Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3394477
Honyx heeft bloed bij de urine en daarom zijn we vandaag naar een da. geweest.
Hij heeft een echo van de prostaat gehad en de diagnose is goedaardige prostaathypertrofie.
Er is een ab kuur meegegeven (sulfatrim) en een kuur Ypozane.
De ypozane zou hij ieder half jaar een kuurtje van 1 week moeten krijgen. Óf wij zouden hem kunnen laten castreren. Dat laatste voelen wij niet veel voor. Maar om nu zijn leven lang 2x per jaar Ypozane te geven is misschien ook niet goed.
Heeft iemand ervaring met Ypozane?
Door eelke
#3394479
Doranto schreef: ma 03 feb 2020, 17:26 Honyx heeft bloed bij de urine en daarom zijn we vandaag naar een da. geweest.
Hij heeft een echo van de prostaat gehad en de diagnose is goedaardige prostaathypertrofie.
Er is een ab kuur meegegeven (sulfatrim) en een kuur Ypozane.
De ypozane zou hij ieder half jaar een kuurtje van 1 week moeten krijgen. Óf wij zouden hem kunnen laten castreren. Dat laatste voelen wij niet veel voor. Maar om nu zijn leven lang 2x per jaar Ypozane te geven is misschien ook niet goed.
Heeft iemand ervaring met Ypozane?
Ja, Joep heeft het gehad toen hij een ontstoken prostaat had. Mijn DA wilde niet aan steeds een kuur ypozane, zijn advies was castreren. Liefst een echte castratie, anders chemisch. Nadeel van chemisch; dat raakt ook wel wat langzaam uitgewerkt en dan heb je dus een schommelende hormoonspiegel, da's niet lekker voor je hond. Dus Joep is in december gecastreerd.

Hoe oud is Honyx? Waarom voel je niet zo veel voor castratie?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3394481
eelke schreef: ma 03 feb 2020, 17:51 Ja, Joep heeft het gehad toen hij een ontstoken prostaat had. Mijn DA wilde niet aan steeds een kuur ypozane, zijn advies was castreren. Liefst een echte castratie, anders chemisch. Nadeel van chemisch; dat raakt ook wel wat langzaam uitgewerkt en dan heb je dus een schommelende hormoonspiegel, da's niet lekker voor je hond. Dus Joep is in december gecastreerd.

Hoe oud is Honyx? Waarom voel je niet zo veel voor castratie?
Honyx wordt vrijdag 8. Ik ben een beetje huiverig voor de nadelige gevolgen dat castratie kan hebben voor zijn gezondheid en zijn karakter.
Door tt-tjes
#3394483
Ik heb eens ypozane gebruikt voor Balou. Maar toen het uitgewerkt was kwam het probleem meteen terug.
Uiteindelijk is hij met 11 nog gecastreerd.
Heeft Honyx een moeilijk karakter dan. Want volgens mij veranderd het karakter met 8 jaar niet meer zo.
Door eelke
#3394485
Ik durfde met Joep geen chemische castratie aan om te testen. Die is 10 en ik was bang dat als de chemische castratie niet goed zou vallen hij dan nog weer ouder zou zijn, en een narcose dan weer minder goed zou trekken.

Was hij ook 8 geweest had ik hem eerst chemisch laten castreren om te kijken wat het met hem doet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3394486
Wij hebben 2 of 3 keer een kuur yzopane voor Oscar gebruikt. Omdat castreren echt geen optie was.

Het is wel opletten, want een half jaar is leuk bedacht, maar niet gezegd dat je het haalt. Bij Oscar bleven de klachten een maand of 4 a 5 weg tussen de kuren. Hij heeft de eerste kuur gehad nadat hij blaasontsteking had en we een sterk vermoeden hadden van vergrote prostaat. Onderzoeken was niet mogelijk, want de dierenarts kon er niet aan en ik had geen flauw idee waarnaar te voelen. Maar de klachten verdwenen na de kuur, dus het vermoeden klopte waarschijnlijk wel.

Uiteindelijk kreeg Oscar weer een blaasontsteking. Door alle andere omstandigheden was dat bij hem de druppel die ons tot inslapen heeft doen kiezen. Dat hoeft bij een verder gezonde hond natuurlijk niet zo snel. Maar ik zeg het toch, want op lange termijn is die prostaat toch steeds aan het veranderen als je elke zoveel tijd een kuur yzopane doet. En dat heeft dus (soms?) wel effect op de organen er omheen. Die blaasontsteking kwam waarschijnlijk omdat het echt leeg plassen van de blaas door de prostaat niet goed meer lukte.

Dus ik zou castreren toch best in overweging nemen als ik jou was. Dat geeft toch het meest stabiele resultaat.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3394487
Voor castratie ben ik echt huiverig. Hij heeft nu een heel fijn en lief karakter. Hij is ook erg sociaal met andere honden. Het enige moeilijke bij hem is, dat hij heel angstig is voor knallen en dat hij niet alleen kan blijven. Als je hem alleen laat raakt hij in paniek. Ik ben bang dat hij door castratie misschien angstiger / onzekerder wordt. Nog afgezien van de lichamelijke nadelen die op zouden kunnen treden.
Ik heb inmiddels gehoord, dat dwergzaagpalm in combinatie met pompoenpitolie ook zou kunnen werken.
Ik zou dan ongeveer 1/3 mensendosis moeten geven.
Misschien voor nu dan eerst de ab en de Ypozane en dan daarna beginnen met de olie en dwergzaagpalm en kijken of het daarmee wegblijft?
Door eelke
#3394488
Maar dat zou je dan kunnen testen met een chemische castratie. Bevalt dat niet goed dan raakt het uitgewerkt.
Ik had ook wel gelezen over die dingen ja. Maar bij Joep was het zo rampzalig (3 dagen lang alles onder het bloed, ik dacht dat ie leeg zou lopen, hij moest luiers in zijn romper omdat hij door maandverband heen lekte) dat ik dat niet aandurfde.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3394490
Ja heel moeilijk.
Heb hier wel het idee dat de Ypozane stuk korter dan half jaar werkt :-\
Maar dat ga ik binnenkort na de echo weer zeker kunnen zeggen.

Ik zit ook met een hond met rare angsten en die ook in het verleden hond hond agressie inzette ( ook gedeeltelijk door ED pijn vermoed ik ) . Hij is nu juist zo fijn in omgang, en ik kan hem ook goed lezen.
Daarnaast nog wat flinke artrose, en hypermobiele pols.
Maar ja als ie bijna continue last heeft van zijn prostaat? Ik vermoed wel dat het pijnklachten geeft :-\
Naja heel ff wachten hoe het ervoor staat nu dus.

Nou volgens mij ben je niks wijzer geworden door mij ::)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3394491
eelke schreef: ma 03 feb 2020, 19:08 Maar dat zou je dan kunnen testen met een chemische castratie. Bevalt dat niet goed dan raakt het uitgewerkt.
Ik had ook wel gelezen over die dingen ja. Maar bij Joep was het zo rampzalig (3 dagen lang alles onder het bloed, ik dacht dat ie leeg zou lopen, hij moest luiers in zijn romper omdat hij door maandverband heen lekte) dat ik dat niet aandurfde.
Chemische castratie zie ik als de (voor)laatste stap. Ik wil eerst proberen of het op een andere manier kan verbeteren.
Zo erg als bij Joep is het bij Honyx zeker niet!. Hij verliest alleen wat bloed tijdens het plassen en dan ook nog niet iedere keer.
Maar dat hij er toch al langer last van heeft, is niet uit te sluiten. Dat hij moeilijk kon poepen, kan daar namelijk ook mee te maken hebben. Daarvoor krijgt hij nu al een hele poos bij iedere maaltijd Psyllium vezels.
Door eelke
#3394492
Doranto schreef: ma 03 feb 2020, 21:10 Chemische castratie zie ik als de (voor)laatste stap. Ik wil eerst proberen of het op een andere manier kan verbeteren.
Zo erg als bij Joep is het bij Honyx zeker niet!. Hij verliest alleen wat bloed tijdens het plassen en dan ook nog niet iedere keer.
Maar dat hij er toch al langer last van heeft, is niet uit te sluiten. Dat hij moeilijk kon poepen, kan daar namelijk ook mee te maken hebben. Daarvoor krijgt hij nu al een hele poos bij iedere maaltijd Psyllium vezels.
Dat was bij Joep inderdaad ook, klachten waarvan je achteraf denkt, ah, dat kwam dus daar vandaan.
Nou, voor nu in ieder geval hopen dat ie lekker op knapt! Zal hem wel opluchten denk ik, als zijn prostaat weer kleiner wordt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3394496
Doranto schreef: ma 03 feb 2020, 21:10 Chemische castratie zie ik als de (voor)laatste stap. Ik wil eerst proberen of het op een andere manier kan verbeteren.
Zo erg als bij Joep is het bij Honyx zeker niet!. Hij verliest alleen wat bloed tijdens het plassen en dan ook nog niet iedere keer.
Maar dat hij er toch al langer last van heeft, is niet uit te sluiten. Dat hij moeilijk kon poepen, kan daar namelijk ook mee te maken hebben. Daarvoor krijgt hij nu al een hele poos bij iedere maaltijd Psyllium vezels.
Bij Fozzy waren er vooral poepproblemen. Heel vaak, pijnlijk en met bloed. Dat was na de ypozane meteen weg
;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3394500
Kaio schreef: ma 03 feb 2020, 22:25 Bij Fozzy waren er vooral poepproblemen. Heel vaak, pijnlijk en met bloed. Dat was na de ypozane meteen weg
;)
Maar dat komt na een kuurtje weer terug? Heb je ooit dwergzaagpalm in combinatie met pompoenpitolie geprobeerd?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3394502
Doranto schreef: di 04 feb 2020, 07:31 Maar dat komt na een kuurtje weer terug? Heb je ooit dwergzaagpalm in combinatie met pompoenpitolie geprobeerd?
Nee zo erg is het nog niet teruggekomen gelukkig.
Ik heb wel het idee dat ie weer wat slomer is, maar binnenkort zien dus.
Dwergzaagplam en pompoenpitolie heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb wel van puur of phytonics ook zoiets gezien voor de prostaat.
Gebruikersavatar
Door pike
#3394503
Armagnac is gecastreerd toen hij 12 was. Een nerveuze en angstige hond maar dat is zeker niet erger geworden. Hij is in karakter niets veranderd. Het enige verschil is dat Duc zich voor zijn plas begon te interesseren ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door