Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#338441
Mijn honden eten dus op geen enkele manier lever. Niet door de groente mix. Niet gebakken in boter/olijfolie. Ik krijg het niet voor elkaar. Hoe kan ik de vitamines die in lever zitten vervangen?
#338610
Mijn Pinkel vreet het ook niet. Zelfs gedroogd (in mijn nieuwe droogmachine vindt ze lever niet te nassen). Hier krijgt ze af en toe een blikje schellevislever (1 keer per 2 a 3 weken - hartstikke duur dat spul!). Soms geef ik wat levertraan (alleen in de winter en dan zo'n 2 keer per week) en in de zomer geef ik vooral niertjes (die ze ook niet echt lekker vindt hoor) en eieren en rauwe vette vis en af en toe wat zuivel. En volgens mij krijgt ze op deze manier meer als genoeg vitamine A en D binnen.
#338692
Dus rauwe vette vis bevat vitamine a en d. Ik geef 1 keer in de week makreel, dat is best vette vis he. Alleen Kai lust dat ook niet. Kan ik hem dan in de zomer levertraan geven? 1 keer in de week ofzo. Zijn sardines ook vet? Want dat lust Kai wel.
#338696
Lizzy schreef: Mijn Pinkel vreet het ook niet. Zelfs gedroogd (in mijn nieuwe droogmachine vindt ze lever niet te nassen).
Wat is dat dan voor droogmachine en waar kan je dat halen. Dat lijkt mij wel handig. Zeker als Ziggy aan dat eliminatie dieet zit dan kan ik misschien stukjes eend drogen.
#338704
Laura2004 schreef: Dus rauwe vette vis bevat vitamine a en d. Ik geef 1 keer in de week makreel, dat is best vette vis he. Alleen Kai lust dat ook niet. Kan ik hem dan in de zomer levertraan geven? 1 keer in de week ofzo. Zijn sardines ook vet? Want dat lust Kai wel.
Ik zou zelf in de zomer niet gauw levertraanolie geven want dat is zoooo zwaar.... Ik denk dat als je 1 keer per week of makreel of sardien geeft (beide goed) en 2 eitjes per week en 1 of 2 keer per week wat zuivel en bijv. 1 keer per week een blikje vis (sardientjes of makreel of zalm of haring in tomatensaus - ik zweer je, dat laatste vinden ze hier heerlijk ;D): dan zit je prima hoor, qua vitamine A en D.
#338753
Toch een klein vraagje ???

Ik dacht dat ik gelezen had ergens op deze site toen ik pas mijn opzoekingen begon dat lever eigenlijk niet goed was om te geven omdat hier alle afvalstoffen in opgeslagen zitten ??? ???

Of heb ik dat verkeerd gelezen ??? ::)
#338766
Anneke V schreef: Toch een klein vraagje ???

Ik dacht dat ik gelezen had ergens op deze site toen ik pas mijn opzoekingen begon dat lever eigenlijk niet goed was om te geven omdat hier alle afvalstoffen in opgeslagen zitten ??? ???

Of heb ik dat verkeerd gelezen ??? ::)
Ja en nee. Lever van oudere dieren die in de bio-industrie gehouden zijn: die zou ik nooit aan mijn honden geven. Want de lever is een opslagplaats van gifstoffen die de dieren toegediend krijgen. Het beste gebruik je lever van biologisch gehouden dieren. En als dat niet kan: dan bijvoorkeur van jonge dieren (die hebben het qua opslag van giffen nog niet zo zwaar gehad).

En oh p.s. Anneke: ja lief he, de puppies! Over een week of 4,5 komt er een pupje bij ons wonen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 jun 2005, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#338822
Lizzy schreef: Ja en nee. Lever van oudere dieren die in de bio-industrie gehouden zijn: die zou ik nooit aan mijn honden geven. Want de lever is een opslagplaats van gifstoffen die de dieren toegediend krijgen. Het beste gebruik je lever van biologisch gehouden dieren. En als dat niet kan: dan bijvoorkeur van jonge dieren (die hebben het qua opslag van giffen nog niet zo zwaar gehad).
En oh p.s. Anneke: ja lief he, de puppies! Over een week of 4,5 komt er een pupje bij ons wonen!
Oh, ze zijn zo schattig!!!! Allé, nog meer leven in huis dan ;)
#339021
Ik heb me vanmorgen ook weer schandelijk voor de gek laten houden door de honden ::) ;D
Ik had lever, schapegeakt en groentemix. En lamsribbetjes toe. Ik dacht ik ga de lever eens pureren deze keer en dan mengen met het schapegehakt. Zo gezegd zo gedaan. De groentemix er ook nog doorheen gedaan en aan de honden gegeven. Die er heel voorzichtig eens aan roken en verwaand hun neus ervoor optrokken >:(
Toen ben ik er geraspte kaas doorheen gaan strooien :-[ en hebben ze het bijna voor de helft opgegeten :-[
Gelukkig was dit het laatste beetje lever, ik geef ze nu gewoon 1 kee rper week sardien, rauw ei 2 x per week, en 1 keer per week een blikje schelvislever. En yoghurt bijna iedere dag een eetlepeltje.
Verwende rothondjes :P ;D
#341664
Misschien is dit trouwens wel interessante informatie:

Uit het boek "The Complete Herbal Handbook" van Juliette de Bairacli Levy.

"The dog's natural craving for this organ of the animal body is explained by its high vitamine content and the rich source of natural minerals found in this organ. Liver has long been an accredited cure for anaemia in human beings, but there is a unique acid present in liver, and this is solely derived from the green 'blood' of leaves; indeed, the acid was named folic acid, from folia - leaf. Common sense would indicate that, in the case of human beings who are well able to assimilate vegetable matter, it would be far more practical to obtain the leaf acid from its source, raw green salads, than indirectly through the liver organ of any animal!
Just as animals seek out the eyes and intestines of their prey, they also seek the liver and the adrenal glands. Indeed, an animal which has not had its natural instincts thwarted and undermined has a very definite plan of action when partaking of the body of its prey. The liver is frequently a very unhealthy organ in an unclean animal, however, as it is the great biochemist of the body, handling many toxic substances, and therefore often overworked. It is one of the first organs to become diseased when the health of the body impurities and toxins. In the sheep it can be infected with fluke, a dangerious parasite. Therefore, only feed liver when it is known beyond all doubt that it comes from a healthy animal. Even so, liver is a common cause of diarrhoea in dogs and cats so feed sparingly, not more that twice a week. It is a definite fact that my Afghan houds refuse most internal organs of poultry and the bigger meat animals, and they always refuse liver and kidneys. This refusal seems to be some inherited tribal law.

=======

Om deze reden raad ik ook altijd aan om lever van biologisch gehouden dieren te voeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 06 jul 2005, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#347274
Grappig. Tenminste, ik vind het grappig.

Pinkel HAAT lever. Kippenlevertjes moet ze niet, kalfslever vindt ze heel goor, lamslever: ook goor.

Nu krijg ik een pakketje biologische orgaantjes van Marieke en daar zit o.a. in lever. Dus ik had al zoiets "nou Pinkie, have fun en eet smakelijk".

Nee zeg, eet die muts zonder te mutsen haar bak in 1 keer leeg! Dus ik dacht "toeval". Dus ik geef haar haar 2de portie biologische orgaantje (groot deel lever) en ze eet haar portie weer direct, zonder te mutsen, op!!!!

Is het toeval of heeft Julliette de Bairacli Levy gelijk?! In geval van Pinkel denk ik dat ze gelijk heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door