Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Truitje
#3382
Van 500 gram voer in totaal kan ik 2  porties maken.
Bijvoorbeeld:

250 gram gemalen kippennekken
250 gram groentemix
1 dessertlepel (zonnebloem)olie
1 kindervitamine tablet.

Dat hussel ik allemaal door elkaar en dan krijgt de ene 220 gram en de ander 280 gram.

of:
100 gram lamsvlees
50 gram pens
200 gram groentemix
100 gram havermout
blikje sardientjes
kwart theelepel gemalen eierschaal
1 kinder multivitaminetablet

of:
25 gram kippelevers(maagjes)
250 gram groentemix
100 gram zilvervliesrijst
50 gram fruitprut
1 rauw ei
1 lepel yoghurt
daarnaast geef ik ze bij deze maaltijd een paar kippevleugels

Van bovenstaand rijtjes maak ik ook wel eens 5 kilo ineens en vries dan meteen afgepaste porties in.

of:
100 gram rodi rundvlees( 1 plak)
100 gram rodi pens ( 1 plak)
200 gram groentemix
100 gram havermout
1 kindermultivitamine tabletje
kwart theelepel gemalen eierschaal
Als ik verse sardientjes heb, laat ik de pens weg en voer  de sardientjes apart.

Het gaat nu fantastisch met de kippevleugels, dus binnenkort waag ik me maar eens aan een echt bot met vlees.

Elk advies en goede raad is meer dan welkom!
Door Truitje
#3384
In mijn enthousiasme vergeet ik erbij te vertellen wanneer en waar en hoe.

Ze krijgen dus elke dag vers.
Op dit moment 4 dagen in de week zelf gemaakte prakken.
Vers van het mes of uit zelf gefabriekte porties.
De overige 3 dagen  geef ik compleet versvleesvoer.  Het merk verschilt nog wel eens. Ik moet me nog door een voorraadje Duck heenwerken. Die droge plakken moet ik een beetje opleuken met  magere yoghurt en groente.
Ik geef ook wel eens Rodi compleet, iets anders verkopen ze niet in het dorp en uit de stad neem ik carnibest mee.

Als ik met het vee over de grens ben, moet ik het helemaal zelf doen.  Daar ligt geen compleet versvleesvoeding in de vriezers. Wel grote zakken bij de versafdeling vol met charolais en lams afval.  Daarnaast liggen de bakjes 'tripe' pens voor demens!Geen gebrek dus bij de slager daar. In die super is ook een mega visafdeling, dus ik kan maar uitkiezen.
Met mijn pas verworven antieke vleesmolentje draai ik dan de kippenekken en kippemaagjes klein.

Ik ben dus wel bang dat ze daar in den vreemde een of ander noodzakelijk supplement tekort komen.
Elke handleiding en goede raad is meer dan welkom.
Door Truitje
#3385
'Vers van het mes of uit zelf gefabriekte porties. '

Vers van het mes of  zelf gefabriekte porties uit de diepvries'  bedoel ik natuurlijk.
Door Ink
#3386
Zo in de 1e blik denk ik dat je een beetje hoog in de granen zit. Ook omdat Duck er stijf van staat. Daarbij wordt de combi vlees/granen niet aanbevolen. Tot slot is de graankeuze volgens mij niet echt top. Het kan natuurlijk zijn dat IK het verkeerd begrepen heb, maar havermout zit bij mij in mijn achterhoofd als 'fout'.

Ik kan niet goed zien of er voldoende calcium in je maaltijden zit. Kijk, we hebben het over 4 dagen per week dus meer dan de helft. Dan vind ik dat je toch meer rekening moet houden met 'normen' dan wanneer je zo nu en dan eens een maaltijdje gaat fierljeppen.

Pas in Frankrijk op dat je ook spiervlees geeft en niet alleen orgaanvlees.

Mijn idee is dat je (veel) hoger moet met vlees, hoger met bot en (veel) minder met granen.

En probeer 'nuttige' zuivel te geven.

Sjongejonge wat een ouwe zeur he?
Door Truitje
#3387
Nee hoor, Ink, je bent geen ouwe zeur. Ik ben blij met goed advies.
De duck is zo goed als verdwenen uit mijn vriezer, gelukkig, want ik neem aan dat ik daardoor mijn kleinste hondje met veel moeite aan de maat kon houden. Altijd net even te zwaar.
In die zakken 'pour les animaux' in de franse super zit alleen maar spiervlees, organen liggen apart verpakt.

Ik ga dan toch maar eens met jouw 'keuken' aan de slag.
Die havermout zit in een recept dat ik op de arflist vond. Eenvoudig recept dus ik dacht 'kat in het bakkie' in dit geval 'hond' in het bakkie dus.

Meer vlees is geen punt, als ik maar weet hoe ik dan mijn maaltijden moet samenstellen.
Wat is 'nuttige' zuivel?

Ik heb een hondje van 12 kilo en een hondje van 16 kilo.
Meer dan gemiddelde beweging.
1 x per dag rondje polder ongeveer 5 kilometer en daarnaast 2 x de deur uit een wandeling van  3 kwartier. Tussendoor clickertraining en in de zomer veel zwemmen.
Nou Ink,
ik wacht met ongeduld op jouw advies.
Door Ink
#3388
Nee hoor, Ink, je bent geen ouwe zeur. Ik ben blij met goed advies.
:D :D
De duck is zo goed als verdwenen uit mijn vriezer, gelukkig, want ik neem aan dat ik daardoor mijn kleinste hondje met veel moeite aan de maat kon houden. Altijd net even te zwaar.
OK, lekker laten verdwijnen.
In die zakken 'pour les animaux' in de franse super zit alleen maar spiervlees, organen liggen apart verpakt.
Right. Rekendoos mee, beetje botten, beetje groente en je komt een heel eind.
Ik ga dan toch maar eens met jouw 'keuken' aan de slag.
Houd gewoon de percentages een beetje in het snorretje.
40% spiervlees
20% bot
15% orgaanvlees
15% groente en fruit
10% overige (graan, zuivel, honing, ei, verzin maar wat)

Die havermout zit in een recept dat ik op de arflist vond. Eenvoudig recept dus ik dacht 'kat in het bakkie' in dit geval 'hond' in het bakkie dus.
Ach, een keer een havermoutpapje zal WO III niet doen uitbreken. Maar niet door vlees (schijnt te maken te hebben met verzuring van het binnenwerk) en niet zo veel. Is het mogelijk om eens bij een reformzaak te kijken naar andere granen? Mix van 4/5/6/6/7 soorten vlokken. Voor een ontbijtje.
Meer vlees is geen punt, als ik maar weet hoe ik dan mijn maaltijden moet samenstellen.
Volg de percentages een beetje. Steekt niet op een gram.
Wat is 'nuttige' zuivel?
Bij Informatie/Bibliotheek heb ik een stukje geparkeerd hierover. Heel simpel samengevat: zuivel met rechtsdraaiend melkzuur. Staat op de verpakking (Biogarde, Vifit).
Ik heb een hondje van 12 kilo en een hondje van 16 kilo.
Meer dan gemiddelde beweging.
1 x per dag rondje polder ongeveer 5 kilometer en daarnaast 2 x de deur uit een wandeling van  3 kwartier. Tussendoor clickertraining en in de zomer veel zwemmen.
Je bedoelt voor de hoeveelheid? Doe wat je nu doet en waar het goed mee gaat qua grammen. Bijstellen kan altijd.

Nou Ink,
ik wacht met ongeduld op jouw advies.
Hoevojem?
Door Truitje
#3389
:-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
zo vond ik hem  ongeveer.
En wat ben ik nog wakker he! Maar niet helemaal nuchter meer, oeps
Ik houd uwes op de hoogte.
Ga nu maar ff pitte.
Door Helen
#3390
Goh wat relaxed, die animeaux pakketten in Frankrijk. Waar ik direct aan dacht ( dus jij waarschijnlijk ook  ;))zit daar geen varkensvlees bij?
groetjes Helen
Door Truitje
#3391
Hoi Helen,
Nee, er zit geen varkensvlees bij.  100% zeker weten.
Het is een 'Charolais' slager.
Je weet wel, van die grote witte dikbil koeien.
Het  varkensvlees dat hij verkoopt zit in kant en klare - door een distributeur aangeleverde - pakketjes. Dt doet hij namelijk niet zelf, net zo min als de kippe en eende! jawel, toestanden.
Volgende keer dat ik er ben trek ik de stoute schoenen eens aan om naar goeie vleesbotten te vragen.
Op dit moment zit ik mijn hersens te pijnigen over een goed samengesteld weekmenu.
Huiswerk. :-/  Ink heeft me aan het denken gezet.

Ik vind het nog niet gemakkelijk maar wil perse alles zelf gaan doen omdat ik niet altijd over kant en klaar kan beschikken. Dus het zal nog wat hoofdbrekens kosten. ::)
Door Helen
#3392
Aha, bij grote dikke witbilkoeien rinkelt er een belletje ;D.
Volgens mij is het makkelijker om helemaal te barfen dan deels compleet te voeren en deels barf. Want dan moet je gokken wat er in de complete variant zit en je eigen menu erop aanpassen. Volgens mij is het het makkelijkst als van 0 begint en uitrekent hoeveel het totaal aan voer je hond nodig heeft in ( bijv. ) een week en dat omzet van percentages naar gewichten en dat weer verdeelt over 14 maaltijden.
Heel belangrijk is is vooral je rekenmachine al het werk te laten doen :)

groetjes Helen
Door Ink
#3393
Volgens mij is het makkelijker om helemaal te barfen dan deels compleet te voeren en deels barf. Want dan moet je gokken wat er in de complete variant zit en je eigen menu erop aanpassen. Volgens mij is het het makkelijkst als van 0 begint en uitrekent hoeveel het totaal aan voer je hond nodig heeft in ( bijv. ) een week en dat omzet van percentages naar gewichten en dat weer verdeelt over 14 maaltijden.
Heel belangrijk is is vooral je rekenmachine al het werk te laten doen :)

groetjes Helen
Geen letter mis mee ...
Door Truitje
#3394
Helen en Ink, jullie hebben allebei gelijk.
En helemaal  barfen is ook helemaal de bedoeling.
Anders blijf ik inderdaad maar achter mijn oren krabben en me af vragenof ik niets ben vergeten en of ze alles wel krijgen wat ze moeten hebben.

Als ik mijn 14 dagen menuutje,
met behulp van alle 'Ink-Info - klaar heb,
gaat ie meteen ter perse.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door