Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lonaa
#3394613
Lizzy schreef: do 06 feb 2020, 14:58 Ja. En mocht ik het overdoen? Dan deed ik het niet weer....

Ik twijfel nu weer met Fritzi. Want met de jaren neemt de kans op BMO toe. Ze is nu bijna 7 jaar. Ik denk erover (en ga het gesprek binnenkort wel aan met mijn dierenarts) om een ovarian sparing spay uit te laten voeren. Baarmoeder eruit, eierstokken erin. Of in ieder geval: 1 eierstok laten zitten. Hiermee blijft het hormonensysteem ongewijzigd met ongecastreerd maar loopt ze (logischerwijs) veel minder kans op baarmoederontsteking (heel soms zien ze, wanneer de operatie niet goed is uitgevoerd, baarmoederstomp ontsteking). Hier in NL wordt dit eigenlijk niet gedaan dus dierenartsen hebben hierin en nul ervaring en nul ervaring. Dus het is uberhaupt de vraag of mijn dierenarts dit wil doen.

De kans op melkklierkanker : daar hoef ik haar niet meer voor te laten castreren, om dat te bewerkstelligen moet je voor de 3de loopsheid castreren.
Had jij ooit nog de intentie om met bijv. Fritz nog een nestje te doen?

Ik kan Dora nog voor haar derde loopsheid laten castreren om iets kans op melkkliertumoren te hebben.

Ik zag dat mijn 'nieuwe' DA ook steriliseert, wat zijn daar eigenlijk de voor en tegens van?
Door Lizzy
#3394614
Lonaa schreef: do 06 feb 2020, 15:37 Had jij ooit nog de intentie om met bijv. Fritz nog een nestje te doen?

Ik kan Dora nog voor haar derde loopsheid laten castreren om iets kans op melkkliertumoren te hebben.

Ik zag dat mijn 'nieuwe' DA ook steriliseert, wat zijn daar eigenlijk de voor en tegens van?
Ja. Ooit. Met Frou Frou ook. Maar ik had ze toch niet voor hun derde jaar laten castreren hoor, al had ik geen intentie gehad. Je verhoogt weer andere vormen van kanker door castratie dus nah.... En joh, mijn smurfje is gecastreerd en wel op haar 6de overleden aan kanker :-\ . Waarmee ik maar wil zeggen dat kanker zo z'n eigen plan lijkt te trekken :-X

Over sterilisatie en castratie bestaan veel misverstanden. Honden teven worden altijd gecastreerd. Dit wordt in de volksmond sterilisatie genoemd want dat klinkt zoveel vriendelijker. Maar het is altijd castratie. Wat ze namelijk doen is het wegnemen van de eierstokken. En dat is castreren. Vroeger haalde ze de eierstokken + baarmoeder eruit. Dat doen ze tegenwoordig niet meer (zelden). Het is namelijk voldoende om alleen de eierstokken weg te nemen, daarmee verschrompeld de baarmoeder helemaal en kan niet meer gaan ontsteken.

Sterilisatie doen ze bij mensen. En dat is het afbinden of doorbranden van de eierleiders. Daarmee ben je onvruchtbaar maar blijft je hormoonhuishouding in takt. Dat doen ze dus niet met honden want dat zou zinloos zijn. Je hond wordt nog steeds loops en kan nog steeds baarmoederontsteking krijgen.

Dus nee, jouw dierenarts castreert. Noemt het alleen heel vriendelijk steriliseren.
Door Lonaa
#3394617
En passant, van uit het niks, aangevallen door een husky teef. :-\ Niks stuk, voor zover ik kan zien, maar het sloeg nergens op. :(
we waren op het veldje met Dex (haar allerbeste vriendje) en die hond kwam er ook op. Dora had die hond al wel eens gezien, tijd geleden. Vond ze toen wel spannend.

Anyway, Dex en die husky rennen op elkaar af want SPELEN, Dora rent mee maar remt op gepaste afstand van zeg, 1 meter. En draait zich vervolgens om om terug naar mij te komen hobbbelen en toen dacht die husky: JOU PAK IK.

Dora gelijk klein maken, op d'r rug en die hond er maar bovenop staan bijten ;( Dora gillen ;(

Ik erheen, baasje erheen, hond eraf en Dora klein, met staart tegen de buik wegrennen en toen naar mij rennen. Daarna (en dat vond ik HEEL KNAP van dr) uitschudden (stress release) en daarna stak ze d'r neus in de lucht om toch even wat geur van die hond op te snuiven. (want wie ben jij nu eigenlijk?)

We zijn weggegaan en hebben bij Dex in de achtertuin nog gespeeld. Daar merkte ik wel dat als Dex wat heftig werd (doet ie soms, is wel spel) dat ze dan gelijk naar me toe kwam rennen om te schuilen. Heeft dus wel wat indruk gemaakt.

De echte vuurdoop komt morgen als we andere/nieuwe honden tegenkomen.

En Lizzy, ik weet dat ze her en der castratie sterilisatie noemen omdat het liever of beter klinkt, echter, wat mij doet twijfelen is dat het zo:
Operaties:
Castratie hond vanaf
€ 163,50
Sterilisatie hond vanaf
€ 315,-

op de website staat. Ik ga er iig even met d'r over in gesprek, sowieso. Moet binnenkort toch met chronisch-niesziekte-Abby voor een ABprik.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3394622
Die verschillende bedragen wijzen allebei WEL op castratie, maar de ene is castratie reu (goedkoper) en de andere castratie teef - die ze inderdaad sterilisatie noemen, maar dat is het zeker niet....
Door Lonaa
#3394623
Spikkelneus schreef: do 06 feb 2020, 17:27 Die verschillende bedragen wijzen allebei WEL op castratie, maar de ene is castratie reu (goedkoper) en de andere castratie teef - die ze inderdaad sterilisatie noemen, maar dat is het zeker niet....
Waarom is castratie teef dan zo veel duurder? :o Omdat ze dieper/verder in de buik moeten ofzo?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3394625
Lonaa schreef: do 06 feb 2020, 17:29 Waarom is castratie teef dan zo veel duurder? :o Omdat ze dieper/verder in de buik moeten ofzo?

Bij de reu gaat de buik uberhaupt niet open, 1 klein sneetje in het scrotum en na 5 minuten ben je klaar. Bij een teef moet je de hele buik door, omdat de ovaria tegen de rug aan ter hoogte van de nieren liggen, met een veel groter risico op bloedingen. En veel pijnlijker, dus je hebt om te beginnen al diepere (dus meer) narcose en zwaardere pijnstilling nodig. En veel meer materiaal (hechtdraad, steriele doeken, etc). Kost meer tijd, kost meer geld. Als je het laat doen, zou ik ook wel overwegen om het laparoscopisch te laten doen. Is nog duurder, maar wel veel prettiger voor je meisje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3394626
Jezus, dat zijn wel prijzen... :-X

Zou de aanval van die husky te maken kunnen hebben met het feit dat ze loops is?
In een roedel wolven mogen ook enkel de dominante teven loops worden... Is maar een ideetje hoor.
Door Lonaa
#3394628
Spikkelneus schreef: do 06 feb 2020, 17:35 Bij de reu gaat de buik uberhaupt niet open, 1 klein sneetje in het scrotum en na 5 minuten ben je klaar. Bij een teef moet je de hele buik door, omdat de ovaria tegen de rug aan ter hoogte van de nieren liggen, met een veel groter risico op bloedingen. En veel pijnlijker, dus je hebt om te beginnen al diepere (dus meer) narcose en zwaardere pijnstilling nodig. En veel meer materiaal (hechtdraad, steriele doeken, etc). Kost meer tijd, kost meer geld. Als je het laat doen, zou ik ook wel overwegen om het laparoscopisch te laten doen. Is nog duurder, maar wel veel prettiger voor je meisje.
Ja, fair enough, klinkt wel logisch. Ik ben wel een beetje een noob hierin hoor, is m'n eerste keer. Ik had inderdaad wel wat gelezen over een laparoscopie. Maar goed, voorlopig dus nog niet aan de orde.
Door Lonaa
#3394629
pearlsofpassion schreef: do 06 feb 2020, 18:01 Jezus, dat zijn wel prijzen... :-X

Zou de aanval van die husky te maken kunnen hebben met het feit dat ze loops is?
In een roedel wolven mogen ook enkel de dominante teven loops worden... Is maar een ideetje hoor.
Ik had er wel aan zitten denken, dat het wat met haar loopsheid te maken heeft. Als het klopt wat je zegt dan is dat op zich wel logisch. Onnodig, maar wel ergens te begrijpen dan.

Hoop vooral dat Muppet er geen last van heeft/krijgt en gewoon morgen net zo lief is en iedereen cool vindt.
Door Siberienne
#3394630
Of een uit de hand gelopen jaagspel. Hussen hebben een sterk instinct achter bewegende dingen aan te gaan en spel en jacht zijn daarin nauw verweven en soms gaat dat fout, zeker als de andere hond kleiner is, wegrent en piept of piepend blaft. Als Shad achter spot aanjaagt en te ruw wordt krijgt hij een flinke snauw maar als de ander dat niet doet en ze hebben niet geleerd zichzelf daarin te beheersen gaat dat weleens fout. Reden waarom ik heeeeel voorzichtig ben rondom wat kleinere hondjes, zeker als die wat bedeesd zijn. (Shad heeft me ook een zoiets geflikt, bij de GT is hij toen los op een veld geweest met een klein wit hondje dat er niet van gediend was opgejaagd te worden en die liet hem alle hoeken van het veld zien. Dat was een goede les voor hem)

En tenzij honden elkaar goed kennen en regelmatig zien ben ik terughoudend om van roedel gedrag te spreken. We weten daar denk ik echt nog te weinig van, hoe honden dat zien. Wat deed Dex eigenlijk? En hoe groot is die? Even uit nieuwsgierigheid voor mijn theorie...
Door Lonaa
#3394633
Siberienne schreef: do 06 feb 2020, 19:48 Of een uit de hand gelopen jaagspel. Hussen hebben een sterk instinct achter bewegende dingen aan te gaan en spel en jacht zijn daarin nauw verweven en soms gaat dat fout, zeker als de andere hond kleiner is, wegrent en piept of piepend blaft. Als Shad achter spot aanjaagt en te ruw wordt krijgt hij een flinke snauw maar als de ander dat niet doet en ze hebben niet geleerd zichzelf daarin te beheersen gaat dat weleens fout. Reden waarom ik heeeeel voorzichtig ben rondom wat kleinere hondjes, zeker als die wat bedeesd zijn. (Shad heeft me ook een zoiets geflikt, bij de GT is hij toen los op een veld geweest met een klein wit hondje dat er niet van gediend was opgejaagd te worden en die liet hem alle hoeken van het veld zien. Dat was een goede les voor hem)

En tenzij honden elkaar goed kennen en regelmatig zien ben ik terughoudend om van roedel gedrag te spreken. We weten daar denk ik echt nog te weinig van, hoe honden dat zien. Wat deed Dex eigenlijk? En hoe groot is die? Even uit nieuwsgierigheid voor mijn theorie...
Qua afstand tussen Het stilstaan (en Dora die zich omdraaide) en voor de husky greep was echt 2 of 3 meter. Was dus niet echt een kwestie van wegrennen of piepen of iets wat op jacht leek. Dora tippelde gewoon rustig en bedeesd weg.

Dex en Dora zijn twee handen op 1 buik trouwens, die zien elkaar minimaal 1x per dag een uur. Dex is een gecastreerde Australian Sheperd. Hij liep er gelijk naar toe en begon zich er tegenaan te bemoeien, het leek erop alsof hij er 'tussen' wilde om Dora te beschermen. Hapte ook een keer richting de husky.

Maar zoiets gaat altijd ZO SNEL. Het blijft altijd lastig precies reconstrueren wat er in zo'n aanvaring precies gebeurd.
Door Siberienne
#3394634
Lonaa schreef: do 06 feb 2020, 20:38 Qua afstand tussen Het stilstaan (en Dora die zich omdraaide) en voor de husky greep was echt 2 of 3 meter. Was dus niet echt een kwestie van wegrennen of piepen of iets wat op jacht leek. Dora tippelde gewoon rustig en bedeesd weg.

Dex en Dora zijn twee handen op 1 buik trouwens, die zien elkaar minimaal 1x per dag een uur. Dex is een gecastreerde Australian Sheperd. Hij liep er gelijk naar toe en begon zich er tegenaan te bemoeien, het leek erop alsof hij er 'tussen' wilde om Dora te beschermen. Hapte ook een keer richting de husky.

Maar zoiets gaat altijd ZO SNEL. Het blijft altijd lastig precies reconstrueren wat er in zo'n aanvaring precies gebeurd.
Ja precies het gaat snel en lastig te duiden soms maar dit klinkt inderdaad anders als wat ik voor ogen had en zal niks te maken hebben met jachtgedrag. Altijd jammer als zoiets gebeurd is en hopelijk herstelt je meisje er snel van.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3394645
pearlsofpassion schreef: do 06 feb 2020, 18:01 Jezus, dat zijn wel prijzen... :-X

Zou de aanval van die husky te maken kunnen hebben met het feit dat ze loops is?
In een roedel wolven mogen ook enkel de dominante teven loops worden... Is maar een ideetje hoor.
Elke wolventeef wordt loops (dat is geen kwestie van mogen, dat gebeurd gewoon net zoals dat een vrouw ongesteld wordt), maar alleen de alpha wordt gedekt en mag jongen krijgen.

Ik ga wel met Siberiene mee dat bij een ontmoeting in een park, je niet van dingen als een roedel en bijbehorende verhoudingen kan spreken. Daarvoor is het contact veel te kort. En ik denk juist eerder dat daar vaak het probleem in zit. Dat we vluchtige sociale contacten “opdringen” aan een dier dat veel beter past in langdurigere sociale verstandhoudingen. Maar dat is even algemeen gesproken.
Door Lizzy
#3394646
Kaela schreef: vr 07 feb 2020, 07:48 Elke wolventeef wordt loops (dat is geen kwestie van mogen, dat gebeurd gewoon net zoals dat een vrouw ongesteld wordt), maar alleen de alpha wordt gedekt en mag jongen krijgen.

Ik ga wel met Siberiene mee dat bij een ontmoeting in een park, je niet van dingen als een roedel en bijbehorende verhoudingen kan spreken. Daarvoor is het contact veel te kort. En ik denk juist eerder dat daar vaak het probleem in zit. Dat we vluchtige sociale contacten “opdringen” aan een dier dat veel beter past in langdurigere sociale verstandhoudingen. Maar dat is even algemeen gesproken.

Volgens mij ligt dat bij heel veel wolven ingewikkelder: https://hondenkenniscentrum.nl/artikelen/alfa_wolf.html

En verder ben ik het met je eens. Dit is geen roedel. Waarom deze Husky dit deed weet ik niet. Ik weet alleen dat ik Husky's vaker ingewikkeld gedrag vind vertonen en daarom maak ik standaard de pleiterik als ik een Husky aan zie komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door