Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3393508
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem als Eelke, maar start toch maar een eigen topic, om Joeps topic niet te vervuilen. Ik hou het nu ook even summier, omdat ik zo weg moet. Meer achtergrondinfo komt wel in de loop van het verhaal.

Afgelopen week hinkte Lupi een beetje met rechtsachter. Ze heeft daar waarschijnlijk al langer problemen, omdat ze vaak 'trapte' met dat been wanneer ze in haar mand lag. Afgelopen week toch maar even naar de da, waar foto's zijn gemaakt, en dat ziet er niet best uit: spondylose in de laatste rugwervels, en artrose in beide knieën en heupen.
De da heeft aangeraden met pijnstilling te beginnen (Onsior/robenaxocib), glucosaminesupplementen te geven en hydrotherapie te starten. Uiteraard wilde hij me ook meenemen naar de rekken met Royal Canin en Hill's in de aangrenzende dierenspeciaalzaak, maar die discussie heb ik meteen in de kiem gesmoord. Alles was RC en overige wondermiddelen aan supplementen bevatten, kan ik ook los aan haar barf toevoegen.

Met de pijnstilling zijn we gisteren begonnen, al heb ik niet de indruk dat Lupi veel pijn heeft. Ze ging niet graag op de rechterachterpoot staan de afgelopen pak 'm beet twee weken, en ze hinkte dus een paar dagen, maar dat is inmiddels (zonder pijnstilling) weer weg. Vermoedelijk heeft dat ook met de gladheid te maken gehad (we hebben een totale prutwinter tot nu toe). Ik ga deze ene verpakking van een maand Onsior opmaken om te zien of het iets uitmaakt qua lopen en liggen, maar ze heeft dus tot op heden verder geen tekenen van ongemak vertoond. Ze loopt als een haas, wil altijd apporteren (moeten we nu ook inperken natuurlijk) en is meestal ook niet stijf bij het opstaan.

Dus als ik geen verschil zie tijdens een maand pijnstilling, stop ik daar misschien eerst weer mee; Lupi wordt in februari 6 jaar, wat best jong is om te starten met dagelijks chemie, zeker als er nog wel wat alternatieve middelen zijn om eerst te proberen. Ze krijgt momenteel iets van de da, een soort glucosaminebrokken (zal straks even kijken hoe dat product ook alweer heette) waarvan ze er twee per dag mag hebben. Maar die dingen barsten van de gist (wordt als eerste ingrediënt genoemd :-X ), dus daar zoek ik wel een alternatief voor. Verder geef ik haar momenteel Backmotion en Niobest (Chinese kruiden) van de Huisdierendokter, en ik heb nog een halve fles Flexijoint van Max in de koelkast staan. Dan is er natuurlijk nog golden paste (heeft ze nog niet gehad), en en en. Een goede kwaliteit zalmolie krijgt ze al jaren.

Net als Eelke weet ik even niet hoe ik het beste kan beginnen met de behandeling, omdat er zoveel alternatieven zijn. Ik wil niet meteen in het begin alles al inzetten en dan over een paar jaar geen alternatieven meer hebben. Maar waar start ik mee? Ik overweeg om eerst door te gaan met de Backmotion en Niobest tot die op zijn, dan de fles Flexijoint leeg te maken, dan een tijdje golden paste te proberen, en dan gewoon eens te kijken waar ze het het beste op doet.

Verder zijn we met hydrotherapie begonnen bij de da. Ze vond het wat vreemd allemaal, maar deed het heel goed. Ze krijgt nu 5 weken lang 2 keer per week hydrotherapie, gevolgd door een minuut of tien op een vibratiemat, en daarna kunnen we doorgaan met 1 keer per week hydrotherapie. Ik ben al aan het kijken naar een onderwaterloopband voor thuis, want bij de da is dat gewoon reteduur (40 € voor een minuut of 20 per keer), en Aris gaat in de toekomst problemen krijgen met patella luxatie (waren we voor gewaarschuwd door de stichting waar hij vandaan komt), dus die loopband verdient zichzelf wel terug een keertje. Misschien heeft iemand hier ook tips voor thuismodellen? De goedkoopste die ik tot nu toe zie is zesduizend euro.

Ik moet er nu vandoor, maar hoor graag van jullie of mijn plannen en intenties zinvol zijn, of dat ik het beter anders kan aanpakken. Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 24 feb 2020, 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
#3393509
Raas_Maria_Lopi_681228-9764_Thorax - Abdomen - Pelvis-VD-2020-01-16-15_20_58-660.JPEG
Raas_Maria_Lopi_681228-9764_Thorax - Abdomen - Pelvis-VD-2020-01-16-15_20_58-660.JPEG (279.5 KiB) 2507 keer bekeken
Raas_Maria_Lopi_681228-9764_Thorax - Abdomen - Pelvis-VD-2020-01-16-15_20_56-601.JPEG
Raas_Maria_Lopi_681228-9764_Thorax - Abdomen - Pelvis-VD-2020-01-16-15_20_56-601.JPEG (343.3 KiB) 2507 keer bekeken
Raas_Maria_Lopi_681228-9764_Carpus (Knä)-Lateromedial SIN-2020-01-16-15_20_58-130.JPEG
Raas_Maria_Lopi_681228-9764_Carpus (Knä)-Lateromedial SIN-2020-01-16-15_20_58-130.JPEG (266.62 KiB) 2507 keer bekeken
#3393515
Artrose in de heupen zie ik niet. In de rest wel. En ja, dit is het lastige he.... Je kunt een hond hebben die compleet onder de artrose en spondylose zit die er nul last van hebben en je hebt honden met een beetje artrose die er heel veel last van hebben :-\

Maar artrose technisch: ik zou zeker Collageen Type twee geven. En Golden Paste. En voor de toekomst CBD bewaren. Ik zou zelf niet te bang zijn om van alles en nog wat te proberen, ook qua glucosamine en chondroïtine enzo. Want weet je: als je erger kunt voorkomen, dan heeft dat naar mijn mening voorrang op alles, ook op "wat moeten we haar nu nog geven?". Als ze daar pijn doorheen heeft, dan kun je altijd nog echte pijnstillers geven!

Dus mijn mening: weg van de pijnstillers. Golden Paste, Gluco/chondro/etc., Collageen type 2, eventueel CBD.
#3393519
pike schreef: wo 22 jan 2020, 17:36 Met de therapie kan ik je niet op weg helpen, maar volgens mij, als ik naar foto 4 kijk, zie ik daar ook een ietwat verschoven rechter si-gewricht. Het gaapt, het zou moeten aansluiten zoals aan de linkerzijde. Dat kan ook het schoppen verklaren:
Ja, daar heb jij wel echt een punt! Goed gezien zeg! Dit ziet er inderdaad niet helemaal strak uit.

Anne in Zweden, heb je iets van een chiropractor in de buurt....?
#3393538
Interessante dingen worden genoemd, dank jullie! Pike, als dat SI-gewricht van z'n plaats is, maakt dat dan iets uit voor de verdere behandeling (die nu dus bestaat uit pijnstiller, supplementen + hydrotherapie)? Of is dat een dingetje dat nog speciale aandacht nodig heeft? Wat heeft het voor gevolgen dat dat gewricht niet goed zit?

De glucosaminebommen die ze nu krijgt zijn van het merk Aptus Gluco-Flex Optimal, met als werkzame stoffen
Glukosamin HCl 1000 mg
MSM (metylsulfonylmetan) 1000 mg
Grönläppad mussla 600 mg (groenlipmossel)
DMG (dimetylglycin HCI) 100 mg
Vitamin E 50 IU
Vitamin C 24 mg
Mangan 10 mg
Vindruvskärne-extrakt 5 mg (extract van druivenpitten)
L-glutation 2 mg (L-glutathion)
Selen 0,002 mg (selenium)

Wat me tegenstaat aan dit product is dat het hoofdbestanddeel biergist is, maar wat vinden jullie verder van de inhoudsstoffen?

Een chiropractor of manueel therapeut hebben we hier op de pampa niet, helaas. Maar ik zal eens kijken of in een grotere stad verderop (140 km hiervandaan) iemand zit; voor Loepesdepoepes wil ik wel een paar keer op en neer rijden, als het iets zou opleveren. Wat zou zo'n therapeut kunnen doen waar Lupi baat bij zou kunnen hebben?

Interessant dat je geen artrose in de heupen ziet, Lizzy. Voor de behandeling zal het verder niet veel uitmaken, maar hopelijk is een en ander voor Lupi gunstiger als de artrose in de heupen nog niet is voortgeschreden.
Zoals gezegd, ze geeft absoluut niet aan pijn te hebben. Nou weet ik dat honden hard kunnen zijn voor zichzelf, maar toch.

Naja, ik heb weer wat afleiding van m'n werk zo, zullen we maar zeggen. :biggrin2: Iemand nog een onderwaterloopband liggen die ie voor een zacht prijsje wil slijten? ::) :D
#3393551
Ik zie bij de heupen wel een beetje artrosevorming - een klein onregelmatig randje aan de acetabulumrand. Maar wat ik vooral zie zijn heupkoppen die fors afgeplat zijn en niet rond. Ook de aansluiting is verre van perfect. Maar ik denk dat die knieën het grootste probleem vormen en wat Pike zegt: het si gewricht. Daarvoor zou ik zeker een osteopaat of chiropractor oid bezoeken, die kan daar nog wel wat mee denk ik. En ook met die spondylose. Succes! Wel stom, bij een hond van 6 :(
#3393557
Spikkelneus schreef: do 23 jan 2020, 08:17 Ik zie bij de heupen wel een beetje artrosevorming - een klein onregelmatig randje aan de acetabulumrand. Maar wat ik vooral zie zijn heupkoppen die fors afgeplat zijn en niet rond. Ook de aansluiting is verre van perfect. Maar ik denk dat die knieën het grootste probleem vormen en wat Pike zegt: het si gewricht. Daarvoor zou ik zeker een osteopaat of chiropractor oid bezoeken, die kan daar nog wel wat mee denk ik. En ook met die spondylose. Succes! Wel stom, bij een hond van 6 :(
Maar waar zie jij de artrose?

Overigens is dit een kwalitatief slechte heupfoto (positionering hond) en zou zoiets nooit naar de RvB gestuurd mogen worden voor beoordeling. Persoonlijk denk ik echt dat je op basis van deze foto niet kunt beoordelen hoe de heupen zijn.
#3393561
Lizzy schreef: wo 22 jan 2020, 17:26 Artrose in de heupen zie ik niet. In de rest wel. En ja, dit is het lastige he.... Je kunt een hond hebben die compleet onder de artrose en spondylose zit die er nul last van hebben en je hebt honden met een beetje artrose die er heel veel last van hebben :-\

Maar artrose technisch: ik zou zeker Collageen Type twee geven. En Golden Paste. En voor de toekomst CBD bewaren. Ik zou zelf niet te bang zijn om van alles en nog wat te proberen, ook qua glucosamine en chondroïtine enzo. Want weet je: als je erger kunt voorkomen, dan heeft dat naar mijn mening voorrang op alles, ook op "wat moeten we haar nu nog geven?". Als ze daar pijn doorheen heeft, dan kun je altijd nog echte pijnstillers geven!

Dus mijn mening: weg van de pijnstillers. Golden Paste, Gluco/chondro/etc., Collageen type 2, eventueel CBD.
Zo doe ik het ook en zou ik bij Lupi ook doen.
Groenlipmossel en boswellia kun je ook nog proberen. Of duivelsklauw.
Er zijn zoveel opties dat ik ze zelf voor mijn meiden afwissel. Dus niet elke dag alles. Zodat ze er hopelijk uit kunnen halen wat ze nodig hebben.

En mocht dat niet voldoende helpen, dan heb je de optie van reguliere pijnstillers altijd nog.
#3393577
Spikkelneus schreef: do 23 jan 2020, 08:17 Ik zie bij de heupen wel een beetje artrosevorming - een klein onregelmatig randje aan de acetabulumrand. Maar wat ik vooral zie zijn heupkoppen die fors afgeplat zijn en niet rond. Ook de aansluiting is verre van perfect. Maar ik denk dat die knieën het grootste probleem vormen en wat Pike zegt: het si gewricht. Daarvoor zou ik zeker een osteopaat of chiropractor oid bezoeken, die kan daar nog wel wat mee denk ik. En ook met die spondylose. Succes! Wel stom, bij een hond van 6 :(
Het si-gewricht kan op zijn plek gezet, maar aan die spondylose kan toch geen -paat of -practor iets doen. Daar kunnen ze beter van afblijven. Daarvan kan je alleen proberen het proces wat te vertragen middels supplementen. En als het pijn levert pijnstilling geven, zo laag mogelijk.
Je hebt wel kans dat dat si-gewricht toch weer verschuift. Maar het is wel te proberen natuurlijk.
Je kan het met dat gewricht ook nog aankijken, het is niet dramatisch verschoven. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre ze daar last/pijn van hebben. Ter vergelijking: De hond van onderstaande foto wou met dit verschoven gewricht niet meer dan het noodzakelijke lopen. En als je hem zag gaan dacht je: Het lijkt wel of zijn skelet niet goed in elkaar zit. Nou, dat klopte wel een beetje.
22FFE92B-A856-4B68-8D0A-E6B9C2340F90_1_201_a.jpeg
#3395624
Sinds vanochtend hinkt Lupi zwaar met haar linkerachterpoot. :( Ze wil de voet niet belasten, en het lijkt alsof ze pijn in haar teen heeft; uit een rondje googelen heb ik begrepen dat dat op schade aan de kruisbanden duidt. Het is nog steeds spekglad hier, en Lupi is tijdens wandelingen een echte doener, dus ik vermoed dat ze is uitgegleden. Meneer Anne is met de honden wezen wandelen vanochtend, en die is niet zo alert op zulke dingen als ik. Maar ze kwam hinkend thuis, en ze hinkt nog steeds, komt moeizaam overeind doordat ze de poot niet wil gebruiken. Ik heb haar 60 mg Cimalgex gegeven en bij de wandeling vanmiddag liep ze daardoor wel beter, maar het is nog steeds niet wat het moet zijn. Morgen dus maar weer een rondje dierenarts. Kost ook niks hier, gelukkig. :-X Als het echt op een operatie en zes weken rust uitdraait, wordt het nog een feestje. Lupi en rustig aan doen buiten - wasda?

Naja. Bleh.
#3395625
Anne in Zweden schreef: zo 23 feb 2020, 21:52 Sinds vanochtend hinkt Lupi zwaar met haar linkerachterpoot. :( Ze wil de voet niet belasten, en het lijkt alsof ze pijn in haar teen heeft; uit een rondje googelen heb ik begrepen dat dat op schade aan de kruisbanden duidt. Het is nog steeds spekglad hier, en Lupi is tijdens wandelingen een echte doener, dus ik vermoed dat ze is uitgegleden. Meneer Anne is met de honden wezen wandelen vanochtend, en die is niet zo alert op zulke dingen als ik. Maar ze kwam hinkend thuis, en ze hinkt nog steeds, komt moeizaam overeind doordat ze de poot niet wil gebruiken. Ik heb haar 60 mg Cimalgex gegeven en bij de wandeling vanmiddag liep ze daardoor wel beter, maar het is nog steeds niet wat het moet zijn. Morgen dus maar weer een rondje dierenarts. Kost ook niks hier, gelukkig. :-X Als het echt op een operatie en zes weken rust uitdraait, wordt het nog een feestje. Lupi en rustig aan doen buiten - wasda?

Naja. Bleh.
Hè bah Anne, wat naar! Sterkte ermee voor jou en natuurlijk ook voor Lupi!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door