Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yvonne1961
#338644
Ik ben langzaam in gedachten(en ook in de praktijk) aan het overschakelen op versvoer. Kant en klaar tot nu toe. Mijn gevoel zegt me dat dit toch het dichtste bij de natuurlijke behoefte van hond en kat staat.
Toch zit ik met nog wat vragen in mijn hoofd.
Groenten en fruit moeten rauw. Vanuit het prooidier is dit inmiddels al gedeeltelijk verteerd dmv. inwerking van maagsappen van dit dier. Van fruit kan ik me voorstellen dat dit rauw kan, de celwanden gaan makkelijk kapot. Van groente gaat de celwand moeilijker kapot. Is voorkoken dan toch niet beter?
Als argument wordt gegeven dat de wolf vroeger ook niet met een gasbrander rondliep. Dat is zo, maar de meest oorspronkelijke mens denk ik toch ook niet. De vraag gaat dus alleen over het wel of niet voorkoken van groente. Dat vlees rauw moet is me wel duidelijk. Ditzelfde vraag ik me af van een kleine hoeveelheid graan. Een prooidier kan bv. wat graanachtige gewassen eten waardoor de hond(wolf) dus toch voorverteerd graan binnenkrijgt. Waarom is bij barf graan niet gewenst of bv. een stukje brood?
Tot nu toe voer ik voor de zekerheid alleen brokken en KVV, maar ik wil wel graag meer weten.
Door pollekind
#338647
Ja ik heb eigenlijk de zelfde vraag.Ik dacht ook wel eens ergens te hebben gelezen dat honden eigenlijk helemaal geen groente kunnen verteren????Maar ik lees hier toch veel over mensen die hun honden groente prutjes geven.Ik hoop ook dat er ervaren mensen hier een antwoord op willen geven.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#338668
Groenten en fruit worden gemalen om om op die manier de celwanden kapot te maken waardoor het wel te verteren is voor de hond. Een aantal groenten zoals sperziebonen, koolsoorten, worden beter verdragen als ze even geblancheerd zijn. Zelf maak ik weinig echte groentemixen, ze moeten het hier doen met de rauwe groenten die in de CB verwerkt zitten en verder eten ze de groenten die wij ook eten, alleen dan eventje meegekookt en zonder kruiden e.d.
Wolfje met gasfornuisje altijd heel leuk, maar ik ben geen wolven aan het voeren maar honden en ik ben van mening dat de maaginhoud die ik hier zou kunnen krijgen van een rund niet overeenkomt met die van een prooidier in het wild dus zodoende passen we dat wat aan. Overigens is voor ons de groente rauw/licht gekookt gezonder als dat het gaargekookt is. Als je de groente blancheerd geef dan ook wat kooknat door het eten, daar zit dan een deel van de vitamine in.

In het wild staan niet veel graansoorten, dus magen van prooidieren zitten nooit afgeladen met granen. Daarbij eet een wolf ook niet de gehele maaginhoud op, maar schud deze uit en eet alleen het aanhangende. Of hij moet de pl**ris stikken van de honger, dan zal die minder kieskeurig zijn ;D
Wat granen in de vorm van goed gekookte rijst, havervlokken o.i.d. maakt voor veel honden niet uit en kunnen nuttig zijn voor de aanvoer van wat koolhydraten. Maar dan praat je over hooguit zo'n 5%.

Waarom men hier zo op graan tegen is, is vanwege het feit dat heel veel honden niet tegen de 60/70% granen kunnen die in brokken verwerkt zijn. In veel gevallen is dat dan ook nog mais en/of gerst waarvan bekend is dat ze erge jeuk en andere lichamelijke klachten bij honden kunnen veroorzaken.
Door Lizzy
#338672
Yvonne1961 schreef: Ik ben langzaam in gedachten(en ook in de praktijk) aan het overschakelen op versvoer. Kant en klaar tot nu toe. Mijn gevoel zegt me dat dit toch het dichtste bij de natuurlijke behoefte van hond en kat staat.
Toch zit ik met nog wat vragen in mijn hoofd.
Groenten en fruit moeten rauw. Vanuit het prooidier is dit inmiddels al gedeeltelijk verteerd dmv. inwerking van maagsappen van dit dier. Van fruit kan ik me voorstellen dat dit rauw kan, de celwanden gaan makkelijk kapot. Van groente gaat de celwand moeilijker kapot. Is voorkoken dan toch niet beter?
Het geven van groente heeft sowieso iets onnatuurlijks. Eigenlijk. Want een gemiddelde wolf eet helemaal de maag en darminhoud van z'n prooidier niet op. De maag wordt zelfs vakkundig leeggeschud. Wanneer wolven genoeg prooi hebben: dan eten ze 2% plantaardig materiaal (gras, bessen enzo) en wanneer ze het iets minder goed hebben eten ze 5% plantaardig materiaal (gras en bessen en knollen). Wanneer ze het echt heel slecht hebben: dan eten ze alles om te overleven.

Met andere woorden: als je zou willen voeren zoals de wolf eet: hoef je geen fruit en geen groente te geven, behalve dat je je hond eens een besje voert en gras laat grazen.

Ik voer mijn honden niet als wolven en geef daarom 15% gepureerde groentes. Ik denk zelf dat ze daar goede stoffen uit kunnen halen. Tenslotte zijn de prooidieren die wij voeren geen wilde dieren maar bio-industrie-plof-dieren. En ik denk dat ze, qua samenstelling (vitamines, mineralen en vetzuren) niet overeen komen met wilde dieren.
Als argument wordt gegeven dat de wolf vroeger ook niet met een gasbrander rondliep. Dat is zo, maar de meest oorspronkelijke mens denk ik toch ook niet.
Ik geloof dat het maken van vuur ongeveer de eerste uitvinding was die de oermens deed.
De vraag gaat dus alleen over het wel of niet voorkoken van groente. Dat vlees rauw moet is me wel duidelijk. Ditzelfde vraag ik me af van een kleine hoeveelheid graan. Een prooidier kan bv. wat graanachtige gewassen eten waardoor de hond(wolf) dus toch voorverteerd graan binnenkrijgt. Waarom is bij barf graan niet gewenst of bv. een stukje brood?
Tot nu toe voer ik voor de zekerheid alleen brokken en KVV, maar ik wil wel graag meer weten.
Zie boven. Een wolf eet de inhoud van de maag van zijn prooidier niet op en krijgt derhalve ook geen graan binnen. Graan is de veroorzaker van suikerziekte, huidziektes, allergieen en zelfs kanker. Praten we natuurlijk wel over de absurt hoge hoeveelheden graan die er in brokken verwerkt zit... (60% bijv.).

Maar dan nog voer ik eigenlijk nauwelijks graan (brood of rijst of pasta). Een hond heeft het gewoon niet nodig. Maar dat neemt niet weg dat als mensen een broodkorstje willen voeren of af en toe een schepje rijst (tafelrestjes): dan kan dat natuurlijk. Ik zou zelf nooit boven de 5% van het totaal gaan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 jun 2005, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#338681
Ben ik vergeten antwoord te geven waarom rauw en niet gekookt: koken maakt toch meer kapot dan je lief is. Dus als je optimaal gebruikt wilt maken van de voedingsstoffen die van nature in voeding zit: dan geef je het het liefst rauw. Maar omdat een hond plantencellen niet kan verteren, moet je de plantencellen dus eerst kapot maken. Dat doe je door te pureren. Of door te koken. Maar nogmaals, bij koken heb je toch vitamine en vetzuren verlies.
Door Yvonne1961
#338683
Nog een vraagje. Ik heb gelezen dat de eiwitfractie(ik weet dat dit iets anders is dan het percentage) niet hoger mag zijn dan 30%.
Maar daar kom je dan toch zoiezo boven als het vleespercentage zo hoog is?
Door Lizzy
#338688
Yvonne1961 schreef: Nog een vraagje. Ik heb gelezen dat de eiwitfractie(ik weet dat dit iets anders is dan het percentage) niet hoger mag zijn dan 30%.
Maar daar kom je dan toch zoiezo boven als het vleespercentage zo hoog is?
Als je barft dan kom je vast wel boven een eiwitfractie van 30%. Geen idee eigenlijk, want ik heb het nog nooit uitgerekend. En dat ga ik ook niet doen ook. Want hier kijk ik wel stiekem naar de wolf. Die berekend de eiwitfratie van zijn prooi ook niet. En ik kom qua hoeveelheid vlees, botten en orgaanvlees niet uit boven dat van een prooidier.

Die eiwitfractie is alleen maar ontstaan door de brokkenindustrie. En alleen maar omdat honden ziek worden en sterven wanneer ze met een te hoge eiwitfractie gevoerd worden waarbij de kwaliteit van het eiwit naatje pet is. En in brokken is de kwaliteit van het eiwit naatje pet. De eiwitbron is voor een groot deel plantaardig (kan een carnivoor niks mee) en de eiwitbron is afkomstig van inferieur vleesmeel (OOK nog eens verhit).

Dus ja, binnen de brokjes-industrie is het interessant om een eiwitfractie te berekenen (en rond de 25% te blijven).

Binnen barf is het volstrekt oninteressant.

Binnen versvlees weet ik het eerlijk gezegd niet 100% zeker. Ik begin meer en meer te geloven dat het ook binnen het versvleesvoer niet interessant is, daar de kwaliteit van het eiwit (als het goed is tenminste) van perfecte kwaliteit is. Maar goed, voor zolang men daar misschien nog niet 100% zeker van is, zullen zij zich aan een eiwitfractie van rond de 25% houden. Ook om mensen niet in de stress te jagen. Ook om ervoor te zorgen dat de mensen dit voer durven blijven te geven. Maar zelf denk ik dat ze de eiwitfractie eigenlijk ook gevoegelijk wel kunnen vergeten (mits het dus een degelijk voer is met perfecte eiwitbronnen). Eigenlijk. Maar ja, ik denk dat de mensen graag een eiwitfractie van rond de 25% blijven geven als ze versvlees voeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 jun 2005, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yvonne1961
#338691
Dank voor jullie uitleg.
Ik zal nog wel met meer vragen komen denk ik.
Ik ben inderdaad iemand die volledig voor brokken ging, maar daar van aan het terugkomen ben.
Ik wil echter niet over één nacht ijs gaan.
Door Lizzy
#338765
Yvonne1961 schreef: Dank voor jullie uitleg.
Ik zal nog wel met meer vragen komen denk ik.
Ik ben inderdaad iemand die volledig voor brokken ging, maar daar van aan het terugkomen ben.
Ik wil echter niet over één nacht ijs gaan.
Stel je vragen maar gerust hoor! Daar is het forum tenslotte voor.
Door Jantien
#339285
dit beantwoord dan ook mijn vraag waarom die van mij altijd gras eet als hij een dagje kipkarkas of struisvogel gegeten heeft. ( het 5% bessen en gras eten)

niets om me zorgen over te maken dus
pfieuw
::)
groeten Jantien
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door