Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3389891
Hoi ik ben nieuw als lid, maar lees al heel lang mee. Ik ben Linda. Ik heb twee honden, Jack Russell Koe (2 jaar) en Duitse Herder Hailey (2 jaar). Hailey is op kvv afgespeend, Koe op brok. Koe is een moeilijke eter. Het eerste jaar hebben ze kvv en wat barf gehad. Daarna ging het met mij niet goed en kon ik ze dat niet voeren, ze hebben een jaar carnis brok gehad (kip/rund, konijn en lam) zodat mijn dochter (toen 10) ze ook kon voeren. Nu gaat het beter en ben ik weer terug op kvv, maar ik vind barf fijner (een vorige hond zat ook op barf/nrv).
Ik heb even een lijstje gemaakt met berekening en zou het fijn vinden als jullie er even naar kijken. Een precies menu moet ik nog even maken en kijken wat ik aan kan komen bij mijn leveranciers, en of er jagers in de buurt iets aan me willen verkopen voor de honden. Daar ga ik over een week of wat mee aan de slag dan kan ik dat even rustig voor mezelf op papier zetten (o.a. autistisch dus zinkt soms wat langzaam in en nu wegens overleiden opa afgelopen nacht even moeite met concentreren), gezien ik voorlopig nog genoeg kvv heb liggen heb ik genoeg tijd. Het is alles bij elkaar nogal een lang stuk geworden, hoop dat dat geen probleem is.

Koe (5 kg) 100 gram per dag (2%)
45 % vleesbot
25 % spiervlees
10 % orgaan (hart, lever, nier)
10 % pens
10 % groenten

Hailey (35 kg) 800 gram per dag (iets meer dan 2%)
45 % vleesbot
10 % orgaan (hart, lever, nier)
10 % groenten
35 % spiervlees
Pens ging ze van aan de diaree, ga het wel weer proberen, maar rustig opbouwen, dit gaat dan van het spiervlees af.

Daarnaast wat eitjes van eigen krielkipjes.

Ga vis proberen tot nu toe werd dat in alle vormen geweigerd, maar we zijn een jaar verder, dus misschien eten ze het nu wel. Welke vis word algemeen redelijk gegeten? Zalm en tonijn uit blik zijn jammie, maar rauw heb ik het er nog niet in gekregen zelfs niet met pens of vlees gemengd. Ook kant en klaar gedroogd is bah, maar dat vinden ze van konijnenoren ook en als ik ze zelf droog is het niet aan te slepen. Maar mijn droger (bohman) is 70 graden kan ik ze daar veilig in drogen?
Welke vis zou ik Koe kunnen geven of gewoon een vis klein knippen?

Koe
Per dag Per week
45 gram vleesbot 315
10 gram orgaan (4 hart, 3 lever, 3 nier) 70 (28, 21, 21)
10 gram groenten 70
25 gram spiervlees 175
10 gram pens 70

Hailey
Per dag Per week
360 vleesbot 2520
280 spiervlees 1960
80 gram orgaan (30 hart, 25 lever, 25 nier) 560 (210,175,175)
80 gram groenten 560

Vleesbot: kwartelkarkasjes, kiprug, kipkarkas, konijnrug, konijnkarkas, parelhoenkarkas, eendrug, eendkarkas, later misschien gans, fazant, patrijs
Spiervlees: rund, geit, schaap, konijn, fazant, gans, zwaan
Orgaan: lamslever, kippenlever, eendenlever, konijnennier, lamsnier, kalfsnier, geitenpens, schapenpens, runderpens.
Prooi: ex-layer kwartel, duif, gans, zwaan

Aafhankelijk van wat ik wanneer aan kan komen en wat ze lusten is dit mijn lijstje onder voorbehoud.

Uitsluitings diersoorten: kalkoen, haas, paard, hert, lama, kangaroe

Groenten is wat wij bij de maaltijd eten in het begin om te kijken wat ze lekker vinden (met twee zijn de hoeveelheden toch vaak teveel en daar maak ik de kipjes en hondjes dan weer blij mee). Zal afwisselend rauw of gekookt zijn. Geen ui of prei. Klein beetje knoflook.

Voor koe is een extraatje in het andere dagdeel wenselijk, hiervoor krijgen ze wat gedroogd vlees, gedroogde pens, wat fruit, soms een handje gedroogd vlees, brokjes of koekjes door de tuin gestrooid. Misschien hebben jullie ook nog ideeen? Overigens is dit alleen nodig als ze weer eens een poos eten weigert, wanneer ze normaal eet is het geen noodzaak.

En iedere avond voor het naar bed gaan krijgen ze een konijnenoor, Koe alleen het oor (anders te veel haar) en Hailey een oor met masker en Koe's masker.

Zo heb ik geloof ik alles wel gehad, ben ik nog iets vergeten of kan ik iets beter niet of anders doen?
Alvast heel erg bedankt voor het lezen van de enorme lap tekst.
#3389902
Welkom terug!

Als je al eerder gebarft hebt, zal dat wel loslopen. De percentages zijn alleszinds al goed en er is voldoende afwisseling.
Er staat wel geen hart in je lijstje maar dat ben je gewoon vergeten neerschrijven vermoed ik?

Het enige wat ik me afvraag is of je elke dag compleet wil gaan voeren?
Dat zou ik nl (zeker met de kleine hoeveelheden van Koe) niet gaan doen. Als je het toch wil doen zou ik minstens het orgaan opdelen en de ene dag hart, de andere lever enz... voeren. Ik zie je nl niet telkens porties van 4gr afwegen. Dat is echt niet te doen en dan wordt je foutmarge ook erg groot. Niet verstandig.
Je kan natuurlijk wel op voorhand een orgaanmix maken en die voeren, maar zelfs daarvoor vind ik Koe's dagportie orgaan wel klein. Het kan wel, als je dat wil.
Dus als ik jou was zou ik eens puzzelen of je dat niet anders wil..
Ofwel telkens 1 orgaan per dag. Of zelfs 3 dagen orgaan bij je vleesbot en groenten en 4 dagen spier erbij in de week.
Je dagen hoeven zeker niet steeds precies gelijk te zijn. Vis en ei voeg je dan best op dagen toe waarop er geen lever of nier op her menu staan (en pens voor Hailey moest je dat proberen) omdat die dingen allemaal laxeren.
#3389907
Dank je wel voor je reactie.
Ik verwacht ook geen problemen, maar vindt het wel fijn om zeker te weten dat ik het nog niet verleerd ben.

Hart ben ik idd vergeten op te schrijven, staat wel op mn boodschappenlijstje.
Ik wil niet iedere dag compleet voeren, dat is idd geen doen. Het idee was om drie dagen orgaan en 4 dagen spiervlees te gaan geven naast vleesbot en groenten.
Hailey reageert erg gevoelig op pens, meteen diarree, maar ik wil het wel graag weer gaan proberen, het is inmiddels een jaar geleden dat ze het gehad heeft en misschien gaat het nu wel goed.

Vandaag een hele kwartel zonder veren aan Hailey gegeven naast dr kvv (mag iets bijkomen) en dat was een groot succes, ze eet nog steeds erg rustig en kauwt goed. Was voor het eerst een heel dier en dat deed ze netjes. Volgende keer met veren proberen.
#3389930
Freestylester schreef: vr 22 nov 2019, 22:12 Hoi ik ben nieuw als lid, maar lees al heel lang mee. Ik ben Linda. Ik heb twee honden, Jack Russell Koe (2 jaar) en Duitse Herder Hailey (2 jaar). Hailey is op kvv afgespeend, Koe op brok. Koe is een moeilijke eter. Het eerste jaar hebben ze kvv en wat barf gehad. Daarna ging het met mij niet goed en kon ik ze dat niet voeren, ze hebben een jaar carnis brok gehad (kip/rund, konijn en lam) zodat mijn dochter (toen 10) ze ook kon voeren. Nu gaat het beter en ben ik weer terug op kvv, maar ik vind barf fijner (een vorige hond zat ook op barf/nrv).
Ik heb even een lijstje gemaakt met berekening en zou het fijn vinden als jullie er even naar kijken. Een precies menu moet ik nog even maken en kijken wat ik aan kan komen bij mijn leveranciers, en of er jagers in de buurt iets aan me willen verkopen voor de honden. Daar ga ik over een week of wat mee aan de slag dan kan ik dat even rustig voor mezelf op papier zetten (o.a. autistisch dus zinkt soms wat langzaam in en nu wegens overleiden opa afgelopen nacht even moeite met concentreren), gezien ik voorlopig nog genoeg kvv heb liggen heb ik genoeg tijd. Het is alles bij elkaar nogal een lang stuk geworden, hoop dat dat geen probleem is.

Koe (5 kg) 100 gram per dag (2%)
45 % vleesbot
25 % spiervlees
10 % orgaan (hart, lever, nier)
10 % pens
10 % groenten

Hailey (35 kg) 800 gram per dag (iets meer dan 2%)
45 % vleesbot
10 % orgaan (hart, lever, nier)
10 % groenten
35 % spiervlees
Pens ging ze van aan de diaree, ga het wel weer proberen, maar rustig opbouwen, dit gaat dan van het spiervlees af.

Daarnaast wat eitjes van eigen krielkipjes.
Dit ziet er allemaal heel strak uit.
Ga vis proberen tot nu toe werd dat in alle vormen geweigerd, maar we zijn een jaar verder, dus misschien eten ze het nu wel. Welke vis word algemeen redelijk gegeten? Zalm en tonijn uit blik zijn jammie, maar rauw heb ik het er nog niet in gekregen zelfs niet met pens of vlees gemengd. Ook kant en klaar gedroogd is bah, maar dat vinden ze van konijnenoren ook en als ik ze zelf droog is het niet aan te slepen. Maar mijn droger (bohman) is 70 graden kan ik ze daar veilig in drogen?
Welke vis zou ik Koe kunnen geven of gewoon een vis klein knippen?
Hier is panharing echt favoriet. En dan sardien. Ik knip vis ook in stukjes en meng het door de rest. Vis uit blik vinden ze ook heel lekker en ik vind het beter dan niks. Wel alleen vis in water of olijfolie geven, niet in zonnebloem of andere plantaardige olie. Daar zit teveel omega 6 in. Drogen van vis heb ik geen ervaring mee, sorry! (ik denk dat als de ingewanden er in zitten dat gedroogde vis ook snel vergaat).
Koe
Per dag Per week
45 gram vleesbot 315
10 gram orgaan (4 hart, 3 lever, 3 nier) 70 (28, 21, 21)
10 gram groenten 70
25 gram spiervlees 175
10 gram pens 70

Hailey
Per dag Per week
360 vleesbot 2520
280 spiervlees 1960
80 gram orgaan (30 hart, 25 lever, 25 nier) 560 (210,175,175)
80 gram groenten 560

Vleesbot: kwartelkarkasjes, kiprug, kipkarkas, konijnrug, konijnkarkas, parelhoenkarkas, eendrug, eendkarkas, later misschien gans, fazant, patrijs
Spiervlees: rund, geit, schaap, konijn, fazant, gans, zwaan
Orgaan: lamslever, kippenlever, eendenlever, konijnennier, lamsnier, kalfsnier, geitenpens, schapenpens, runderpens.
Prooi: ex-layer kwartel, duif, gans, zwaan
Perfect hoor! Ik mis alleen wel hart.
Aafhankelijk van wat ik wanneer aan kan komen en wat ze lusten is dit mijn lijstje onder voorbehoud.

Uitsluitings diersoorten: kalkoen, haas, paard, hert, lama, kangaroe

Groenten is wat wij bij de maaltijd eten in het begin om te kijken wat ze lekker vinden (met twee zijn de hoeveelheden toch vaak teveel en daar maak ik de kipjes en hondjes dan weer blij mee). Zal afwisselend rauw of gekookt zijn. Geen ui of prei. Klein beetje knoflook.
Helemaal goed!
Voor koe is een extraatje in het andere dagdeel wenselijk, hiervoor krijgen ze wat gedroogd vlees, gedroogde pens, wat fruit, soms een handje gedroogd vlees, brokjes of koekjes door de tuin gestrooid. Misschien hebben jullie ook nog ideeen? Overigens is dit alleen nodig als ze weer eens een poos eten weigert, wanneer ze normaal eet is het geen noodzaak.
Nee joh, dit is prima! Koe mag blij wezen met zo'n kosthuis!
En iedere avond voor het naar bed gaan krijgen ze een konijnenoor, Koe alleen het oor (anders te veel haar) en Hailey een oor met masker en Koe's masker.

Zo heb ik geloof ik alles wel gehad, ben ik nog iets vergeten of kan ik iets beter niet of anders doen?
Alvast heel erg bedankt voor het lezen van de enorme lap tekst.
Ik denk dat jij twee hele gelukkige honden hebt :-*
#3389947
Lizzy schreef: za 23 nov 2019, 15:41 Dit ziet er allemaal heel strak uit.


Hier is panharing echt favoriet. En dan sardien. Ik knip vis ook in stukjes en meng het door de rest. Vis uit blik vinden ze ook heel lekker en ik vind het beter dan niks. Wel alleen vis in water of olijfolie geven, niet in zonnebloem of andere plantaardige olie. Daar zit teveel omega 6 in. Drogen van vis heb ik geen ervaring mee, sorry! (ik denk dat als de ingewanden er in zitten dat gedroogde vis ook snel vergaat).


Perfect hoor! Ik mis alleen wel hart.


Helemaal goed!


Nee joh, dit is prima! Koe mag blij wezen met zo'n kosthuis!


Ik denk dat jij twee hele gelukkige honden hebt :-*
Dank je.

De blikvis was op water, had al gelezen dat zonnebloem olie no go is. Ik ga panharing en sardiene bestellen.

Hart was ik in dit lijstje idd vergeten, staat wel op mijn boodschappenlijstje.

Ik heb van mijn vier potige vrienden in elk geval nooit commentaar gehad ;-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door