Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door signmodel
#3395841
Mijn mimi heeft al maanden een urinewaarden van 9!
Ze heeft geen blaasontsteking, geen kristallen etc.
Er is niks te zien bij de dierenarts.
Zodra ik haar 2x per dag appelazijn en een handje Cranberries geef gaat de ph wel omlaag met een week.
Ik was nu aan het testen wat haar onderhoudsdosering zou zijn en nu weer in een paar dagen omhoog terwijl ik haar 1x per een theelepel appelazijn gaf en om de dag Cranberries.

Iemand nog ideeën hoe de ph een beetje zuurder wordt en vooral blijft?


Ook hinkelt ze soms bij het lopen, beetje zoals een jack russel doet, maar orthopedisch is alles wel uitgesloten na een 2nnd opinion .
Zou het verband kunnen houden?
Door Lizzy
#3395875
signmodel schreef: wo 26 feb 2020, 18:19 Mijn mimi heeft al maanden een urinewaarden van 9!
Ze heeft geen blaasontsteking, geen kristallen etc.
Er is niks te zien bij de dierenarts.
Zodra ik haar 2x per dag appelazijn en een handje Cranberries geef gaat de ph wel omlaag met een week.
Ik was nu aan het testen wat haar onderhoudsdosering zou zijn en nu weer in een paar dagen omhoog terwijl ik haar 1x per een theelepel appelazijn gaf en om de dag Cranberries.

Iemand nog ideeën hoe de ph een beetje zuurder wordt en vooral blijft?


Ook hinkelt ze soms bij het lopen, beetje zoals een jack russel doet, maar orthopedisch is alles wel uitgesloten na een 2nnd opinion .
Zou het verband kunnen houden?
Hoe meet je de pH waarde van de urine? Doe je dat met sticks? Hoe oud is de urine die je meet (hoeveel uur geleden is die uitgeplast)? Dat zijn allemaal belangrijke zaken voor het meten van een correcte pH waarde namelijk.

Ik denk niet dat hinkelen verband houdt met de pH waarde van de urine.
Door signmodel
#3395883
Ja ik meer met strips en direct na het plassen.
Ik vang het op, strip erin en kiep het bakje buiten gelijk leeg.
Heb mezelf gemeten, kraanwater en dat klopt.
1,5 maand terug gemeten en dezelfde urine bij de dierenarts met dezelfde waarden (toen 6,5)
Dus aan de strips ligt het (helaas) niet
Door Lizzy
#3395894
Vreemd. Bij zo'n pH waarde denk je toch eigenlijk aan een blaasontsteking.... Is de urine ook op kweek gezet? Hoe is vast gesteld dat er geen sprake is van blaasontsteking? Heeft je hond ook geen klachten? Hoe kwam je erop om de pH waarde van de urine te gaan meten?
Door signmodel
#3395904
Volgens de dierenarts is kweek niet nodig.
Ze hebben wel gekeken naar gruis etc.
Urine ziet er verder goed uit, wel wat geconcentreerd

Ze komt al 2 jaar bij orthopeed en osteopaten vanwege dat ze niet goed loopt en veel blaft en op pijnstilling verminderd haar blafgedrag (metacam werkt redelijk, gabapentine beter , daar waren we nu even mee gestopt maar nadat ze vd week weer in huis heeft geplast en vanmorgen tijdens ruwspel het op een gillen zette en met gespannen rug loopt ben ik net weer gestart. Rymadil etc werkt niet)
Tijd terug waren we bij Erwin geitenbeek en hij wist het ook niet en dacht aan dr blaas (meridiaan) dus toen urine getest en ph 9.
De praktijk zit op een eind reizen en heb geen auto, dat maakt er even weer langs gaan lastiger.

Ze plast af en toe in huis en tijdens het shoppen zag ik teststrips, die meegenomen en eigenlijk voor de fun getest en omdat de dierenarts elke keer vraagt of ze goed poept en plast.
Nav oudere topics test ik dus nu regelmatig, en het lukt dus wel met behoorlijke inzet om het weer omlaag te krijgen, maar het netjes houden door minder Cranberries en appelazijn te geven werkt dus niet, en ik weet dus (nog) niet of dat haar dosering is, ik vind het wat veel.
En dat het zo snel weer omhoog schiet bij vermindering vind ik dus zorgwekkend.
Ze wordt in april 3 jaar, had dezelfde klachten ook voor haar sterilisatie.
Door signmodel
#3395928
Ik wilde al een scan aanvragen, maar misschien is dat wel handiger omdat daar te laten doen idd.

Maar fijn dat ik het nu niet als enige gek vind , staat het nu 2-1 versus de dierenarts die me volgens mij al een overdrijven vind
Door signmodel
#3396249
Nu heeft ze toch een blaasontsteking en gruis.

Toch maf dat ze dit 2 weken terug niet zagen.

Nu een bups antibiotica mee , calculus urinaires blaasgruis (een pasta die verzuurd) en hills cd brokken.
Uiteraard ga ik die zak terug brengen.

Over 2 weken krijgt ze een echo, blaaspunctie en bloedonderzoek.

Is het wijs om haar extra fruit, pens en yoghurt te geven?
Door Lizzy
#3396250
signmodel schreef: ma 02 mar 2020, 17:09 Nu heeft ze toch een blaasontsteking en gruis.

Toch maf dat ze dit 2 weken terug niet zagen.

Nu een bups antibiotica mee , calculus urinaires blaasgruis (een pasta die verzuurd) en hills cd brokken.
Uiteraard ga ik die zak terug brengen.

Over 2 weken krijgt ze een echo, blaaspunctie en bloedonderzoek.

Is het wijs om haar extra fruit, pens en yoghurt te geven?
Nou, dat is zeker maf. En ook vervelend :(

Die brokkenzooimeuk zou ik ook lekker terug brengen. Daar komt niks goeds van. Rotzooi is het.

Qua AB is een beetje yoghurt of kefir niet verkeerd. Verder zou ik zelf even geen extra's geven. Fruit verzuurt ook niet, maakt alkalisch (ja echt :D) en vooral vlees is nu goed/belangrijk. Extra pens acht ik ook niet nodig.
Door signmodel
#3396251
Dank je wel.

Dus gewoon niks aan t voer doen.

Was al aan het zoeken op een kvv voor blaas struviet, want als zelfs de dokter wat in paniek schiet, vast ook wat uit schuldgevoel maar ik ga daar dan gezellig in mee hoor
#3396260
Let op dat je kvv geen koolhydraten bevat (naast evt beetje groenten, maar dan liefst geen zetmeelrijke).
En verder werkt appelazijn en cranberry ook verzurend dus kan je ook inzetten.
Wel goed blijven de pH testen, want je wil ook niet te veel gaan verzuren. Dus goed in de gaten houden. ;)
Door signmodel
#3396263
Kvv is zonder toevoegingen en helaas gaat of eigenlijk blijft de ph niet omlaag met Cranberries en appelazijn.
Ze kreeg afgelopen week 2x een theelepel en 2x een klein handje Cranberries en 3 dagen terug was de ph 6,5 en vanmiddag ineens weer op 9 ondanks ze nu een maand al dit krijgt.

We gaan het zien over 2 weken of de ab is aangeslagen en.de geplande onderzoeken
#3396287
Maar je moet onderscheid maken tussen de pH als haar blaas verder gezond is, en bij een blaasontsteking.
Het is normaal dat bij een blaasontsteking de pH omhoog gaat want de bacteriën veroorzaken dat. Daar gaan supplementen niets aan veranderen.
Als de ontsteking weg is, zou je echter wel een stabiele hoeveelheid supplement moeten kunnen vinden. Anders zou ik denken dat de ontsteking niet volledig weg is.
Maar je moet het dus wel opvolgen, zodat de pH niet te fel daalt en ze oxalaatkristallen gaat ontwikkelen. Want die vallen niet zomaar op te lossen. Dus dat wil je zeker niet.

Ik heb ook al vaak erg goede ervaringen gehoord met 'eurologist' bij gevoelige blazen, zeker als er zo iets blijft sluimeren waar je je vinger niet echt op kan leggen. Zgn chronische blaasontstekingen waarbij dit middel goed zou helpen. Misschien is het wat voor jullie? Maar wederom opletten in combi met extra verzuurders want ik vermoed dat daar ook al verzurende elementen in zitten.
Door signmodel
#3396342
Ik ga erop googlen , heb nu soldigo in huis gehaald.
Uiteraard blijf ik zelf testen.
Het blijft toch vreemd dat ze al maanden op ph9 zit, tijdje terug geen ontsteking heeft en nu ineens wel met gruis.
Ik zie geen verandering in haar plas gedrag, ik wacht de echo en blaaspunctie maar af en ook dan blijf ik even door testen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door