Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3396554
Vraagje tussendoor....ik heb vorige week...donderdag ofzo, 5 avocado's in een netje gekocht. Normaliter zijn die dan ongeveer wel per dag opeenvolgend rijp. Maandag was de eerste pas een beetje bruin en indrukbaar. maar kneiterhard en niet te nassen. Daarop er 2 in de vensterbank gelegd. Deze zijn pas eergister een beetje bruin gaan kleuren, maar voelen nog steeds niet goed aan. Onder het stronkje zijn zijn er al wel wat bruin, dus die zouden goed moeten zijn. Net eentje opengesneden en die was echt nog kneiterhard van binnen en niet te nassen natuurlijk. Alleen een dun randje net onder de schil was wat zachter.

Gaat dit nog goedkomen met de rest of denk je...voer maar aan de kipppen en koop maar een paar nieuwe.
Door Lizzy
#3396595
Angelique schreef: vr 06 mar 2020, 13:06 Vraagje tussendoor....ik heb vorige week...donderdag ofzo, 5 avocado's in een netje gekocht. Normaliter zijn die dan ongeveer wel per dag opeenvolgend rijp. Maandag was de eerste pas een beetje bruin en indrukbaar. maar kneiterhard en niet te nassen. Daarop er 2 in de vensterbank gelegd. Deze zijn pas eergister een beetje bruin gaan kleuren, maar voelen nog steeds niet goed aan. Onder het stronkje zijn zijn er al wel wat bruin, dus die zouden goed moeten zijn. Net eentje opengesneden en die was echt nog kneiterhard van binnen en niet te nassen natuurlijk. Alleen een dun randje net onder de schil was wat zachter.

Gaat dit nog goedkomen met de rest of denk je...voer maar aan de kipppen en koop maar een paar nieuwe.
Mijn ervaring is best goed met deze tip:

3. Gebruik een extra stuk fruit
Ongeveer hetzelfde proces als hierboven, met een extraatje. Doe je avocado samen met een banaan in de zak en sluit goed af. Omdat een banaan ook ethyleengas loslaat zal het proces dubbel zo snel gaan.

Bron: https://www.ad.nl/koken-en-eten/3-simpe ... ~a2275a00/

En als dat niet werkt: kippen blij maken :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#3396603
Ja, kan lang duren. Ik leg ze in de fruitschaal, bij de bananen en peren. Dan rijpen ze naar mijn idee sneller en gelijkmatiger. En soms heb je dan nog steeds pech en zijn ze ineens rot ipv rijp.
Als ze rijp zijn, maar ik ze nog niet ga eten, dan leg ik ze juist in de koelkast (in de groentela).
Door Anneloog
#3396607
Gisteren een hartige taart met broccoli en spinazie en gehakt en monchou in bladerdeeg gemaakt. Zitten ook grof gehakte zon gedroogde tomaatjes in ( kruiderij is provinciale kruiden) . En echt zo goed gelukt. Was eerste keer dat ik een hartige taart maakte en ben er echt trots op.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Door Anneloog
#3396609
Lizzy schreef:Wow, ziet er echt prachtig en lekker uit!
Smaakte ook echt heerlijk en is makkelijk vegetarisch te maken. Gehakt gewoon vervangen voor tofu of Vega gehakt of nootjes etc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Door Lizzy
#3396610
Anneloog schreef: vr 06 mar 2020, 18:16 Smaakte ook echt heerlijk en is makkelijk vegetarisch te maken. Gehakt gewoon vervangen voor tofu of Vega gehakt of nootjes etc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Heb je het recept ? :angel2:
Door Anneloog
#3396611
brocolli/spinazie taart

Bladerdeeg om een springvorm mee te bekleden ( hou wat blader deeg achter om in repen er op te leggen)
500 gram broccoli ( inclusief de geschilde stronk)
500 gram verse spinazie
300 gram mager runder gehakt
4 eieren ( maat m)
2 blokjes monchou a 100 gram per stuk
Naar smaak gedroogde tomaatjes op olie uitlekken en grof hakken
Beetje paneermeel
200a250 ml kook room
Provinciaalse kruiden
2 sjalotjes
1a2 teentjes knoflook
peper/zout
1 verkruimeld groente bouillon blokje

Blancher de broccolie in water met zout en laat goed uitlekken, doe het zelfde met de spinazie.
Bekleed een springvorm met het bladerdeeg en bestrooi de bodem met watpaneermeel en zet in koelkast weg.
bak gehakt rul met fijn gesnipperde sjalotjes een beetje provinciaalse kruiden iets zout peper en de knoflook en laat daarna uitlekken en afkoelen.
Maak intussen de 'saus' de room 4 eieren 2 volle lepels provinciaalse kruiden en het verkruimelde bouillon blokje.
Snijd de 2 pakjes monchou a 100 gram per stuk in blokjes.

Verwarm de oven voor op 220 graden.
vul de met eerst bakpapier daarna bladerdeeg springvorm met eerst laagje paneermeel, dan gehakt, dan broccoli, dan de fijn gehakte zongedroogde tomatjes, dan een blok monchu in kleine blokjes. Dan spinazie goed uitgelekt en uit geknepen, dan weer monchou en dan het room ei mengsel. Top de taart af met wat repen bladerdeeg en vet deze in en zet ze 40 minuten in een oven van 220 graden.
Na bakken even rusten voor een minuut of 10 en springvorm los maken en aansnijden en genieten maar.


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

#3396620
Siberienne schreef: vr 06 mar 2020, 17:28 Ik dacht dat je ze kan laten rijpen in een plastic zak met een (rijpe) banaan
Dan werkt een appel ook. Beide geven ethyleen af en dat is een plantenhormoon dat voor rijping zorgt.

Edit:dat was al gezegd blijkbaar. ::)
Heb een Eelke-dagje geloof ik. :P
Door El_Kato
#3396663
Super lekker lunch gerechtje gemaakt :) Trots op mezelf ik had trek in iets lekkers maar heb in de stad niet voor de makkelijke weg (snack) gekozen maar thuis wat gemaakt met wat er nog lag en op moest :D

Salade van bleekselderij, 1 rode paprika, appel in stukje, klein rood uitje gesnipperd en geroosterde stukjes amandel. Dressing van appelazijn, olijfolie en ananas mosterd. Peper en zout eroverheen gedraaid. Had nog 2 kleine wraps liggen deze opgewarmd en besmeerd met een lepel harissa humus van AH en daarover heen een paar lepels salade. Oprollen - ging niet wraps te klein of te veel vulling net hoe je het ziet ;D Maare heerlijk en goed vullend :D Hadden allebei 1 wrap en zit lekker vol.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door