy
#3398496
CallistaBea schreef: zo 22 mar 2020, 13:25 Ik vraag me af of ik nu juist te veel of te weinig eten geef?

Siebie weegt op het moment zo'n 1900 gram, ze is een dwergteckel en is nu 11 weken oud.

Nu heb ik hier gelezen dat een klein hondje ong. 7 tot 10% van het lichaamsgewicht mag hebben.

Ze krijgt Carnibest, Barf Menu en Dogs Perfect. Barf Menu en Dogs Perfect in verschillende smaken.

Carnibest adviseert 40 tot 60 gram kg. ; dit zou dus nu 76 tot 114 gram zijn.

Dogs Perfect (foto's bijgevoegd) adviseert 45 gram/kg. ; dit zou dus ong. 85 gram zijn.

7 tot 10% van het lichaamsgewicht zou 133 tot 190 gram zijn.

Wat is wijsheid? Minder voeren? Ander merk?

Ik vind wel dat ze veel poept en af en toe is de ontlasting aan de dunne kant, geen diarree.
Ik ben bijna geneigd om alleen Carnibest te gaan voeren omdat ik daar met onze vorige teckel goede ervaring mee had maar iedere hond is natuurlijk anders.

Nu heb ik hier ook ergens gelezen dat als je te weinig voert de ontlasting vast kan zijn en als je te veel voert de ontlasting aan de dunne kant kan zijn.

Ze heeft een ontwormingstablet gehad (de 13e) omdat er wormeitjes ontdekt waren (zo'n 5 stuks). Over een week wil ik de ontlasting weer laten controleren.

Ze krijgt om te oefenen en tijdens het wandelen wel puppybrokjes (misschien beter om gedroogde snacks te geven?) en ze kluift een runderoor.
Ik ging bij een dwergteckel eigenlijk wel aan de hoge kant zitten qua percentage. Dus zeg rond de 7% a 8 %. En ik ben niet van de brokjes dus ik ging over op gedroogde snacks.

De ontlasting kan wel even duren voor dat zich normaliseert. At ze bij de fokker al vers?
#3398501
Lizzy schreef: zo 22 mar 2020, 17:25 Ik ging bij een dwergteckel eigenlijk wel aan de hoge kant zitten qua percentage. Dus zeg rond de 7% a 8 %. En ik ben niet van de brokjes dus ik ging over op gedroogde snacks.

De ontlasting kan wel even duren voor dat zich normaliseert. At ze bij de fokker al vers?
Nee, wel afgespeend met carnibest maar daarna brok ::) En hier ook nog een dag of 4 brok en toen op carnibest overgezet en ik moet zeggen dat de ontlasting de eerste paar dagen heel weinig was en vast. Dus daarom vind ik het zo raar.

Oké: brok eruit. (had nog brokjes over en vond het zonde om weg te gooien).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3398523
En in aanvulling op Lizzy, voeren doe je op het oog. Dus als je pupje te dik wordt, ga je wat minder voeren, wordt ze te slank, dan voer je iets meer. Je wilt de ribben niet zien, wel voelen.

Je zal sowieso steeds de hoeveelheid voer bij moeten stellen als ze groeit. En als de ergste groei er af is, ga je terug in percentage. Vaak gaan ze dan of wat moeilijk doen met eten, of ze worden opeens wat mollig.
#3398525
Kaela schreef: zo 22 mar 2020, 19:43 En in aanvulling op Lizzy, voeren doe je op het oog. Dus als je pupje te dik wordt, ga je wat minder voeren, wordt ze te slank, dan voer je iets meer. Je wilt de ribben niet zien, wel voelen.

Je zal sowieso steeds de hoeveelheid voer bij moeten stellen als ze groeit. En als de ergste groei er af is, ga je terug in percentage. Vaak gaan ze dan of wat moeilijk doen met eten, of ze worden opeens wat mollig.
Ja, dat weet ik: ik vind haar best mager....de dierenarts vond haar prima maar je ziet haar ribben wel ;)
Het voer stel ik idd telkens bij, maar ze was zo hongerig dat ik eens goed naar de hoeveelheid ben gaan zoeken en toen zag ik best een verschil dus we gaan nu meer voeren.

Wanneer is de ergste groei er af? Rond de 7 maanden?

Moeilijk doen met eten? Nou...vraag het me af bij haar.

Het is zo raar: onze vorige teckel at vaak gewoon een dag niet; die is altijd een moeilijke eter geweest, en dan hebben we nu opeens een vreetzakje ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3398527
CallistaBea schreef: zo 22 mar 2020, 20:04 Ja, dat weet ik: ik vind haar best mager....de dierenarts vond haar prima maar je ziet haar ribben wel ;)
Het voer stel ik idd telkens bij, maar ze was zo hongerig dat ik eens goed naar de hoeveelheid ben gaan zoeken en toen zag ik best een verschil dus we gaan nu meer voeren.

Wanneer is de ergste groei er af? Rond de 7 maanden?

Moeilijk doen met eten? Nou...vraag het me af bij haar.

Het is zo raar: onze vorige teckel at vaak gewoon een dag niet; die is altijd een moeilijke eter geweest, en dan hebben we nu opeens een vreetzakje ;D ;D ;D
Het is altijd lastig inschatten wat echt mooi is qua gewicht. Ik heb wel eens met onze moddervette rank gebouwde kat bij de dierenarts gestaan en kreeg complimenten over haar gewicht. Een week later kwamen we met de andere kat, fors gebouwd, maar geen gram te dik en ik kreeg van dezelfde dierenarts de opmerking dat ze af moest vallen. Bij de eerste kat kon je de ribben zelfs met moeite niet voelen en bij de tweede kon je zo alle botjes voelen als je haar rug en ribben aaide... Schiet mij maar lek.

Ik de regel hou ik meer van schrale dan van volle honden. Een pupje wil je niet schraal, die moet nog groeien. Ribben zien is ook wel afhankelijk van de bouw natuurlijk, maar als jij haar liever iets voller ziet, dan klinkt dat niet gek.

Elke hond is anders met eten. Vreetzakjes zijn makkelijker ;D . Ik denk dat een teckel met een maand of 7 wel de grootste groei achter de rug heeft. Ongeveer. Je merkt het vanzelf. Met moeilijk doen bedoel ik ook kans op kieskeuriger worden. Smaken niet meer willen. Maar dat is lang niet bij elke hond hoor, je merkt het vanzelf. Als ze een goede eter blijft merk je vanzelf dat ze wat voller wordt en dan kun je ook rustig aan gaan minderen. Met zo'n kleine hond gaat het ook maar om kleine hoeveelheden natuurlijk.
Door eelke
#3398553
Hmmm op foto's is het altijd lastig om te zien, maar ze ziet er in ieder geval niet dik uit. Aangezien ze in de groei is kun je haar inderdaad prima wat meer geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

#3398565
Ik ken niet veel van honden, maar een pup van 11 weken verwacht ik een stuk molliger.
Zeker die ruimte aan de zijkant onder de ribben vind ik eng, zelfs al ligt ze op haar rug.
Puppy buikjes zijn normaal toch dikker?
#3398567
pearlsofpassion schreef: ma 23 mar 2020, 08:37 Ik ken niet veel van honden, maar een pup van 11 weken verwacht ik een stuk molliger.
Zeker die ruimte aan de zijkant onder de ribben vind ik eng, zelfs al ligt ze op haar rug.
Puppy buikjes zijn normaal toch dikker?
Ja klopt maar ze groeit natuurlijk ook wel.
Nu ben ik zelf wel een iets compactere teckel gewend, dan ogen ze ook wat molliger ;)
Verder doet ze het goed dus ik ga haar meer voeren en 8% aanhouden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3398657
Op deze foto is het onmogelijk oordelen. Ze ligt op haar rug en strekt zich uit. Dat vertekend enorm.

Heel dik is ze in ieder geval niet, dus volg je gevoel. En als we echt even mee moeten kijken, maak dan in stand een foto van opzij en bovenaf (succes he ::) )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door