Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3396803
Lonaa schreef: ma 09 mar 2020, 20:37 Ik ben ook overweldigd maar toch begonnen! Sinds vorig jaar nieuw huis + nieuwe tuin. In de tuin afgelopen jaar puin geruimd en veeeeeeeeel brandnetels verwijderd + border uitgeschept.

Afgelopen weekend laatste narigheid uit de border gehaald (die is 8x1 meter), mooi randje omheen gezet en begonnen met vullen. Daar ga ik moestuinen! Ook komt er in die border een kersenboompje en rode aalbessen.

Op het terras is/komt er een kruidenrek en staan nu betonbloembakken (die kwamen bij de tuin...) met aardbeien. Her en der komen nog meer potten met groente/fruit.

Dit wordt echt een opstartjaar. De grond is nog niet fantastisch, het is mijn eersste echte moestuinjaar dus wordt waarschijnlijk een boel trail and error. :cool:
Wat leuk! Komt vast helemaal goed.
Heb je wat compost dat je kan aanbrengen? Soms kan je die bij je gemeente (of containerpark of hoe noemen jullie dat?) krijgen voor een zacht prijsje. Dat helpt wel om je grond toch wat beter te krijgen. En met mulch wordt het ook snel veel beter.
Succes!
#3396807
pearlsofpassion schreef: ma 09 mar 2020, 22:32 Ik kweek wel gewoon bloemkool zonder net of gif. :???:
Vorig jaar had ik wel koolgalmug moet ik eerlijk zeggen, enkel boerenkool heb ik iets van kunnen oogsten. De rest werd niets. Maar de vorige jaren liep dat prima.
Rupsen heb ik eigenlijk niet overdreven last van. Niet dat het me stoort alleszinds, en ik doe er niets aan... Meer last van slakken, bladluis en dus koolgalmug... :-\
Het verschilt ongetwijfeld waar je woont. Ik heb in de afgelopen vijf jaar elk jaar weer alles wat op kool lijkt zien verdwijnen in de hongerige maagjes van rupsen. Ik heb nu toch weer palmkool in de voorkweek, omdat ik hoop die groot genoeg te krijgen voor het rupsenseizoen echt losbast.

Slakken en mieren zijn ook een dingetje. De afgelopen twee droge zomers vielen de slakken mee, maar vraten de mieren van alles op. Als het nu een natter jaar wordt zullen de mieren misschien wat minder zijn, maar komen de slakken weer... Het hoort er bij, maar het blijft ook een eindeloze strijd.
#3396810
M@rina schreef: ma 09 mar 2020, 13:26 Begonnen met lezen in dit topic, was ik na 1 pagina volledig de weg kwijt, jullie weten zo veel!!! Als we naar Frankrijk gaan wil ik ook een groentetuin en kippies. Maar mijn hemel waar ga je beginnen???

Het stuk land wat we hebben is voor een deel moestuin geweest, maar volledig overgroeid met van alles en nog wat. Dus zal er eerst wat met de grond gedaan moeten worden, maar wat?

Als er dan wat kan gaan groeien wil ik vrij eenvoudig beginnen, een klein kasje om op te kweken.
Ik denk aan aardbeien, frambozen, wortel of winterpeen, tomaten, paprika, uien misschien wat andijvie of spinazie...
Ik heb een website gevonden waar je per maand de werkzaamheden ziet, wat er wanneer groeit etc. maar dat gaat me eigenlijk al boven de pet.:
https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/
Hebben jullie tips adviezen wat ik kan lezen wat me echt gaat helpen bij het beginnen en hopelijk ook onderhouden van een moestuin?
Als het grondstuk erg ruig is en je hebt ruimte genoeg zou je kunnen overwegen om een stuk af te zetten en er varkens op te laten lopen. De varkens ruimen het onkruid op, woelen de bovengrond los en zorgen voor de bemesting.
#3396819
pearlsofpassion schreef: ma 09 mar 2020, 22:34 Wat leuk! Komt vast helemaal goed.
Heb je wat compost dat je kan aanbrengen? Soms kan je die bij je gemeente (of containerpark of hoe noemen jullie dat?) krijgen voor een zacht prijsje. Dat helpt wel om je grond toch wat beter te krijgen. En met mulch wordt het ook snel veel beter.
Succes!
Ik heb niet genoeg tuin om mulch te hebben op dit moment. Ik ga wel dingen 'sparen' vanaf nu om een mulchlaag aan te leggen. :Y

Over 2 weken is het compostdag, zag ik op internet en ik heb gisteren een mail uitgedaan naar een bedrijf dat compost verkoopt. 39 euro voor 1 m3. Even kijken hoe we dat gaan doen. :)
#3396856
pearlsofpassion schreef: Ja, ik weet niet hoe het in NL geregeld is natuurlijk. :-\ Hier kon ik het kopen bij diegenen die het GFT-afval (groene bak) verwerken...
Wij mogen op een bepaalde datum 3 zakken per inwoner op de gemeentewerf halen, samen met vriendje haal ik er dan 6. Als je met aanhanger komt, mag je hem eronder rijden en storten ze hem vol. Op zich wel een goede, op die manier stimuleren ze hergebruik ipv plastic zakken halen.

Nou, de cementmix is besteld, volgende mooie dag ga ik bakken maken. Ik wil ook een makkelijke moestuin, vooral ivm overwoekeringen en slakken... Ik laat jullie weten als ik ze af heb (uiteraard alleen als ze zijn geworden zoals ik het wil, anders is dit één van de laatste berichtjes hier ;) :D ;D )
#3396863
pearlsofpassion schreef: di 10 mar 2020, 16:51 Hoe werkt die makkelijke moestuin dan precies? Wat is er bijzonder aan?
Zie www.makkelijkemoestuin.nl

Belangrijkste is dat je in vakken werkt ipv op rijen en met een makkelijke moestuinmix. Daardoor hou je een wat ander ritme aan als een gewone moestuin, want je werkt per vak en zaait een vak opnieuw in als je het voorgaande geoogst hebt. Geeft wel wat beperkingen qua soorten, maar elk jaar worden er soorten getest en toegevoegd.

Ik vind de mix echt fijn, heb het nu vier jaar in de bak en het blijft mooi los en de planten groeien goed.
#3396919
Kaela schreef: di 10 mar 2020, 17:29 Zie www.makkelijkemoestuin.nl

Belangrijkste is dat je in vakken werkt ipv op rijen en met een makkelijke moestuinmix. Daardoor hou je een wat ander ritme aan als een gewone moestuin, want je werkt per vak en zaait een vak opnieuw in als je het voorgaande geoogst hebt. Geeft wel wat beperkingen qua soorten, maar elk jaar worden er soorten getest en toegevoegd.

Ik vind de mix echt fijn, heb het nu vier jaar in de bak en het blijft mooi los en de planten groeien goed.
OK, thanx.
Ik hou het toch maar bij mijn gewone moestuin. :biggrin2:
Ieder zijn goesting. :)
#3396940
pearlsofpassion schreef: wo 11 mar 2020, 10:42 OK, thanx.
Ik hou het toch maar bij mijn gewone moestuin. :biggrin2:
Ieder zijn goesting. :)
Uiteraard!

Bij mij speelt ook mee dat onze "tuin" 2,5 bij 13 meter is, waarvan de laatste 2 meter ook nog eens vrijwel onbruikbaar vanwege schuur en schuttingdeur. En in die "tuin" heb ik ook nog een voliere van 1 bij 3 meter staan, was het de bedoeling dat de hond er ook nog wat in kon en wil ik er ook nog in kunnen zitten (hangmat!!! :cool: ). Door het feit dat de tuin smal is en er een redelijk hoge schutting staat, komt er pas vrij laat in het jaar zon op de grond. Dus is moestuinieren in een verhoogde bak door al deze redenen echt een uitkomst. Maar neemt ook niet weg dat het systeem zelf goed bevalt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door