Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3389429
frodo quin schreef: di 12 nov 2019, 17:45 Hoe bedoel je?
Dat je wel moet blijven bewegen in 1 lijn vanuit je bekken. ML heeft heel lang met een husky aan de heupgordel gelopen en dan leer je je buikspieren gebruiken om te bekken te fixeren zodat je geen last van je rug krijgt als de hond trekt. MaaR het gevolg is dat zijn bekken hartstikke vast zit en daardoor heeft hij nu al heel lang last van zijn lies.

Als je met een holle rug staat door hoge hakken moet je niet je buikspieren continu onder spanning gaan zetten om die rug recht te trekken maar eerder vanuit je romp gaan strekken. En sowieso geloof ik niet zo in het trainen van losse spiergroepen. Ik leer steeds meer in ketens van gemakkelijk bewegen te denken.

Maar ik kan vanalles opschrijven, punt is dat je het moet gaan voelen. Ik heb zelf na mijn schouder blessure een heel traject met een feldenkrais therapeute en om een lang verhaal kort te maken; ik leer opnieuw bewegen.

Ook interessant is JEMS http://www.jemsmovement.com/

Specifiek; we leren vaak te staan met schouders naar achteren, buik ingetrokken en dat is dan een ‘goede houding’ maar dat is maar zeer de vraag want die is totaal niet ontspannen en zet druk op ongemakkelijke plekken in je rug.

http://www.jemsmovement.com/which-jems-are-you/ Gaat hier o.a. over. Ik ben dus nu echt aan het afleren weer om mijn schouders na achteren te trekken.
Door frodo quin
#3389431
Thx voor de uitleg. Schouders achteruit trekken doe ik alvast niet. Ik heb de neiging om nog net niet op een bolletje gerold te zitten. Allen vroeger op een paard had ik een nette houding en doordat ik veel reed ook veel minder last van mijn rug.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3389432
Als ik lang moet zitten, is dat toch een stuk comfortabeler rechtop dan met hangende schouders. Maar goed rechtop zitten is idd niet gemakkelijk en wil ook niet zeggen je schouders naar achter. Je rug moet ook niet recht zijn, want dat is nu eenmaal een S-vorm, maar je schouders moeten wel recht boven je bekken zijn.
En zo kan ik best lang zitten zonder last.
Ooit bij welsprekendheid geleerd en best lang op moeten oefenen.

Rechtstaan ook. Niet met buikspieren ingetrokken, maar wel met je kont niet naar achter en alles los ipv gespannen.
Dat lukt me trouwens enkel op blote voeten of zero drop, zet er een hakje onder en ik zak door m'n knieën als ik ze niet vastzet.
Door src_esther
#3389433
Siberienne schreef:Kun je in jou in de buurt Feldenkrais lessen volgen? Dat kan binnen de beperkingen vd schouder en ook goed voor je rug. Let NL op dat je niet je buikspieren zo gaat gebruiken dat je je bekken vast zet object rug te ontlasten want dan heb je op je 50ste weer andere problemen... :biggrin2:
Je moet natuurlijk niets vast zetten, dat levert altijd problemen op. Lekker draaien/zwaaien met die kont! :D
Eef+Stippels schreef:Daarom loop ik momenteel nog zelden op hakken en ben ik inmiddels ca 12 kg lichter en veel gespierder :D
Wow, wat goed van je!
frodo quin schreef: di 12 nov 2019, 20:04 Thx voor de uitleg. Schouders achteruit trekken doe ik alvast niet. Ik heb de neiging om nog net niet op een bolletje gerold te zitten. Allen vroeger op een paard had ik een nette houding en doordat ik veel reed ook veel minder last van mijn rug.
Klinkt heel bekend.
Je bekken vastzetten terwijl je op een paard zit laat je wel uit je hoofd, als je er tenminste op wilt blijven zitten. :biggrin2:
Door Siberienne
#3389439
pearlsofpassion schreef: di 12 nov 2019, 21:02 Als ik lang moet zitten, is dat toch een stuk comfortabeler rechtop dan met hangende schouders. Maar goed rechtop zitten is idd niet gemakkelijk en wil ook niet zeggen je schouders naar achter. Je rug moet ook niet recht zijn, want dat is nu eenmaal een S-vorm, maar je schouders moeten wel recht boven je bekken zijn.
En zo kan ik best lang zitten zonder last.
Ooit bij welsprekendheid geleerd en best lang op moeten oefenen.

Rechtstaan ook. Niet met buikspieren ingetrokken, maar wel met je kont niet naar achter en alles los ipv gespannen.
Dat lukt me trouwens enkel op blote voeten of zero drop, zet er een hakje onder en ik zak door m'n knieën als ik ze niet vastzet.
Je schouders ontspannen laten hangen bekent ook niet inzakken - zegt mijn juf er met nadruk bij. Ik moest van mijn eerste fysio mijn schouderbladen naar elkaar toe trekken en de punten in de leuning duwen maar dat is niet ontspannen zoals je schouders van nature staan. Die staan toch wat naar voren gerold. En waarom "moeten" ze recht boven je bekken? Wie zegt dat eigenlijk en waar komt die wijsheid vandaan? Niet tegen jou hoor, maar veel van wat beweerd wordt heeft eigenlijk maar een hele dunne onderbouwing.

Als ik het goed uitleg :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: doen en voelen is wat dat betreft een stuk makkelijker dan beschrijven.

Ja een hak(je) verstoort de balans enorm, al mijn hakken zijn de deur uit inmiddels....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3389441
Siberienne schreef: di 12 nov 2019, 22:20 Je schouders ontspannen laten hangen bekent ook niet inzakken - zegt mijn juf er met nadruk bij. Ik moest van mijn eerste fysio mijn schouderbladen naar elkaar toe trekken en de punten in de leuning duwen maar dat is niet ontspannen zoals je schouders van nature staan. Die staan toch wat naar voren gerold. En waarom "moeten" ze recht boven je bekken? Wie zegt dat eigenlijk en waar komt die wijsheid vandaan? Niet tegen jou hoor, maar veel van wat beweerd wordt heeft eigenlijk maar een hele dunne onderbouwing.

Als ik het goed uitleg :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: doen en voelen is wat dat betreft een stuk makkelijker dan beschrijven.

Ja een hak(je) verstoort de balans enorm, al mijn hakken zijn de deur uit inmiddels....
Omdat dat het minste spierkracht vraagt om te behouden. Das gewoon fysica. :biggrin2:
Zo kan je het eenvoudigst rechtop blijven zitten. Dat is met voorwerpen ook zo, recht boven je steunpunt staat stabieler dan schuin, zwaartepunt. ;)
Niet met gespannen schouders hé, dat zeker niet. Eigenlijk is in die houding weinig gespannen, een beetje rug- en buikspieren denk ik.
Ik heb het ook met doen gemerkt idd, dat het wel goed voelt. Het duurt een tijdje om het juist onder de knie te hebben maar dan voel je meteen dat dat beter lukt.
Van nature zit ik nogal krom... :P Ik liep als kind ook met m'n schouders naar voor, rug gebogen, daardoor ook nek gebogen als ik voor me wou kijken. Niet goed. Ik voel me veel beter sinds ik erop ben beginnen letten rechtop te lopen. Niet overdreven, maar gewoon recht.
Door Siberienne
#3389442
pearlsofpassion schreef: wo 13 nov 2019, 07:52 Omdat dat het minste spierkracht vraagt om te behouden. Das gewoon fysica. :biggrin2:
Zo kan je het eenvoudigst rechtop blijven zitten. Dat is met voorwerpen ook zo, recht boven je steunpunt staat stabieler dan schuin, zwaartepunt. ;)
Niet met gespannen schouders hé, dat zeker niet. Eigenlijk is in die houding weinig gespannen, een beetje rug- en buikspieren denk ik.
Ik heb het ook met doen gemerkt idd, dat het wel goed voelt. Het duurt een tijdje om het juist onder de knie te hebben maar dan voel je meteen dat dat beter lukt.
Van nature zit ik nogal krom... :P Ik liep als kind ook met m'n schouders naar voor, rug gebogen, daardoor ook nek gebogen als ik voor me wou kijken. Niet goed. Ik voel me veel beter sinds ik erop ben beginnen letten rechtop te lopen. Niet overdreven, maar gewoon recht.
Ja precies, je balans moet goed zijn, en het mag makkelijk aanvoelen. Dan loopt de hele lijn goed en staan inderdaad je schouders ongeveer boven je bekken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3389443
Ik heb jaren geleden juist geleerd om de stabilisatie spieren van de buik en rug te trainen. Eigenlijk zijn die nog belangrijker dan je grote spieren. Zorgt gelijk voor betere houding. En volgens mij kun je ze niet goed aanspannen met een holle rug, tenminste dat lukt mij echt niet ;)
Ik had/ heb dus te lange spieren in de lage onderrug, dat dus bij de minste overbelasting tot problemen leidt. Zo kan ik bijv niet sporten bij buikpijn of maandelijks probleempje, heel eenvoudig doordat ik door pijn de stabilisatie spieren op dat moment niet voldoende gebruik. Gelukkig kan ik dat tegenwoordig goed voelen, dus meestal maak ik de juiste keuze daarin.
Siberienne schreef:
Je schouders ontspannen laten hangen bekent ook niet inzakken - zegt mijn juf er met nadruk bij. Ik moest van mijn eerste fysio mijn schouderbladen naar elkaar toe trekken en de punten in de leuning duwen maar dat is niet ontspannen zoals je schouders van nature staan. Die staan toch wat naar voren gerold. En waarom "moeten" ze recht boven je bekken? Wie zegt dat eigenlijk en waar komt die wijsheid vandaan? Niet tegen jou hoor, maar veel van wat beweerd wordt heeft eigenlijk maar een hele dunne onderbouwing.

Als ik het goed uitleg :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: doen en voelen is wat dat betreft een stuk makkelijker dan beschrijven.

Ja een hak(je) verstoort de balans enorm, al mijn hakken zijn de deur uit inmiddels....
Actief je schouders zo samentrekken lijkt gewoon meer een bovenrug, schouder oefening. Zo kun je niet de hele dag lopen of staan toch. Ik krijg vaak de juiste houding van schouders door lekker naar voren en dan naar achter te rollen van de schouders, en dan ontspan.
Ik snap wel waar het vandaan komt " schouders naar achteren", je ziet NL ook veel mensen die de schouders ver naar voren hebben hangen, een kromme rug hebben en totaal in elkaar gezakt staan.
Maar goed dat is uiteindelijk gehele houding en niet alleen schouders, alles doet mee he.
Door Eef+Stippels
#3389450
Siberienne schreef: di 12 nov 2019, 17:30 Kun je in jou in de buurt Feldenkrais lessen volgen? Dat kan binnen de beperkingen vd schouder en ook goed voor je rug. Let NL op dat je niet je buikspieren zo gaat gebruiken dat je je bekken vast zet object rug te ontlasten want dan heb je op je 50ste weer andere problemen... :biggrin2:
Oh ja, daar heb je al een keer eerder over geschreven!
Ik heb gezocht of er hier in de omgeving lessen zijn. Er is 1 Feldenkrais practitioner een stad verderop, maar dan zou ik er 's avonds in het donker heen moeten rijden. En ze zijn al in september begonnen, dus het is binnenkort alweer afgelopen. Geen idee of er een bepaalde opbouw in de lessen zit...

Ik ga jouw JEMS links checken, en kijken of er Feldenkrais lessen op youtube te vinden zijn!
Siberienne schreef: di 12 nov 2019, 22:20 On topic: de laatste kast in elkaar gezet en de laatste doos met boeken uitgepakt !
Jeuj! :D


OT: ik heb van manlief een leuke Dog Lover mok gekregen :)

Afbeelding
Door Siberienne
#3389460
Kaio schreef: wo 13 nov 2019, 12:22 Dat hebben jullie eigenlijk best snel gedaan dan . ;)
Ja effe doorgewerkt. Maar de laatste doos met boeken hé, niet de laatste doos :biggrin2: :biggrin2: er staan er nog een stuk of tien geloof ik, wat ook nog wel meevalt al met al
Door MillyMol
#3389464
Siberienne schreef: wo 13 nov 2019, 15:27 Ja effe doorgewerkt. Maar de laatste doos met boeken hé, niet de laatste doos :biggrin2: :biggrin2: er staan er nog een stuk of tien geloof ik, wat ook nog wel meevalt al met al
Goed bezig! Ik heb dat aantal (10) vorige week juist om- en ingepakt. Ik heb de afgelopen maanden banaandozen verzameld en een aantal gevuld met de inhoud uit verhuisboxen. Die laatste waren van de Action, maar gaan heel snel stuk vind ik. Ik heb verder weer twee boekenkasten leeggehaald en in dozen gedaan en alvast naar de berging gebracht.

En ik ben deze week de ‘100 dagen-grens’ gepasseerd! :D :D Nog 96 werkdagen te gaan. Vond ik persoonlijk wel een champagne momentje. :wiggle:
Door Siberienne
#3389467
MillyMol schreef: wo 13 nov 2019, 19:07 Goed bezig! Ik heb dat aantal (10) vorige week juist om- en ingepakt. Ik heb de afgelopen maanden banaandozen verzameld en een aantal gevuld met de inhoud uit verhuisboxen. Die laatste waren van de Action, maar gaan heel snel stuk vind ik. Ik heb verder weer twee boekenkasten leeggehaald en in dozen gedaan en alvast naar de berging gebracht.

En ik ben deze week de ‘100 dagen-grens’ gepasseerd! :D :D Nog 96 werkdagen te gaan. Vond ik persoonlijk wel een champagne momentje. :wiggle:
Goed bezig! Ja de gamma verhuisdozen waren ook zo bagger. Die zijn eigenlijk allemaal met spullen naar de kringloop gegaan, we hebben officiële dozen vd verhuizer gebruikt.

Tip; ga even bij ‘t lab langs in het ziekenhuis, krijgen heel veel spullen in stevige dozen geleverd vaak. Ik heb er daar ook aantal van gebruikt
Door MillyMol
#3389495
Siberienne schreef: wo 13 nov 2019, 19:46 Goed bezig! Ja de gamma verhuisdozen waren ook zo bagger. Die zijn eigenlijk allemaal met spullen naar de kringloop gegaan, we hebben officiële dozen vd verhuizer gebruikt.

Tip; ga even bij ‘t lab langs in het ziekenhuis, krijgen heel veel spullen in stevige dozen geleverd vaak. Ik heb er daar ook aantal van gebruikt
Dat is inderdaad een heel goede tip! Kan ook wel even langs het magazijn lopen, die hebben ook vast wel wat. Dank je!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door