Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Puur
#3392631
Goedenavond,

Ik kom hier maar even om hulp vragen om te kijken of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of weten wat er aan de hand kan zijn.

Mijn (ex)kater Ruben van +/- 8 jaar heb ik in 2015 uit het asiel gehaald. Eigenlijk direct heb ik hem overgezet op KVV en dat ging prima, tot een paar maanden geleden. Een paar uur nadat hij had gegeten kwam alles er weer uit, dit was met Barfmenu Cattery. De dag erna heb ik hem Smuldier vlees compleet gegeven(dit geef ik normaal af en toe eens ter afwisseling omdat hij er helemaal gek op is), wat er in bleef. Daarna weer de cattery geprobeerd maar hij wilde het niet eten, en als hij het weer at kwam het er een paar uur later weer uit. Ik ben toen even overgestapt naar blikvoer(Animonda Carny en Bozita), en af en toe nog smuldier maar op dat moment kon ik zo niet aan een andere kvv komen.
Nu heb ik ook een kitten(Olav) in huis dus wilde de cattery weer proberen te geven: bij de Olav blijft het binnen, bij Ruben helaas niet. Vandaag heb ik daarom weer eens Kivo (kat) opgehaald, Ruben heeft dit de eerste jaren bij mij gekregen en dat ging altijd goed.. helaas gebeurd er hetzelfde als met de cattery: het komt er na een paar uur plots weer uit.

Omdat het blikvoer en de smuldier wel goed gaan sluit ik uit dat hij last van zijn maag oid heeft, dus ik vraag me af of dit ook kan gebeuren als hij ergens allergisch voor is? Of is er iets anders wat ik over het hoofd zie?

Ik geef natuurlijk het liefst gewoon goed vers vlees, maar het schiet niet op als dat er net zo hard weer uitkomt :-\

Bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor het reageren!
#3392634
Smuldier heeft geen bot als calciumbron. Tinlo zeker wel, van Kivo weet ik het niet.
Het is geweten dat oudere dieren moeilijker bot verteren. Als het bij jouw kater dat is, is het wel heel extreem. En het kwam eigenlijk van de ene dag op de andere? Das ook wel vreemd. En 8 jaar is ook wel jong daarvoor.
Toch zou ik voor hem eens wat andere (hopelijk wat betere) kvv's zoeken zonder bot (maar wel compleet door premix dan he!). Kijken of dat goed gaat. Spijtig genoeg kan ik je niet zomaar uit het hoofd merken noemen.
En vermijdt van blik te geven want dat maakt de vertering van vers voor de maag ook moeilijker. Zo stabiel mogelijk voeren.

Voor je kitten raadt in echter wel aan zoveel mogelijk kvv met bot te voeren, omdat dit, zeker voor een kat in de groei, zoveel beter is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3392819
Het hoeft geen intolerantie oid te zijn. katten geven nu eenmaal snel over. Soms zomaar, soms vanwege een virus of een haarbal, soms vanwege te snel eten (dan is dat meestal wel reguteren ipv echt overgeven met zielige geluiden en pompende bewegingen), soms omdat het te lang duurde voordat het eten kwam, etc.

Ik zou ook even voor een hoogwaardige kvv kiezen met een bekende smaak/diersoort.
Door Puur
#3392820
Bedankt voor je antwoord!

Het was inderdaad van de één op de andere dag. Het zou kunnen natuurlijk dat het daar wegkomt. Ik heb even gezocht maar zie dat eigenlijk alle kvv's bot als calciumbron hebben, lastig.

Ik zou misschien kunnen testen of het bij bot wegkomt door kippennekjes te halen, mits dat vergelijkbaar is met het bot in kvv..

Zat zelf nog te denken of het misschien aan het vetpercentage ligt, maar gister geprobeerd om een hap Barfmenu te mizen met smuldier: helaas komt ook dat er dan weer uit. Het is dus wel echt een heftige reactie ergens op :???:

Kitten krijgt inderdaad gewoon de kvv, heb er nu veel van in huis omdat ik niet direct had verwacht dat Ruben ook op Kivo zo zou reageren.
Door Puur
#3392822
koekje schreef: vr 10 jan 2020, 15:22 Het hoeft geen intolerantie oid te zijn. katten geven nu eenmaal snel over. Soms zomaar, soms vanwege een virus of een haarbal, soms vanwege te snel eten (dan is dat meestal wel reguteren ipv echt overgeven met zielige geluiden en pompende bewegingen), soms omdat het te lang duurde voordat het eten kwam, etc.

Ik zou ook even voor een hoogwaardige kvv kiezen met een bekende smaak/diersoort.
Ook bedankt voor je reactie! Bij reguteren komt het er vaak redelijk snel weer uit toch? Hij eet opzich ook wel redelijk netjes, niet schrokkend in ieder geval.

Helaas zijn er hier in Groningen niet heel verschillende kvv's verkrijgbaar, en ik woon in een appartementje met niet genoeg vriesruimte om een bestelling ergens te kunnen plaatsen helaas.
Zou het zinvol zijn om even een hondenversie kvv van Barfmenu op te halen die andere diersoorten bevat dan kivo of barfmenu cattery?
#3392828
Een dierenarts zei mij dat ze soms ook kunnen overgeven als ze bepaalde diersoorten niet verdragen. Maar dat was geen pro-verse DA en ik weet niet in hoeverre dat het klopt. Ik heb er verder nog nooit van gehoord (wel jeuk, uitslag oid).
Proberen staat uiteraard vrij, zeker als je er vriesruimte voor hebt en nu je een kitten hebt dat het wel kan opeten.

Ik zou je alleszinds al aanraden alles goed bij te houden in een dagboekje. Wat hij precies gegeten heeft (merk,diersoort,of er vis inzit, premix of niet, vetgehalte), wanneer het er evt weer uitkomt, hoe het er dan uitziet (verteerd, onverteerd, veel haar, veel vocht met stukjes bot ed). En evt andere factoren, is hij buiten geweest voorheen, veel gespeeld/actief geweest ervoor/erna. Alles wat je maar kan bedenken dat evt invloed zou kunnen hebben.
Door Ruisje
#3392855
Misschien is de vis die erin zit de boosdoener. Geef onze Bink iets met rauwe vis erin en alles ligt 30 minuten later in de vensterbank, op de bank, of als je geluk hebt op de vloer. ;)

In Barfmenu Cattery zit makreel + zalmolie en in de kattenmix van Kivo zitten zalmlijven.

De Kivo mix bevat wel een natuurlijke calciumbron: kipkarkas. Deze mix bevat geen premix (barfmenu wel) en slechts 3 diersoorten: kip, rund en zalm. Erg karig. Ook is ie ontzettend vet - 25% is wel heul veel!

In Smuldier zit geen vis of visolie, misschien gaat dat daarom wel goed. Je zou eens een andere kvv van Tinlo/Barfmenu kunnen proberen waar geen vis in zit, of eens een rol Carnibest voor katten proberen.
Door Puur
#3392984
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Door al jullie suggesties bedacht ik me ook opeens dat de porties misschien iets te zwaar op de maag vallen, waardoor ik het nu in een extra portie heb opgesplitst. Met Kivo gaat dit goed, op een klein beetje spuug(echt 1 minihap wat eruit kwam) na, blijft dit binnen! Dus ik probeerde hetzelfde met barfmenu: wilde hij eigenlijk al niet eten en de paar happen die hij op had kwamen er na een halfuur weer uit.
Wellicht dat hij niet tegen de zalmolie kan, of de makreel? Ik weet het niet maar ben in ieder geval blij dat Kivo wel goed gaat(zelfs als hij na het eten gaat spelen met Olav): nu op zoek naar afwisseling/aanvulling hierop.

Ik kwam tegen dat Buiter Roden(goed bereikbaar voor mij) meerdere KVV's aanbiedt, waaronder Tamro Katmix(rund, lam, geit, eend zit hierin), maar ook Buddy's diervoeding en de KB mixen. Ik zit er aan te denken om daar dan ook nog twee verschillende diersoorten, die niet in Kivo en Tamro zitten, van te bestellen zodat er voldoende afwisseling is, afhankelijk van wat goed gaat.
Door Ruisje
#3393000
Puur schreef:...
Wellicht dat hij niet tegen de zalmolie kan, of de makreel? Ik weet het niet maar ben in ieder geval blij dat Kivo wel goed gaat(zelfs als hij na het eten gaat spelen met Olav): nu op zoek naar afwisseling/aanvulling hierop.

Ik kwam tegen dat Buiter Roden(goed bereikbaar voor mij) meerdere KVV's aanbiedt, waaronder Tamro Katmix(rund, lam, geit, eend zit hierin), maar ook Buddy's diervoeding en de KB mixen. Ik zit er aan te denken om daar dan ook nog twee verschillende diersoorten, die niet in Kivo en Tamro zitten, van te bestellen zodat er voldoende afwisseling is, afhankelijk van wat goed gaat.
Het zou me niet verbazen als makreel de boosdoener is. De katten hier blieven dat echt niet. ;)
Afwisseling is altijd goed en ik zou geen mixen met vis erbij nemen. Als ie wel tegen Kivo kan en je verdeelt dat een beetje door de week, dan krijgt hij voldoende vis binnen.
pearlsofpassion schreef:Dan zou ik idd vermoeden dat het te vet voor hem is. Vet valt ook heel zwaar op de maag en visvet vaak nog extra.
Toch is de Kivo die hij nu wel verdraagt met 25% vet een stuk vetter dan Barfmenu Cattery met 15%.
Door Puur
#3393359
Nou de reden waarom hij het weer uitspuugd wordt nog onduidelijker: Tamro gaat ook niet :???:
Dacht eerst dat het een haarbal lag die meekwam, nog een poging: weer binnen een uur kwam het er uit.

Heb nu ook nog kalkoen en duif van KB mix en Buddy, hopelijk gaat dat wel maar dat moet nog uitgestest worden.
Door Ruisje
#3393376
Puur schreef:Nou de reden waarom hij het weer uitspuugd wordt nog onduidelijker: Tamro gaat ook niet :???:
Dacht eerst dat het een haarbal lag die meekwam, nog een poging: weer binnen een uur kwam het er uit.

Heb nu ook nog kalkoen en duif van KB mix en Buddy, hopelijk gaat dat wel maar dat moet nog uitgestest worden.
Op de website van Tamro zie ik alleen hondenmixen, allemaal met pens... Wat heb je geprobeerd van Tamro?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3393380
Zijn de kiezebrinkmixen compleet? Ik dacht dat die gemalen dingen van kiezebrink verre van compleet waren en nagenoeg niet zelf compleet te maken (te ingewikkeld, omdat ze allemaal ergens anders deficient aan zijn).
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3393381
koekje schreef: ma 20 jan 2020, 21:25 Zijn de kiezebrinkmixen compleet?
Voor zover ik weet zijn de KB raw diermixen compleet als je ze afwisselt. KB raw is in ieder geval transparant met wat erin zit (en dat is soms wel eens anders bij KVV leveranciers). Ik denk dat dit in het verleden misschien anders was maar inmiddels is de samenstelling dus beter.

https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/kiezebrink-mixen/
Op forums kun je tegenkomen dat de Kiezebrinkmixen niet gebalanceerd zijn en dat je er spiervlees bij moet voeren. Dit was in het verleden het geval, maar de huidige mixen zijn wel gebalanceerd.
Door Ruisje
#3393382
koekje schreef:Zijn de kiezebrinkmixen compleet? Ik dacht dat die gemalen dingen van kiezebrink verre van compleet waren en nagenoeg niet zelf compleet te maken (te ingewikkeld, omdat ze allemaal ergens anders deficient aan zijn).
Dat was inderdaad ‘vroeger’ het geval. ;) En zolang je geen mixen met pens neemt, zijn ze geschikt voor katten. Wel afwisselen uiteraard, want er zit geen premix in.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door