Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3395081
pearlsofpassion schreef: vr 14 feb 2020, 13:36 Ik weet het eigenlijk niet, weet iemand of bomen en struiken helpen tegen roofvogels?
Gaan de kippen daaronder schuilen en werkt het afschrikkend of duikt een roofvogel daar gewoon onder?

Benjamin, mijn witte konijntje dat een achterpootje mist, is wel een heel gemakkelijk doelwit voor een roofvogel als ik er zo over nadenk. :-\
Hij is niet zo snel, en dan nog knalwit. Die zie je zelfs in het donker nog. :-X
Struiken wel, in bomen gaan ze zelf zitten. Struikjes kunnen de kippen in gaan zitten en ze maken het focussen wat lastiger. Ik heb hier wat schuilhutjes staan in de ren en als het druk wordt hang ik ook weer wat slingerende dingen in de ren, daar schijnt zo'n buizerd ook de pest aan te hebben.

Vossen kunnen volgens mij ook onder je hek door graven.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3395084
Doranto schreef: vr 14 feb 2020, 13:56 Hier helpen bomen en struiken helemaal niets. Toen wij nog geiten hadden, hadden we geen last van roofvogels. Nu ze weg zijn wel. De kippen hebben hier genoeg bomen en struiken, maar voor de roofvogels is dat geen belemmering.

Hielpen de geiten ook tegen de vossen? We denken dat een combinatie van geiten of schapen en kippen de roofdieren op een afstandje houdt. Maar ja als de wolf langskomt is het een nog grotere slachtpartij :o
Gebruikersavatar
Door doranto
#3395085
Laika schreef: vr 14 feb 2020, 14:53 Hielpen de geiten ook tegen de vossen? We denken dat een combinatie van geiten of schapen en kippen de roofdieren op een afstandje houdt. Maar ja als de wolf langskomt is het een nog grotere slachtpartij :o
Onze ervaring is dat geiten en schapen in ieder geval lijken te helpen tegen roofvogels, omdat wij zolang wij die hadden geen last van roofvogels hadden. Voor de vossen hadden wij rondom aan de buitenkant van het gaas flink wat stroomdraden gespannen v.a. een centimeter of 10 boven de grond, tot ca.1,25 m. hoogte. Een cm. of 20 daar buitenom, nog een extra draad op een cm. of 30 boven de grond. Vossen zijn daar bij ons nooit doorheen gekomen, of onderdoor gegraven. Wolven zaten er toen niet, maar ik denk dat je die op die manier ook een heel eind tegen houdt. Alleen moet de bovenste stroomdraad dan misschien wat hoger zijn, omdat ze waarschijnlijk wat hoger kunnen springen.

edit: Het gaas moet ook voldoende hoog zijn, anders voelt een vos / wolf als hij springt niets van de stroomdraad, omdat hij wel contact met de aarde (of het ijzeren gaas) moet hebben.
Door Anne in Zweden
#3395090
Wat vreselijk om je kipjes zo aan te treffen, Laika. :'( Vooral als je zo je best hebt gedaan dit soort situaties te vermijden.

---

Ik lees even mee met alle tips en ervaringen, omdat wij dit jaar ook met kippen willen beginnen en bij ons lopen niet alleen vossen rond, maar ook wolven en lynxen. Die moeten we natuurlijk buiten de ren zien te houden. Stroomdraad is een goed idee waarschijnlijk, maar dan moet er nog een extra hek om de ren heen, want ik wil natuurlijk niet dat de honden of katten daarmee in aanraking komen. En de ren moet ook verrijdbaar zijn, en en en.

Maar daar kom ik jullie later wel een keer mee lastigvallen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3395101
Anne in Zweden schreef: vr 14 feb 2020, 16:12 Wat vreselijk om je kipjes zo aan te treffen, Laika. :'( Vooral als je zo je best hebt gedaan dit soort situaties te vermijden.

---

Ik lees even mee met alle tips en ervaringen, omdat wij dit jaar ook met kippen willen beginnen en bij ons lopen niet alleen vossen rond, maar ook wolven en lynxen. Die moeten we natuurlijk buiten de ren zien te houden. Stroomdraad is een goed idee waarschijnlijk, maar dan moet er nog een extra hek om de ren heen, want ik wil natuurlijk niet dat de honden of katten daarmee in aanraking komen. En de ren moet ook verrijdbaar zijn, en en en.

Maar daar kom ik jullie later wel een keer mee lastigvallen.
Als je tzt nog kippenspullen nodig hebt... geef maar een gil
Gebruikersavatar
Door kiara
#3395199
Wat vreselijk om zo je kipjes aan te treffen.

Mijn dochter ook paar keer gehad, maar het leek er wel op als de honden in de buurt waren er geen vossen kwamen, haar kipjes liepen vrij rond op het erf en de honden ook, zij sliep toentertijd in een stacaravan er vlak naast nooit wat aan de hand, ook s” nachts niet terwijl de honden dan binnen waren. Maar sinds ze een huis heeft en dus niet meer op het erf woonde is er een slachtpartij geweest, alles vermoord en een enkele meegenomen. Ze wil nu geen kippen meer.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3395204
kiara schreef: zo 16 feb 2020, 10:50 Wat vreselijk om zo je kipjes aan te treffen.

Mijn dochter ook paar keer gehad, maar het leek er wel op als de honden in de buurt waren er geen vossen kwamen, haar kipjes liepen vrij rond op het erf en de honden ook, zij sliep toentertijd in een stacaravan er vlak naast nooit wat aan de hand, ook s” nachts niet terwijl de honden dan binnen waren. Maar sinds ze een huis heeft en dus niet meer op het erf woonde is er een slachtpartij geweest, alles vermoord en een enkele meegenomen. Ze wil nu geen kippen meer.
We zijn er echt kapot van en vragen ons af of we weer kippen willen. We hebben veel grond en het is een dooie boel op het erf nu er niets rondloopt. We overwegen een combinatie van kippen en geiten. We hebben vroeger altijd geiten gehad dus we weten wat het is. Het spreekwoord: Als je de paus wil leren vloeken moet je hem een geit geven is er niet voor niets ;D ;D
Gebruikersavatar
Door kiara
#3395207
;D ja dat is waar
Toen liepen er paarden en schapen ook bij dat het gebeurde en oja 2 ganzen ook, heeft niks geholpen

Ik hoorde toevallig bij dr Pol dat een alpaca wel vossen/ wolven weg houd maar ja dat moet je maar willen.
Of een waakhond die daar is voor gefokt bv kangal maar ja dat moet je ook willen
Gebruikersavatar
Door Laika
#3395209
Ik zou graag willen weten of de slachtpartij bij je dochter overdag of 's nachts plaatsgevonden heeft. Bij mij is het overdag gebeurd. 'S nachts zaten de kippen veilig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3395220
Op het kippenforum beweren ze dat kalkoenen (en dan vooral de hanen) ook afschrikken. Dat zal enkel overdag werken, maar meer heb je ook niet nodig he.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3395229
pearlsofpassion schreef: zo 16 feb 2020, 16:34 Op het kippenforum beweren ze dat kalkoenen (en dan vooral de hanen) ook afschrikken. Dat zal enkel overdag werken, maar meer heb je ook niet nodig he.
Buiten het feit dat ik kalkoenen niet van die leuke dieren vind, lees ik ook dat kalkoenen gewoon door vossen gedood worden. Net als ganzen en pauwen.

De enige manier om hier kippen veilig te houden is ze altijd op te sluiten in een roofdierproof verblijf. Persoonlijk heb ik veel moeite om dieren op te sluiten dus zou het een hele grote ren moeten worden die daardoor veel geld gaat kosten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3395230
Dat snap ik hoor.
Radio schijnt ze ook (toch tijdelijk) af te schrikken. Dan wel op en af zetten zodat er geen gewenning is. Zelfde met felle lampen, evt in combi met spiegeltjes zodat er flikkeringen zijn. Maar daar heb je zelf dan ook last van natuurlijk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door