Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3387579
Ik zag dat Basilicum nog niet begonnen was aan het 'vasten' topic, dus bij deze. :)


Nadat ik de uitzending van Dokters van Morgen gezien had ben ik toch maar meteen begonnen. Eigenlijk lukte het prima vandaag, tot 14:00 niets eten. Nu scheelt het bij mij wel, als ik een kop koffie neem heb ik al veel minder trek.
Heb toen een linzencracker met kaas gegeten (gemaakt uit het bakken met bonen kookboek) en om half vier een bakje havermout met kokosyoghurt, noten en wat druiven.

Wij eten 's avonds nooit voor 19:00 uur dus ik ga zo eens kijken wat ik klaar ga maken.

Wie is er nog meer begonnen?
Door Basilicum
#3387582
Ik ben vandaag ook begonnen!
Om 13 uur gestart met 2 sneetjes biologisch desembrood met roomboter en kipfilet en rauwkost. Rond 16uur banaan en kiwi met handje noten. Als avondhap de Big mac-rol van WW met als toetje stukje chocolade 92%. Denk rond 20.30 uur nog paar zadencrackers en dan klaar tot morgen 13 uur.
De ochtend heeft me geen moeite gekost zo zonder ontbijt.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3387639
Ik IF al sinds mijn 14-15 jaar, toen heette het nog "niet ontbijten". Dus ik ben niet begonnen, maar ik ben doorgegaan.

Ik eet meestal ergens tussen 12-13 en 20-21 uur. Morgenavond hebben we verjaardag en dan eet ik gewoon na 20-21 uur ook. Het is bij mij geen moeten, maar over het algemeen IF ik , schat ik, 350 dagen per jaar.

Sinds Eddie Parkinson heeft IF-t hij ook. Schijnt voor je lijf zoveel beter te zijn, werden wij op geattendeerd, dat het altijd het proberen waard is. Hij heeft niet eens hoeven oefenen, gewoon direct niet meer eten 's ochtends. Dat gaat prima.
Door Basilicum
#3387649
Vandaag WW opgezegd, anders ben ik de hele dag bezig met aan eten denken.
Weet inmiddels wel hoeveel punten veel dingen zijn, en gewoon gezond eten in 8 uur tijd lukt makkelijker dan over de hele dag :biggrin2:
Voelt eigenlijk wel heel goed zo zonder ontbijt, minder rommelende maag dan gisteren in de ochtend.
Door Lizzy
#3387825
Ik heb er allemaal helemaal niks mee.... Voor mijn gevoel zijn wij mensen helemaal het contact kwijt geraakt met ons lichaam in relatie tot eten. 's Morgens moeten we ontbijten, 's middags moeten we lunchen en 's avonds moeten we ons avond eten op eten. We zouden gewoon weer eens moeten leren luisteren naar ons lichaam en moeten eten wanneer we honger hebben.
Door Basilicum
#3387827
Lizzy schreef: zo 13 okt 2019, 10:50 Ik heb er allemaal helemaal niks mee.... Voor mijn gevoel zijn wij mensen helemaal het contact kwijt geraakt met ons lichaam in relatie tot eten. 's Morgens moeten we ontbijten, 's middags moeten we lunchen en 's avonds moeten we ons avond eten op eten. We zouden gewoon weer eens moeten leren luisteren naar ons lichaam en moeten eten wanneer we honger hebben.
Daar heb je helemaal gelijk in maar door alle bewerkte voeding is ons lichaam van slag.
Door alle suiker die overal inzit maar ook sommige E nummers vraagt het lichaam om tussendoortjes en blijven we eten.

Ik doe het nu een aantal dagen en voel me rustiger en slaap veel beter.
In de uren dat ik eet maak ik gezonde keuzes en merk dat ik ook minder met eten bezig ben.
Je kunt makkelijk spelen met die uren en aanpassen aan je dagelijks leven.
Door Ingeborg1958
#3387828
Nou ik weet niet hoor.....ik zit s'morgens om 7 uur vaak al te sturen met klanten in de auto. Dat ga ik echt niet doen zonder stevig ontbijt. Alleen het idee al dat ik niks eet voordat ik ga werken......no way
En savonds voor het slapen gaan eet ik lekker nog een cracker of beschuit als daar behoefte aan is.

Net wat Lizzy zegt: luister naar je lichaam en eet wat nodig is!
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3387833
Lizzy schreef:Ik heb er allemaal helemaal niks mee.... Voor mijn gevoel zijn wij mensen helemaal het contact kwijt geraakt met ons lichaam in relatie tot eten. 's Morgens moeten we ontbijten, 's middags moeten we lunchen en 's avonds moeten we ons avond eten op eten. We zouden gewoon weer eens moeten leren luisteren naar ons lichaam en moeten eten wanneer we honger hebben.
Dat kan natuurlijk altijd. Alleen eet ik dan te weinig, omdat ik al heel snel geen hongergevoel meer heb. Maar je hebt gelijk hoor. :)

Basilicum schreef: zo 13 okt 2019, 11:25 Daar heb je helemaal gelijk in maar door alle bewerkte voeding is ons lichaam van slag.
Door alle suiker die overal inzit maar ook sommige E nummers vraagt het lichaam om tussendoortjes en blijven we eten.

Ik doe het nu een aantal dagen en voel me rustiger en slaap veel beter.
In de uren dat ik eet maak ik gezonde keuzes en merk dat ik ook minder met eten bezig ben.
Je kunt makkelijk spelen met die uren en aanpassen aan je dagelijks leven.

Voor mij precies zo. Ik ben minder bezig met eten, omdat ik toch pas na het middaguur iets 'mag'. Dat is nog steeds geen opgave, het gaat eigenlijk heel makkelijk. Ik ben ook niet slap of moe of draaierig ofzo.
Ik heb altijd al meer behoefte aan eten in de avond dan in de ochtend. Als ik dan de ochtend opschuif past mij dat goed.

En als er een dag tussenzit dat ik echt behoefte heb aan brandstof dan eet ik natuurlijk wel. Maar je lijf kan meer hebben dan je denkt. Nu geldt dat niet voor iedereen, dus als vasten niks voor jou is moet je het ook zeker niet doen. Sowieso moet er niks. ;)
Door Tanna
#3387836
Basilicum schreef: zo 13 okt 2019, 11:25 Daar heb je helemaal gelijk in maar door alle bewerkte voeding is ons lichaam van slag.
Door alle suiker die overal inzit maar ook sommige E nummers vraagt het lichaam om tussendoortjes en blijven we eten.

Ik doe het nu een aantal dagen en voel me rustiger en slaap veel beter.
In de uren dat ik eet maak ik gezonde keuzes en merk dat ik ook minder met eten bezig ben.
Je kunt makkelijk spelen met die uren en aanpassen aan je dagelijks leven.
Maar waarom eet je dan bewerkte voeding? Ik doe dat thuis al 40 jaar niet meer en ja, dat kan gewoon, zelfs als je werkt, dat is mij ook gelukt.
Door Basilicum
#3387842
Tanna schreef: zo 13 okt 2019, 13:19 Maar waarom eet je dan bewerkte voeding? Ik doe dat thuis al 40 jaar niet meer en ja, dat kan gewoon, zelfs als je werkt, dat is mij ook gelukt.
Wij eten zoveel mogelijk biologisch en onbewerkt soms eet je toch iets anders.
Ga een keertje uit eten, eet een gebakje etc
Zelf merk ik als ik iets met suiker heb gehad dat daarna die suikerbehoefte weer terug is, en paar dagen kost om daar vanaf te komen.
Ieder lichaam reageert anders en je moet doen waar je je goed bijvoelt.
Ik heb smorgens totaal geen hongergevoel als ik opsta, rond de middag wat eten voelt prima en savonds laat at ik alleen vaak wat fruit met skyr. Nu eet ik het ook maar dan wat vroeger.
Het snaaien is over en eet bewuster.
Door Siberienne
#3387851
Lizzy schreef: zo 13 okt 2019, 10:50 Ik heb er allemaal helemaal niks mee.... Voor mijn gevoel zijn wij mensen helemaal het contact kwijt geraakt met ons lichaam in relatie tot eten. 's Morgens moeten we ontbijten, 's middags moeten we lunchen en 's avonds moeten we ons avond eten op eten. We zouden gewoon weer eens moeten leren luisteren naar ons lichaam en moeten eten wanneer we honger hebben.
Ik denk dat het vooral nuttig is als je al insuline-resistentie hebt, dan kan een reset nuttig zijn. Dan nog verschilt het ook van mens tot mens hoe je 3 systemen van verbranding op elkaar afgestemd zijn. De ene mens schakelt makkelijker over van koolhydraat naar vet dan de ander. Je kunt dat tot op zekere hoogte trainen maar er blijven verschillen.

Ik heb wel last van snel ‘hangry’ zijn (chaggerijnig als ik niet op tijd eet) en kan slecht sporten zonder eten. Ik heb wel wat gedaan met langer vasten tussen maaltijden door en dat samen met weglaten ‘snelle suikers’ hielp wel, maar echt lang vasten vindt mijn lijf niet fijn. Ik deed dat trouwens niet door overslaan ontbijt, ik sla dan nog liever de lunch over en eet later op de avond.
Door frodo quin
#3387989
Ik lees vasten en dan een lijst van wat jullie allemaal eten :confused1:
:biggrin2:

'Sochtend niet eten doe ik eigenlijk sinds meer dan de helft van mijn leven. Ik probeer overdag nog wel een smoothie weg te krijgen, maar moet opletten dat ik nadien niet fysiek actief ben, al is het maar naar huis lopen, of ik schiet in kramp.

Mijn lijf lijkt voornamelijk in de avond eten te willen. Het werkt bij mij echt zo dat het activiteit, eten, rust is. Ik eet in de avond wel meestal twee keer.

Overdag moet ik me echt forceren en voel ik me niet echt lekker als ik een hele maaltijd eet. Soms heb ik wel honger en dan kan ik ook gewoon eten zonder dat ik er ongemakken van ondervind.
Gebruikersavatar
Door pike
#3388142
Als "vasten" betekent niet ontbijten, dan vast ik al het grootste deel van mijn leven. Het ontbijt heb ik namelijk geschrapt toen ik het ouderlijk huis verliet. Van mijn moeder moest ik perse 's ochtends ontbijten, brood eten dus. Ik kreeg het niet door mijn strot. Dus eenmaal zelfstandig wonend was dat het eerste dat werd aangepast. En ik ontbijt nu, 40 jaar later, nog steeds niet. Ik eet pas als ik honger krijg. En dan zit er in elk geval al de grote hondenwandeling op. Avondeten doe ik zelden voor 19.00 uur. Met regelmatig ook later.
Door Basilicum
#3388143
Inmiddels 1,5 week bezig met 16:8 en het bevalt me erg goed.
Voel me fitter, slaap beter, eet bewuster en maak gezondere keuzes.
Was 0,5 kg afgevallen maar dat is niet de reden om 16:8 te volgen, wel mooi meegenomen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door