Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3394850
Kortweg is mijn vraag: wat kan ik geven om zalmolie te vervangen? Iets dat huid, vacht en gewrichten ondersteunt en evt natuurlijke ontstekingsremmer kan zijn.
Voor wie wat meer achtergrond wil, hieronder de lange versie.


Mijn honden eten voornamelijk KVV (diverse merken, vooral Naturis en Renske) en af en toe ook graanvrij gestoomd.
Gestoomd eten ze Profine Salami https://profinediervoeding.nl/profine-salami/
en Renske Graanvrij https://www.renske.com/nl/onze-voeding/ ... nvrij-395g

Dat we niet meer puur op vers vlees zitten, terwijl onze cairnterriërs Pico en Bink (mijn avatar) van bijna 15 en bijna 13 dat al járen aten heeft ermee te maken dat we een jaar geleden een gepensioneerde hulphond opvingen, een flink formaat labradoodle, die al zijn hele leven te mager was en zeer, zeer, zeeeeeer kieskeurig met eten. Ik meng het voer van onze honden voor alle drie tegelijk in 1 bak en verdeel het dan, dus in principe krijgen ze alle drie hetzelfde.

Zolang onze Zwiebo van Stichting Hulphond was, mocht hij geen vers vlees eten, maar wij waren toen al een paar jaar af en toe zijn logeeradres en dan gaf ik hem stiekem KVV (met medeweten van toenmalig baasje hoor) en dat at hij dan vaak wel. Regelmatig kwam hij ook ietsje aan tijdens een logeerpartij. Ik was dan ook vol hoop dat we hem wel fysiek zouden kunnen laten opbloeien na overname, maar het is finaal mislukt hem op barf te krijgen.
KVV wilde deels, maar hij weigert zo veel soorten dat we gezwicht zijn voor het toevoegen van gestoomd vlees en zelfs af en toe een goede graanvrije persbrok (alsjeblieft geen commentaar....) omdat hij dat wél eet. Het trucje dat ik toepaste bij onze cairns, gewoon eten weer weghalen en steeds opnieuw hetzelfde aanbieden en na een dag of zelfs paar dagen eten ze dan wél, werkt niet bij onze Zwiebo. Die hongert zichzelf dan echt letterlijk uit en hij is al op de rand van ondergewicht. Hij is inmiddels 11 jaar oud.

Ik gaf onze honden tot voor kort alle drie zalmolie over het eten. Omdat ik bij KVV het gevoel heb minder 'controle' te hebben dan toen ik nog barfte, voeg ik sowieso al af en toe een eitje, wat schapenvet, klein beetje honing, wat groente of fruit toe, en wissel zo veel mogelijk diersoorten af, in de hoop daarmee iets meer variatie te kunnen bieden in wat ze aan voedingsstoffen krijgen. Ook krijgen ze in het jachtseizoen wat slachtafval van de jager. Zalmolie gaf ik echter echt dagelijks. Ik begon daarmee omdat ze vis slechter gingen eten en onze oudste een gevoelige huid heeft en zijn vacht doet het er erg goed op. Onze dierenarts (pro-vers) vond het ook een heel goed idee omdat Zwiebo, de labradoodle, door hard werken tijdens zijn hulphondperiode artrose heeft gekregen die soms omsloeg in artritis. Helaas was er té lang geen opvolger voor hem te vinden waardoor hij extra lang door moest werken en behoorlijk belast werd. Hij kreeg daarom vanuit de dierenarts van Stichting Hulphond ook ontstekingsremmers en pijnstillers. Toen hij bij ons kwam en minder intensief belast werd en beter ging eten, was medicatie niet meer nodig (hoera!). Inmiddels heeft Zwiebo echter besloten geen zalmolie meer te willen eten.

Ik zoek nu iets dat ik door het eten kan mengen of als snoepje kan geven, wat de goede eigenschappen van zalmolie heeft: ondersteuning van bewegingsapparaat en huid en vacht en natuurlijke ontstekingsremmer. Zwiebo is ook zeer kieskeurig met snoepjes, maar ik droog zelf vlees en dat eet hij wel allemaal! Dus eventueel een poeder dat ik ergens op kan strooien en mee drogen zou ook kunnen werken.
Wie kan mij aangeven wat ik kan gebruiken?
#3394853
Ik ken Flexadin niet, even gegoogeld. In de ingrediënten zitten haver en rogge, dus niet graanvrij helaas. Misschien zou Zwiebo ze verdragen (die heeft in zijn tijd als hulphond helaas vooral Royal Canin brokken gegeten) maar onze oudste krijgt acuut huid- en vachtproblemen van granen.

Ik hou het even in gedachten om als snoepje aan Zwiebo te geven (fingers crossed dat hij het eet) maar wacht nog even andere reacties af of er nog iets anders gesuggereerd wordt dat ik door het voer kan mengen.

Dank voor het meedenken!
#3394864
En ik vrees dat de zalmolie afkomstig is van gekweekte zalm? Dubbel ongezond eigenlijk (gekweekte zalm bevat niet eens zoveel omega 3). Dus ja, ik zou voor een ordentelijke visolie capsule gaan. Royal Green is heel goed. Dat kun je ook gedwongen zo in zijn bek/keel stoppen. Testa algenolie is ook heel goed en idem, dat kun je ook zo achter in zijn keel stoppen.

Dat laatste in geval hij de capsule weigert op te eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door