Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3394997


Ligt het nou aan mij of is dit een behoorlijk gecompliceerde operatie? Heeft iemand een idee of dit ingewikkelder zal zijn dan hoe ze vroeger teven castreerde en baarmoeder + eierstokken eruit haalde?
#3394999
Lizzy schreef: do 13 feb 2020, 07:47

Ligt het nou aan mij of is dit een behoorlijk gecompliceerde operatie? Heeft iemand een idee of dit ingewikkelder zal zijn dan hoe ze vroeger teven castreerde en baarmoeder + eierstokken eruit haalde?
Niet heel veel lastiger. Waar je je knopen legt komt wel een stukje nauwkeuriger - er is maar heel weinig ruimte tussen waar de uterus op houdt en het ovarium begint. Het belangrijkste (wat ze in het filmpje ook een paar keer herhaalt) is dat er geen stukje baarmoeder blijft zitten, want dat kan dan nog steeds gaan ontsteken. Die ovarihysterectomie die vroeger standaard werd gedaan, en nu nog bij oudere teven als de baarmoeder niet mooi is, is wel meer van het slag grote-stappen-snel-thuis. Dit is meer een precisiewerkje, maar elke geduldige chirurg moet dit kunnen. Wat heel fijn is, is dat je de meest risicovolle slagader aan de andere kant van het ovarium niet hoeft af te binden omdat die blijft zitten. Het risico op nabloedingen wordt kleiner.
#3395000
Ah kijk, daar heb ik wat aan, aan deze informatie! Heel erg bedankt. Zo had ik er dus echt geen idee van dat er aan de andere kant van het ovarium een slagader afgebonden moest worden. Ik zeg een kleine plus voor deze vorm van opereren. Ik weet overigens nog niet of mijn dierenarts de operatie sowieso uit wil voeren. Ik weet ook nog niet of ik het wil. Jeetje, ingewikkelde materie. Soms denk ik "mens, doe niet moeilijk gewoon laparoscopisch de stokjes eruit" maar helaas werkt het zo in mijn hoofd niet. Mijn ervaring met Toetie heeft ook niet bijgedragen aan deze houding. Ik dacht haar echt te helpen met de castratie maar dat pakte toch niet zo goed uit als ik hoopte. Er doofde serieus een lichtje in haar oogjes na de castratie. Ik geloof serieus wel dat de meeste mensen nu denken "mens, doe niet zo vaag". Maar in september/oktober 2019 had ik ook vaag het gevoel dat er iets was met Toetie :-X . Fritzi heeft ook gewoon zo geen last van de loopsheid en de schijnzwangerschappen. Dus daar hoef ik het niet voor te doen. En bovendien blijf ik zitten met haar verdomde aanleg om dik te worden + ze die platvoet heeft. Dat pleit echt niet voor castratie. Blijft die verdomde baarmoederontsteking over, waardoor ik serieus deze operatie overweeg (als m'n dierenarts 'm wil doen). Ik zou denken dat deze operatie toch eigenlijk voor alle dierenartsen in theorie uitvoerbaar moet zijn...? Technisch gezien? Of ze willen is een ander verhaal natuurlijk.
#3395002
Spikkelneus schreef: do 13 feb 2020, 09:35 Ik zou hem dolgraag willen oefenen (op Jessie bijvoorbeeld - die 'moet' nog), helaas heb ik geen OK meer tot mijn beschikking. En elke dierenarts die opereren leuk vindt, moet dit kunnen. Het is nou niet bepaald ingewikkeld...
Mijn dierenarts is dol op opereren en hoe preciezer de klus, hoe leuker hij het vindt. Soms zeg ik wel eens tegen hem dat hij ingewikkeld plastisch chirurg had moeten worden :biggrin2: . Maar hee, kun je niet een OK lenen van een ex-collega-student? Waarom "moet" Jessie nog eigenlijk? Ik bedoel, haar niet castreren is geen optie? En niet voor jou of de stichting? Zou je deze operatie serieus overwegen?
#3395003
Lizzy schreef: do 13 feb 2020, 09:38 Mijn dierenarts is dol op opereren en hoe preciezer de klus, hoe leuker hij het vindt. Soms zeg ik wel eens tegen hem dat hij ingewikkeld plastisch chirurg had moeten worden :biggrin2: . Maar hee, kun je niet een OK lenen van een ex-collega-student? Waarom "moet" Jessie nog eigenlijk? Ik bedoel, haar niet castreren is geen optie? En niet voor jou of de stichting? Zou je deze operatie serieus overwegen?
Voor de stichting. Ik wacht sowieso de komende loopsheid nog af. Dat kan nooit lang meer duren - eind augustus is ze bij haar vorige eigenaar weggehaald en toen waren haar laatste pups net gespeend. Ik zie wel hoe ze het doet tijdens en na de loopsheid en dan beslis ik tzt wel. Het is niet dat de stichting het komt controleren ofzo.... Knobbeltjes in haar melkklieren heeft ze toch al :-X dus daarvoor is het te laat. En dat kunnen ook nog cystes zijn, hoeft niet kwaadaardig te zijn. Ze groeien/vermenigvuldigen in elk geval niet.
#3395007
Spikkelneus schreef: do 13 feb 2020, 09:52 Voor de stichting. Ik wacht sowieso de komende loopsheid nog af. Dat kan nooit lang meer duren - eind augustus is ze bij haar vorige eigenaar weggehaald en toen waren haar laatste pups net gespeend. Ik zie wel hoe ze het doet tijdens en na de loopsheid en dan beslis ik tzt wel. Het is niet dat de stichting het komt controleren ofzo.... Knobbeltjes in haar melkklieren heeft ze toch al :-X dus daarvoor is het te laat. En dat kunnen ook nog cystes zijn, hoeft niet kwaadaardig te zijn. Ze groeien/vermenigvuldigen in elk geval niet.
OK, ik snap het, dank voor de uitleg.

Voor de bobbeltjes hoef je het inderdaad niet meer te doen :-\ . Dat is na de 30ste levensmaand al niet meer interessant en Jessie is 9 toch? Ga je die nog weghalen, die knobbeltjes of laat je ze zitten?
#3395010
Bij Kleintje groeiden ze ook niet.
En toch.... :'(
En na de operatie was het hek helemaal van de dam en groeiden ze wel terug op een andere plaats langs het litteken. Waarschijnlijk achtergebleven kankercellen.
Melkklierweefsel schijnt heel flubberig te zijn en daardoor erg moeilijk om alles mee te hebben. En ik had beter een meer ervaren DA gezicht. Wist ik veel...
Bij haar begon het na de operatie ergens anders opnieuw, nu dichter bij een lymfeklier en hup, een stage hoger soort kanker. :(
Maar niemand kan zeggen of ze zonder enige operatie langer had geleefd of niet. Het was wel kwaadaardig. Maar het deed, zo lijkt het wel, niets. Tot de operatie...
#3395011
Lizzy schreef: do 13 feb 2020, 11:33 OK, ik snap het, dank voor de uitleg.

Voor de bobbeltjes hoef je het inderdaad niet meer te doen :-\ . Dat is na de 30ste levensmaand al niet meer interessant en Jessie is 9 toch? Ga je die nog weghalen, die knobbeltjes of laat je ze zitten?
Ik laat ze zitten. Ze zitten voor, achter, links en rechts en 1 van de oksellymfeknopen is ook een te groot en hard knobbeltje. Dat kan een reactie zijn, maar als het tumoren zijn, is het toch al uitgezaaid (3 bultjes en 1 lymfeknoop). Dan heeft weghalen geen zin. Ik denk dat de overstap naar rauw icm golden paste het proces voorlopig heeft stopgezet en zelfs een beetje teruggedraaid (bobbeltjes en lymfeknoop zijn kleiner geworden dan ze waren). Dat effect houdt niet eeuwig aan, dat weet ik wel, en ik weet niet wat er inwendig allemaal gebeurt, maar dat zien we dan wel (en met 'dan' bedoel ik het moment dat ze klachten krijgt). Met zo'n tweede-kans-hond is het toch altijd maar afwachten. Voorlopig zit ze supergoed in haar vel en is ze niet van plan om binnenkort het loodje te leggen!
#3395012
Spikkelneus schreef: do 13 feb 2020, 11:55 Ik laat ze zitten. Ze zitten voor, achter, links en rechts en 1 van de oksellymfeknopen is ook een te groot en hard knobbeltje. Dat kan een reactie zijn, maar als het tumoren zijn, is het toch al uitgezaaid (3 bultjes en 1 lymfeknoop). Dan heeft weghalen geen zin. Ik denk dat de overstap naar rauw icm golden paste het proces voorlopig heeft stopgezet en zelfs een beetje teruggedraaid (bobbeltjes en lymfeknoop zijn kleiner geworden dan ze waren). Dat effect houdt niet eeuwig aan, dat weet ik wel, en ik weet niet wat er inwendig allemaal gebeurt, maar dat zien we dan wel (en met 'dan' bedoel ik het moment dat ze klachten krijgt). Met zo'n tweede-kans-hond is het toch altijd maar afwachten. Voorlopig zit ze supergoed in haar vel en is ze niet van plan om binnenkort het loodje te leggen!
Ik begrijp dit helemaal.
Maar ik vind het wel ontzettend moedig van je.
Want het is niet eenvoudig, dat loslaten en er niets mee doen.
Chapeau!
#3395014
pearlsofpassion schreef: do 13 feb 2020, 12:00 Ik begrijp dit helemaal.
Maar ik vind het wel ontzettend moedig van je.
Want het is niet eenvoudig, dat loslaten en er niets mee doen.
Chapeau!
Het is gewoon niet zo zinvol om het wel te doen. Sowieso is het een hele zware ingreep: 2 melklijsten en die lymfeknoop weghalen; plus de castratie. Dat wil ik haar al niet aandoen. En dan nog is er grote kans dat er ergens in lever of longen iets van metastasen zitten, waar je helemaal niks mee kan. Nee, dat vind ik het niet waard. Deze hond zit in haar reservetijd en elke maand is er eentje. Ze is vrolijk en blij en een stuk beter af dan in haar vorige 'huis'. Zij geniet van haar welverdiende pensioen en wij van haar.
Bij Tungsten heb ik er ook nog 29 maanden uit gesleept en die was er slechter aan toe, dus daar hou ik me maar aan vast.
#3395393
Onze kleine beer had een bmo de stokken waarin nog goed geen cystes onze da heeft de baarmoeder eruit gehaald stok laten zitten. Vacht bleef goed ze rook twee keer per jaar lekker en was dan ook aantrekkelijk. De rekening was er niet hoger door de operatie was Voor de da misschien anders voor ons niet en ik de da kwam zelf met het voorstel ivm de vachtproblemen die onze andere beer had na het verwijderen van alles (zij had en cystes en melkklier tumor en dan moet alles eruit).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door