Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door La Vie
#3396794
Al jong kreeg mijn hond een voedselallergie.
Ik ben toen met de info van Barfplaats overgestapt van br@k naar vlees en ben begonnen als ware het een eliminatiedieet.
Al bijna 8 jaar voer ik KVV, uitsluitend enkelvoudige diersoorten met calciumbron uit bot en zonder premixen.
Ik voer paard, rund, geit, lam, hert, haas, konijn, zalm van verschillende merken, pureer zelf elke maand een groentemix.
Mijn hond is waarschijnlijk allergisch voor (granen / gluten), kip en eend en daardoor heb ik alle gevogelte geskipt, misschien wat kort door de bocht maar het werkt. En omdat het al jaren goed gaat is uitlokken / proberen / provocatie eigenlijk geen optie voor mij.

Er is steeds moeilijker aan te komen, de samenstelling verandert regelmatig, de kwaliteit neemt af en de prijs schiet omhoog.
Inmiddels ben ik zelf bewuster met voeding bezig en trek die lijn graag door naar mijn hond.
Er komt een vegetariër bij de slager ;D ;D Ik ben er trots op geen vlees meer te eten en ben er trots op dat mijn hond vlees eet!
Ik overweeg serieus om zelf KVV te gaan maken / malen en ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
Rund en paard kan ik qua botten waarschijnlijk vergeten, het zij zo.
Het laatste topic wat ik over vleesmolens kon vinden was 2 jaar oud.

Iemand ervaring met een elektrische vleesmolen die de wat hardere botsoorten als lam en geit (makkelijk) kan vermalen?
Ideeën en/of tips over andere diersoorten dan gevogelte zijn ook meer dan welkom.

En waarom dan geen barf?
Nou omdat ik een luie hond heb haha als ik een hele penslap geef dan wordt het eerst doodgeschud en daarna komt hij het terugbrengen met de vraag wat hij ermee moet en of ik het aub in stukjes kan knippen.
En 1 dag oogkleppen op en malen zal voor mij wel lukken als het daarna een maand lang 3 x per dag niet herkenbaar in de bak ligt ::)
Door Lizzy
#3396805
La Vie schreef: ma 09 mar 2020, 19:26 Al jong kreeg mijn hond een voedselallergie.
Ik ben toen met de info van Barfplaats overgestapt van br@k naar vlees en ben begonnen als ware het een eliminatiedieet.
Al bijna 8 jaar voer ik KVV, uitsluitend enkelvoudige diersoorten met calciumbron uit bot en zonder premixen.
Ik voer paard, rund, geit, lam, hert, haas, konijn, zalm van verschillende merken, pureer zelf elke maand een groentemix.
Mijn hond is waarschijnlijk allergisch voor (granen / gluten), kip en eend en daardoor heb ik alle gevogelte geskipt, misschien wat kort door de bocht maar het werkt. En omdat het al jaren goed gaat is uitlokken / proberen / provocatie eigenlijk geen optie voor mij.

Er is steeds moeilijker aan te komen, de samenstelling verandert regelmatig, de kwaliteit neemt af en de prijs schiet omhoog.
Inmiddels ben ik zelf bewuster met voeding bezig en trek die lijn graag door naar mijn hond.
Er komt een vegetariër bij de slager ;D ;D Ik ben er trots op geen vlees meer te eten en ben er trots op dat mijn hond vlees eet!
Ik overweeg serieus om zelf KVV te gaan maken / malen en ben aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.
Rund en paard kan ik qua botten waarschijnlijk vergeten, het zij zo.
Het laatste topic wat ik over vleesmolens kon vinden was 2 jaar oud.

Iemand ervaring met een elektrische vleesmolen die de wat hardere botsoorten als lam en geit (makkelijk) kan vermalen?
Ik heb een Diamond vleesmolen. Toch geen kleintje. maar daar hoef ik echt geen lam of geit in te gooien, dan stopt ie er acuut mee. Wat wel gemalen kan worden is haaskarks/ribbetjes en dergelijke.
En konijn. Je zou met een gemiddelde vleesmolen dus echt wel KVV met konijn kunnen maken. Maar nou een vraag van een hele andere orde grootte: waarom zou je dat allemaal gaan malen? Waarom niet gewoon lekker zo geven?
Ideeën en/of tips over andere diersoorten dan gevogelte zijn ook meer dan welkom.
Nee, eerlijk gezegd geen idee. Komt ook bij dat ik totaal niet gecharmeerd ben van exotische diersoorten zoals krokodil, kangoeroe, zebra, etc. Ik vind dat echt onzin en bovendien is maar de vraag wat voor kwaliteit je uit het buitenland haalt. Maar goed, waarom zou je nog meer toe willen voegen? Je hebt toch mooie diersoorten?
En waarom dan geen barf?
Nou omdat ik een luie hond heb haha als ik een hele penslap geef dan wordt het eerst doodgeschud en daarna komt hij het terugbrengen met de vraag wat hij ermee moet en of ik het aub in stukjes kan knippen. En 1 dag oogkleppen op en malen zal voor mij wel lukken als het daarna een maand lang 3 x per dag niet herkenbaar in de bak ligt ::)
Dat doen mijn honden ook. Die hebben ook geen idee wat ze met een penslap moeten. Dus snijd ik hun pens in stukken. En dan eten ze het wel. En ik ben 46 jaar vegetariër en ik heb echt totaal geen moeite met wat er in de bak ligt. Het went.
#3396823
Lizzy schreef: Maar nou een vraag van een hele andere orde grootte: waarom zou je dat allemaal gaan malen? Waarom niet gewoon lekker zo geven?
>> Dat lijkt me nou zo leuk. Groente pureren is ook zo'n heerlijk klusje.
En vind het ook wel beetje eng aangezien het allemaal wat hardere botten zijn.
Lizzy schreef: Maar goed, waarom zou je nog meer toe willen voegen? Je hebt toch mooie diersoorten?
>> Is ook zo. Een hele andere vraag: Als hij allergisch is voor kip en eend, hoe groot is dan de kans dat hij op ander gevogelte reageert? Dat zijn diersoorten die wat makkelijker verkrijgbaar zijn met 'beginners botten' en zou de overstap naar barf misschien wat makkelijker maken.
Lizzy schreef: Dat doen mijn honden ook. Die hebben ook geen idee wat ze met een penslap moeten. Dus snijd ik hun pens in stukken. En dan eten ze het wel.
>> Aha hij is dus niet de enige! Dan gaat mijn theorie ook niet meer op, dat als hij niet weet wat te doen met een penslap hij het hele barfprincipe ook niet zal snappen. Stof om over na te denken, thanks.
Door Lizzy
#3396829
La Vie schreef: di 10 mar 2020, 09:24 >> Dat lijkt me nou zo leuk. Groente pureren is ook zo'n heerlijk klusje.
En vind het ook wel beetje eng aangezien het allemaal wat hardere botten zijn.


>> Is ook zo. Een hele andere vraag: Als hij allergisch is voor kip en eend, hoe groot is dan de kans dat hij op ander gevogelte reageert? Dat zijn diersoorten die wat makkelijker verkrijgbaar zijn met 'beginners botten' en zou de overstap naar barf misschien wat makkelijker maken.


>> Aha hij is dus niet de enige! Dan gaat mijn theorie ook niet meer op, dat als hij niet weet wat te doen met een penslap hij het hele barfprincipe ook niet zal snappen. Stof om over na te denken, thanks.
Nee joh, die van mij slingeren zo'n penslap in de rondte en staan er verder een beetje debiel naar te kijken. Ik heb er ook wel gehad die zo'n lap in 1 keer door probeerde te slikken. Wat dan niet lukte. Ook heel fijn ::) :biggrin2:

Dr. Jean Dodds, die de Nutriscan heeft ontwikkeld (een test om te kijken welke voedingsmiddelen je hond allergisch is), is het niet gezegd dat een hond die niet tegen kip/eend kan, ook niet tegen andere gevogelte kan. Maar ja... Als je geen enkel risico wilt lopen..... Je loopt er links of rechts wel risico mee natuurlijk. Bij alles wat je toevoegt.

Mocht je toch perse iets willen proberen: ik denk dat ik voor iets wilds zou kiezen. Ganskarkas + ganzenvlees bijv. Ik weet niet, gevoelsmatig denk ik dat wild misschien minder reactie geeft als bijv. plof-parelhoen (want dat komt ook uit Franse kweekstallen waar het leven echt niet mooi is). Of wilde kwartel. Dat maalt helemaal makkelijk.
#3396872
Ik heb zelf oa deze molen https://www.expondo.nl/royal-catering-v ... t-10010177 en die kan wel jonge geitenbokjes gemakkelijk aan. Ook de lamsribben draait hij niet warm voor. Het enige waar hij tot nu toe moeite mee had waren lamskoteletten van dogmeat die durf ik ook zo niet aan mijn ervaren barfers te geven, dat zegt ook wel wat, haaskarkas, haasvoorbout hij hapt het in sneltrein vaart weg, reeribben geen enkel probleem. Let wel op dit is een unger machine dat betekend dat hij 3 schijven en 2 messen heeft. Als je hem voor vleesbot/kvv wil gebruiken let dan op dat je eerst mes, schijf, mes en 2 schijven monteert. Ik heb hem nu dik een 1,5 jaar super tevreden. Bijkomend voordeel de toevoer is vierkant en vrij groot dus ik hoef niet veel te knippen/onder de lintzaag door te halen. Vaak kan ik de reeribben oprollen, geitenbokjes is natuurlijk wel een ander verhaal, die moet ik ook kleiner maken. Er gaan hele wilde konijnkarkassen zonder klein maken doorheen. Dure machine absoluut waard.
#3396874
Lizzy en Cindy dank voor de reactie!
Klinkt goed, heel goed Cindy. Dit soort klusjes zijn alleen leuk als je de juiste apparatuur hebt ;)
Zo ook met de groentemix, heb een dure blender (merk ook via Barfplaats gevonden) en dat maakt het een stuk leuker en makkelijker om te maken. Ik heb er lol in.
#3396905
Verschil is zo duidelijk te zien!
Wat zijn Unger machines? Als ik google kom ik uit bij professionele raamwissers haha
Denk dat de Royal Catering mijn voorkeur heeft, ziet er wat robuuster uit.
#3396909
Bij een molen met unger systeem meestal 5 delig heb je 3 schijven (de dingen met gaten) en 2 messen. Die hoor je normaal te monteren als schijf (de voorsnijder genaamd is schijf met grote gaten) mes, schijf, mes, schijf. Echter een schijf maalt geen bot. Dus vandaar dat ik zei mes, schijf, mes, 2 schijven.
Verder heb je het enterprise systeem. Dat is mes plus schijf. De Maxima zijn enterprise systemen maar ook horeca kwaliteit dus wat dat betreft doen ze echt niet voor elkaar onder. Ik heb wel via ebay nog 2 schijven van 22mm gekocht om grof te malen.
#3396914
Cindy de Wolf schreef: wo 11 mar 2020, 08:51 Bij een molen met unger systeem meestal 5 delig heb je 3 schijven (de dingen met gaten) en 2 messen. Die hoor je normaal te monteren als schijf (de voorsnijder genaamd is schijf met grote gaten) mes, schijf, mes, schijf. Echter een schijf maalt geen bot. Dus vandaar dat ik zei mes, schijf, mes, 2 schijven.
Verder heb je het enterprise systeem. Dat is mes plus schijf. De Maxima zijn enterprise systemen maar ook horeca kwaliteit dus wat dat betreft doen ze echt niet voor elkaar onder. Ik heb wel via ebay nog 2 schijven van 22mm gekocht om grof te malen.
Wat is dan het nut van die laatste schijf? Of is dat gewoon om de ruimte op te vullen?
#3396915
pearlsofpassion schreef: wo 11 mar 2020, 09:43 Wat is dan het nut van die laatste schijf? Of is dat gewoon om de ruimte op te vullen?
Je moet inderdaad die ruimte vullen anders stuiteren je schijven en messen over de wortel of je machine draait niet.
Een goede Enterprise molen en ik weet dat die van Maxima Holland dat zijn doet zeker niet onder qua wat er doorheen kan. De 32mm is nog groter qua opening/maalschijf dan mijn royal catering.
#3396917
Cindy de Wolf schreef: wo 11 mar 2020, 09:51 Je moet inderdaad die ruimte vullen anders stuiteren je schijven en messen over de wortel of je machine draait niet.
Een goede Enterprise molen en ik weet dat die van Maxima Holland dat zijn doet zeker niet onder qua wat er doorheen kan. De 32mm is nog groter qua opening/maalschijf dan mijn royal catering.
OK thanx.
Ik dacht wel dat dat de reden was.
Wel een ideaal systeem, want ik moet het nu 2x door de molen halen (Luis verdraagt het anders nog niet). Maar ik ben niet van plan m'n Kenwoodje te vervangen hoor. Die doet het verder prima voor wat ik nodig heb. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door