Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#3396386
scoobidoo schreef: wo 04 mar 2020, 07:58 Ondertussen is mijn pup al goed gegroeid. Hij is niet erg actief van nature en heeft de neiging om wat te zwaar te worden dus ik heb de hoeveelheid KVV recent teruggeschroefd... maar vraag me af of dit wel ok is voor een pup. Ik wil hem ook niet ondervoeden... hij moet wel nog voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen zonder te dik te wordrn. Zelfs toen hij meer KVV at was hij altijd hongerig en kreeg hij ook sperziebonen extra om dat wat te temperen. Ik geef daar ongeveer 200gr van per dag.
Ik begrijp dat je sperziebonen voert. Maar dit is totaal zinloos, behalve dat het wat buikvulling geeft. Ik kan je echt aanraden om je groenten te gaan afwisselen, zodat het ook nog zin heeft dat je hem groenten geeft. Je kunt zijn maaltijd aanvullen met gekookte broccoli, andijvie, witlof, courgette, etc.
Hij is nu 8 maanden oud, 60 kg en eet nog 120gr acana brokken (komt overeen met een kleine 1/3de van de DAH) in een voerbal omdat hij dat zo leuk vindt.
Mjah. Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Nou, laat ik er wel wat van zeggen. Je hond heeft moeite om goed op gewicht te blijven. Voor mij zou zulk plof-voer echt het eerste zijn dat ik zou skippen. Hij kan zoveel leuk vinden maar er zijn vast leuke spelletjes die je kunt doen met kleine stukjes gedroogde pens. Dat levert veel minder kcal.
Daarnaast 2x 650gr KVV (helft Bandit en helft andere merken zoals Carnibest en Wolfsblut,) Wekelijks 2 eitjes en visolie als extraatjes.
Dat is prima.

Die 2 x 650 gram is geen 3,5% maar eerder 2% (iets meer dan 2%, rond de 2,2%). 3% op een gewicht van 60 kg is namelijk 1800 gram. En 3,5% is 2100 gram. Dat zou echt veel te veel zijn hoor maar iets gaat er qua rekenwerk niet helemaal feilloos. Of bij jou, of bij mij :biggrin2:
Als ik me niet vergis krijgt hij nu dus tussen de 3.5% en 4% terwijl ik voordien 40gr per kilo lichaamsgewicht voerde... wat dus teveel blijkt te zijn voor hem. Is dit wel nog OK nu en misschien nog tips om zijn honger wat te stillen?
Je voert dus (zoals hierboven geschreven) geen 3,5%.

Hoewel we nog geen duidelijkheid hebben over de hoeveelheid voeding:

Ik zou de brokken skippen, ik zou gekookte groenten geven (best een lekker portie, je mag echt best 200 gram groenten per dag geven, op voorwaarde dat je afwisselt). De hoeveelheid KVV: ik zou de hoeveelheid die je nu geeft gewoon blijven voeren en even kijken hoe hij het qua gewicht er op doet. Je geeft met 2 x 650 gram dus 2,2% en dat is niet veel maar een pup van zo'n groot ras mag ook echt niet te dik opgroeien. Dus dat moet dan maar. Bandit is wel een super merk, kwalitatief erg hoogwaardig. Vitamines en mineralen haalt hij ook wel uit de groenten. En je zou hem bijv. ook een handje blauwe besjes kunnen geven. En inderdaad, 2 of 3 rauwe eitjes per week. Ik neem aan dat je ook diersoorten goed afwisselt? Zo ja, dan moet dat alles bij elkaar wel genoeg zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3396389
De brokken leveren natuurlijk ook energie. Acana en Orijen zijn echt caloriebommetjes, dus ik zou schatten dat 120gr Acana overeenkomt met een 250-300gr kvv.
Samen met die 1300gr kvv die je voert komt dat dus uit op een equivalent van ongeveer 1500gr kvv..
Daarbij nog 200gr bonen en je krijgt 1700gr voer per dag. Dan komt die 3% toch al aardig in de buurt.

Gezien het feit dat je hond blijkbaar vrij snel zwaar wordt en hij toch nog steeds honger heeft, ga ik wel met Lizzy mee: voer dingen waar hij iets aan heeft. Zodat hij alles wat hij nodig heeft goed uit zijn hoeveelheid voer kan halen.
Beperk de calorieën in zijn snacks.
En beperk de koolhydraten in zijn voeding want daar krijgt hij extra honger van en is hij toch niets mee.

Heb je al eens barf overwogen? Kluiven geeft ook een veel sterker verzadigingsgevoel dan dezelfde hoeveelheid gemalen voer.

Ik kan volgen dat je hond een brokje wel eens lekker vind, en dat kan prima. Maar dan een paar brokjes per dag, geen 100gr!
Ik ben ervan overtuigd dat als hij daardoor wat meer vlees kan eten, wat meer verzadigd is, en een caloriearmer maar daarom niet minder lekker snackje krijgt (bij voorkeur iets waar hij even op kan kauwen) hij liever die brokjes laat en beter in z'n vel gaat zitten.
Door scoobidoo
#3396398
Bedankt voor jullie kritische blik. Ik beschouwde brokken als 1/3de maaltijd en de KVV als 2/3de dagdosis vandaar de verwarring rond berekeningen en percentages
Ik dacht met Acana Wild Prairie een betere brok te voeren maar stond er niet bij stil dat het ook een caloriebom is. Best brokken enkel voor noodgeval houden dus... want eerlijk, het gebeurt weleens dat er vergeten wordt KVV uit te halen.

Qua snoepjes krijgt hij enkel natuurlijke treats dus ik vermoed dat dat niet de dikmakers zijn. Wat met gedroogde varkensoren en die grote Novivit kauwplaten van gedroogde runderhuid?

Sperziebonen was ik gaan bijvoeren op aanraden van de dierenarts maar heb nu wel begrepen dat ik ook bij groenten best afwissel. Uiteraard doe ik dit al bij de KVV. . Geven jullie die dan geblancheerd of echt zacht gekookt?

Het idee om te gaan BARF-en speelt wel in mijn hoofd maar ik durf het momenteel nog niet aan. Ik weet niet zo goed waar beginnen en om dat voldoende uitgebalanceerd te doen voor een puberhond vraagt toch wel wat voorbereiding en inzicht. Ik voel me daar momenteel nog onvoldoende zelfzeker in. Het plan is om tegen de zomer me daarin te verdiepen en op zoek te gaan naar een mentor in het BARFen


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3396401
Hier gebeurd het ook wel eens dat ik ben vergeten uithalen. En dat is natuurlijk altijd net op een dag dat ik ook wat later ben met voeren en zeggen :wacht nog maar wat langer... echt geen optie is. ::)
Meestal krijgen ze hier dan een blik, die heb ik voor noodgevallen en verjaardagen ed.
Maar ik heb ook een kleine hoeveelheid brokjes in huis als snoepjes. Gedroogde vleesjes lusten ze hier nl niet erg graag.
Als ik echter, als vervanging van een vergeten maaltijd, brok geef, hebben ze halverwege de dag alweer honger. Op blik is dat beter, maar toch ook wel sneller weer honger dan op vlees.
Ze krijgen wel barf, m'n katten. Grootste deel ongemalen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3396442
Als je bang bent voor te weinig voedingsstoffen (wat volgens mij totaal niet nodig is, maar dat terzijde), dan zou ik in plaats van elke dag sperziebonen gaan wisselen met groente.

Je kan elke dag gekookte groente geven (wortel, bloemkool, broccoli, spruitjes enz). Of je maakt een groentemix van rauwe gepureerde groentes. Er staat op het forum een lijst van alle soorten die je daarin kan doen. Door meer verschillende groentes aan te bieden, zorg je ook op dat vlak weer voor een veel ruimte aanbod van micro nutrienten. En groente is een prima vulling, zodat ie wat meer kan eten zonder dik te worden.

Mocht hij hongerig blijven met een niet optimale slanke lijn, dan is BARF voeren ook een manier om de hond beter en langer verzadigd te krijgen. Kvv gaat sneller door de maag en omdat het hap slik weg is, voldoet het mentaal minder. Een slowbowl kan daar soms ook wel wat in helpen.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3396485
Ik lees even mee, interessant onderwerp ivm pup van 9 wk. :) en vraag me af wanneer je dus groenten geeft je de hoeveelheid kvv moet minderen of niet?

Onze pup weegt 1600 gram ;D en krijgt nu ong. 90 gram carnibest (andere merken gaat ze ook krijgen).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door