Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Siberienne schreef: ma 20 jan 2020, 21:15 Wilde eend uit de braadzak met sinaasappel-cranberry compote, aardappel puree en sla.

De eend was niet te eten, veel te droog en bijna niet van het bot te krijgen. Een groot deel is naar S2 gegaan (na het verwijderen van de botjes) die het wel lekker vonden.
De dressing van de salade was te zuur en en ik goot teveel melk bij de puree. Toen ook de eerste Noorse wafel (toetje) mislukte kon je maar beter uit mijn buurt blijven.

Diep adem gehaald, nieuwe poging en de wafels erna lukten wel. En de nu eet ik chocolade. Misschien doen wij morgen ook wel een Ping en Klaar :biggrin2: #bluemonday
Klinkt niet goed :biggrin2:

Ping klaar beter?

Ik maak wat gewokte broccoli/ui/knoflook met zilvervliesrijst en voor Leo wat dooie viskoekjes.
Door El_Kato
Voor vanavond arabische tomatensoep met couscous, vega we willen iets minder vlees eten :)

Alvast voorbereid voor morgen een grote schaal rode coleslaw. Morgen komen er eters en dan maak ik zelf hamburgers die op de bbq gaan. Bij de Turkse winkel grote pita’s gehaald en op tafel komt er dan nog augurk, spek, kaas, tomaat ui en andere lekkere aankleed dingetjes bij :D
Door Siberienne
Gisteren schorseneren uit de oven met ei en kaas met daarbij aardappel-knolselderij puree.

En mijn oven schoteltje zag er zo mooi uit dat ik er een foto van heb gemaakt (op de zijkant weer eens)
A979F7C5-8595-495B-8973-EFBCAB7D6606.jpeg
A979F7C5-8595-495B-8973-EFBCAB7D6606.jpeg (2.86 MiB) 1736 keer bekeken
Door Lizzy
Siberienne schreef: wo 05 feb 2020, 15:25 Eergisteren had ik linzen-jackfruit stoof met koolsla en zoete aardappel frites

Met dank aan BP voor de jackfruit tip!
Was het lekker? Hoe zag je linzenstoof eruit?

Dat met die schorseneren ziet er ook heeeerlijk uit!

Wij eten vanavond pasta. Met vooral heel veel groenten en pulled oats. Voor het eerst dat ik pulled oats ga eten, ben benieuwd.
Door Siberienne
Lizzy schreef: wo 05 feb 2020, 17:08 Was het lekker? Hoe zag je linzenstoof eruit?

Wij eten vanavond pasta. Met vooral heel veel groenten en pulled oats. Voor het eerst dat ik pulled oats ga eten, ben benieuwd.
Ja het was lekker ! Heb er geen foto van helaas, maar het was rooie prut.

Uitje gebakken, jackfruit (Fairtrade uit blik, afgespoeld en in stukjes gesneden) erbij, knoflook, courgette, blik tomaat erdoor, kruiden erdoor en poosje laten sudderen. zakje linzen (kant en klare) op ‘t laatst erbij.
Door frodo quin
Siberienne schreef: wo 05 feb 2020, 18:02 Ja het was lekker ! Heb er geen foto van helaas, maar het was rooie prut.

Uitje gebakken, jackfruit (Fairtrade uit blik, afgespoeld en in stukjes gesneden) erbij, knoflook, courgette, blik tomaat erdoor, kruiden erdoor en poosje laten sudderen. zakje linzen (kant en klare) op ‘t laatst erbij.
Klinkt lekker. Welke linzen en welke kruiden?
Door frodo quin
Lizzy schreef: wo 05 feb 2020, 17:08 Was het lekker? Hoe zag je linzenstoof eruit?

Pulled oats ken ik niet. Maak je dat zelf met haver of is dat iets wat je kant en klaar koopt?
Door Siberienne
frodo quin schreef: wo 05 feb 2020, 22:36 Klinkt lekker. Welke linzen en welke kruiden?
Ik had een zakje bruine linzen van Hak - snel en die doe ik ook door salades. Als ik linzen kook heb ik meestal bio oranje linzen

Kruiden - goede vraag. Ik trek dan een la open en wat had ik er ook alweer door gedaan :biggrin2: ik geloof salie en peper en eetlepel chipotle saus die ik nog had staan.
Door Lizzy
frodo quin schreef: wo 05 feb 2020, 22:37 Pulled oats ken ik niet. Maak je dat zelf met haver of is dat iets wat je kant en klaar koopt?
Kant en klaar. Maar bespaar je gerust de moeite. Tenminste... Ik vond er echt geen reet aan. Geen lekkere bite, geen lekkere smaak, nee, bleh eigenlijk.
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 06 feb 2020, 07:57 Kant en klaar. Maar bespaar je gerust de moeite. Tenminste... Ik vond er echt geen reet aan. Geen lekkere bite, geen lekkere smaak, nee, bleh eigenlijk.
Ik vond het ook niet zo, ik vond de geur ook niet lekker.

Ik had laatst zelf iets met toch gemaakt wat ik erg geslaagd vond qua bite maar nu kan ik het recept niet meer vinden. Kwam er grofweg op neer dat je de tofu uit liet lekken met een zwaar gewicht erop. En dan in plakken in hete olie bakken tot mooi bruin korstje. En dan verkruimelen door de wrap vulling. Voor het bakken kun je kruiden, en ik wil nog gaan experimenteren met wentelen in kikker erwten meel voor een korstje.

Nog even ander onderwerp trouwens: ik was laatst bij de kaaswinkel en we kwamen aan de praat over Remeker kaas. Die wordt blijkbaar gemaakt met een vegetarisch stremsel. Die hadden ze daar niet (is ook vrij prijzig maar ik had de documentaire over die kaas gezien en wilde hem graag een keer proeven. Ook wel wat voor jou trouwens om te kijken ‘Dansen met gehoornde dames’. ) maar ze hadden daar dus wel een andere kaas van vegetarisch stremsel, erg lekker en dus geen kalvermaag meer nodig. Ik wist zelf niet eens dat het bestond. Ik hoop dat er meer mee geëxperimenteerd gaat worden bij kaas makers... kende jij het?
Door Lizzy
Siberienne schreef: do 06 feb 2020, 08:13 Ik vond het ook niet zo, ik vond de geur ook niet lekker.
Ah OK, ik ben dus niet de enige!
Ik had laatst zelf iets met toch gemaakt wat ik erg geslaagd vond qua bite maar nu kan ik het recept niet meer vinden. Kwam er grofweg op neer dat je de tofu uit liet lekken met een zwaar gewicht erop. En dan in plakken in hete olie bakken tot mooi bruin korstje. En dan verkruimelen door de wrap vulling. Voor het bakken kun je kruiden, en ik wil nog gaan experimenteren met wentelen in kikker erwten meel voor een korstje.
Dit klinkt goed! Mocht je het recept tegen komen dan houd ik me aanbevolen (want alleen tofu smaakt ook meer dan saai).
Nog even ander onderwerp trouwens: ik was laatst bij de kaaswinkel en we kwamen aan de praat over Remeker kaas. Die wordt blijkbaar gemaakt met een vegetarisch stremsel. Die hadden ze daar niet (is ook vrij prijzig maar ik had de documentaire over die kaas gezien en wilde hem graag een keer proeven. Ook wel wat voor jou trouwens om te kijken ‘Dansen met gehoornde dames’. ) maar ze hadden daar dus wel een andere kaas van vegetarisch stremsel, erg lekker en dus geen kalvermaag meer nodig. Ik wist zelf niet eens dat het bestond. Ik hoop dat er meer mee geëxperimenteerd gaat worden bij kaas makers... kende jij het?
Die Remeker kaas ziet er lekker uit zeg! Maar ja, ik koop dus eigenlijk al mijn hele leven kaas met vegetarisch stremsel. Bij de Appie heeft de bio kaas ook vegetarisch stremsel. En bij de Ekoplaza hebben ook de meeste kazen vega stremsel. Ze hebben ook Mozzarella met vega stremsel, bij Ap en EkoPlaza.

Die moet ik zien, Dansen met gehoornde dames! Overigens, de koeien bij Demeter worden niet onthoornd. Ik koop bij de Ekoplaza graag Demeter kaas. De melk en kaas schijnt ook beter te smaken van niet onthoornde dieren.
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 06 feb 2020, 08:20 Ah OK, ik ben dus niet de enige!

Dit klinkt goed! Mocht je het recept tegen komen dan houd ik me aanbevolen (want alleen tofu smaakt ook meer dan saai).

Die Remeker kaas ziet er lekker uit zeg! Maar ja, ik koop dus eigenlijk al mijn hele leven kaas met vegetarisch stremsel. Bij de Appie heeft de bio kaas ook vegetarisch stremsel. En bij de Ekoplaza hebben ook de meeste kazen vega stremsel. Ze hebben ook Mozzarella met vega stremsel, bij Ap en EkoPlaza.

Die moet ik zien, Dansen met gehoornde dames! Overigens, de koeien bij Demeter worden niet onthoornd. Ik koop bij de Ekoplaza graag Demeter kaas. De melk en kaas schijnt ook beter te smaken van niet onthoornde dieren.
In de film komt het effect van niet onthoornen ook uitgebreid aan bod. Heel intrigeren verhaal dat hoorns niet statisch zijn maar een soort buffer / opslagplaats voor mineralen. Waardoor de hoeven gezonder blijven en ze minder voetproblemen hebben. Nadeel is wel dat de gehoornde koeien meer ruimte nodig hebben. En dat de gehoornde dames duidelijk de baas spelen over de onthoornde. Blijkbaar beseffen koeien heel goed dat ze met hoorns meer in te brengen hebben. Kortom, echt leuke film.

Dank voor de tips over de mozzarella ook. EkoPlaza is niet echt in de buurt maar ik ga eens kijken bij de bio winkel in het buurdorp.
Onze Ap heeft geen bio mozzarella, zie ik nu ik Google welke jij bedoelt. Hmmm. Denk ik dat ik toch maar een keer online ga bestellen. Gek hè? Is een XL, blijkbaar toch regionale verschillen?

Ik vind het nieuwe vega gehakt van garden kitchen lekker trouwens, en de vega filet americain van Zwanenburg. Alleen die laatste heeft wel als nadeel dat het kleine plastic verpakkingen zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door