Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3395275
Op dit moment nog niet. Het heeft zo'n enorme aanslag gehad op zijn conditie, dat mag nog steeds beter ook. Na die AB kuren had ie ook last van zijn huid en zijn vacht is nog steeds niet hersteld, hij blijft verharen ( daar gaan we volgende week bij een trimster voor kijken). Dus ik wil echt geen risico lopen. Dan kan ie deze keer mooi de zomer door en lekker waterwerken.
En dan kan ik eens alternatieven eventueel gaan proberen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3409905
Inmiddels zijn we ruim 7 maanden verder en het blijkt helaas niet gelukt te zijn om hem met de Sabal serrulata complex van Bonusan en de pompoenpitolie van De Nieuwe Band, gezond te houden.
Gisteren waren we bij de da. omdat hij de laatste tijd wat slechter in zijn vel leek te zitten.
De prostaat is weer vergroot en hij heeft een lichte blaasontsteking.
We zitten nu dus opnieuw aan de ab en Ypozane.
Dat hij kort na de vorige kuur met Ypozane zo opleefde en een toegenomen eetlust had, zegt trouwens kennelijk helaas niet zoveel over hoe het nu werkelijk met hem gaat, want opleving en grotere eetlust blijken veelvoorkomende bijwerkingen te zijn lees ik nu in de bijsluiter.
Ik zie eigenlijk nu nog maar 2 opties. Óf we geven hem 2x per jaar een kuur Ypozane, óf we laten hem castreren.
Ik weet niet hoeveel nadelige gevolgen een castratie voor hem nog zou kunnen hebben, omdat hij natuurlijk al wat ouder is (hij wordt in febr. 9 jaar). Hij staat dus feitelijk minder lang bloot aan eventuele nadelige gevolgen dan een reu die al op jonge leeftijd wordt gecastreerd.
Wat zou dan beter zijn voor hem?
Door eelke
#3409909
Chemische castratie proberen? Dat heb ik bij Joep niet gedaan vanwege zijn leeftijd (toen 10, en toen was hij fit genoeg voor narcose, maar je weet niet of dat later ook nog zo blijft).

Dan kun je eerst kijken hoe hij het daar op doet en later evt nog castreren?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3409916
eelke schreef: za 12 sep 2020, 11:35 Chemische castratie proberen? Dat heb ik bij Joep niet gedaan vanwege zijn leeftijd (toen 10, en toen was hij fit genoeg voor narcose, maar je weet niet of dat later ook nog zo blijft).

Dan kun je eerst kijken hoe hij het daar op doet en later evt nog castreren?
Eerst chemisch castreren zou inderdaad ook nog een optie zijn. Het nut van eerst chemisch castreren zou dan vooral zijn om te kijken hoe zijn karakter veranderd heb ik begrepen. Daar zijn wij echter bij hem niet zo bang voor. Verschillende broers en neven van hem zijn gecastreerd en bij allen heeft dat, behalve bij enkelen een (te) sterk toegenomen eetlust, alleen maar positieve effecten opgeleverd.
Wat er eerder werd gezegd (ik dacht door Siberienne) is dat het castreren op zich na chemische castratie makkelijker gaat omdat dan alles kleiner is. Dat is dan natuurlijk ook een reden om eerst chemisch te castreren. Maar heeft de chemische castratie geen bijwerkingen? Het lijkt me toch niet echt gezond.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3409918
Als je al zeker bent dat je daarna echt wil castreren, zou ik niet eerst chemisch castreren.
Ja bij castratie vallen plots een hoop hormonen weg, maar zo'n chemische castratie doet dat ook, en waarmee wordt het bereikt? Zoals jij denk ik ook dat dat niet zonder bijwerkingen is (al dan niet gekend).

Dat alles kleiner is is toch niet zo belangrijk bij een reu? Het is zowiezo een operatie'tje van niets. De narcose is nog het riskantste stuk.

OF je moet je castreren of niet, daar ga ik me niet over uitspreken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3409919
Ik zou ook niet eerst chemisch castreren. Tenzij je zwaarwegende bezwaren wegens gedrag/onzekerheid hebt. Maar zo te horen heb je die niet.

Ik ben an sich niet zo fan van castreren. Maar wat voor mij mee zou spelen om het wel te doen, is dat je eigenlijk elke keer pas aan een kuur ypozane begint als je al te laat bent. Je merkt het pas dat het weer nodig is, als ie alweer last heeft. En dat in combinatie met het feit dat dit elke keer terug zal komen, zou voor mij castratie wel een serieuze optie laten zijn.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3409922
Kaela schreef: za 12 sep 2020, 15:34 Ik zou ook niet eerst chemisch castreren. Tenzij je zwaarwegende bezwaren wegens gedrag/onzekerheid hebt. Maar zo te horen heb je die niet.

Ik ben an sich niet zo fan van castreren. Maar wat voor mij mee zou spelen om het wel te doen, is dat je eigenlijk elke keer pas aan een kuur ypozane begint als je al te laat bent. Je merkt het pas dat het weer nodig is, als ie alweer last heeft. En dat in combinatie met het feit dat dit elke keer terug zal komen, zou voor mij castratie wel een serieuze optie laten zijn.
Volgens de da. zou je als je het precies om de 6 mnd. doet, niet te laat zijn. Wij zijn nu wel te laat, omdat we wilden proberen of we het met de pompoenpitolie en dwergzaagpalm onder controle konden houden. Dat is dus niet gelukt, al denk ik dat het zeker wel wat gedaan heeft. Immers is het nu al ruim 7 maanden geleden dat hij de vorige kuur kreeg. Ik hoor van anderen dat 6mnd. meestal toch echt wel de max. is en dat het vaak voorkomt dat het zelfs nog heel wat korter werkt.
Om die reden twijfel ik dus wel aan de woorden van de da. dat je het voor blijft als je het om de 6 mnd. geeft. Wie zegt dat het iedere keer minstens 6 maanden goed blijft gaan?
Wij willen datgene doen wat voor Honyx het minst schadelijk is. Minstens 2x per jaar zo'n kuur lijkt me niet gezond, al is de da. er helemaal van overtuigd dat het absoluut onschuldig is en helemaal geen kwaad kan. Hij is er overigens ook van overtuigd dat regelmatig vaccineren en ontwormen helemaal goed is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3409928
Doranto schreef: za 12 sep 2020, 16:41 Volgens de da. zou je als je het precies om de 6 mnd. doet, niet te laat zijn. Wij zijn nu wel te laat, omdat we wilden proberen of we het met de pompoenpitolie en dwergzaagpalm onder controle konden houden. Dat is dus niet gelukt, al denk ik dat het zeker wel wat gedaan heeft. Immers is het nu al ruim 7 maanden geleden dat hij de vorige kuur kreeg. Ik hoor van anderen dat 6mnd. meestal toch echt wel de max. is en dat het vaak voorkomt dat het zelfs nog heel wat korter werkt.
Om die reden twijfel ik dus wel aan de woorden van de da. dat je het voor blijft als je het om de 6 mnd. geeft. Wie zegt dat het iedere keer minstens 6 maanden goed blijft gaan?
Wij willen datgene doen wat voor Honyx het minst schadelijk is. Minstens 2x per jaar zo'n kuur lijkt me niet gezond, al is de da. er helemaal van overtuigd dat het absoluut onschuldig is en helemaal geen kwaad kan. Hij is er overigens ook van overtuigd dat regelmatig vaccineren en ontwormen helemaal goed is.
Bij Oscar duurde het korter, ik meen een maand of 5 voor hij weer last kreeg.

Het is een lastige afweging. Voor Oscar was castratie geen optie, dus wij hebben geen keuze hoeven maken. En wij hebben het niet vaak genoeg gegeven om te maken te krijgen met lange termijn gevolgen. Dus ik heb in dat opzicht geen wijsheid voor je.
Door eelke
#3409943
De Ypozane geeft natuurlijk ook bijwerkingen (namelijk de opleving en de extra eetlust). Die extra eetlust had Joep ook, en daar had hij (en ik) ook wel last van. Hij had zo veel honger dat hij zo het brood uit mijn handen griste. Nu weet ik niet of de bijwerkingen van Ypozane eenmalig zijn als je het steeds blijft geven, maar iets zegt mij dat om het half jaar dan toch te weinig is voor een echt stabiele spiegel.

Bij castratie haal je natuurlijk echt iets weg (letterlijk qua hormonen). Bij Ypozane stop je er iets in. En ik denk dat het dan toch schommelt. Castratie is stabiel.

Het nadeel van castratie bij Joep vind ik wel dat hij toch anders geworden is. Luier, vooral. En ook wel hongeriger en een andere stofwisseling. Daardoor is hij nu te zwaar :-X (en ik vind dat vreselijk, dikke honden, maar hij krijgt nog maar 450-500 gram per dag, dat was ooit 800...minder durf ik dan ook niet, het zit hem echt in minder bewegen, er zijn dagen dat hij nog geen half uur per dag wandelt omdat ie niet wil).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3409945
eelke schreef: zo 13 sep 2020, 10:44 De Ypozane geeft natuurlijk ook bijwerkingen (namelijk de opleving en de extra eetlust). Die extra eetlust had Joep ook, en daar had hij (en ik) ook wel last van. Hij had zo veel honger dat hij zo het brood uit mijn handen griste. Nu weet ik niet of de bijwerkingen van Ypozane eenmalig zijn als je het steeds blijft geven, maar iets zegt mij dat om het half jaar dan toch te weinig is voor een echt stabiele spiegel.

Bij castratie haal je natuurlijk echt iets weg (letterlijk qua hormonen). Bij Ypozane stop je er iets in. En ik denk dat het dan toch schommelt. Castratie is stabiel.

Het nadeel van castratie bij Joep vind ik wel dat hij toch anders geworden is. Luier, vooral. En ook wel hongeriger en een andere stofwisseling. Daardoor is hij nu te zwaar :-X (en ik vind dat vreselijk, dikke honden, maar hij krijgt nog maar 450-500 gram per dag, dat was ooit 800...minder durf ik dan ook niet, het zit hem echt in minder bewegen, er zijn dagen dat hij nog geen half uur per dag wandelt omdat ie niet wil).
Ja, het blijft een gok welke impact castratie zal hebben. Ik heb ook gehoord van honden die juist actiever werden. Maar honger is bij de meesten geloof ik toch wel een probleem. Was Joep van tevoren ook al een goede eter? Honyx is dat namelijk niet, en een (klein) beetje minder kieskeurig zijn zou voor hem wel mogen.
Mijn gevoel op dit moment zegt dat dit de laatste kuur Ypozane is die hij gaat krijgen en dat we dan toch liever voor de definitieve oplossing gaan.
Door eelke
#3409946
Doranto schreef: zo 13 sep 2020, 10:55 Ja, het blijft een gok welke impact castratie zal hebben. Ik heb ook gehoord van honden die juist actiever werden. Maar honger is bij de meeste geloof ik toch wel een probleem. Was Joep van tevoren ook al een goede eter? Honyx is dat namelijk niet, en een (klein) beetje minder kieskeurig zijn zou voor hem wel mogen.
Mijn gevoel op dit moment zegt dat dit de laatste kuur Ypozane is die hij gaat krijgen en dat we dan toch liever voor de definitieve oplossing gaan.
Joep is een retriever, die stopt pas met eten als zijn hart niet meer klopt :biggrin2:
Echt meer honger heeft hij nu niet hoor, na de castratie. Maar hij wordt er dus wel sneller dik van. En zijn bespiering is minder nu (dat is wel lastig, voor zijn rug).

Ja, die beslissing begrijp ik uiteraard ook wel. Nu had Joep natuurlijk een prostaatontsteking. Dat bloedde vreselijk, maandverband was niet voldoende, we gebruikten luiers. Dat wilde ik echt niet nog een keer voor hem.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3409976
Tis ook lastig.
Wij hebben een maand na de eerste ypozane kuur weer een echo laten maken of dat het wat gedaan had . Na een half jaar weer en dat was nog steeds ok. Een maand later wel een kuur gegeven want je moet ook niet te lang wachten. Nu had ie eentijd terug een uitgebreid onderzoek gehad, iets was niet lekker, maar toch niks gevonden, maar bij zijn buikecho wel ook prostaat bekeken en die was nog ok, na 6 maanden wederom. Dus nu gaan we het om de 9 maanden toepassen bij hem.

Bij hem is onze keuze ook vanwege zijn hypermobiele pols en zware ED op niet castreren gevallen. En als ik dat van Joep lees, en dikker en slomer worden en meer last van zijn rug ( denk dat newfs daar ook meer aanleg voor hebben) denk ik dat het bij hem de juiste keuze was. Echter zou ie om de paar maanden er ziek van zijn , dan zou het verhaal anders zijn geworden. Dan weegt dat weer zwaarder.

Succes bij je besluit :-*
Gebruikersavatar
Door doranto
#3409977
Ja, de ene hond is de andere niet natuurlijk. Het blijft altijd koffiedik kijken en dat maakt het zo lastig.
Het is nu een heerlijk mannetje en het liefst laten we hem zoals hij is.
Maar goed, we hebben nog een paar maanden om na te denken. Hopelijk maken we straks de juiste keuze.
Dankjulliewel voor het meedenken :-*
Door Suzanne
#3409982
Nou....
;-)
Ik heb het bij 2 honden nodig gehad maar echt waar dat dat niet de rest van zijn leven moest hoor. Gewoon 1-malig een kuurtje.
Let wel even op dat je dat pilletje niet mag aanraken!

Ik had er wel de waarschuwing bij dat als het niet met 1 of 2 kuurtjes over zou zijn, ik dan mogelijk wel castratie zou moeten overwegen maar gelukkig niet nodig gehad; beide honden 1 kuurtje en klaar. Er wordt nogal makkelijk gesproken over castratie in zo'n geval; echt overdreven bangmakerij in mijn optiek. Ja, het komt voor dat castratie nodig is, maar pffff overdrijven is ook een vak ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3409991
eelke schreef: zo 13 sep 2020, 10:44 De Ypozane geeft natuurlijk ook bijwerkingen (namelijk de opleving en de extra eetlust). Die extra eetlust had Joep ook, en daar had hij (en ik) ook wel last van. Hij had zo veel honger dat hij zo het brood uit mijn handen griste. Nu weet ik niet of de bijwerkingen van Ypozane eenmalig zijn als je het steeds blijft geven, maar iets zegt mij dat om het half jaar dan toch te weinig is voor een echt stabiele spiegel.

Bij castratie haal je natuurlijk echt iets weg (letterlijk qua hormonen). Bij Ypozane stop je er iets in. En ik denk dat het dan toch schommelt. Castratie is stabiel.

Het nadeel van castratie bij Joep vind ik wel dat hij toch anders geworden is. Luier, vooral. En ook wel hongeriger en een andere stofwisseling. Daardoor is hij nu te zwaar :-X (en ik vind dat vreselijk, dikke honden, maar hij krijgt nog maar 450-500 gram per dag, dat was ooit 800...minder durf ik dan ook niet, het zit hem echt in minder bewegen, er zijn dagen dat hij nog geen half uur per dag wandelt omdat ie niet wil).
Eelke, ik mag eerlijk zijn hé?

Ik heb het gevoel dat er bij Joep meer speelt. :( Hij blijft zo wat sukkelen.. Het zijn kleine dingen, maar het blijft maar komen. Of dat gevoel heb ik toch...
Hij is niet echt de oude geworden sinds de castratie, maar ligt dat aan die castratie of staat het er los van? Of zowel castratie als andere factoren?
Hij is natuurlijk ook niet meer piepjong, maar ik vind wel dat hij op korte tijd snel verandert is. Is het ouder geworden? Of is er toch wat anders?
Ik heb uiteraard geen antwoorden, maar ik wilde je wel even zeggen dat ik dat gevoel heb en dat ik keihard blijf duimen dat hij toch nog echt opknapt.. Als je er zo bovenop zit, zie je dat anders dan iemand die er verder vanaf staat.
Denk jij niet dat er nog wat anders speelt dan de gevolgen van de castratie?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door