Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door src_esther
#3396767
Wat naar dat Loes actieve leish heeft, hopelijk zal de behandeling snel effect hebben.

Meneer Ko die groenten eigenlijk ook meer iets voor konijnen vindt, eet mijn alternatieve hutspot (voor hem zonder ui) redelijk. Gekookt en gestampt: wortel, aardappel, bataat, knolselderij, pompoen en pastinaak. En daar kan ik een klein beetje andere rauwe gepureerde groenten doorheen roeren.

Rauwe melk wordt hier lekker gevonden, maar is bepaald geen mager zuivelproduct. Hoewel, als je het een halve dag laat staan kun je zelf de (slag)room er af scheppen en is het een stuk minder vet.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3396770
src_esther schreef: ma 09 mar 2020, 00:47 Wat naar dat Loes actieve leish heeft, hopelijk zal de behandeling snel effect hebben.

Meneer Ko die groenten eigenlijk ook meer iets voor konijnen vindt, eet mijn alternatieve hutspot (voor hem zonder ui) redelijk. Gekookt en gestampt: wortel, aardappel, bataat, knolselderij, pompoen en pastinaak. En daar kan ik een klein beetje andere rauwe gepureerde groenten doorheen roeren.

Rauwe melk wordt hier lekker gevonden, maar is bepaald geen mager zuivelproduct. Hoewel, als je het een halve dag laat staan kun je zelf de (slag)room er af scheppen en is het een stuk minder vet.
Vet is geen probleem, ze kan wel wat hebben, het is bepaald geen dikke hond. En ik denk inderdaad dat ik wat meer zetmeelrijke groenten moet gaan kiezen voor haar. Rauwe groenten eet ze sowieso niet, ik kook altijd alles kort voor en dan gepureerd door wat kvv geroerd (ik heb er nog 2 die anders weigeren en ik vind dat ze allemaal wat groenten moeten hebben).

Ik vind dat in dit topic heel makkelijk pasta wordt geadviseerd, maar dat ga ik echt niet doen: genetisch gemodificeerde rommel vol gluten en pesticide-residuen: wij eten het zelf niet, ik ga dat ook niet aan de honden voeren. Maar aardappel, pompoen, bataat etc, dat is geen probleem; dat doe ik nu ook in kleine hoeveelheden door de mix van de rest. Voor Loes kan ik apart een wat calorie rijkere puree maken, hopelijk gaat dat beter. Maar ze mag nu eerst nog 2 weken groentenmix 1.0 eten, want die moet ook op!
Door Lizzy
#3396806
Spikkelneus schreef: ma 09 mar 2020, 08:48 Vet is geen probleem, ze kan wel wat hebben, het is bepaald geen dikke hond. En ik denk inderdaad dat ik wat meer zetmeelrijke groenten moet gaan kiezen voor haar. Rauwe groenten eet ze sowieso niet, ik kook altijd alles kort voor en dan gepureerd door wat kvv geroerd (ik heb er nog 2 die anders weigeren en ik vind dat ze allemaal wat groenten moeten hebben).

Ik vind dat in dit topic heel makkelijk pasta wordt geadviseerd, maar dat ga ik echt niet doen: genetisch gemodificeerde rommel vol gluten en pesticide-residuen: wij eten het zelf niet, ik ga dat ook niet aan de honden voeren. Maar aardappel, pompoen, bataat etc, dat is geen probleem; dat doe ik nu ook in kleine hoeveelheden door de mix van de rest. Voor Loes kan ik apart een wat calorie rijkere puree maken, hopelijk gaat dat beter. Maar ze mag nu eerst nog 2 weken groentenmix 1.0 eten, want die moet ook op!
Mjah...... Ik adviseer naar mijn mening niet heel makkelijk pasta. En jij weet toch ook wel dat ik bepaald niet dol ben op granen/koolhydraathoudende voeding voor honden? Je vraagt op dit forum wat je moet doen om het purine gehalte in je menu te drukken. En dan vraag jij wat je kunt doen, je hond blieft de prak niet. En na 25 jaar ervaring te hebben met Dalmatische Honden, uraatgruis, purine-arme menu's ben ik tot de conclusie gekomen dat purine-arme menu's heel lastig zijn om te maken zonder rijst of purine-arme granen en adviseer ik rijst of een beetje pasta (en fruit). Want ik heb deze lijst in mijn hoofd zitten, uit mijn hoofd:

Beschuit 63 mg
Boekweit 156 mg
Cornflakes 83 mg
Gerst 82 mg
Gierst 117 mg
Gort 155 mg
Havergort 139 mg
Havermout 187 mg
Knackerbrood 161 mg
Witte rijst 54 mg
Roggebrood 84 mg
Tarwebloem 36 mg
Tarwekiemen 843 mg
Tarwe volkoren brood 83 mg
Tarwe volkeren meel 82 mg
Tarwe zemelen 142 mg
Witbrood 104 mg
Pasta 42 mg

(en is boekwijt naar mijn mening geen optie, kun je beter meer vlees geven, zit je naar dezelfde hoeveelheid purine te kijken).

En daar zit gewoon het minst purine in. En ik weet dat niet dat jij dat het grootste gif van de wereld vindt want dat zijn dan details waar ik geen rekening mee houd. En ik denk daar iets genuanceerder over. Ik denk dat (bio) pasta zo verschrikkelijk niet is. Maar goed, ik hoop dat je hond de zetmeelhoudende groenten beter te pruimen vindt. Aardappel en bataat zou ik dan zeker biologisch kopen want als ze ergens veel gif overheen kieperen, is het wel over deze twee jongens.
Door Anne in Zweden
#3397054
Hier eten ze groentemix heel graag, maar ik gooi er dan ook van alles doorheen, o.a. rauw ei, yoghurt en blikje voer (kipfilet van Applaws), scheut visolie, eventuele supplementen. Momenteel ben ik lui en koop ik wokgroente (uiteraard zonder dingen als prei en paprika en uit en zo), boontjes, doperwtjes en spinazie, allemaal uit het diepvriesvak van de supermarkt. Dat kook ik allemaal totdat het zacht genoeg is om enigszins te pureren (met een aardappelstamper), maar wel zodanig dat er nog echt groentestukjes in zitten. Dat geeft wat meer om op te kauwen.
Hier doen ze een moord voor zo'n mix, als ik die samen met hun bot en vlees op de grond neerzet, beginnen ze met de groente. :D

Balen dat je hondje leish heeft. Ik hoop dat ze snel weer gezond wordt!
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3397065
Anne in Zweden schreef: do 12 mar 2020, 22:08 Hier eten ze groentemix heel graag, maar ik gooi er dan ook van alles doorheen, o.a. rauw ei, yoghurt en blikje voer (kipfilet van Applaws), scheut visolie, eventuele supplementen. Momenteel ben ik lui en koop ik wokgroente (uiteraard zonder dingen als prei en paprika en uit en zo), boontjes, doperwtjes en spinazie, allemaal uit het diepvriesvak van de supermarkt. Dat kook ik allemaal totdat het zacht genoeg is om enigszins te pureren (met een aardappelstamper), maar wel zodanig dat er nog echt groentestukjes in zitten. Dat geeft wat meer om op te kauwen.
Hier doen ze een moord voor zo'n mix, als ik die samen met hun bot en vlees op de grond neerzet, beginnen ze met de groente. :D

Balen dat je hondje leish heeft. Ik hoop dat ze snel weer gezond wordt!
Wij hebben 1 moeilijke eter, en dat is Loes. De rest vreet dit zonder problemen. Stukjes in de groentenmix is een absolute nono - dat wordt uitgetufd. Ik voer haar nu met de hand, en dan gaat het, anders loopt ze weg bij haar bak en dan zit er direct een andere hond in (echt ie-der-een wil haar bak uitlikken ::) behalve Loes zelf ). Voor de volgende groentenmix ga ik wel wat experimenteren met toevoegingen. Ik denk met ei en nog meer vet, want ze begint al gewicht te verliezen en dat moet niet.
Avondeten gaat redelijk (bot, orgaan, spier, zuivel met wederom groenten) - maar ik moet er wel naast blijven zitten.
Eierschaalpoeder doet wat het moet doen; ze heeft weer prima ontlasting.
Verder gaat het ruk, ze is zo sloom als wat en nog steeds fors kreupel :-\
IMG_5499.JPG
Zere poot omhoog op het kussen
IMG_5499.JPG (2.42 MiB) 2235 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3397067
Och arm Loesje, beterschap voor het meiske. Ik weet er niets van en heb geen tips, maar ik hoop wel dat het snel beter zal gaan met haar :-*
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3398089
Anne in Zweden schreef: do 19 mar 2020, 23:19 Hoe gaat het met Loes nu? Heb je al iets gevonden wat ze graag eet?
Lief dat je het vraagt. Loes heeft ietsje meer praatjes, ze is wat brutaler en wat actiever. Nog wel zere pootjes en flinke lymfeknopen, maar er is een soort van verbetering. Dit weekend is de eerste batch groentenmix op en dan ga ik nieuwe maken. Ik had voor de vakantie voor haar purinearm blikvoer op basis van insecten gekocht, maar de vakantie gaat niet door wegens C*****, dus ik ga maar zo'n blik door de groenten roeren, kijken of dat beter gaat. Want nu is ontbijt nog steeds jakkie.
Door Anne in Zweden
#3398360
Spikkelneus schreef: vr 20 mar 2020, 08:11 Lief dat je het vraagt. Loes heeft ietsje meer praatjes, ze is wat brutaler en wat actiever. Nog wel zere pootjes en flinke lymfeknopen, maar er is een soort van verbetering. Dit weekend is de eerste batch groentenmix op en dan ga ik nieuwe maken. Ik had voor de vakantie voor haar purinearm blikvoer op basis van insecten gekocht, maar de vakantie gaat niet door wegens C*****, dus ik ga maar zo'n blik door de groenten roeren, kijken of dat beter gaat. Want nu is ontbijt nog steeds jakkie.
Fijn dat ze in ieder geval wat pittiger is geworden, ik vind dat toch altijd wel een van de graadmeters van hoe het met een hond gaat! Ben benieuwd wat ze van het insectenvoer vindt - klinkt niet echt lekker, haha! Eet ze haar groenten in ieder geval op, al gaat het niet van harte? Zou het nog werken om haar iets ont-zet-tend lekkers te geven zodra de bak met groente leeg is? Zodat ze denkt: snel die bak naar binnen werken want dan krijg ik iets wat ik veel liever wil?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3398363
Anne in Zweden schreef: za 21 mar 2020, 18:10 Fijn dat ze in ieder geval wat pittiger is geworden, ik vind dat toch altijd wel een van de graadmeters van hoe het met een hond gaat! Ben benieuwd wat ze van het insectenvoer vindt - klinkt niet echt lekker, haha! Eet ze haar groenten in ieder geval op, al gaat het niet van harte? Zou het nog werken om haar iets ont-zet-tend lekkers te geven zodra de bak met groente leeg is? Zodat ze denkt: snel die bak naar binnen werken want dan krijg ik iets wat ik veel liever wil?
Ik hoop ook dat dat werkt! Hier bij Honyx werkt dat helaas averechts. Als hij iets niet lust en weet dat er daarna iets lekkerders komt gaat hij juist daarop zitten wachten en heeft dan hééél veel geduld ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door