Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
#3397176
Cindy de Wolf schreef: za 14 mar 2020, 09:23 Wij staan nu voor de keuze wel/niet verkopen, wel/niet de randstad verlaten. Qua gevoel zeg ik met gierende banden die stad uit. Vooral de drukte en het gebrek aan (rustige) losloopgebieden breken me echt op. Daar staat tegenover dat op onze huidige woning al een aanzienlijk deel afbetaald is, dus we kunnen best een leuk bedrag aan nieuwe hypotheek krijgen en daarmee kunnen we echt wel kopen wat we ogenschijnlijk willen. Maar de maandlast wordt dan wel 4 keer zoveel als nu. Is dat het waard....willen we dat wel. Kunnen we niet beter de overwaarde "opzij gaan zetten" voor later, zodat we misschien wel met 60 kunnen stoppen met werken. Afijn keuzes keuzes keuzes. Voor nu hebben we gezegd eerst een aantal maanden het potentiele nieuwe hypo bedrag in onze huidige hypo te stoppen en dan is kijken a) of dat lukt en b) hoe we ons daarbij voelen.
Lastig inderdaad. Heb je enig idee hoeveel je huis op de huidige woningmarkt waard is? En ik neem aan dat je weet dat wanneer je niet de (volledige) overwaarde terug stopt in de hypotheek van een nieuw huis, dit niet aftrekbaar is van de belasting?
Door - pien -
#3397179
eelke schreef: za 14 mar 2020, 09:15 Er moet weinig, het is prima woonbaar. Het loopt alleen 40 jaar achter in de tijd, dus enkel glas, oude keuken (maar ja, erg retro en toen maakten ze nog kwaliteit dus prima functioneel). Dus beetje bij beetje isoleren, en moderniseren. Gaat helemaal goed komen.

Erg blij dat het met de hypotheek ook gelukt is. Beetje bang wel geweest voor banken die ineens gaan omvallen met die rare tijden zo.

Eigen huis is inderdaad ook al rond, dus nu vooral inpakken en afwachten :D
Gefeliciteerd :groupwave2:
Door Cindy de Wolf
#3397181
MillyMol schreef: za 14 mar 2020, 09:41 Lastig inderdaad. Heb je enig idee hoeveel je huis op de huidige woningmarkt waard is? En ik neem aan dat je weet dat wanneer je niet de (volledige) overwaarde terug stopt in de hypotheek van een nieuw huis, dit niet aftrekbaar is van de belasting?
Jazeker. We hebben ook gerekend met de volledige (verwachte) overwaarde in een eventuele nieuwe hypo en dat leidt dus tot het resultaat dat we circa 4 keer zoveel gaan betalen als nu. Staat wel tegenover een compleet vrijstaande woning met circa 5000-8000m2 eigen grond, in de buurt van bossen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3397182
eelke schreef: za 14 mar 2020, 08:57 Nou, dat viel allemaal wel mee hoor, een huis kopen :cool: ik deed een bod en het werd geaccepteerd, klaar. Nog een paar weken wachten op de sleutel. :D
Gefeliciteerd met je nieuwe stek :D
En heel veel woonplezier daar!
Door Lizzy
#3397206
Whoeeehaaaa!!!! Gefeliciteerd Eelke :-* ! Echt ZO blij voor je :-* !

En Cindy, ik zeg: leef nu en begin vooral niet met leven als je 60 bent :-*
Door Anne in Zweden
#3397220
Cindy de Wolf schreef: za 14 mar 2020, 09:54 Jazeker. We hebben ook gerekend met de volledige (verwachte) overwaarde in een eventuele nieuwe hypo en dat leidt dus tot het resultaat dat we circa 4 keer zoveel gaan betalen als nu. Staat wel tegenover een compleet vrijstaande woning met circa 5000-8000m2 eigen grond, in de buurt van bossen.
Als je het echt niet uithoudt waar je nu woont, en als vier keer meer betalen niet tot financiële zorgen leidt, zou ik voor de vrijstaande variant met flink eigen grond gaan. Financiële zorgen zijn weliswaar fnuikend voor je geestelijke gezondheid, maar stress in en om je woonomgeving is dat zeer zeker ook. Niets lijkt me zo vervelend als je in je eigen huis en omgeving niet prettig voelen door factoren waar je weinig of geen invloed op hebt.

Alternatief kun je overwegen naar Noord-Zweden te verhuizen. Vrijstaande woningen met grote tuinen genoeg, en bij de prijzen hier heb je niet eens een hypotheek nodig. :biggrin2:
Door Cindy de Wolf
#3397231
Lizzy schreef: za 14 mar 2020, 12:17 Whoeeehaaaa!!!! Gefeliciteerd Eelke :-* ! Echt ZO blij voor je :-* !

En Cindy, ik zeg: leef nu en begin vooral niet met leven als je 60 bent :-*
We leven nu echt wel. Alleen ik probeer ook wel vooruit te denken. Met de huidige lasten zijn er gewoon nul (financiele) zorgen. Ook als vriendlief weg zou vallen kan ik mijn huidige uren blijven werken dus is er ook volop tijd voor de honden.
Als we gaan verhuizen wordt dat 100% anders.
Het is niet zo dat ik mega woonstress ervaar maar hoe je het ook went of keert de Randstad is druk. Dat resulteert nu in mijn geval met Smokey dat ik echt al ontzettend vroeg weg ben om maar niemand tegen te komen ook in het weekend ben ik vaak al rond 06.00 ergens. Of ik loop in gebieden wat eigenlijk niet mag. Dus heb altijd wel een paar boetes per jaar. Het zij zo. Er is een mega parkeerprobleem bij ons en dan betalen we al 500 euro aan vergunning. Na 17.00 sta je nog geeneens meer in de buurt van je woning. Kortom druk.
Door MillyMol
#3397234
Cindy de Wolf schreef: za 14 mar 2020, 14:18 We leven nu echt wel. Alleen ik probeer ook wel vooruit te denken. Met de huidige lasten zijn er gewoon nul (financiele) zorgen. Ook als vriendlief weg zou vallen kan ik mijn huidige uren blijven werken dus is er ook volop tijd voor de honden.
Als we gaan verhuizen wordt dat 100% anders.
Het is niet zo dat ik mega woonstress ervaar maar hoe je het ook went of keert de Randstad is druk. Dat resulteert nu in mijn geval met Smokey dat ik echt al ontzettend vroeg weg ben om maar niemand tegen te komen ook in het weekend ben ik vaak al rond 06.00 ergens. Of ik loop in gebieden wat eigenlijk niet mag. Dus heb altijd wel een paar boetes per jaar. Het zij zo. Er is een mega parkeerprobleem bij ons en dan betalen we al 500 euro aan vergunning. Na 17.00 sta je nog geeneens meer in de buurt van je woning. Kortom druk.
Alleen jullie kunnen bepalen wat het zwaarste weegt. Maar heel eerlijk: als ik kijk naar wat er nu in de wereld aan de hand is dan is het geen ver gegrepen gedachte dat we weer in een economische recessie belanden. en dus ook de huizenmarkt weer inzakt. Dan ligt het vooral ook aan de hypotheekvorm of je huis ‘onder water’ komt te staan. Een microscopisch klein virus legt op dit moment de wereld economie plat en niemand weet hoe lang de effecten aanhouden. Misschien ben ik een doemdenker, maar voorzichtigheid is wellicht geboden.
Door eelke
#3397238
Anne in Zweden schreef:Wat fijn dat het zo vlot is gegaan allemaal, Eelke; gefeliciteerd!

Maar eh, hebben we überhaupt een linkje naar je nieuwe stekje gezien in dit topic? :knuppel2: :biggrin2:
Haha, zeker niet, ik ga toch geen adres gegevens online zetten ;-)

Thanks allemaal. Hele opluchting hoor, ik voorzag veel drama. Was ook spannend, veel belangstelling, iedereen kon kijken en dan een definitief bod doen voor zondag. En op maandag telefoon! Was me het weekje wel, ik dacht al, pffff als dit zo nog een paar keer moet...maar meteen beet dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door